[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:30

Ik heb een gekke vraag, ik ben aan het solliciteren en nu zei een vriendin(die zelf wel kinderen heeft) ik zou in je cv of brief zetten dat je geen kinderen wilt omdat je dan misschien meer kans hebt om uitgenodigd te worden. Natuurlijk mogen ze niet discrimineren over dat soort dingen, maar het kan natuurlijk wel een voordeel zijn voor een werkgever. Nu zou ik ook niet weten hoe je dit zou kunnen verwerken misschien in de cv bij het stukje persoonsgegevens, maar mij leek het toch heel raar.

Ik vroeg me af hoe jullie mede ik wil geen kinderen mensen hier over denken? En is zoiets weleens te sprake gekomen bij een sollicitatie?

elnienjo

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:10

Als je anno nu nog burgelijke staat op je CV zet zou ik ook gewoon vermelden dat je bewust kindvrij bent.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:14

O haha burgerlijke staat vermeld ik niet hoor :=

Ik zou het niet doen. Voelt raar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:21

Ik vermeld dat eigenlijk ook nooit maar ik ging er over nadenken hoe dan :') als je Googled zie je toch ook dat de vraag heb je een kinderwens (al mag die niet gesteld worden) wel voorbij komt in sollicitatie gesprekken. Dan kan ik er in ieder geval wel eerlijk over zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-10-20 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:23

Ik heb het vroeger wel in sollicitatiegesprekken genoemd. Al zijn er helaas ook veel vrouwen onder de 40 die toch opeens rammelende eierstokken krijgen, dus wellicht denkt een werkgever ook wel 'ns van *zucht, heb je er weer zo eentje*

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:33

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
Wat fijn, sanso :D. Voorspoedig herstel gewenst!

_________

Vriendje begon vandaag over Sinterklaas. Ik zeg, dat vier ik nooit dus was dat dit jaar ook niet van plan, eigenlijk. Komt ie met dat t voor zijn nichtje zo leuk zou zijn :. Ja, vast wel, maar ik vind Sinterklaas echt stom :').

Gewoon poot stijf houden en niet aan dat soort verplichtingen beginnen. Buiten dat is het met corona helemaal geen goed idee om onnodig met familie samen te komen.

Gewoon tegen nichtje zeggen dat Sint op de IC aan de beademing ligt maar misschien volgend jaar wel beter is <:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 00:01

Ik zou het zeker niet in een brief of cv zetten. Mensen moeten jou willen op je kwaliteiten. Je leefstijl hoort geen voorkeurspunt te zijn.
Als het in een sollicitatie ter sprake komt zou ik wel eerlijk antwoord geven.
Maar ik heb makkelijk praten, in mijn beroep willen ze heel graag mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:29

Ik heb het in het tweede gesprek vermeld. Of ik nog wat kwijt wilde: ja mocht er twijfel zijn qua keuze, ik ben niet van plan aan kinderen te beginnen, dus zal niet plots een tijd op verlof moeten. Ik had het vermoeden dat de andere overgebleven kandidaat een man was.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:18

Nou ben ik wel benieuwd of jij het bent geworden, Idinn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:23

Ja, ik werk er ondertussen nu ruim een jaar en heb m'n vaste contract gekregen *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:30

Ik heb het ook niet specifiek benoemd staan, maar ik vermeld het altijd wel in een eerste gesprek, meestal na de vraag 'waar zie jij jezelf over x jaar' of iets in die trant. Het mag misschien niet, maar 100% dat t een selectiecriterium is voor werkgevers :).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:32

Bedankt voor het meedenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:40

_San87_ schreef:
Ik heb het ook niet specifiek benoemd staan, maar ik vermeld het altijd wel in een eerste gesprek, meestal na de vraag 'waar zie jij jezelf over x jaar' of iets in die trant. Het mag misschien niet, maar 100% dat t een selectiecriterium is voor werkgevers :).
Jep. := Nichtje van een vriendin van mij werkt in best wel een mannenwereld en werd eigenlijk overal afgewezen, tot ze op haar cv zette dat ze geen kinderwens had, toen had ze binnen no-time een baan. :')

Ik ben ook een groot voorstander van eenzelfde verlofperiode voor mannen, want ook voor vrouwen mét een kinderwens is het natuurlijk bezopen dat ze hierop worden aangenomen of afgewezen (al dan niet door mensen mannen die zelf ook mini's rond hebben lopen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:43

Mkango schreef:
_San87_ schreef:
Jep. := Nichtje van een vriendin van mij werkt in best wel een mannenwereld en werd eigenlijk overal afgewezen, tot ze op haar cv zette dat ze geen kinderwens had, toen had ze binnen no-time een baan. :')

Ik ben ook een groot voorstander van eenzelfde verlofperiode voor mannen, want ook voor vrouwen mét een kinderwens is het natuurlijk bezopen dat ze hierop worden aangenomen of afgewezen (al dan niet door mensen mannen die zelf ook mini's rond hebben lopen).

Ja, daar moet wat op verzonnen worden. Vrouwen met kinderwens zijn voor werkgevers gewoon heel duur en ook onbetrouwbaar, als er wat met de larf is zijn ze pleite.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:36

Ik heb het nog nooit op mijn CV gezet, mijn burgelijke staat trouwens ook niet. Het komt wel eens voorbij, in het begin zei ik altijd dat ik daar nog niet mee bezig was (want geen relatie). En later kwam het eigenlijk niet meer ter sprake.

Ik vind Sinterklaas geweldig, maar niet met kinderen. Voor mijn zus een kind kreeg, keken we met zijn allen een film en aten iets als pizza of shoarma. Kleinigheidje zoals een chocoladeletter.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:14

Wauw, dat is voor mij toch wel een eye-opener. Ik werk zelf binnen de overheid, ik denk dat het hier wel een stuk minder speelt dan in de commerciële wereld...

Zelf zou ik het heel ongemakkelijk vinden om in een sollicitatiegesprek te noemen dat ik geen kinderwens heb. Ik vind dat toch een vrij persoonlijk onderwerp.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:21

Jessica_K schreef:
Wauw, dat is voor mij toch wel een eye-opener. Ik werk zelf binnen de overheid, ik denk dat het hier wel een stuk minder speelt dan in de commerciële wereld...

Zelf zou ik het heel ongemakkelijk vinden om in een sollicitatiegesprek te noemen dat ik geen kinderwens heb. Ik vind dat toch een vrij persoonlijk onderwerp.

Ik verpak het: 'In de toekomst zie ik ons wonen in een leuk boerderijtje, samen met onze beestenbende, bootje aan de steiger, leuke baan. Dan is het voor mij helemaal af.'

Zoiets. Ik heb een keer gehad dat iemand daarop vroeg wat voor dieren, en een keer iemand die vroeg geen kinderen? Verder alleen maar klinkt goed e.d..

Wel of geen kinderwens is inderdaad persoonlijk, maar wel iets dat impact heeft op het bedrijf van de werkgever. Dus ik vind het geen probleem daar antwoord op te geven wanneer erom gevraagd wordt. Dat een ander dat niet wil, snap ik ook.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:27

sanso schreef:
Operatie succes !! Nu 2 uurtjes wakker, weinig tot geen pijn. Voel me top ! *\o/*

Top, eindelijk gelukt!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:52

Mkango schreef:

Vind je? Mag dan iedereen die geen kind wil/heeft extra vakantiedagen?
Die moeten soepel zijn met vakanties en vrije dagen omdat iemand anders voor kinderen kiest.
De moeders bij ons op werk moeten ineens weg kunnen als er iets is, ook als dat eigenlijk niet kan.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:49

Ik laat mijn 2 jarige in een speeltuintje spelen, er is ook een meisje van een jaar of 10. Ze zag er een beetje shabby uit maar wilde wel even met mijn minion wippen. Top.

Tot ik weg wilde gaan. 'Jullie hebben zeker nog meer te doen. Allemaal nieuwe spullen kopen zeker! >;) Die broek en schoenen van haar zijn ook nieuw, dat zie ik zo'

Mijn reactie: 'ik vind het niet erg aardig hoe je dat zo zegt' {:)-:(

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:52

Jojoju schreef:
Ik laat mijn 2 jarige in een speeltuintje spelen, er is ook een meisje van een jaar of 10. Ze zag er een beetje shabby uit maar wilde wel even met mijn minion wippen. Top.

Tot ik weg wilde gaan. 'Jullie hebben zeker nog meer te doen. Allemaal nieuwe spullen kopen zeker! >;) Die broek en schoenen van haar zijn ook nieuw, dat zie ik zo'

Verkeerde topic?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:57

Lijkt het op?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:01

Ik ga voor de optie stille meelezer die ook een keer ervaart wat wij meemaken (in milde vorm) :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:02

Jojoju schreef:

Eigenlijk moeten we hier iets op reageren als:

"Dan moet je maar geen kind hebben, hoef je ook niet naar de speeltuin waar nog meer kinderen zijn".

Maar eigenlijk vind ik het vooral heel zielig dat zo'n kind blijkbaar zo jaloers is op nieuwe spullen. Omdat ze het zelf niet krijgt. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:56

smurffie schreef:
Mkango schreef:

Vind je? Mag dan iedereen die geen kind wil/heeft extra vakantiedagen?
Die moeten soepel zijn met vakanties en vrije dagen omdat iemand anders voor kinderen kiest.
De moeders bij ons op werk moeten ineens weg kunnen als er iets is, ook als dat eigenlijk niet kan.
Wat mij betreft wel, "maar dat kost de economie weer zo- en zoveel miljoen." Desondanks zou het eerlijker zijn als iedereen die werkt een x aantal weken verlof krijgt - maak je dat op aan het krijgen van kinderen, dan doe je dat, ga je op wereldreis, ook prima. := Even heel simpel, want zo simpel is het natuurlijk allemaal niet. Ik ben ook niet per se een voorstander van alle voordelen voor ouders, maar ik vind wel dat beide ouders gelijke rechten zouden moeten krijgen, dan ben je namelijk ook van dat gedoe af dat je als vrouw - of je nou een kinderwens hebt of niet - meteen met 3-0 achter staat bij een sollicitatie (en met 10-0 als blijkt dat je dus wel een kinderwens hebt :+ ), want daar heb je als vrouw zonder kinderwens ook last van.