Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:53

Ik ga komende week naar Divoza. Ik zal eens opletten of je er kleren kunt shoppen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:01

Ik zag foto's van Epplejeck voorbij komen waarbij de kleding artikelen afgezet waren met rood/wit lint en je daar ook niet bij kon komen.

Voor voer en verzorgingsproducten mogen ze uiteraard wel open , omdat de verzorging van dieren onder essentieel valt. Uiteraard zal daarvoor vast wat meer spullen wel verkocht mogen worden neem ik aan zoals dekens , halsters enzovoort.

En tja ze kunnen het altijd doen kleding verkopen , maar de boete is dan voor de winkel. Dan heb ik er ook geen medelijden mee verder als ze het stiekem doen en betrapt worden. Je hebt zeker mensen die je verraadden hiermee dus ik zou als bedrijf er wel mee oppassen.

Mijn moeder kreeg met haar schoonheidssalon ook al vragen of ze niet even stiekem bij mensen thuis de nagels kan knippen. Mijn moeder vraagt dan direct of de klanten ook bereid zijn om een boete van 4000 euro te betalen , uiteraard nemen klanten de vraag dan snel terug. Mijn moeder zou die stress niet eens willen hebben , we hebben dit jaar al genoeg te verduren gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:02

Bij divoza roepen ze zelf op de social media ze alles mogen verkopen en hielden zelfs jawel... een koopzondag!

Staat ook op de website dat ze volledig open zijn voor iedereen dus voor jou en je paard.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:52

Spenk schreef:
Bij divoza roepen ze zelf op de social media ze alles mogen verkopen en hielden zelfs jawel... een koopzondag!

Staat ook op de website dat ze volledig open zijn voor iedereen dus voor jou en je paard.

Ik laat weten of het mogelijk is om er een paar sokken te kopen :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:44

Ik snap het ook niet waarom sommige winkels wel open mogen en anderen weer niet. Net als een bouwmarkt bijv. Ik vind dat eigenlijk wel een winkel die open zou moeten blijven. Vaak zijn deze ook heel ruim opgezet.

Als je ineens een lekkage hebt oid…. Hier had ik het dat de doucheslang gisteren ineens kapot klapte. Ik kon niet meer douchen. Lichte paniek, want kerst kwam eraan, bouwmarkten dicht en as maandagochtend vroeg word ik onverwachts geopereerd. Click en collect was lastig want ik kreeg bij het meeste te zien dat het niet op voorraad was. Uiteindelijk bij de action via click en collect goedkoop spul kunnen scoren. Dan zie ik over een paar weken wel als ik weer goed op de been ben. Maar wat was het nu vervelend dat je niet eten naar de bouwmarkt kunt rijden. Die hadden ze van mij als essentieel mogen bestempelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:54

Vayo schreef:
Ik snap het ook niet waarom sommige winkels wel open mogen en anderen weer niet. Net als een bouwmarkt bijv. Ik vind dat eigenlijk wel een winkel die open zou moeten blijven. Vaak zijn deze ook heel ruim opgezet.

Als je ineens een lekkage hebt oid…. Hier had ik het dat de doucheslang gisteren ineens kapot klapte. Ik kon niet meer douchen. Lichte paniek, want kerst kwam eraan, bouwmarkten dicht en as maandagochtend vroeg word ik onverwachts geopereerd. Click en collect was lastig want ik kreeg bij het meeste te zien dat het niet op voorraad was. Uiteindelijk bij de action via click en collect goedkoop spul kunnen scoren. Dan zie ik over een paar weken wel als ik weer goed op de been ben. Maar wat was het nu vervelend dat je niet eten naar de bouwmarkt kunt rijden. Die hadden ze van mij als essentieel mogen bestempelen.

Dat ons kabinet een dak boven je hoofd niet essentieel vindt was al duidelijk toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:35

Onze premier zat gisteravond in een eindejaarprogramma op tv. Op een gegeven moment zegt die man heel serieus dat ze echt gedacht hadden in de herfst van covid vanaf te zijn...
Ik wist niet wat ik hoorde :')

Verklaart wel waarom o.a. per 1 oktober alle mondmaskers de vuilbak in mochten :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:38

Vayo schreef:

Ik las hier op bokt ergens dat je bij een bouwmarkt buiten kan afhalen en betalen. Dus dan zijn die toch soort van open en bereikbaar of vergis ik mij ?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:39

Click en collect mag voor alle winkels.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:40

Oh zo ja, op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:41

Dan moet je eerst online bestellen en bij heel veel producten staat het niet leverbaar is of niet online te bestellen bij de bouwmarkt. Wij zijn daarom maar de grens over gegaan ervoor. Wonen gelukkig maar 8 minuten van de Duitse grens.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:54

In omliggende landen zijn er minder vergaande maatregelen genomen. Is dat omdat ze daar op tijd geboosterd hebben, of gaan die andere landen gauw volgen?

Van Dissel: "Ik denk het laatste. We zien al dat verschillende landen extra maatregelen nemen, of dat de medische experts de politici daartoe oproepen, in Duitsland, Denemarken, Duitsland en België."

https://nos.nl/artikel/2410830-rivm-mog ... er-omikron

Nee, dat hoopt ie dat andere landen meer maatregelen nog gaan nemen. Voor nu lijkt het alsof Omikron toch wat positiever is dan we dachten maar we zullen zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:55

Vayo schreef:

Kledingwinkels hetzelfde. Er zijn nog steeds mensen in armoede die weinig Kleding hebben en die dan in de problemen zitten als er een broek kapot gaat.

De Haagse markt schijnt wel open te zijn.
En nu gaat iedereen daar naar toe

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:33

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Nee, want je creëert daarmee schijnveiligheid.

Dat is niet zo.

Sterke argumentatie weer :')
Natuurlijk wel. Het doet niets, maar mensen voelen zich er wel veiliger door. Dat lijkt me de definitie van schijnveiligheid

Citaat:
Citaat:
En hoe kom je erbij dat andere thuiszorgorganisaties dat niet doen? Alleen omdat ze minder camerageil zijn dan Jos de Blok?

Er zijn in elk geval een aantal thuiszorgorganisaties die het nadrukkelijk niet doen en geen FFP2 verstrekken of adviseren aan hun medewerkers en ook niet altijd even meewerkend reageren op een vraag.

Als ze dat niet doen, dan kan gewoon hier naar verwezen worden https://www.venvn.nl/media/viib111e/lei ... ec2021.pdf
Het lastige is alleen dat het rivm dit nog niet heeft overgenomen https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis

Citaat:
Citaat:
Inmiddels zijn overal ruim voldoende FFP2 maskers voorradig en moeten deze verstrekt worden als medewerkers daarom vragen.

Wat ik op zich nog steeds raar vind, waarom niet gewoon verstrekken en adviseren. Maar bovendien wordt er lang niet in iedere organisatie even begripvol gereageerd op die vraag.

Om wat ik al eerder noemde, hierom https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis
Er zijn organisaties die misschien liever terugvallen op het beleid van experts dan hun eigen beleid er op na te houden. Wat ik overigens heel logisch vind.
Dat jij dat raar vindt, zegt in mijn beleving vooral dat jij nooit op een dergelijke plek hebt gezeten en dat soort beslissing hebt hoeven maken.

Citaat:
Citaat:
Ook genoeg organisaties die standaard FFP2 verstrekken.
Misschien moet je eens een keer in de praktijk kijken, in plaats van alleen achter je pc

Gelukkig maar dat meerdere organisaties het ook wel doen. Maar bedenk even dat deze discussie begon omdat iemand in de zorg zich zorgen maakte omdat ze niet veilig toegang heeft tot beschermingsmiddelen (die pas in de gang liggen waar ze moet zijn), en FFP2 geen standaard advies is. In de praktijk dus.

Ja, daar begon deze discussie mee. Iemand die een vraag stelde, hier op bokt. Die de vraag nog niet gesteld had aan haar werkgever.
Dat de PBM in de gang liggen van de plek waar ze moet zijn is gangbare praktijk. En kan gewoon een veilige oplossing zijn, al zou ik daar zelf in de ambulante situatie niet voor kiezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:44

sureido schreef:
In omliggende landen zijn er minder vergaande maatregelen genomen. Is dat omdat ze daar op tijd geboosterd hebben, of gaan die andere landen gauw volgen?

Van Dissel: "Ik denk het laatste. We zien al dat verschillende landen extra maatregelen nemen, of dat de medische experts de politici daartoe oproepen, in Duitsland, Denemarken, Duitsland en België."

https://nos.nl/artikel/2410830-rivm-mog ... er-omikron

Nee, dat hoopt ie dat andere landen meer maatregelen nog gaan nemen. Voor nu lijkt het alsof Omikron toch wat positiever is dan we dachten maar we zullen zien.

Ik zag van de week dat Van Ranst bij jullie in 1 of ander programma mee aan tafel zat.
Wij hebben dubbel zoveel IC bedden als NL en zijn eerder gaan boosteren en hebben dus iets meer speling zei hij. Maar niet veel :+

Ik heb hier in elk geval nog niks gelezen of gehoord over extra maatregelen. Enkel over maatregelen die deze keer niet zullen gevolgd worden en de betoging van morgen }>

Maar het vliegend personeel valt bij bosjes uit, dus binnenkort kan er geen vliegtuig meer de lucht in. Legt het reisverkeer zichzelf even plat. :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:57

1971, 1972 en 1973 kunnen een afspraak maken. Gaat snel nu :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:00

Pandora2 schreef:
Onze premier zat gisteravond in een eindejaarprogramma op tv. Op een gegeven moment zegt die man heel serieus dat ze echt gedacht hadden in de herfst van covid vanaf te zijn...

Verklaart wel waarom o.a. per 1 oktober alle mondmaskers de vuilbak in mochten :+

Dat is inderdaad wel een bizar domme uitspraak. Die wil ik ook weleens even terug kijken. Dan verbaast het me ook totaal niet meer waarom de coronamaatregelen zo onlogisch en tegenstrijdig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:13

sureido schreef:
Voor nu lijkt het alsof Omikron toch wat positiever is dan we dachten maar we zullen zien.

Hoezo ´we´? Meer ´júllie´ :P

Hier een nieuwe nep-app voor het covid certificaat in omloop: Geeft een valse rode vlag; voor wie geen kerstdiner met schoonouders wil :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:16

Achterom schreef:
Sterke argumentatie weer :')
Natuurlijk wel. Het doet niets, maar mensen voelen zich er wel veiliger door. Dat lijkt me de definitie van schijnveiligheid

Het doet niet niets - en bij de minder besmettelijke variant die er toen was deed het nog meer. Mondkapjes die 'zo goed mogelijk' gemaakt worden als op dat moment kan, en zo goed mogelijk gebruikt worden (door professionals in de zorg) op basis van goede voorlichting zijn - natuurlijk zou ik zeggen - beter dan geen mondkapjes en geen eerlijke informatie. Want dat is pas schijnveiligheid: net zo lang met woorden schuiven tot het lijkt alsof het niet erg is dat thuiszorg en verpleging onbeschermd dicht in de buurt van patienten komt.

Citaat:
Om wat ik al eerder noemde, hierom https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis
Er zijn organisaties die misschien liever terugvallen op het beleid van experts dan hun eigen beleid er op na te houden. Wat ik overigens heel logisch vind.

... alleen hebben die 'experts' het nogal vaak mis gehad en komt hun advies niet overeen met het beleid van de experts in de rest van de wereld. Covid wordt overgedragen via aerosolen - dat was al zo maar is nu met omikron nog veel actueler, dat is overal ter wereld bekend (en dan is de bescherming dus op z'n minst FFP2), en hier wordt het een beetje overgeslagen

Citaat:
Dat jij dat raar vindt, zegt in mijn beleving vooral dat jij nooit op een dergelijke plek hebt gezeten en dat soort beslissing hebt hoeven maken.

Nogal een kulargument. Want er zijn dus mensen die op diezelfde plek zitten en wel degelijk besluiten om FFP2 aan te bieden en aan te raden aan hun medewerkers. Dat kan dus blijkbaar gewoon. Dat is niet iets wat onmogelijk is. Die zien het probleem ook niet.

Citaat:
Dat de PBM in de gang liggen van de plek waar ze moet zijn is gangbare praktijk. En kan gewoon een veilige oplossing zijn, al zou ik daar zelf in de ambulante situatie niet voor kiezen.

Nee, het is geen veilige oplossing. Sommige dingen zijn echt niet zo heel ingewikkeld. Corona is (niet meer zo heel erg) nieuw, maar virussen die zich via de lucht verspreiden zijn dat niet. We weten allang hoe dat werkt.

Maar eh, hoeveel expertise wil je dat ik navraag? Welke deskundigheid zou iemand moeten hebben om hier wel over te kunnen oordelen? Want dan vraag ik iemand met die betreffende deskundigheid, vind ik prima. Neem je het dan wel aan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:31

@shadow: waarom zou ik in vredesnaam iets van jou aannemen? De enige "expert" die je tot nu toe noemde was Jos de Blok, dan vind ik nu niet bepaald een expert.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:33

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:

Dat is inderdaad wel een bizar domme uitspraak. Die wil ik ook weleens even terug kijken. Dan verbaast het me ook totaal niet meer waarom de coronamaatregelen zo onlogisch en tegenstrijdig zijn.

Vrede op Aarde op 24 december. Te herbekijken via de site van de VRT, maar ik heb geen idee of jullie dit vanuit NL ook kunnen zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:34

Huertecilla schreef:
Hier een nieuwe nep-app voor het covid certificaat in omloop: Geeft een valse rode vlag; voor wie geen kerstdiner met schoonouders wil :D

:') :')
Vindingrijk. Die hadden we nog niet gehad denk ik :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:35

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:40

Pandora2 schreef:
Vayo schreef:

Ik las hier op bokt ergens dat je bij een bouwmarkt buiten kan afhalen en betalen. Dus dan zijn die toch soort van open en bereikbaar of vergis ik mij ?

Ja klopt, click en collect. Alleen hebben de winkels hier de voorraad online niet goed op orde en maar een zeer beperkte keuze. Dus even 2 betaalbare douchekoppen en slangen zat er niet bij. Alleen heel veel duurder segment. Uiteindelijk is het action geworden. Maar met een lekkage of dit nu zo kort voor mijn operatie is dat best vervelend. Vaak zijn dit toch dingen waarvoor je even in de winkel het spul met eigen ogen wilt zien en als er iets niets is je zelf zo iets anders kunt kiezen. Ik kwam er met dat click en collect niet goed aan uit aangezien het even een spoedje was.

Juist bouwmarkten vind ik vaak ruim opgesteld en brede gangpaden hebben. Ik snap dat risico dan niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:17

Vayo schreef:
Goede signalen dat omicron wellicht voor minder ziekenhuisopnames zorgt en wellicht niet besmettelijker is, maar dat je als persoon eerder besmettelijker bent in vergelijking tot de delta.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1262335 ... t-hoger-is

Ah, nu het in de Telegrááf staat is het wellicht waar.... _O- _O- _O-

Hopen dat er genoeg verspreiding/besmetting toegestaan wordt opdat we kerst 2022 niet wéér met de boel dicht zitten.

Ík zie het inmiddels een maand +:)+ in met omicron licht aan het einde van de tunnel.

Was vandaag uitgenodigd voor spaans kersteten maar dat is een máándrantsoen verkeerde vetten en andere meuk dus beter ná het weekeinde in kleiner gezelschap.
Dus, vandaag soort van gezond kerstmaal; een ´empanada´ met plantaardige vetten in het deeg, spinazie/yoghurt/noten-vulling.

Straks onderdelen-lijstje maken met zoon. Hij voor zijn praktijkproject, ik voor mijn Nimbus. Dan koopuitspatting op internet. Gaat wel een paar tientjes kosten in totaal. Hoop lol voor weinig *D
Ah én ons verwonderen dat verzending uit Denemarken meer kost dan met de siberische trein uit China. Dat iets uit nota bene de Ucraïne sneller hier op de berg is dan uit de UK.
De humor ligt op straat meneer sonneberg!

Nu eerst matig stukje cake (ook met plantaardige smeuïgmaker) bij een bak supercappuccino (met wat cardamom bij de versgemaalde koffie in het filter) :9k

Kom op dames. Je kan winkelen vanaf de sofa, we kunnen gezond even in keuze-overvloed, de dagen worden langer, omicron biedt een uitweg; geniet van positivi-tijd {:)