Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:42

Ze zijn al zoet maar nog steenhard en heel korrelig. Normaal worden ze pas geoogst de 2de week van september. Ze zijn ook nog aan de kleine kant. Maar twijfel inderdaad om ze ook al te oogsten.

Ja ze eten flink van de tomaten. Ik gok toch dat zij het zijn want anders zie ik niets zitten :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:42

Hoorenaars zijn verder trouwens best fijn (naast dat ze er echt doodeng uit zien). Onze buren hadden vorig jaar een nest op de vliering zitten en ik heb nog nooit zo weinig last gehad van rupsen. Zelfs toen de hele achterhoek jeuk had van de processierupsen waren hier alle eiken schoon.

2 weken na het doodspuiten van dat nest zaten mij kolen weer onder de rupsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:45

:j

"In tegenstelling tot kleinere wespen is de hoornaar niet sterk geïnteresseerd in zoetigheid. Hoornaars vangen vooral andere insecten, waaronder bijen en wespen maar ook grote insecten als libellen, en likken vaak het uittredende sap van beschadigde bomen"

De meeste sprinkhanen zijn graseters, zijn het geen vogels? Hier komen de kraaien de tomaten pikken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:51

Het zijn de tomaten die tegen de grond liggen tussen de planten :) Ik dacht ook nog aan muizen eventueel :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:53

DeMolenhoek schreef:
Het zijn de tomaten die tegen de grond liggen tussen de planten :) Ik dacht ook nog aan muizen eventueel :j

Oh, dan denk ik muizen of ratten inderdaad!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:02

Bij ons eten de slakken van de tomaten.
Hoornaars hebben we hier ook erg veel. Vallen hangen helpt iets (bier met suikerklontjes of rottend vlees) en verder oogsten als het bijna donker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:59

Ik heb jou tip gevolgd Moonfight en vanavond hebben wij de boom geoogst :j Geen al te grote peren maar inderdaad wel rijp en erg veel! Een kruiwagen bomvol en dan nog een klein mandje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:44

De ram staat sinds een 2 uur bij de ooien. Na 2 uur hard werken is hij nu toch wel uitgeteld :D

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:51

agosh.. hij moet even bijtanken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:49

Druk bezig geweest :P en dat met die hitte.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:16

Mijn oude haan heeft een longontsteking.. Nu met multi vitamines en heel veel liefde hopen dat hij het red tot dinsdag (dan kan ik de medicatie meenemen van mijn werk)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:54

Century schreef:
Druk bezig geweest :P en dat met die hitte.

Daarom staat hij al sinds deze morgen erbij :j Toen was het 18 graden dus kon hij het grootste werk doen als het nog fris was :D Hij heeft nu al 6 van de 8 gedekt. De andere 2 hebben nog geen zin, maar na het sponzen duurt dit tussen de 24 en 48 uur dus dat komt ook wel goed :)

Ai HMD. Hoe oud is hij? Die hitte is ook zo een aanslag geweest :(

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:27

Hij is ongeveer 4 jaar oud.. maarja met een gewicht van 6.5 kg en al die hitte heeft hij het best wel zwaar. Hij is al wel weer een stukje vrolijker dus ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan.
Hij is ook normaal gesproken degene die rond loopt met de hennen. Die plek is ingenomen door mijn mega brutale Twentse dames en de jonge australorp Haan kuukelt nu in plaats van hem dus gelukkig hebben we nog vervanging :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:03

Hopelijk redt hij het HMD.

DMH mooie ram, en al flink bezig geweest. Vanavond gaat hij vast verder met de laatste 2.

Na een hoop dubben in eerste instantie toch maar besloten om geen konijnen te nemen nu, kwamen er zojuist 2 dwergkonijnvoedsters op mijn weg. Ik wilde eigenlijk kleintjes (hoewel ik nog serieus nagedacht heb over die van jou DMH), en die zijn vaak 25 euro of meer en regelmatig het geslacht onbekend. Alles is in deze omgeving ongeënt, dus dat maakt het verschil niet. Nu dus voor 7.50 per stuk 2 dwergjes, de ene is ruim 7 weken oud en de ander 12 weken, die van 7 weken zit nog bij de moeder en mag vanaf donderdag opgehaald worden. Ik haal ze waarschijnlijk allebei volgend weekend op (al sluit ik niet uit dat ik donderdag toch al tijd vrijmaak).

Eerst nog even een hok en ren in elkaar knutselen en dus zojuist maar gaas besteld. Ik heb nu alleen nog te grof gaas om marterproef te zijn (gekocht om een stuk voor de hond af te zetten). Het hok zelf kan al wel gebouwd worden, dat is 120x60cm en ik heb nog genoeg gaas voor een luikje, maar ik wil ze natuurlijk direct naar buiten toe hebben. Het enten is helaas nog wel 50 euro per konijn, maar goed, dat blijft. Zelfs Dr Wooof kost 50 euro als je Myxo, RHD1 en RHD2 wil laten enten. Via verenigingen is het vaak wel goedkoper, maar daar kan ik me volgend jaar dan in verdiepen, maar ben ik nu voor een jaar klaar. Rammen wil ik maar tijdelijk gaan hebben (danwel een leenram, danwel kopen en naderhand verkopen of opeten).

Nu nog 4 caviazeugjes erbij en 2 of 3 kwartelhennen en dan ben ik denk ik wel compleet, mits er bij de kuikens 1 of 2 hennetjes zitten (dat zou moeten lukken met 10 eieren, zelfs als er maar 6 uitkomen). Er was bij de zijdehoenders ook een broedse kip met de hitte, maar na 2 dagen had ze toch maar besloten dat dit het voor haar nog niet was. Mocht de cochin er met een paar uitgekomen kuikens mee ophouden qua broeden, verhuis ik die hen wel naar het kuikenhok (en de cochin uiteraard naar een ander hok), ik verwacht dat ze dan toch nog spontaan broeds wordt, ze hikt er nog wel tegenaan namelijk.

Bij de gamma nog wat extra hout halen, dan kan ik het konijnenverblijf verdubbelen, de ren wordt splitsbaar (normaal 1.10x2.10, dan 0.55x2.10) en de konijnen komen aan de graszijde, zodat ik ze overdag eventueel het gras kunnen maaien. Dan heb ik daar minder werk aan en zijn zij ondertussen gelukkig en hoef ik hen minder te voederen. Ik heb dus ook 50mm gaas besteld om over het gras te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:08

Het is de bedoeling dat je dwergjes gaat houden om te eten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:18

In principe is alles voor de verkoop, maar ook bij konijnen verkopen de mannen vaak slechter, dus die worden met 4 maanden opgegeten. Dus een beetje van beide. Dieren van een kg volwassen gewicht passen beter bij mij dan zwaarder, omdat ik alleen ben en mijn vriesruimte eigenlijk nodig heb voor de groenten. Ook is mijn slachtmateriaal daar beter voor geschikt (al kan ik tot 4kg gaan met mijn huidige spullen).

Dankzij jullie wil ik binnenkort gaan proberen soep te wecken. Ik heb er een boekje over besteld en zodra die binnen is en gelezen wil ik spullen gaan bestellen. Dat is bij mij mij namelijk de grootste vriezergebruiker, samen met nog niet tot soep gekookte soepgroenten (omdat ik dan onvoldoende bakjes heb). Ik eet graag soep, maar vergeet toch regelmatig soep uit de vriezer te halen of juist dat het in de koelkast staat (en dan kan het weer weg omdat het bedorven is, ik ben daar heel kritisch op qua smaak door slechte ervaringen). Geweckt kan je een potje gewoon open maken wanneer het gegeten wordt, en de glazen potjes kunnen in de magnetron. Ik wil de klassieke weckpotjes doen, dus met klemmen totdat ze vacuum zijn. Deksel vast is vacuum gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:27

Ok. Ik ben benieuwd :) Ik ken enkelen die al dwergkonijn hebben gegeten en hun ervaringen waren voldoende om het zelf niet te willen proberen :D
Ben benieuwd hoe het soep wecken bevalt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:54

Hier zitten paar dwergkonijntjes voor vlees (rex en x-rex), al kijk ik nu al verder naar mogelijk stapje groter naar ong. 2 kg volwassen gewicht, want ze zijn behoorlijk klein ook nog op 4-5 maanden. Maar het eerste nest moet nog geboren worden, dus ik zie wel wat mijn mening tegen die tijd is en in hoeverre groot in de maat fokken genoeg is voor wat ik nodig heb. Qua afzet overschot als huisdier is dwerg handiger en ruime huisvesting is ook stuk simpeler dan met een normale/grote maat konijn.
Weet inmiddels wel dat het makkelijk is een mannetje (zeker klein en jong) voor een vrouwtje aan te zien (vandaar dat koppelen zo makkelijk ging).

@Mizora : heb je weckpotten trouwens, want ik durf het zelf niet aan, en heb wel een lading staan van zo'n 1/2L maat die dus weg mag.

Ik kijk meer naar drogen, lang goed blijvend zonder bewerking (pompoenen bv) en 4 seizoenen moestuin als oplossing. Vriezer er bij voor vlees (ramlam gaat naar slager na maken lammetjes, want wat ik wil aan ras raak je al helemaal amper kwijt zonder weggeven + brengen) is wel overweging, maar dat brengt weer andere afhankelijkheden met zich mee die kleinvee zelf fokken juist weer niet heeft. Het is dat ik ook wegens mogelijk melken shetland schapen wilde en nog steeds, was het enkel vlees geweest en weidebeheer, dan had ik echt ouessant overwogen, die lammeren zijn klein genoeg om zelf te slachten ipv uit te besteden. Geiten zouden misschien logischer klinken qua melken, maar die zijn niet waterdicht.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:36

Even een update over Haanie de haan :') . Hij eet weer en loopt weer vrolijk mee! Hij is nog wel een beetje chagrijnig maar hij roggelt niet meer. Ik heb hoop dat de oude man het gaat redden :):)

Hier nog even een foto van meneer (en zijn dames) in betere dagen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 15-08-20 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:37

Supernieuws HopeMyDay! Klinkt als een geweldige vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:22

HopeMyDay schreef:
Even een update over Haanie de haan :') . Hij eet weer en loopt weer vrolijk mee! Hij is nog wel een beetje chagrijnig maar hij roggelt niet meer. Ik heb hoop dat de oude man het gaat redden :):)

Hier nog even een foto van meneer (en zijn dames) in betere dagen.

[ [url=m/fuxghs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is die knap!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:26

wat een mooie foto ook HMD, mooi met die bloemenwei zo!! fijn dat het beter gaat met Haanie :)

succes met de konijntjes mizora!!
ik ben ook aan het kijken voor konijntjes of cavia's... die wil ik dan bij de fazanten in de voliere gaan houden. Iemand daar ervaring mee? volgens internet zou het prima samen kunnen gaan. En zouden caafjes/nijntjes ook in de winter buiten kunnen blijven (uiteraard met een warm hok)

fazanten doen het super trouwens, ze zijn blij met de ruimte en fladderen al aardig rond (zouden ze geleewiekt moeten worden?)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:32

Ik heb totaal geen ervaring met fazanten :)

Over konijnen en cavia’s: Sowieso niet samen houden, zij hebben een andere vitaminenbehoefte. Enkel als je meer dan plaats genoeg hebt kun je konijnen/cavia’s samen houden met fazanten. Ik zou dan zeker gaas op de grond plaatsen. Beiden kunnen inderdaad buiten leven maar dan moet je ze nu al beginnen buiten houden. De ruif begint al en de vacht is minder dik als ze binnen zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:34

Wat een mooie beestjes!
Fijn dat het beter gaat met de haan!

Hier mijn eerste augurken ingemaakt. Zoutbad gehad en nu zitten ze met azijn-wijn-suiker-kruiden in de pot. Heel benieuwd hoe ze gaan smaken.
Verder wil ik nog bosui proberen in te maken (de uitjes zelf, het loof was niet goed meer en de uitjes waren vrij dik geworden). Geen idee of dat wat wordt, maar we proberen het gewoon.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:55

Foto :D Toch beetje trots (al is het niet enorm veel werk, het ziet er wel tof uit in de kast, vind ik).Afbeelding