Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:34

_Laura_ schreef:
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Mijn vriendin en ik wonen in dezelfde studentenflat en hoeven alleen maar over de galerij te lopen om naar elkaars kamer toe te gaan. De afgelopen week zijn we bijna non stop samen geweest maar wel regelmatig heen en weer gegaan tussen onze kamers. Ik heb momenteel 1 huisgenoot die de komende weken thuis is (van de 4) en bij haar zijn dat er waarschijnlijk 2 van de 6. We hebben het erover gehad om ons samen te isoleren in een van onze kamers, maar dat is niet erg praktisch (we willen natuurlijk ook allebei af en toe onze eigen spullen hebben en als we allebei moeten studeren is het ook niet handig qua bureaus enzo). Zou het teveel risico zijn om tussen onze kamers heen en weer te blijven gaan of denken jullie dat dat nog wel kan?

Visite mag gewoon, niet meer dan 3 en enige afstand.

Je hoeft niet over straat, niet te tanken etc.

Dus dit lijkt zelfs mij niet echt een probleem.

En ik ben voor mezelf behoorlijk streng.

Shadow0

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:38

Laura: binnengallerij of buiten? Bij binnengallerei waar ook anderen overheen moeten: zo min mogelijk en wellicht mondkapjes op, ook aanrakingspunten regelmatig schoonmaken. Bij buitengalerei: verder nergens aankomen en dan kan het volgens mij best. Alleen niet de hele tijd heen en weer lopen met 'oh ja, ik heb dit nog op mijn kamer liggen' ofzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:38

_Laura_ schreef:
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Mijn vriendin en ik wonen in dezelfde studentenflat en hoeven alleen maar over de galerij te lopen om naar elkaars kamer toe te gaan. De afgelopen week zijn we bijna non stop samen geweest maar wel regelmatig heen en weer gegaan tussen onze kamers. Ik heb momenteel 1 huisgenoot die de komende weken thuis is (van de 4) en bij haar zijn dat er waarschijnlijk 2 van de 6. We hebben het erover gehad om ons samen te isoleren in een van onze kamers, maar dat is niet erg praktisch (we willen natuurlijk ook allebei af en toe onze eigen spullen hebben en als we allebei moeten studeren is het ook niet handig qua bureaus enzo). Zou het teveel risico zijn om tussen onze kamers heen en weer te blijven gaan of denken jullie dat dat nog wel kan?

Zo loop je dus het risico om het virus te verspreiden , of samen op 1 kamer of apart in je eigen huis blijven, je hebt alleen invloed op je eigen gedrag en niet op dat van je huisgenoten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:48

Heeft 1 van jullie al iets van klachten? Want op zich is er niet gezegd dat als je helemaal geen klachten hebt je je moet isoleren. Natuurlijk zoveel mogelijk binnen en zo min mogelijk contact als het niet nodig is. Maar verder ben ik het dan wel eens met Shadow eigenlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:50

Waarom blijven mensen nu uberhaupt in hun studentenhuizen? Kun je niet beter terug naar huis gaan? Heb je tenminste ook een paar maanden geen hoge kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:51

elnienjo schreef:
Waarom blijven mensen nu uberhaupt in hun studentenhuizen? Kun je niet beter terug naar huis gaan? Heb je tenminste ook een paar maanden geen hoge kosten.

Ook in studentenhuizen zit je gewoon met opzegtermijn en je moet maar net het geluk hebben dat je weer een kamer kan vinden als je terug naar je studentenstad wil. Je weet ook niet wanneer de uni's weer open gaan...

Ik heb er ook even aan gedacht om bij mijn moeder in quarantaine te gaan maar ik waardeer mijn eigen ruimte ook heel erg eigenlijk en ik denk niet dat ik het lang vol zou houden :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:55

Tieneke schreef:
Het gaat enkel over de allerzwaksten, mensen die hoe dan ook komende maanden zouden overlijden. Ik denk dat, hoe moeilijk ook, gezond verstand daar ook moet primeren. Verzorg die mensen in hun vertrouwde omgeving en laat ze geen strijd aangaan die ze uiteindelijk toch allicht verliezen. Dat werd vaak eerder trouwens ook al gedaan, ik heb twee gevallen persoonlijk geweten in februari, nog voor corona uitbrak.

Het is nog geen kwestie van echt kiezen wie ze wel of niet helpen door gebrek aan middelen, Italiaanse toestanden etc. Zo is het gelukkig nog niet.

Ik heb het een beetje verkeerd uitgedrukt geloof ik. :o
Zo is het idd ook. Je moet een leven niet eindeloos willen rekken.
Alleen vond ik de titel een beetje confronterend.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:55

elnienjo schreef:

Omdat de huur toch betaald moet worden en veel hogescholen en universiteiten nu digitaal colleges aanbieden. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik kan me slechter concentreren als het druk is in huis bij mijn ouders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:56

elnienjo schreef:

Je betaald gewoon door hoor ;)

En heel eerlijk, toen ik op kamers woonde, ik zou ook in mijn studentenhuis blijven. Daar zat ik liever dan heel de dag bij mijn ouders.
Zeker als je toch college op afstand moet blijven volgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:56

Ik lees ook verhalen van ouders die zeggen dat ze hun studerende kind niet thuis willen hebben vanwege ziekte en risicogroepen thuis.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:58

Tieneke schreef:
Het gaat enkel over de allerzwaksten, mensen die hoe dan ook komende maanden zouden overlijden. Ik denk dat, hoe moeilijk ook, gezond verstand daar ook moet primeren. Verzorg die mensen in hun vertrouwde omgeving en laat ze geen strijd aangaan die ze uiteindelijk toch allicht verliezen. Dat werd vaak eerder trouwens ook al gedaan, ik heb twee gevallen persoonlijk geweten in februari, nog voor corona uitbrak.

Het is nog geen kwestie van echt kiezen wie ze wel of niet helpen door gebrek aan middelen, Italiaanse toestanden etc. Zo is het gelukkig nog niet.

Dit wordt natuurlijk ook met operaties ed. gedaan in Nederland. :j

Zullen ze in Italië daar anders mee omgaan? Ook de mensen die sowieso nog maar kort te leven hebben toch behandelen?

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:00

elnienjo schreef:

Omdat ik ook graag bij mijn vriendin wil zijn, anders zit ze op 1.5 uur rijden van me vandaan en zie ik haar misschien wel de komende maanden niet meer.

En ik denk inderdaad dat ik gillend gek zou worden als ik nu een paar maanden bij mijn ouders "opgesloten" zou zitten, ik wil er meestal na een weekendje/klein weekje alweer graag weg :+

edit; mocht het OV bijvoorbeeld stoppen met rijden gaan we wel allebei naar onze ouders toe, want dan zitten we hier nogal vast (we hebben zelf geen auto).
Laatst bijgewerkt door _Laura_ op 24-03-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:01

Ik lees nu de liveblog van ntv terug en daar staat dat er Italiaanse Corona patiënten naar Sachsen (Duitsland) komen om de druk op Italië ietwat te verminderen. Er staat niet bij hoe veel naar Duitsland zijn gekomen, er staat alleen 'een groep'. In Sachsen zijn er 865 bevestigde Coronagevallen en 3 mensen zijn overleden.

Ze blijven aan het importeren in Duitsland :+ Eerst al patiënten uit Frankrijk, nu patiënten uit Italië.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:01

Las dat in Duitsland 80 % van de positieve gevallen onder de 60 jaar is, misschien dat ook dat een reden is voor de in verhouding lage aantal sterfgevallen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:04

bigone schreef:
Las dat in Duitsland 80 % van de positieve gevallen onder de 60 jaar is, misschien dat ook dat een reden is voor de in verhouding lage aantal sterfgevallen.

Het klopt inderdaad dat veel onder de 60 jaar zijn, maar er zijn waarschijnlijk meerdere factoren waardoor het sterfteaantal zo laag is. Wetenschappers zijn het in elk geval nog niet eens over het antwoord op de vraag waarom het hier zo laag is.

https://de.statista.com/statistik/daten ... ersgruppe/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:06

elnienjo schreef:

Ehhh ik woon al 5 jaar op mezelf en dat heeft een reden. Ik woon trouwens in een studentencomplex maar heb mijn eigen studio. Heb een heel fijn bureau + imac + stoel om thuis te werken. Als ik naar mijn ouders ga moet ik die plek afwisselen met mijn vader. :P
Maar met een absolute lockdown ga ik er wel heen. Maar dan gaan hamsters + imac gewoon mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:07

Wel fijn dat duitsland die capaciteit heeft patienten van andere landen op te vangen. En daarnaast ook heel fijn dat het ook gewoon gebeurt, want dat is ook niet zo vanzelfsprekend!! <3 Toen hier het nieuws kwam dat enkele corona patiënten uit Brabant naar andere ziekenhuizen zouden worden gebracht, was het schrijnend om de commentaren hierover te lezen. Andere Nederlanders die het belachelijk vonden want straks was er geen plaats meer voor 'onze eigen mensen'.... bah.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:13

Ik denk dat we het beste op alle vragen kunnen antwoorden: bij twijfel, niet doen!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:15

Hmmm, ik had net de juf van mijn zoon aan de lijn, die heeft afgelopen weekend met koorts, hoesten en benauwdheid op bed gelegen. Ze was nu nog aan het snotteren en kuchen. Zij is vrij jong (in de 20) en wist zelf dus ook niet of het griep of corona is.

Ik merk dat ik dat nog het meest frustrerende van alles vind; het gebrek aan testen en dus blind zijn voor waar het virus allemaal al is...

Ik heb nu wel even met mijn moeder afgesproken elkaar niet te zien (dat stond al op een héél laag pitje, maar ze werkt zelf in het ziekenhuis en vorige week is ze zelf naar huis gestuurd omdat haar directe collega's koorts hadden na contact met een bevestigd geval)...
Mijn vader is zwaar hartpatiënt dus gaat corona (of griep) sowieso niet overleven, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn door hem aan te steken .

Maar het blijft lastig. Op mijn man zijn werk zijn vorige week ook 2 collega's ziek thuis gebleven met Corona klachten... de ene had carnaval gevierd, de ander was op wintersport geweest in Canada... zeg het maar waar ze last van hebben... maar die stonden er vandaag alweer ??

Sowieso nemen veel van zijn collega's de regels niet zo serieus en is het daarnaast ook niet altijd goed toe te passen, dus die heeft ook veel vragen waar goed is...
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 24-03-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:16

MarlindeRooz schreef:
elnienjo schreef:

Ehhh ik woon al 5 jaar op mezelf en dat heeft een reden. Ik woon trouwens in een studentencomplex maar heb mijn eigen studio. Heb een heel fijn bureau + imac + stoel om thuis te werken. Als ik naar mijn ouders ga moet ik die plek afwisselen met mijn vader. :P
Maar met een absolute lockdown ga ik er wel heen. Maar dan gaan hamsters + imac gewoon mee.

Ik woon dan niet in een studentenhuis maar gewoon echt op mezelf.

Maar ik heb het er afgelopen weekend ook over gehad met mijn ouders en tot de conclusie gekomen dat ik dan gewoon hier in mijn eigen huis blijf. Dat voelt toch beter. Dan kan ik gewoon mijn eigen ding doen en het is hier in Ossendrecht een stuk rustiger en gemoedelijker dan in het westen van het land. Hier voldoende bos om mijn hondje uit te laten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:17

Toch zie je langzaam aan de aantallen qua besmettingen in China weer wat omhoog gaan. Maar in vergelijk in andere landen valt her mee.
78 Nieuwe besmettingen en helaas 7 overleden.

Spanje daar in tegen.
76 nieuwe besmettingen en helaas 5 overleden.
Zou het dan toch? De piek geweest? Hoop het!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:24

Voor de bokkers die zich afvragen hoe het virus verloopt. Dit filmpje legt het duidelijk uit en verklaart ook waarom er soms een verergering van klachten optreedt.

https://youtu.be/BtN-goy9VOY

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:26

Hoorde van werk dat er iemand in een andere vestiging positief getest is. Alle werknemers van die vestiging zijn nu verplicht 2 weken thuis :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:29

MarlindeRooz schreef:
Maar met een absolute lockdown ga ik er wel heen.

Ah, logisch: Als het écht erg wordt, ga jij je verplaatsten naar je ouders waar je van houdt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:35

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar met een absolute lockdown ga ik er wel heen.

Ah, logisch: Als het écht erg wordt, ga jij je verplaatsten naar je ouders waar je van houdt...

Kom, niet doen, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje HC dus laten we normaal blijven reageren ipv iemand aan te vallen op wat ze eventueel zou doen.