Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:11

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:12

Niet willen vaccineren is eigen keuze. Boos zijn op de QR code laten zien vind ik raar.
Vrienden van ons kiezen ook om niet te vaccineren en nemen het extra testen op de koop toe.
Het boos zijn vind ik raar want gaat voorbij aan de lock downs wereldwijd, enorme schadeposts voor veel mensen etc. Er is en was wel wat ad hand nl wereldwijd en iedereen wil toch zsm weer normaal leven.

Ikzelf ben erg voorzichtig met niet gevaccineerden:
1. Ik wil ze absoluut niet besmetten met de D variant (zou ik zo erg vinden) , dus hou afstand etc en heb ze zelfs niet gevraagd om mee te helpen met onze verhuizing;
2. Ik leef samen met een zeer Vitale 78++ en hij is in februari geënt 2x. Dus wellicht dat het vaccin minder krachtig wordt en hij verhoogd risico langzaam aan gaat lopen, gezien zijn leeftijd en vroeg tijdstip van vaccineren.

Israël is geen achterlijk land en zij zweren bij de 3de keer enten daar vaccin zwakker wordt. Dat land volg ik dus ook met belangstelling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:15

Askja schreef:
fel tegen vaccineren en coronamaatregelen zijn

Wederom niet erg genuanceerd.
Tegen een defacto verplichting en pas is niet herzefde als tegen vaccineren. Dat bij elkaar vegen is net zo makkelijk als wappie roepen tegen iedereen die geen hosanna zegt tegen alles wat de overheid opgooit.

Leten we niet vergeten dat we er met zijn allen voor gezorgd hebben dat de 70% gehaald is voor Europa en de sitautie niet bepaald kritisch meer is.

We hebben er als collectief voor gezorgd dat de situatie nu in een heel ander fase, niet meer die van afremmen, terugdringen is.
De UK heeft twee maanden terug al gekozen voor een aanpassing van het beleid; voor een streven naar meer natuurlijke resitentie. Denemarken vorige week.
Sommige landen, NL wellicht, zijn misschien nog niet zover maar álle EU landen zijn wel vér van het risico op terugkeer van een noodsituatie. Waarom dan noodmmatregelen zoals verkapte vaacinatieverplichting en -pas??

NL heeft een paar heel specifieke problemen. Bijvoorbeeld net als Frankrijk heel duidelijk een communicatieprobleem naar/met alloctone bevolkingsgroepen.
Adresseer dát dan ipv iedereen een aap op de schouder te zetten!

Tja en het wantrouwen van de overheid. Moet je vooral gaan afdwingen en pas invoeren 8)7 en dan geen voorwaardes voor afschaffen te noemen |o
Dat tegen het perspectief van EK voetbal, fieldlabs en Zandvoort zonder rampscenatios >;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:21

pien_2010 schreef:
Israël is geen achterlijk land

Vindt jíj.
Hebben ondertuusen wel een laag % gevaccineerden vanwege religieus extremisme.

Citaat:
en zij zweren bij de 3de keer enten daar vaccin zwakker wordt.

Zij hebben voorgedrongen met vaccineren én hebben een relatief laag %. Allicht dat ze weer vooraan staan met hun eigen straatje vegen.
Natuurlijke weg is bij hen daarom een heel ander orde van risico dan in de EU.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:30

Laurie schreef:
HC die vandaag verontwaardiging uit over de ‘hogere moraal van gevaccineerden’, maar gisteren zelf zonder blikken of blozen stelt dat verplichte leefstijlinterventie minder discutabel is dan een vaccinatieverplichting?

Minder discutabel is niet hetzelfde als goed en al helemaal niet als voor verplichten :)*

Je kan zelf heel simpel zien hoe groot het effect van overgewicht is. Veel groter dan de paar % meer/minder vaccinaties. Jullie zítten al op een heel hoog % 1ste enting!!
Maar over gewicht mag niet gepraat worden. Dát was mijn punt met de vergelijking.
Makkelijker anderen verplichten tot vaccineren dan het eigen leven een schop onder de bodem te geven.

De gesteld vraag over het doel is een heel goede.
Wat willen ´jullie´, de pro-beschermers, nu eigenlijk.
Voor jullie informatie; Covid19 gaat niet meer weg. De enige duurzame oplossing is een basis-resistentie. Net als griep. Of moet daar ook iedereen verplicht tegen gevaccineerd worden om de kwestbaren tegen de seizoensgolf te beschermen?!

Enneh, ik ben zelf ook gevaccineerde; kijk die quote dus nog even na :P
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-09-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:31

Onzin HC , het is onderzocht mbt tot mindere werking van Pfizer, en wat blijkt : Een langere periode tussen twee vaccins betekend een stuk betere werking. Israël had de minimale tijd ertussen en nu dus de derde geven heeft dezelfde werking als wat in andere landen is gebeurd door een langere periode tussen het eerste en tweede vaccin van Pfizer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:37

bigone schreef:
Onzin HC , het is onderzocht mbt tot mindere werking van Pfizer, en wat blijkt : Een langere periode tussen twee vaccins betekend een stuk betere werking. Israël had de minimale tijd ertussen en nu dus de derde geven heeft dezelfde werking als wat in andere landen is gebeurd door een langere periode tussen het eerste en tweede vaccin van Pfizer.

Euhhhhh ze hebben wél voorgedrongen en in hun haast in de eigen voet geschoten. Ook een relatief laag %. Onzin? Ach, gooi er ook wappie bij ;)
Zoals je zelf nu schrijft is hun situatie niet representatief voor de EU :)*

Terzijde; vind de houding van Israel bijzonder stuitend. Zelf een 3de en de Palestijnen niets.

Dat is overigens ook een argument voor míj tegen nog meer dwang op vaccineren en een vraagteken bij een herhaling. Ík vind de 3de wereld een hoger prioriteit hebben.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:52

pien_2010 schreef:
Niet willen vaccineren is eigen keuze. Boos zijn op de QR code laten zien vind ik raar.
Vrienden van ons kiezen ook om niet te vaccineren en nemen het extra testen op de koop toe.
Het boos zijn vind ik raar want gaat voorbij aan de lock downs wereldwijd, enorme schadeposts voor veel mensen etc. Er is en was wel wat ad hand nl wereldwijd en iedereen wil toch zsm weer normaal leven.

Ik ben zelf ook niet tegen testen, wel tegen de toegankelijkheid van testen in Nederland in combinatie met de verplichting. Dat is echt wezenlijk anders dan in de landen waarnaar gerefereerd wordt. Zo kun/kon je in Denemarken zonder afspraak in iedere grotere kern terecht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:52

Ik ben pro vaccinatie én er mag wat mij betreft over gewicht gepraat worden. Kan dat ook? :P
Ik ben ook voor suikertax en veel andere taxen. Ik vind het persoonlijk idioot wat er allemaal gesponsrd wordt en dat de hele maatschappij alleen maar achter het geld aan rent, ten koste van de gezondheid van de natuur en van de mensen. Ik vind het onethisch. Maar ik heb dus geen problemen met de coronapas :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:06

Douce schreef:
pien_2010 schreef:

Ik ben zelf ook niet tegen testen, wel tegen de toegankelijkheid van testen in Nederland in combinatie met de verplichting. Dat is echt wezenlijk anders dan in de landen waarnaar gerefereerd wordt. Zo kun/kon je in Denemarken zonder afspraak in iedere grotere kern terecht.

In de apotheek kun je hier ook vrij gemakkelijk terecht. Eens met je kritiek.

In Frankrijk Bigone is met 3 - 4 weken er tussen op veel gevaccineerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:09

Ik heb 14 febr. mijn tweede vaccinatie gehad. Ook met maar 3 weken ertussen. Ik vraag me wel eens af of de vaccinatie nog voldoende zal werken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:39

Olympia schreef:
Het enige wat diegene met de scanner ziet is een voorletter van een voor en/of achternaam een geboorte dag of maand.

Dus bijv je heet Greetje Pieters en je bent geboren op 15 sept 1960. Dan zie je dus bijv G / 15/ 09 of G / P 09.

Je ziet verder niks van welk vaccin of wanneer of dat het een testbewijs is. Dat is ook allemaal niet relevant.

Iedereen kan die scanapp op je mobiel downloaden dan kan je het zien.

Als de app weigert en rood blijft aangeven dan vraag ik aan diegene of ik even het internationale bewijs mag kijken bij het vraagtekentje. Hier zie je vaccinatie datum en je gegevens enz. Meeste supporters vinden dst prima. Die willen gewoon naar binnen :+

En ja je hebt sommige mensen die met een geel boekje aankomen en weigeren de app te openen. Tsja dan mag je ook niet naar binnen.

Begrijp ik goed dat je mensen met geel boekje zonder app weigert? Ben benieuwd in welk stadion dat dan was. Ik ben in twee stadions gekomen met geel boekje omdat ik geen smartfoon heb. De man voor mij ( oudere man, zeker de tachtig gepasseerd) wist niet eens wat een app was maar een geel boekje had hij nog van toen hij nog naar Afrika reisde. Ook hij werd binnen gelaten. Daar staat (bij mij althans) net zo veel of zelfs meer info dan op die app. Dus waarom mag je bij jou niet naar binnen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:46

fohadie schreef:
Ik ben in twee stadions gekomen met geel boekje omdat ik geen smartfoon heb.

Tip: je kan ook de QR-code uitprinten. Ik verwacht dat je wel op meer plekken niet binnen gaat komen met het gele boekje, omdat het wat onbekender voor de meesten is en iets tijdrovender dan snel een QR-code scannen. Zeker bij plekken waar het erg druk is kan dat meespelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:54

secricible schreef:
Ruitje, juist je gele boekje en formulier bevat meer informatie dan de QR code. De internationale code bevat wel meer gegevens omdat sommige landen die eisen maar de nationale code is alleen initialen en geboortedag en maand.

bigone schreef:
Alleen jij komt bij je medische gegevens, de controleurs via de CoronaCheck zien alleen een groen vinkje. Niet dat je geprikt, hersteld of negatief getest bent.
Zolang jij de DigiD niet deelt zal niemand kunnen zien wat je medische gegevens zijn.
Gele boekje staat aardig wat meer gegevens in, pas wanneer je naar het buitenland gaat zijn er iets meer gegevens zichtbaar. Dit eisen die landen.

Ik quote dit even. Het gaat mij niet om degene die de code leest. Nu is volgens mij de situatie:

Je laat je vaccineren, je geeft aan dat je niet wil dat iemand bij die gegevens kan, zet stempel in gele boekje en klaar.

Dus staat er nergens in een systeem van de overheid geregistreerd wat je hebt gehad, hoelang dat geldig is e.d.

Straks, om die QR code aan te maken, moet ik die info dus wel delen.

Ik vind dat de overheid vreselijk laks om gaat met het beveiligen van systemen, wie daar bij kan. En ook nog dat ze bepaalde dingen die ze zouden verwijderen ineens langer bewaren, of later blijken te gebruiken voor doeleinden of koppelingen maken die niet de bedoeling zijn tussen meerdere systemen.

Dat is mijn punt, maargoed, waarschijnlijk ontkom ik er niet aan en moet ik maar vertrouwen op geen misbruik in de toekomst :o

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:07

Ik vind het stom dat die 1,5 meter regel eraf is. Waarom nou juist in het najaar!?
Ik zie straks zo weer nieuwe maatregelen aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:09

Lindor92 schreef:
Ik vind het stom dat die 1,5 meter regel eraf is. Waarom nou juist in het najaar!?

Zeker wanneer een groep mensen de hakken in het zand blijft steken en niks wil...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:12

Exitium schreef:
fohadie schreef:
Ik ben in twee stadions gekomen met geel boekje omdat ik geen smartfoon heb.

Tip: je kan ook de QR-code uitprinten. Ik verwacht dat je wel op meer plekken niet binnen gaat komen met het gele boekje, omdat het wat onbekender voor de meesten is en iets tijdrovender dan snel een QR-code scannen. Zeker bij plekken waar het erg druk is kan dat meespelen.

Ik zou dat wel kunnen doen ja, maar een oudere heer? Die niets van technologie afweet? Die al zijn hele leven naar de voetbal gaat? Dat zou ik erg triest vinden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:18

Eens, ik ook. Maar die gaat helaas wel tegen meer opstakels aanlopen, ook bij de overheid. Steeds meer gaat enkel nog digitaal en dat gaat niet stoppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:30

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:33

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:40

996981 schreef:
Gaat de coronapas ook weer worden afgeschaft op het moment dat de 95% vaccinatiegraad wordt behaald?

Reken daar maar niet op.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:42

Lindor92 schreef:

Dat vind ik nou ook zo raar. Volgens mij is dat de belangrijkste maatregel om de kans op besmetting te verminderen.
Kortom, iemand die postief test met een zelftest maar wel volledig gevacinneerd is kan dus in principe zo de kroeg in.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:44

imaudy schreef:
Lindor92 schreef:

Dat vind ik nou ook zo raar. Volgens mij is dat de belangrijkste maatregel om de kans op besmetting te verminderen.
Kortom, iemand die postief test met een zelftest maar wel volledig gevacinneerd is kan dus in principe zo de kroeg in.

Je mag zonder problemen met 100 man op 20 m2 voor de deur gaan staan, zolang je maar niet op het terras gaat zitten of naar binnen gaat want dan moet je eerst je QR-code laten scannen. :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:45

Exitium schreef:
imaudy schreef:

Je mag zonder problemen met 100 man op 20 m2 voor de deur gaan staan, zolang je maar niet op het terras gaat zitten of naar binnen gaat want dan moet je eerst je QR-code laten scannen. :j

Thuis een feestje geven mag ook voor een onbeperkt aantal mensen, hoewel vastgesteld is dat in huiselijke kring de meeste besmettingen plaatsvinden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:47

Als ik om me heen kijk is die 1,5 meter al bij het gros niet meer aanwezig.
Heeft ook niet tot extra besmettingen geleid.