Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:15

Romy1234 schreef:
Nou over geboortekaartjes gesproken, ik ben onlangs bevallen en kreeg vorige week een felicitatie kaartje van iemand per post (zo 1 die je online kan schrijven en versturen), heel lief.
Kreeg ik gisteren van post nl een aanmaning dat de portokosten daarvan nog betaald moesten worden van €3,65, vind het nogal wat voor een simpel kaartje waar maar 1 postzegel voor nodig is. Heb zo een vermoeden dat diegene het gehele kaartje niet betaald heeft en ik dat zelf mag doen |o
Ik ga het toch echt niet betalen kan ik je zeggen...

Volgens mij is dit gewoon een fout hoor := Je kan helemaal niet ‘vergeten’ te betalen als je online een kaartje verstuurt.

Ik heb trouwens ook zoiets gehad bij mijn geboortekaartjeslading. Ook niet betaald en niks meer van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:16

Ik heb geen idee maar vind het wel raar, waar komt een bedrag van €3,65 vandaan voor een kaartje dat maar 1 postzegel nodig heeft?

verootjoo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:17

Geen idee, maar ik krijg wel vaker out of the blue aanmaningen van PostNL. En als ik er niks mee doe krijg ik geen deurwaarder ofzo. Dus volgens mij is het of gewoon een fout, of nep en zitten er oplichters achter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:25

The_Cat schreef:
Maar zo'n dingen zouden moeten draaien om het gezellig samenzijn en niet hoeveel euro's je op tafel kan gooien. Alleen is dat spijtig genoeg een beetje uit het oog verloren door sommige denk ik :/

Ik heb buiten het financiele aspect ook heel andere ideeen over wat gezellig samenzijn inhoudt. Dat is sowieso niet met een bij elkaar geraapt gezelschap. Ik spreek het liefst 1 op 1 met iemand af.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:42

Romy1234 schreef:
Ik heb geen idee maar vind het wel raar, waar komt een bedrag van €3,65 vandaan voor een kaartje dat maar 1 postzegel nodig heeft?

Je betaalt de oorspronkelijke postzegel (die volgens mij ook al rond de €0,90 is) + strafport en administratiekosten. Dan ben je zo op dat bedrag natuurlijk.
Je bent niet verplicht het te betalen.

Overigens lijkt het me sterk dat je online een kaart kunt versturen zonder te betalen, denk dag daar ergens iets fout gaat.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:56

verootjoo schreef:
Romy1234 schreef:
Nou over geboortekaartjes gesproken, ik ben onlangs bevallen en kreeg vorige week een felicitatie kaartje van iemand per post (zo 1 die je online kan schrijven en versturen), heel lief.
Kreeg ik gisteren van post nl een aanmaning dat de portokosten daarvan nog betaald moesten worden van €3,65, vind het nogal wat voor een simpel kaartje waar maar 1 postzegel voor nodig is. Heb zo een vermoeden dat diegene het gehele kaartje niet betaald heeft en ik dat zelf mag doen |o
Ik ga het toch echt niet betalen kan ik je zeggen...

Volgens mij is dit gewoon een fout hoor := Je kan helemaal niet ‘vergeten’ te betalen als je online een kaartje verstuurt.

Ik heb trouwens ook zoiets gehad bij mijn geboortekaartjeslading. Ook niet betaald en niks meer van gehoord.

Dat kan dus wel hè. Ik heb het jaren geleden ook eens gehad. Je kan eenmalige incasso oid aanklikken bij greetz omdat hele Ideal gebeuren te vermijden. Als er dan niet genoeg geld op je rekening staat krijg je dus per post een aanmaning. En ik kan me zo voorstellen dat als je geen retour adres hebt opgegeven bij het bestellen van je kaartje die aanmaning dus naar de ontvanger gaat. Het is echt te knullig voor woorden als het je overkomt maar het kan dus wel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:11

Bedankt iig voor de reacties, kon mij al niet voorstellen dat diegene mij voor de kosten wou laten opdraaien.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:26

Wow! Al die verhalen hee :oo

Ik ben nu ook zwanger, ik zou een babyshower echt wel leuk vinden, maar meer om gezellig met vrienden iets leuks te doen dat zij georganiseerd hebben voor mij. Maar lijsten met dure cadeaus? Of verwachten dat iedereen voor 27,50 aan high tea betaalt? :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:29

Ik ben er dus ook laatst achter gekomen dat het in Nederland heel normaal is een pas getrouwd stel op de bruiloft een cadeau te geven? Ik weet dat dit niet in elk land zo is maar ben ik de enige die dit raar vind?

Dacht altijd dat de liefde het ultieme cadeau was :Y)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:44

Vrijgezellenfeestjes, babyshowers en cadeautjes op bruiloften is typisch iets vanuit de VS.
Echter zijn de vrijgezellenfeestjes meer in de trend van lekker uitgaan of thuis feesten. Babyshowers zijn wel typisch met cadeautjes, maar mensen geven dan niks meer bij de geboorte. Dus ik denk dat het een beetje een combinatie is tussen Nederlandse gewoontes en Amerikaanse tradities erbij pakken. Dan wordt het snel duur.

Wat betreft cadeautjes bij een bruiloft is het volgens mij gewoon traditie. Dat komt van vroeger uit toen je pas ging samenwonen na het trouwen. Dan moest je nog een heel uitzet bij elkaar sparen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:50

Ik moet zeggen dat ik het altijd maar moeilijk doen om cadeautjes geven toch ook wel erg gierig vind. Bedoel hier niemand persoonlijk uit dit topic mee, maar ik zie het wel vaker op Bokt voorbij komen. Maar goed, ik ben dan ook iemand die het ontzettend leuk vind om cadeaus te geven. Ik pak altijd flink uit met de kerstdagen en geef ook regelmatig tussendoor cadeaus aan mensen. Als ik iets zie wat ik echt bij mijn zus of vriend (bijvoorbeeld) vind passen, dan koop ik dat ook voor ze.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:52

Ik gooi er even een andere in, want ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden.

Over drie weken ben ik jarig. Omdat een kringverjaardag stom is (en sowieso niet echt handig is nu), wilde ik iedereen meenemen naar AquaZoo in Leeuwarden. Is het dan gierig als ik zeg 'Ik betaal de kaartjes, consumpties zijn voor eigen rekening?' Of liever 'Ik betaal de kaartjes + een kop koffie met gebak en de rest is voor jullie'?

Ik vind de etiquette hierin lastig, ik wil niet gierig doen maar ik heb ook geen oneindige portemonnee :+

Edit: het gaat om 9 man, dus een groepsarrangement kan net niet, anders had ik dat gedaan :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:55

Ik zou gewoon meegeven dat jij trakteert op de toegangskaartjes en koffie met gebak. Klaar. Dat de rest voor eigen rekening is lijkt me dan niet meer dan logisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:55

__Sannne schreef:
Ik moet zeggen dat ik het altijd maar moeilijk doen om cadeautjes geven toch ook wel erg gierig vind. Bedoel hier niemand persoonlijk uit dit topic mee, maar ik zie het wel vaker op Bokt voorbij komen. Maar goed, ik ben dan ook iemand die het ontzettend leuk vind om cadeaus te geven. Ik pak altijd flink uit met de kerstdagen en geef ook regelmatig tussendoor cadeaus aan mensen. Als ik iets zie wat ik echt bij mijn zus of vriend (bijvoorbeeld) vind passen, dan koop ik dat ook voor ze.

Ik heb dus onlangs geleerd dat het ligt aan ‘welke taal van de liefde’ je het liefst spreekt. Een zo’n ‘taal’ is je liefde uiten met cadeaus. Sommigen vinden het fijn om cadeaus te geven en te ontvangen.
Ik bv hecht totaal geen waarde aan cadeaus, niet aan het ontvangen en niet aan het geven. Omdat ik het liefst een andere taal van de liefde spreek, nl die van positieve woorden.

Moet je maar eens over lezen, is echt leuk om te weten vind ik :D
https://www.happinez.nl/liefde-relaties ... -jij-test/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:56

Ik zou eerst aan de potentiele gasten vragen of ze uberhaupt wel trek hebben in 'n groepsuitje onder deze corona-omstandigheden. En gewoon geen verjaardag vieren. Hooguit uit eten met je eigen gezin.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:59

verootjoo schreef:
__Sannne schreef:

Ik heb dus onlangs geleerd dat het ligt aan ‘welke taal van de liefde’ je het liefst spreekt. Een zo’n ‘taal’ is je liefde uiten met cadeaus. Sommigen vinden het fijn om cadeaus te geven en te ontvangen.
Ik bv hecht totaal geen waarde aan cadeaus, niet aan het ontvangen en niet aan het geven. Omdat ik het liefst een andere taal van de liefde spreek, nl die van positieve woorden.

Moet je maar eens over lezen, is echt leuk om te weten vind ik :D
https://www.happinez.nl/liefde-relaties ... -jij-test/

Mhwa, dit is te zweverig voor mij en ik kan mij in geen enkele "taal" echt vinden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:02

elnienjo schreef:
Ik zou eerst aan de potentiele gasten vragen of ze uberhaupt wel trek hebben in 'n groepsuitje onder deze corona-omstandigheden. En gewoon geen verjaardag vieren. Hooguit uit eten met je eigen gezin.

Hoezo?
Als je aangeeft dat je ze wil meenemen naar een dierentuin dan kunnen ze daarna altijd nog wel zeggen dat ze niet mee willen?

Ik snap niet zo goed dat je ze eerst om toestemming moet vragen en daarna officieel moet uitnodigen.
Als je ze uitnodigt kunnen ze dan ook nog wel weigeren, lijkt mij veel minder rompslomp en een stuk sneller :')

En ik zie het probleem niet van met 9 man naar de dierentuin gaan, zolang je netjes de maatregelen handhaaft is er geen probleem lijkt mij :+

Danique_G schreef:
Ik ben er dus ook laatst achter gekomen dat het in Nederland heel normaal is een pas getrouwd stel op de bruiloft een cadeau te geven? Ik weet dat dit niet in elk land zo is maar ben ik de enige die dit raar vind?

Dacht altijd dat de liefde het ultieme cadeau was :Y)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerder raar vind dat je hier nu pas achter bent gekomen :o
Idd wat emilyslaluna ook al zegt, vroeger ging je vanuit huis uit trouwen, dan was een uitzet toch wel erg handig, vanuit daar zijn de cadeau bij het trouwen ontstaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:02

elnienjo schreef:

Het is al besproken met de eventuele gasten (ouders, broertjes/zusjes en tante die bij het meubilair hoort), die zijn akkoord. M'n eigen gezin bestaat alleen uit mezelf, dus eh, tja :'). Het is met opzet in de buitenlucht op een plek waar je makkelijk afstand kunt houden, dus daar graag geen commentaar meer op.

_Sanne, thanks. Het leek mij idd ook logisch dat ik niet voor elk blikje cola ga betalen, maar de grens trekken vind ik lastig :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:13

Nou ja als je nog nooit een bruiloft in Nederland hebt gemaakt word je er ook niet echt eerder mee geconfronteerd. Wel in Frankrijk maar daar gaf niemand cadeaus. Wanneer wij gaan trouwen hoeft niemand van mij een cadeau mee te geven, dat iemand met mij dit wilt vieren is al een cadeau op zich voor mij. Misschien ben ik wel gewoon raar dan :P

Overigens wel een mooi cadeau gegeven, daar niet van.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:15

Of je neemt wat eigen versnaperingen mee (moet je maar wel net zin hebben om met een tas te zeulen...) voor tussendoor

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:18

Ik vind zelf een lijst alleen maar handig. Anders geven mensen echt allemaal dezelfde prulletjes.

Verder hebben wij wel een chille vriendengroep. Nooit gedoe over cadeaus gelukkig.

Op een bruiloft een (groot) cadeau of geld geven vind ik wel heel normaal. Ik ken het in Frankrijk niet anders?

Maar goed op een avondje met vrienden Thuis pakken wij Ook al standaard iets mee.

Mensen uitnodigen en aangeven wat je wel of niet betaalt doen wij ook wel vaker, kan prima :j

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:37

Oh ik hou van al deze gierige acties. Een van mijn vriendinnen woont op kamers en stelt met regelmaat voor dat een andere vriendin en ik bij haar komen eten (en in pre-corona ook wel eens stappen en blijven slapen). Ik neem dan altijd iets voor 's avonds mee, (sterke) drank, frisdrank en iets van chips en bijvoorbeeld broodjes voor de volgende ochtend. Of zoals gisteravond, omdat ik tot 17:00 stage had, had ik een toetje geregeld (ijs en wafels). Ik vind het helemaal niet raar om dat te doen. Maar om het voorbeeld van gisteravond te geven, als ik dan naar huis ga, roept ze nog dat ze een tikkie stuurt, maar dat het niet zo veel is hoor, omdat we toch met z'n vieren waren...

Ik neem die dingen mee uit dankbaarheid voor de gastvrijheid en ik verwacht er niks voor terug. Toch blijf ik het altijd een beetje vreemd vinden dat ik dan wel tikkies krijg van rond de 1,- (Helemaal als je bedenkt dat ik 1x per jaar een einde-van-het-schooljaar bbq geef op mijn kosten voor de hele vriendengroep en dat alle andere altijd aankomen met een fles wijn of bier of iets anders kleins en zij met lege handen :+ )

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:32

Wyb_ster schreef:
Oh ik hou van al deze gierige acties. Een van mijn vriendinnen woont op kamers en stelt met regelmaat voor dat een andere vriendin en ik bij haar komen eten (en in pre-corona ook wel eens stappen en blijven slapen). Ik neem dan altijd iets voor 's avonds mee, (sterke) drank, frisdrank en iets van chips en bijvoorbeeld broodjes voor de volgende ochtend. Of zoals gisteravond, omdat ik tot 17:00 stage had, had ik een toetje geregeld (ijs en wafels). Ik vind het helemaal niet raar om dat te doen. Maar om het voorbeeld van gisteravond te geven, als ik dan naar huis ga, roept ze nog dat ze een tikkie stuurt, maar dat het niet zo veel is hoor, omdat we toch met z'n vieren waren...

Ik neem die dingen mee uit dankbaarheid voor de gastvrijheid en ik verwacht er niks voor terug. Toch blijf ik het altijd een beetje vreemd vinden dat ik dan wel tikkies krijg van rond de 1,- (Helemaal als je bedenkt dat ik 1x per jaar een einde-van-het-schooljaar bbq geef op mijn kosten voor de hele vriendengroep en dat alle andere altijd aankomen met een fles wijn of bier of iets anders kleins en zij met lege handen :+ )

Ik snap je punt volledig, maar ergens denk ik dan ook: waarom vergelijken met wat jij aanbied? Het is jouw keuze die BBQ te geven, dus ik snap nooit zo goed dat mensen dat dan gaan vergelijken.

Zelf zit ik heel krap, met verjaardagen maak ik altijd cadeautjes die m'n vriendinnen gelukkig waarderen. Andersom krijg ik vaak wel dingen terug van meer waarde, maar dat is hun keuze en dat probeer ik in m'n achterhoofd te houden als ik me schuldig voel over dat ik meer zou willen geven dan dat ik kan bepalen. Het is ook iets wat ik niet zou moeten vergelijken, want ik geef niet een cadeau om met mijn verjaardag het zelfde terug te verwachten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:49

Ik krijg de laatste tijd zo achterlijk vaak tikkies 'cadeautje voor die en die'. Afgelopen maand drie keer een tientje twv een doop, een verjaardag en een housewarming, daarnaast nog een keer 12 euro voor mijn nichtje die 12 werd, 5 euro voor een ander nichtje en 25 euro voor een cadeautje voor de baas. Je wordt gewoon in een app gedumpt met 'hier is een tikkie vanwege dit en dit. We zijn met zo veel, dus je moet zo veel betalen'. Ugh.

Ik heb vroeger als tiener heel zuinig geleefd en veel gespaard, dus ik durf nu geen nee te zeggen tegen dit soort dingen, maar eigenlijk kan ik dit helemaal niet betalen en teer ik elke maand in op mijn spaargeld. Ik baal er zo van. Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet opperen dat ik eigenlijk niet zo vele kan meebetalen, want ik weet zeker dat er de eerstvolgende keer dat ik ergens geld aan uitgeef gezegd gaat worden 'goh, kan je het hier wel aan kwijt' of iets dergelijks. Zucht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:06

Gewoon aangeven dat je de bedragen te hoog vind.

Alleen mee doen als je het ook echt wilt.

Wij doen in de groep altijd open bedrag tikkie en dat eerst in overleg met elkaar.

Ik geef alleen als ik het echt voor iemand over heb en dan een normaal bedrag

Ik zie hier echt hoge bedragen. Hoezo 25 euro voor de baas....

Ben je overal bij aanwezig geweest dan is het logisch.

Als je dit iedere maand heb gaat het hard dan zijn het veel feestjes