Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:37

lenaa_tje schreef:
Sizzle us het testen bij jullie niet effectiever? Daar hoor ik mijn collega vooral over (getrouwd met een Zwitserse ) zijn zoon kwam wel positief terug uit Zwitserland dat was dan weer jammer :')

Ik denk niet veel anders dan Duitsland. Je kunt vrij makkelijk gaan testen maar dat kan in veel landen.
Misschien zit het hem meer in de afstandelijkheid die er van nature al wat meer is? Een beetje zoals Zweden? Geen idee.

nynke55

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:31

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:34

Bloodymary schreef:
We zullen zien. Maar wat ik wel vreemd blijf vinden in Nederland is dat mensen die een voorstander zijn van mondkapjes en er echt het nut van inzien en er in geloven, deze dan de afgelopen maanden niet gedragen hebben. Ik zag ze echt maar heel sporadisch, 1 per maand of zo.

Misschien ook omdat een mondkapje niet jezelf beschermd maar alleen anderen? Dus je kunt er zelf wel 1 opzetten, maar als de rest het massaal niet doet schiet je er nog niet veel mee op. Het effect is er pas als iedereen hem op zet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:39

Mijn moeder en ik zeiden al tegen elkaar, zou mijn vader het neandertaler gen gehad hebben?
We zullen het nooit weten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:43

Neonlight schreef:
Bloodymary schreef:
We zullen zien. Maar wat ik wel vreemd blijf vinden in Nederland is dat mensen die een voorstander zijn van mondkapjes en er echt het nut van inzien en er in geloven, deze dan de afgelopen maanden niet gedragen hebben. Ik zag ze echt maar heel sporadisch, 1 per maand of zo.

Misschien ook omdat een mondkapje niet jezelf beschermd maar alleen anderen? Dus je kunt er zelf wel 1 opzetten, maar als de rest het massaal niet doet schiet je er nog niet veel mee op. Het effect is er pas als iedereen hem op zet.

Daarom gebruik ik ook een FFP2 mondkapje als ik vind dat ik risico loop (bij een ziekenhuisafspraak, maar dat zou dan ook zeker gelden in het OV/vliegtuig)
In de supermarkt voel ik mij niet onveilig dus daar draag ik er in NL nog geen en in Belgie waar het verplicht is gewoon een hip geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:50

nynke55 schreef:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ge ... RBA32wiG_A

Ik zat me al een poosje af te vragen hoe het kan dat sommige mensen zo ziek worden van covid-19 en sommige nauwelijks. En of dit iets genetisch kon zijn. Dit zweedse onderzoek bevestigd dit.

Die taal kan ik echt niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:51

Haha wou net zeggen, je weet dat dit een Nederlands forum is? :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:55

Bovenaan je scherm zit een knopje, vertalen naar nederlands.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:59

nynke55 schreef:

Dat knopje heb ik niet :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:08

Destination schreef:
nynke55 schreef:

Dan Ben ik niet de enige zonder knopje.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:10

tienus63 schreef:
Mijn moeder en ik zeiden al tegen elkaar, zou mijn vader het neandertaler gen gehad hebben?
We zullen het nooit weten.

Ach Tienus, hoe gaat het met jullie en het verdriet om je vader?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:26

Dank je wel eleeke

An sich gaat het goed!
Het gemis is groot. Vooral in de kleine dingen.
Dankbaarheid dat we eigenlijk alles mee hebben kunnen maken tussen ziekenhuisopname en overlijden en de tijd samen thuis is groot.
Fotoalbum van de uitvaart wordt regelmatig bekeken.
Mijn moeder woont naast ons, net als voorheen loop ik daar bijna alle dagen wel naar binnen.
Spoor mijn moeder wel aan om dingen alleen te ondernemen.
Merk dat ze dat het wel moeilijk vindt om alleen ergens op bezoek te gaan.
Maar zolang ze ze fysiek en mentaal daartoe in staat is, moet ze dat doen van mij.
We sporten wel 2x per week samen.
Vanwege lichte verkoudsheidsklachten bij mij, slaan we morgen over.
Ze heeft sinds twee maanden tamme vogels in huis. Daar heeft ze ook afleiding aan. En onze hond is ook wel veel bij haar.
Ze krijgt gelukkig ook bezoek.
Gisteren heb ik mijn vaders fiets naar de kringloop gebracht.
Vond zij moeilijker dan ik.
Ding staat al jaren ongebruikt bij ons in de schuur.
Mijn man is aan het opruimen en mijn vader zou ook gezegd hebben als dat ding in pad staat, weg ermee.
Zijn elektrische fiets staat nog gewoon in de garage. Met zijn jas erop.
Mijn broers missen onze vader ook best wel. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:31

Destination schreef:
nynke55 schreef:

Oh, wat raar. Ik dacht dat iedereen dat had, aan het eind van de balk. Of is dat alleen met windows 10 of chrome?

Hoe dan ook, inmiddels is er een nederlandse vertaling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:03

Ik heb ook windows 10 en Chrome. Maar geen knopje. Die vertaling is trouwens ook amper te lezen door die tekst met al die 0000en naast de foto :') . De rest is wel te lezen, al ben ik nog niet heel veel wijzer. Want ik zou dan willen weten, hoe weet je of je dat gen hebt of niet?

Gisteren bij EenVandaag trouwens interessante insteek op groepsdruk en corona. Kan verklaren waarom je nog bijna niemand met een mondkapje zag. Stel je hebt er 1 in je tas voor het geval dat, maar je ziet dat niemand er 1 draagt (of bijna niemand). Dan doe je hem niet op want je denkt, dan val ik teveel op (of iets in die trant). Terwijl er misschien veel meer mensen rondlopen zoals jij, er ook 1 bij hebben en precies hetzelfde denken. Verklaart ook waarom mensen de drukt inlopen, zich er niet makkelijk bij voelen maar er niks van durven zeggen en ook niet weg gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:18

Dat is inderdaad een bekend menselijk fenomeen toch? Niet op willen vallen, bij de groep horen en niet als uitzondering bekend staan..
Wat dat betreft is het voor de mensen die zouden willen maar niet goed durven, wel goed dat meer mensen het zouden dragen.
En des te erger is het dat er schoften zijn die het nodig vinden iemand met een mondkapje op het dragen ervan aan te spreken... Dat moet iemand toch nog steeds helemaal zelf weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:49

Sizzle schreef:
lenaa_tje schreef:
Sizzle us het testen bij jullie niet effectiever? Daar hoor ik mijn collega vooral over (getrouwd met een Zwitserse ) zijn zoon kwam wel positief terug uit Zwitserland dat was dan weer jammer :')

Ik denk niet veel anders dan Duitsland. Je kunt vrij makkelijk gaan testen maar dat kan in veel landen.
Misschien zit het hem meer in de afstandelijkheid die er van nature al wat meer is? Een beetje zoals Zweden? Geen idee.

Ik lees net dat de regering het vooral wijdt aan de contact tracing die goed op pijl is, de eigen bevoegdheid van de kantons waardoor sneller lokaal gereageerd kan worden met locale maatregelen en ook domweg de dichtheid van de bevolking (relatief kleine steden en veel natuur).

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:56

SusanH schreef:
Ik heb ook windows 10 en Chrome. Maar geen knopje. Die vertaling is trouwens ook amper te lezen door die tekst met al die 0000en naast de foto :') . De rest is wel te lezen, al ben ik nog niet heel veel wijzer. Want ik zou dan willen weten, hoe weet je of je dat gen hebt of niet?

Gisteren bij EenVandaag trouwens interessante insteek op groepsdruk en corona. Kan verklaren waarom je nog bijna niemand met een mondkapje zag. Stel je hebt er 1 in je tas voor het geval dat, maar je ziet dat niemand er 1 draagt (of bijna niemand). Dan doe je hem niet op want je denkt, dan val ik teveel op (of iets in die trant). Terwijl er misschien veel meer mensen rondlopen zoals jij, er ook 1 bij hebben en precies hetzelfde denken. Verklaart ook waarom mensen de drukt inlopen, zich er niet makkelijk bij voelen maar er niks van durven zeggen en ook niet weg gaan.

Dit voelde ik heel erg!
Ik woon in de randstad waar al verzocht was om met een mondkapje te winkelen. Dus ik ging gisteren met mondkapje naar de supermarkt. Binnen bleek ik de enige te zijn die een mondkapje op had voelde me enorm opgelaten. En niet om bescherming want ik maak me niet heel veel zorgen om mezelf, maar wil wel echt graag "het goede" doen.

Heel raar om de uitzondering te zijn terwijl er zo specifiek om is gevraagd..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:58

Cer schreef:
Dat is inderdaad een bekend menselijk fenomeen toch? Niet op willen vallen, bij de groep horen en niet als uitzondering bekend staan..

Mwah... 8-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:02

Huertecilla schreef:
Cer schreef:

Mwah... 8-)

Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat dat voor de meerderheid wel geldt :j
Of wou je beweren dat je niet zo hier en daar in een discussie beland indien je afwijkt van de norm :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:21

Ik zie dat er heel veel vragen zijn omtrent mondmaskers. Er zijn 2 verschillende soorten. Medische en chirurgische.

De medische zijn een poosje gevorderd door de overheid en zijn bedoeld voor de zorgmedewerkers. Dat zijn de zogezegde FFP2 en FFP3 maskers. Dus dan heb je het over de voorgevormde maskers. Hier moet een CE markering met een Notified Body nummer opstaan. Ze worden getest volgens de EN 149. Dit zijn officieel PPE ( Of persoonlijke beschermingsmiddelen )

In principe zou een particulier deze niet mogen dragen, omdat deze voor de zorg bedoeld zijn. Deze zijn niet herbruikbaar of wasbaar, hoewel dit wel is geprobeerd, maar de kwaliteit holt dan zeer rap achteruit.

Dan heb je ook nog de chirurgische maskers, ook wel de 3PLY of IIR maskers genoemd, dit zijn de maskers die je bij bijvoorbeeld Action koopt. Die worden volgens de EN 14683 gecertificeerd en deze zijn officieel een MDR (Medisch hulpmiddel)

Deze mogen wel worden gedragen door particulieren en zijn dus overal vrij, maar wel veel te duur, verkrijgbaar. Deze zijn ook niet wasbaar of herbruikbaar.

Alle KN95/KN90/N95/GB 2626 maskers zijn Chinees gecertificeerde maskers en 90% ervan faalt al op de eerste parrafinetest en dan zijn de pasvorm en Co2 lekkage testen nog niet eens gedaan.

Uiteraard is zelf maken de beste oplossing, zeker omdat je gewoon de hoofdprijs betaalt voor maskers in de winkels of online. En een zelf gemaakte is natuurlijk wel herbruikbaar. :)

Voor mensen die vragen hebben, stuur ze gerust. Ik werk voor een Notified Body en in de afgelopen 6 maanden heb ik niks anders gedaan dan mondmaskers ( of zoals ik ze nu noem Smoelendoekkies) certificeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:27

Tailie Bedankt voor deze duidelijke uitleg ! Super ! +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:10

Ha smoelendoekie :') ik doe hem vanmiddag wel op. Heb ze niet voor niks gekocht. Dochter is 10, die hoeft niet van mij. Zijn ook net te groot voor haar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:30

Tja ik zal de maskers vanaf nu wel in de tas doen, maar van mij hoeft het niet zo nodig dus ik zal hem dan in de supermarkt alleen op doen als ik zie dat het gebruik bij anderen wel aanslaat. Dan ben ik niet te beroerd om mee te doen :)

Maar voor mijzelf vind ik het nu niet zo nodig dat ik als 1 van de weinigen er mee ga lopen. Als ik dat wel echt heel nodig zou vinden zou ik het overigens gewoon doen, ben niet zo heel gevoelig voor groepsdruk wat dat betreft.

Heb voor die kleine overigens ook wel 2 mondmaskers liggen al sinds maart/april ofzo. Met het idee: beter mee verlegen dan om verlegen. Gewoon via Etsy besteld voor ons allemaal, dus ook kindermaatjes :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:49

Ik denk maar met de mondkapjes: een beter wereld begint bij jezelf :j

Natuurlijk zit ik niet te wachten op negatieve reacties maar die ga ik gewoon negeren of lekker van die droge opmerkingen maken.