Mkango schreef:Soepblik schreef:Dan heb je toch drie jaar Frans en Duits (of Spaans) gehad, of tellen klas 1 t/m 3 niet mee?Ergens fijn dat mijn post zoveel herkenning oproept.ben ik in ieder geval niet de enige die zich eraan stoort.
Ik vind het zelf een heel ander verhaal wanneer jij in een vreemde stad bent en ze in die stad geen engels kunnen maar enkel de voertaal. Daar heb je dan gewoon mee te dealen als tourist (behalve op plekken waar info erg van belang is zoals ziekenhuizen enmetrostations enzo). Maar andersom; je bent te gast. Probeer het iig. Waarom ga je uberhaupt op vakantie als je toch altijd maar wil dat het gaat zoals in jouw land?
Zelf heb ik geen duits of frans gedaan. Toen ik afzakte naar havo en een technisch profiel had hoefde ik geen vreemde taal behalve engels, en toen ik daarna weer vwo deed had ik vrijstelling omdat ik heel havo aan duits of frans had gemist.
Er is een reden dat ik afzakte naar havo

Zonder grappen: ik vond de talen leren oprecht leuk, maar ik zat op een hele nare "excellente" school die enkel om cijfertjes gaf en naast het zijn van tweetalig onderwijs ook haar studenten VIER talen gaf, namelijk frans, duits, spaans en chinees. Soms allemaal op 1 dag. Resultaat: Daar herinner je je dan vervolgens niets van, maar daar ging het ze niet om. Stampen en hoge cijfers halen, zou je. Dus toen ik 2VWO opnieuw moest doen en nadat er in 3VWO werd geconstateerd dat ik niet "de juiste ambities" had waarna ze mij geen les meer wilden geven, dachten m'n ouders: jij gaat mooi naar een andere school waar ze wel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen besteden. Beste keuze die ze ooit gemaakt hebben.
Maarja. Dat Duits en Frans enzo is door deze enorme omweg en inmiddels afgeronde studie na 9 jaar wel verwaterd.