Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:05

iirrssjjee schreef:
Picopico schreef:
Ik kom altijd bellers tegen in de stiltecoupé en bijvoorkeur in een taal die ik niet herken :') Op zich beter dan dat je het hele gesprek kan verstaan, maar waarom moeten die gesprekken zo lang duren altijd :')

En dan de vraag van vandaag: is stotteren erfelijk? Ik ken een moeder en dochter die dat beide doen. Toeval of niet?

Ik denk niet erfelijk, maar meer aangeleerd. Een kind leert praten van de ouders, dus als 1 vd 2 dat doet... Net als dat de meeste kinderen die linkshandig zijn, vaak een linkshandige ouder hebben.

Maar linkshandigheid is waarschijnlijk juist wel erfelijk/genetisch bepaald. De kans dat een eeneiige tweeling allebei linkshandig is is bijvoorbeeld groter dan bij een twee-eiige.

Ook voor stotteren zijn er wel aanwijzingen dat dit genetisch bepaald is
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5370225/

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:11

Captain schreef:
Wat is die hele hype om Wednesday???
Ik vind het zó slecht geacteerd. Totaal geen chemie, en het voelt echt alsof de acteurs gewoon hun lijnen voorlezen en that's it.

Omg, ik ben niet de enige :oo

Ja, überhaupt kunnen acteren is niet kun sterkste punt daar :') en Wednesday is zo'n generic YA Mary Sue.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:23

Sheran schreef:
Wie heeft de Nederlandse intro van Bambi ('liefde is als de zon') gezongen?

De cd credits zeggen dit:

Created By – Kristian Clausen
Directed By – Marty de Bruijn
Mixed By – Niels Hornehøj
Narrator – Luc vd Lagemaat*
Producer – Svend Christiansen
Technician [Sound] – Robert Hilhorst
Translated By – Marty de Bruijn, Tenna Schmølker Hornehøj
Vocals [Bambi's Moeder] – Maria Lindes
Vocals [Bambi] – Bass Van Wessem, Jessica Rodenburg, Marco Haanschoten
Vocals [Bloempje] – Jan Joost van Gangelen, Robert van 't Wout, Theo Trommelen Jr.
Vocals [Feline] – Manon Dirksen, Maria-Paula Majoor
Vocals [Grote Prins] – Kees Coolen
Vocals [Stamper] – Eric van 't Wout*, Sander van Zijl
Vocals [Stampers Moeder] – Marijke Merkens
Vocals [Uil] – Carol van Herwijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:24

Die deadpan manier van acteren is echter wel vrij typerend voor The Addams Family films. :))

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:43

Mkango schreef:
Die deadpan manier van acteren is echter wel vrij typerend voor The Addams Family films. :))

Maar ik vond het acteren vooral verschrikkelijk juist bij alle normie personages, meneer politieagent en zijn collega en zoon etc. En Enid, oh boy :') helpt niet dat haar stukken dialoog zo'n vibe hebben van hoe oude banketstaaf denken dat jonge meiden in 2022 praten :=

Wednesday was IMO meer je standaard gemene edgy puber dan deadpan. Zo gemeen als ze tegen iedereen is heeft ze nog steeds halve school aan vrienden uiteraard, omdat Mary Sue magic. ShE's sO NoT LIkE tHe OtHEr gIRlS :')

xSCWx

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:45

Bij mijn paard is gisteren een hoefzweer weggesneden en nu wil ik hem weken. Hoe doe ik dat met huis, tuin & keuken middeltjes? Ik wil niet de weg op ivm gladheid, en ik denk dat hij in een emmer niet blijft staan. Ik zoek dus een alternatief voor een hoef zak…

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:12

xSCWx schreef:
Bij mijn paard is gisteren een hoefzweer weggesneden en nu wil ik hem weken. Hoe doe ik dat met huis, tuin & keuken middeltjes? Ik wil niet de weg op ivm gladheid, en ik denk dat hij in een emmer niet blijft staan. Ik zoek dus een alternatief voor een hoef zak…

Als zijn hoef niet al te groot is past die wel in een afwasteiltje ook, ik had er antislip onder geplakt zodat het niet zo snel weggleed. Ik weekte in warm water met Biotex groen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:16

Jet schreef:
xSCWx schreef:

Als zijn hoef niet al te groot is past die wel in een afwasteiltje ook, ik had er antislip onder geplakt zodat het niet zo snel weggleed. Ik weekte in warm water met Biotex groen.

En kijk of die afwasteil in een grote plastic boodscappentas past, dan kun je de hensels om zijn been frunniken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:59

xSCWx schreef:

Wel een emmer gebruiken. Emmer met een klein laagje water erin doen, Voet optillen, emmer naar boven bewegen totdat de voet in de emmer staat en samen laten zakken op de grond. Voorzichtig, zachtjes, met geduld, totdat het paard met zijn gewicht in de emmer staat. Lukt bijna altijd. Dan kan je in een aantal dagen de hoeveelheid water opvoeren.
Succes

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:31

xSCWx schreef:

Kun je van iemand een luier krijgen?
Of een dik maandverband eronder plakken met tape

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:09

Mijn arachideolie is troebel. Het ruikt en smaakt verder normaal, maar de olie is opeens wat fliebelig en ondoorzichtig. Een paar dagen geleden was er nog niets aan de hand.

Google helpt me niet verder, kan ik hier nog gewoon mee koken?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:13

Bij olijfolie is dat geen probleem, dat kan wat vlokkerig en ondoorzichtig worden als het kouder wordt.
Maar geen idee of dat voor arachide olie ook zo is. Het klinkt wel vergelijkbaar.

Heb je mogelijkheid het een tijdje op een warmer plekje te zetten? Als het weer opklaart weet je dat het geen kwaad kan :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:09

Dankjewel, kou kan goed idd met dit weer.

De fles mag nu even lekker bij de kachel, ben benieuwd :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:19

De olie is weer normaal, dus het was idd de kou. M’n keuken heeft maar een dun muurtje vol in de wind dus het is ook niet zo gek eigenlijk.
Fijn dat het geen kwaad kan :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:23

Waarom maken mannen zoveel geluid tijdens voetbal kijken?

"OEHHH" "AAAAHHHH" "EEEEUUUHHHHH"

:')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:28

Verkeerde exemplaar in de buurt? Hier geen rare geluiden, alleen discussie over hoe recht de kerstboom staat :))

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:12

Captain schreef:
Waarom maken mannen zoveel geluid tijdens voetbal kijken?

"OEHHH" "AAAAHHHH" "EEEEUUUHHHHH"

:')

Heerlijk een vriend die geen voetbal of andere sport kijkt. :o :D

Die dooi mag van mij komen, heb genoeg gehad van die niet strooiende gemeente hier. Strooien alle gemeentes zo slecht binnen de bebouwde kom?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:48

Waarschijnlijk geen vraag waar hier antwoord op is, maar ik heb het me de afgelopen maanden wel regelmatig afgevraagd en misschien hebben jullie een idee.

In de tijd dat de benzineprijzen boven de 2 euro gingen werd door een bepaalde groep hard geroepen dat ze NOOIT meer onder de 2 euro zouden komen en dat dit onderdeel was van 'het plan'. Hoe kijken deze mensen nu aan tegen het feit dat de brandstofprijzen weer ruimschoots onder de twee euro zijn gezakt?

En voor de duidelijkheid, de accijns is met bijna 21 cent verlaagd (incl. btw) en er kan nu bij goedkope pompen voor 1.67€/L benzine getankt worden. Dit betekent dat zelfs als de accijns erbij geteld wordt er nog steeds ruim onder de 2€/L getankt kan worden. De prijs is (met accijns erbij) vergelijkbaar met maart 2021, en met de 2012-Q1 tot 2014-Q3.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:50

marleen_88 schreef:
Die dooi mag van mij komen, heb genoeg gehad van die niet strooiende gemeente hier. Strooien alle gemeentes zo slecht binnen de bebouwde kom?

Van mij mag het warm water regenen!
Hier in de straat is niet gestrooid, de VVE heeft dit keer de stoep ook niet gestrooid, dus de parkeerplaats is onbereikbaar voor de meeste mensen (appartementencomplex voor ouderen). Mijn man moest naar de verjaardag van zijn kleinzoon en is door de tuin naar zijn auto gestrompeld. Ik durf de deur niet uit, heb 9 weken geleden mijn enkel gebroken, ik ben als de dood dat ik val en weer wat breek. Met mij veel buren die al een aantal dagen de deur niet uit durven.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:22

Mizora schreef:
Waarschijnlijk geen vraag waar hier antwoord op is, maar ik heb het me de afgelopen maanden wel regelmatig afgevraagd en misschien hebben jullie een idee.

In de tijd dat de benzineprijzen boven de 2 euro gingen werd door een bepaalde groep hard geroepen dat ze NOOIT meer onder de 2 euro zouden komen en dat dit onderdeel was van 'het plan'. Hoe kijken deze mensen nu aan tegen het feit dat de brandstofprijzen weer ruimschoots onder de twee euro zijn gezakt?

En voor de duidelijkheid, de accijns is met bijna 21 cent verlaagd (incl. btw) en er kan nu bij goedkope pompen voor 1.67€/L benzine getankt worden. Dit betekent dat zelfs als de accijns erbij geteld wordt er nog steeds ruim onder de 2€/L getankt kan worden. De prijs is (met accijns erbij) vergelijkbaar met maart 2021, en met de 2012-Q1 tot 2014-Q3.

Ze negeren het, praten er niet meer over en zijn het al min of meer vergeten. Dat heet de confirmation bias of bevestigingsvooroordeel in het Nederlands.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:25

Mizora schreef:

Ik gok dat je daar inderdaad geen antwoord op gaat krijgen, komt wel weer een stom excuus voor waarom dit juist bij "Het plan" hoort

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 00:03

axel_1997 schreef:
Mizora schreef:

Ze negeren het, praten er niet meer over en zijn het al min of meer vergeten. Dat heet de confirmation bias of bevestigingsvooroordeel in het Nederlands.

En als er over een tijdje weer een stijging in prijs is, dan is dat extra bewijs.
'Zie je wel, ze hebben de prijs tijdelijk verlaagd om geen argwaan te wekken maar zitten nu weer over de 2 euro! Ik zei het toch!'

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:01

Met welk bedrijf kan ik het beste iets naar België sturen? En kan die Belg het het beste weer naar mij terug sturen?
Klein pakketje en het gaat sowieso aangetekend. Doe het denk ik pas volgende week, dan is de ergste drukte bij de Post voorbij en verkleint dat de kans op kwijt raken een beetje... :=

Verzekeren heeft geen zin, geen geldwaarde maar wil het absolute niet kwijt raken. (Werkboek waar hij antwoorden uit wilt, ik die het later nog wil gebruiken om te studeren)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:15

Nyaleti schreef:
Met welk bedrijf kan ik het beste iets naar België sturen? En kan die Belg het het beste weer naar mij terug sturen?
Klein pakketje en het gaat sowieso aangetekend. Doe het denk ik pas volgende week, dan is de ergste drukte bij de Post voorbij en verkleint dat de kans op kwijt raken een beetje... :=

Verzekeren heeft geen zin, geen geldwaarde maar wil het absolute niet kwijt raken. (Werkboek waar hij antwoorden uit wilt, ik die het later nog wil gebruiken om te studeren)

E.e.a. afhankelijk van boek, aantal pg's en bindwijze: maar kan je het niet beter inscannen en dan mailen of via WeTransfer uploaden? Sneller, goedkoper en geen risico op zoekraken van je boek.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:36

Had ik ook liever gedaan maar het gaat echt om heel veel bladzijdes.

Hij zegt ook dat het teveel moeite is om foto's te maken en het is ook onhandig om het zo over te schrijven.
Heb al toegezegd met m'n domme kop := heb eigenlijk liever dat ik toch foto's maak en dan is het maar onhandig voor hem.. Hij wil mijn antwoorden..

Heb persoonlijk geen slechte ervaringen met de post, pakketjes kwijt raken etc. maar zul je zien..