Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:21

Ziet er goed uit!

Hier worden de augurken vrij slap, is daar nog iets tegen te doen? Ze gaan eerst een dag of twee dagen in het zout en dan in azijn met zoetstof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:32

Je doet mij zin krijgen in augurken! Kan dat met komkommers of is dat echt een soort plant?

Ik krijg een hele voorraad weckpotten van mijn vriend zijn grootouders *\o/* Die mensen zijn super gierig, tenzij zij iets kunnen weggeven dat echt wordt gewaardeerd en gebruikt. Totaal niet verwacht maar kregen deze middag bericht dat ik er mag achter gaan *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:38

Augurken zijn een aparte plant.

Hier viel het mij op hoe groot de haan is tegenwoordig. Daar zijn de hennen die ook al niet klein zijn toch wel een flink stuk kleiner.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:52

Marcella, doel je op het formaat van mijn haan ten opzichte van de hennen? Want dat valt te verklaren. Haanie is een Australorp X Jersy Giant. De hennen die erbij lopen variëren van welsumers (de achterste op de foto en tevens de kleinste) en australorps tot Twenters en Rhode Islanders. De grootste hen is een kruising Australorp X Twents hoen. De welsumer is inmiddels verhuisd naar de buurman en de kleinste 2 zijn nu de schijndelaars.

Met Haanie gaat alles weer goed. Flink kukelen en hij was weer net zo actief als voorheen. Ik denk dat het een lichte longontsteking is geweest die hij (als best sterke en altijd gezonde kip) zelf heeft overwonnen.

Bedankt voor jullie beterschapswensen namens Haanie

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:18

Nou mijn eigen haan is dus ook flink aan de maat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:33

Fijn dat hij er bovenop is HMD!

Hier op een week tijd 6 dode konijnen. Even dierenarts gebeld en die gaf aan dat sinds de luchtvochtigheid zo achterlijk hoog is zij al -tig spoedgevallen hebben gehad met konijnen. Mensen die bellen dat het konijn precies wat minder eetlust heeft en tegen dat ze 3 uur later op visite mogen alweer hebben gebeld dat het dier dood is. Oorzaak is acute longontsteking of opeens sterke diarree. Exact hetzelfde wat wij hier zien.

Wij zijn dus flink klaar met de konijnen. Wij enten in, reinigen elke week alles zeer grondig, bij warm weer flessen met bevroren water etc. Maar bij het minste dat toch anders is zijn ze direct zwaar ziek. Alles gaat dus verder de verkoop in met uitzondering van 3/4 konijnen waarmee wij enkel in de winter nog kweken.

Ik ben vandaag ook naar de opendeurdag gegaan van De Zoetewei :)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:55

Plantjes gekocht. :D

Balen van de konijnen.

Had met het warme weer ook iedere keer 1 kip die liep te hijgen, maar vond ik niet gek. Met haar hyper gedrag.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:19

Heftig dat het niet wil lukken met de konijnen DMH.. Ik wilde er ooit ook aan beginnen maar ik denk toch dat ik daar nog wat beter overna moet denken.

Hier zitten ook mensen met (japanse) vleeskwartels toch? Hebben jullie wellicht een foto voor mij hoe jullie het hok hebben ingericht? Ik heb ze vroeger gehad onderin een voilere maar wil binnenkort toch een hok bouwen speciaal voor kwartels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:28

Ja die konijnen... Ook met 3 aparte dierenartsen overlegd en deze gaven ook aan dat zij zo gevoelig zijn voor elke kleine weersverandering etc. Weet je, soms doe je jou uiterste best en wil het gewoon niet. Dan maken wij maar de keuze dat wij flink minderen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:31

Augurken is een aparte plant inderdaad, wel familie natuurlijk van de komkommer. Komkommers kan je natuurlijk ook inmaken, zal wel net wat anders smaken denk ik.
Of deze niet te slap worden weet ik niet, ze moeten even een tijd staan voor ik er iets mee kan natuurlijk :) Ik heb witte-wijn-azijn, witte wijn, water, suiker en inmaakkruiden gebruikt. En eerst een zoutbad.

Nog steeds pech met de dieren dus, DMH :/ wat heb je gekocht?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:43

Ik heb van de week 2 dwerg hangoortje uit het bos gevist... Zaten op 50 cm van de weg in de berm, zeer waarschijnlijk uitgezet.

Waarschijnlijk zijn het 2 mannetjes, nog vrij jong. Ze mogen blijven (voor de gezelligheid :P)

Inenten eerste konijn was 35, 2e was 30. Ik had gelukkig nog een grote bench waar ze in zitten en hooi. Ze staan in de kippen ren, de kippen doen er niks mee, er komen ook vaak zat wilde jonge konijntjes van het ontbijt buffet van de kippen mee eten. Afbeelding

Goede score DMH! En wat balen van jouw konijnen :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:50

wat rot van de konijnen DMH! balen zeg. Ligt het nog aan het ras? zijn er konijnen die wel beter tegen de veranderende weersomstandigheden kunnen?

kwartels (of patrijzen) lijkt me ook wel leuk om bij de fazanten in de voliere te gaan houden. ik ben aan het zoeken op internet naar informatie en adressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:52

Wat heb ik niet gekocht _O- Peer, nasi peer, pruim, perzik, bloedappel etc. Maar ook enkele hele aparte zaken zoals een egyptische papierboom etc. Moet eigenlijk alles eens goed bekijken. Niet alles was nog op voorraad en daar heeft hij dan alternatieven voor mee gegeven. Ook een oeroud ras dat altijd is gebruikt geweest voor appelmoes. Zeer lekker maar je moet de afgevallen appels regelmatig rapen en daardoor niet interessant voor de industrie :) Denk een 30 verschillende soorten ongeveer.

In het najaar ga ik nog eens terug voor de hazelnoten en in het voorjaar voor de rabarber :)

Prairy: Altijd spijtig als ze worden uitgezet. Zien er inderdaad nog hele jonge konijntjes uit :) Geniet ervan!

Ik ga eerlijk zijn. Ik heb veel meer pech sinds ik op antibiotica vrij voeder ben over gegaan. Daarvoor had ik de Havens M5 met antibiotica maar die moet uit het buitenland komen. In België mag er geen voeder meer verkocht worden met antibiotica erin.
Dus nu is dit natuurlijk een extra vraag die wij ons stellen: Beperken wij het verlies tot een absoluut minimum door antibiotica voeder te geven, maar bijgevolg dus vlees met antibiotica te eten? Of gaan wij flink minderen naar 4 en gaan wij volledig over een aanvullend intensieve kruidenmengeling? Dan is 4 met elk een nest het absolute maximum qua kruidenproductie hier. De keus valt dan toch op het laatste.

Grote fokkers zweren bij de havens m5 en ik snap het wel. Het is echt een zeer opmerkelijk verschil. Maar een diersoort kweken die je recht moet houden op antibiotica... Tja. Ook niet mijn keuze.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:54

En denk aan de resistentie... het zou niet mijn keuze zijn, maar ik snap je dilemma.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:59

DeMolenhoek schreef:
De ram staat sinds een 2 uur bij de ooien. Na 2 uur hard werken is hij nu toch wel uitgeteld :D

[ [url=m/VtOee3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu dekseizoen? Dat is bij ons in december :Y)
Wij zijn hier net klaar met hooien, de schapen lopen nog met hun lammeren op het hoogland. Slachten begint 3 september, dus de "round up" te paard, en met mijn bordercollies staat voor de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:03

Nee voila. Wij zijn bewust gestopt met de Havens ivm de antibiotica. Maar ik moet eerlijk toegeven dat de uitval in het nest 5% was tegenover 20% en de uitval tussen 4 weken en 13 weken 2% was en die is nu ook op 15%. Dat zijn natuurlijk opvallende cijfers. Je merkt dat de weerstand echt een heel stuk lager is. Dus nu gaan wij maar een ruime kruidentuin opzetten en het zo proberen. Vriend is namelijk gek van konijn. Maar het moet wel werken. Wij merken ook wel veel onderling verschil. Sommige moeders geven oersterke jongen dus daar gaan wij nu ook wel heel streng op selecteren.

Kuggur: Jep! 90% van de stamboeksuffolks worden eind december/begin januari geboren :j Toevallig geen go pro? Lijkt mij enorm gaaf om even te kunnen meespieken tijdens het drijven!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:09

Ik heb jammer genoeg heel weinig beeldmateriaal van schapendrijven in de round ups. ( wel van het thuis oefenen).
Je bent bezig, en hebt geen handen vrij te filmen of foto's te maken, dus ja een go pro is eigenlijk een prima idee, hmm, mss eens gaan shoppen...
Onze eerste lammeren worden begin mei geboren, en wij zijn hier vroeg, gemiddeld begint het lammersizoen ongeveer midden mei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:32

Je zal altijd moeten selecteren op wat het beste kan omgaan met jouw omstandigheden. En er van uit gaan dat je niet de beste dieren krijgt/koopt, die houden fokkers ook zelf.
Van mijn schapen heb ik (mits ik de rest eens verkocht krijg) qua wat het beste past hier foktechnisch en kudde dynamiek er 3 over en dat is mijn beste ooi + haar 2 dochters van verschillende rammen. De rest heeft aanmerkingen die ergens anders misschien niet opduiken door ander gras, etc. en hangt er min of meer bij wegens geen bloedverwantschap in de vrouwelijke lijn of niet echt geaccepteerd als van haar.

Konijnen begin ik net mee en alles komt van andere fokkers vandaan. Juist om meer bloedspreiding te krijgen, afstammingspapieren zeggen daar nl weinig als ze er al zijn en inteelt/lijnteelt is niet de basis waarop ik wil starten. Kan nl best zijn dat ik wel (deels) die kant op ga qua foklijnen en dan moet je wel met een flink brede basis starten.
( http://www.critterhaven.biz/info/articles/1_ram.htm ) voor principes daarover. Met de schapen is dat voor mij een stuk lastiger ivm beschikbare ruimte. Daar is hard selecteren op mijn ooilijn(en) zodat die flink stempelen handiger, want van de rammen weet ik gewoon veel minder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:30

Afbeelding
Iemand vroeg naar een kwartelverblijf?

Bij mij zitten de (nu nog 2, hopelijk vanaf morgen 5) kwartels bij de cavia's. De cavia's zijn vandaag onverwachts van 2 naar 7 gegaan, dus samen met de kwartel-uitbreiding zit dat hok dan wel vol in mijn ogen. De kwartels gebruiken het gehele hok overigens intensief, intensiever dan de 2 oude cavia's.

Iemand was verhuisd en de net aangeschafte cavia's bleken daar niet tot hun recht te komen. Mooi hok, maar nu op zolder en met de hitte redde de airco het niet en ze had er geen lol meer aan. 4 us teddy zeugjes van 4-5 maanden, waarvan 2 met stamboom en een castraat. De castraat hoefde ik eigenlijk niet maar ze vroeg alleen de castratiekosten, het geeft wel rust in het hok en anders zou hij alleen achter blijven en dat vond ik sneu. Dus toch maar wel. Het was om de hoek, kwartiertje rijden, dus ik kon ze niet laten schieten. Ik kreeg nog 10kg SS-brok voor weinig erbij en een baal (venhorst)hooi voor niets.

Nu nog de konijnen en kwartels echt binnen (al wel gereserveerd) en dan ben ik compleet. Het is de afgelopen 1.5 maand wel opeens hard gegaan: van 2 cavia's en 1 hond naar 7 cavia's, 5 kwartels, 2 konijnen, 6/7 kippen (2 leghennen, 5 krielen, waarvan 1 haan naar mijn moeder), 10 eieren en nog steeds de hond.

Wat zuur DMH! Alweer zo veel pech met de konijnen. Begrijpelijk dat je het dan flink in gaat perken.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:20

Goedenavond! Zou ik hier een vraagje mogen stellen?

Ik heb bij wijze van les een pompoenzaadje geplant met mijn dochter (3) in coronatijd. Dat zaadje kwam op en het kleine plantje hebben we in de grond gezet. Nu groeit de plant verrassend goed en zag ik tot mijn grote verbazing dat er ook al bloemen in zitten. Moet ik hier nog iets mee doen? Ik heb ergens iets gelezen over bevruchting, maar kom er niet goed uit. Weten jullie dat misschien? Zou wel erg leuk zijn als we nu ook daadwerkelijk een pompoen kunnen plukken aan het eind van dit verhaal :D

Iemand die daar antwoord op heeft voor mij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:38

EedihcrO schreef:

Ik heb bij wijze van les een pompoenzaadje geplant met mijn dochter (3) in coronatijd. Dat zaadje kwam op en het kleine plantje hebben we in de grond gezet. Nu groeit de plant verrassend goed en zag ik tot mijn grote verbazing dat er ook al bloemen in zitten. Moet ik hier nog iets mee doen? Ik heb ergens iets gelezen over bevruchting, maar kom er niet goed uit. Weten jullie dat misschien? Zou wel erg leuk zijn als we nu ook daadwerkelijk een pompoen kunnen plukken aan het eind van dit verhaal :D

Ja hoor, daar komen gewoon pompoenen aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:39

Hopen op wat hulp van insecten, want zelf helpen is lastig. Kan wel met een kwastje, maar heeft meestal minder succes dan de natuur het laten doen.
En zorg voor genoeg voeding, want pompoen is aardig holle bolle gijs plant. Hier groeien ze op de mest/composthoop en zijn de uiteindelijk 3! planten nu bij de buren de wei in gekropen, want ze wilden meer ruimte en ook die kant op. Maar ik doe er niks meer aan dan voorzaaien ivm slakkenvraat en zodra de 4-6 blaadjes hebben ze uitplanten en oogsten als de 1e nachtvorst of flinke storm voorspelt wordt zo eind oktober.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:42

EedihcrO schreef:

Pompoenen zijn best makkelijke "wezens" om te kweken. Het enige wat je eigenlijk goed moet weten is dat er aan een pompoenplant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen zitten. De vrouwelijke bloemen zijn te herkennen aan het kleine bolletje vlak onder de bloem wat dus (wanneer bevrucht) de pompoen gaat worden.

Meestal bestuiven insecten de vrouwelijke bloemen wanneer er een mannelijke bloem tegelijkertijd bloeit. Je kan ook zelf bestuiven door met een klein kwastje over de mannelijke bloem te gaan en daarna over de stamper van de vrouwelijke bloem.
Ikzelf heb altijd meerdere soorten en meerdere planten staan omdat sommige planten niet altijd vrouwen en mannen tegelijkertijd laten bloeien. In dat geval bestuif ik met de hand. Echter heb ik zelf ook bijen dus dat is wellicht overdreven maarja better safe than sorry.

Fun fact: mijn grootste pompoenplant heeft momenteel een uitloper van 5 meter.. En dan nog wat kortere uitlopers. :')

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:03

Bedankt voor alle tips in elk geval. Ik zal eens kijken of ik verschillende bloemen zie en evt kan bevruchten.
Ik heb maar 1 plant. Had zaadjes uit een flespompoen bewaard en die dus gewoon in een potje aarde gestopt. 2 kwamen er op, maar 1 heeft het in de tuin niet overleefd, doordat de kat er op is gaan liggen -O-
Nu vind E het al prachtig om te zien dat er iets groeit, ze heeft nog geen besef dat er pompoenen aan zouden kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 05:56

Opletten met zelf gehouden zaadjes uit een pompoen. Pompoenen geven al heel snel giftige kruisingen. Als je een rijpe pompoen hebt, kook dan een stukje en proef even :) Bitter = giftig. Niet bitter is veilig :j