Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:15

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Ergens fijn dat mijn post zoveel herkenning oproept. :+ ben ik in ieder geval niet de enige die zich eraan stoort.

Ik vind het zelf een heel ander verhaal wanneer jij in een vreemde stad bent en ze in die stad geen engels kunnen maar enkel de voertaal. Daar heb je dan gewoon mee te dealen als tourist (behalve op plekken waar info erg van belang is zoals ziekenhuizen en :') metrostations enzo). Maar andersom; je bent te gast. Probeer het iig. Waarom ga je uberhaupt op vakantie als je toch altijd maar wil dat het gaat zoals in jouw land?

Zelf heb ik geen duits of frans gedaan. Toen ik afzakte naar havo en een technisch profiel had hoefde ik geen vreemde taal behalve engels, en toen ik daarna weer vwo deed had ik vrijstelling omdat ik heel havo aan duits of frans had gemist.
Dan heb je toch drie jaar Frans en Duits (of Spaans) gehad, of tellen klas 1 t/m 3 niet mee? :')

Er is een reden dat ik afzakte naar havo _O-

Zonder grappen: ik vond de talen leren oprecht leuk, maar ik zat op een hele nare "excellente" school die enkel om cijfertjes gaf en naast het zijn van tweetalig onderwijs ook haar studenten VIER talen gaf, namelijk frans, duits, spaans en chinees. Soms allemaal op 1 dag. Resultaat: Daar herinner je je dan vervolgens niets van, maar daar ging het ze niet om. Stampen en hoge cijfers halen, zou je. Dus toen ik 2VWO opnieuw moest doen en nadat er in 3VWO werd geconstateerd dat ik niet "de juiste ambities" had waarna ze mij geen les meer wilden geven, dachten m'n ouders: jij gaat mooi naar een andere school waar ze wel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen besteden. Beste keuze die ze ooit gemaakt hebben.

Maarja. Dat Duits en Frans enzo is door deze enorme omweg en inmiddels afgeronde studie na 9 jaar wel verwaterd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:19

Mkango schreef:
Sherivey schreef:
Ik heb havo gedaan, had Duits of Frans te kiezen. Heb voor Duits gekozen.

Frans probeer ik nu de basics van te leren. Is wel zo makkelijk op vakantie.
Duits moet ik altijd even naar graven, maar ik red me er wel. :+
Maar dat is bovenbouw toch? In de onderbouw van havo en vwo krijgt iedereen ze allebei.

Wij kregen Frans vanaf de brugklas. Duits vanaf het tweede jaar.

Maar dat was wel echt heel basis. En een groot deel is alweer weg gezakt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:19

Nou ja, er is niemand die je ervan weerhouden heeft om in die 9 jaar een Frans of Duits boek op te pakken of naar een Frans of Duits programma te kijken of te luisteren. :+ Bovendien ben je lang niet de enige die VIER talen op school kreeg, naast Engels; dat is waar het leven van de gemiddelde Gymnasiast uit bestaat.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:23

Mkango schreef:
Nou ja, er is niemand die je ervan weerhouden heeft om in die 9 jaar een Frans of Duits boek op te pakken of naar een Frans of Duits programma te kijken of te luisteren. :+ Bovendien ben je lang niet de enige die VIER talen op school kreeg, naast Engels; dat is waar het leven van de gemiddelde Gymnasiast uit bestaat.

Maar het is toch niet realistisch om te denken dat een scholier en daarna student die zich daarnaast de pleuris in werkt om rond te komen ook nog eens denkt: kom, laat ik eens Duits gaan leren? :+ Dit komt een beetje uit de lucht vallen. Jij vraagt, ik verklaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:25

Mkango schreef:
Sherivey schreef:
Ik heb havo gedaan, had Duits of Frans te kiezen. Heb voor Duits gekozen.

Frans probeer ik nu de basics van te leren. Is wel zo makkelijk op vakantie.
Duits moet ik altijd even naar graven, maar ik red me er wel. :+
Maar dat is bovenbouw toch? In de onderbouw van havo en vwo krijgt iedereen ze allebei.

Ik kreeg Duits pas vanaf het 3e tot 5e jaar. Frans wel de 1e 3 jaar, maar kon ik echt niet en liet ik meteen vallen toen het kon. Maar er waren dus ook mensen die maar 1 jaar Duits gehad hadden. En dat is misschien wat als je een goede docent hebt, maar het blijft erg weinig.

Duits kan ik wel verstaan, maar spreken extreem lastig. Vooral grammaticale dingen. Frans weet ik nog maar een paar zinnen van en haalde ik echt maar net aan.

Engels kregen wij vroeger vanaf groep 7 of 8 en natuurlijk de hele middelbare en op hbo. Maar op hbo waren het maar enkele vakken die Engels gebruikten, waaronder juridisch Engels :+ maar dat vond ik ook veel makkelijker, want je kreeg er veel meer mee te maken. Tv, internet, oudere broer die met ouders Engels ging praten zodat ik het niet zou verstaan :')

Edit, maar ik probeer wel altijd wat te leren van land waar ik naartoe ga. Toen ik regelmatig naar Duitsland ging kon ik met de mensen waar we mee omgingen echt wel wat praten. Soms half Engels half Duits, handen en voeten. Maar wel wat basis dingen leren, net als Italiaans. Daar heb ik wel wat basis dingen voor geleerd en heel toeristisch zo'n vertaalwoordenboek mee
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-08-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:26

Ghostattack schreef:
Mijn biecht is dat ik veel Duitsers echt heel erg onvriendelijk vind :o

Dat is geen biecht, hoor. Mijn collega haar opa en oma zijn Duits en ook zij vindt dat Duitsers onvriendelijk zijn, met name hier in het grensgebied. Ze vindt zelfs haar eigen familie onvriendelijk, maar weet dat het voor Duitsland 'normaal' is. Mijn buurman is van origine Duits, maar heeft een hekel aan Duitsers en weigert de taal zelfs nog te spreken. :+
De enige leuke Duitsers die ik ken, komen uit diep donker, Zuid-Oost Duitsland in van die kleine dorpjes. Verder vind ik ze erg stug en kan er nauwelijks een glimlach of vriendelijk woord van af. Een uitzondering daargelaten, maar dat moet je echt treffen.
En wat rijgedrag betreft: ik vind het ronduit aso-gedrag. Zowel op de Duitse snelwegen als hier binnen de bebouwde kom. Ze kunnen echt niet autorijden. Maar dat kunnen veel dorpelingen hier ook niet, dus ik denk toch dat er hier een bepaalde aardstraal loopt. :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:28

Mkango schreef:
Het excuus dat Engels een wereldtaal is vind ik altijd vrij zwak en ook heel eurocentrisch. (In z’n algemeenheid, niet per se naar jou M_D_H) Engels is de lingua franca van het westen van Europa, delen van Afrika en Noord-Amerika, maar kijk je in andere regio’s, dan zijn Frans en Spaans daar dominant, of zelfs Duits of Russisch (Oost-Europa respectievelijk Centraal-Azië).

In bepaalde gebieden van Oost-Europa kom je nergens al te ver mee behalve eigen taal van betreffend land hoor :+ Oudere generaties (die voor 1989 op school hebben gezeten) kunnen meestal iets van Russisch, Duits zie je af en toe in de horeca maar dat ook met name bij de oudere generaties. Er komen namelijk wat historische contexten bij kijken waardoor Russisch en Duits niet meteen de voorkeur hebben. Zo ben ik als tiener stiekem met Duits leren begonnen omdat het van mijn ouders niet mocht :') en je moet vrij bestendig zijn voor alle vreemde uitspraken die om je oren gaan vliegen.

Jongeren leren wel Engels op school, maar de manier waarop ze het leren zorgt ervoor dat ze zich in de praktijk redelijk slecht verstaanbaar kunnen maken, iets met generic Russian villain accent overhouden enz :=

Wat ik me weer soms over Nederlands onderwijs afvraag is of mensen iets van aardrijkskunde op school krijgen, als ik een tientje zou krijgen voor elke uitspraak van een hoogopgeleide Nederlander over Oost-Europa die als een tang op een varken slaat, zou ik inmiddels rijk zijn := Alles ten oosten van Duitsland grenst met Rusland of is onderdeel van Rusland, en men spreekt Russich daar toch, want Oost-Europa = Rusland :Y) En Afrika is 1 land uiteraard, op Marokko, Kenya en Zuid-Afrika na misschien want die kent men van vakantiereizen :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:30

Suzanne F. schreef:
hagelslag schreef:
@soepblik.

In duitsland moet er nog voor elke transactie een paar cent betaald worden. Vandaar dat duitsers niet veel pinnen maar liever een x bedrag contant pinnen.
Dit is op jaarbasis vele malen goedkoper

Serieus? Dat wist ik niet. Hier in NL stimuleren ze pinnen juist en remmen contant geld af naar mijn gevoel.

Dit is serieus.
Zit jij officeel bij de sparkasse en je wilt bij een Volksbank geld pinnen. Kost je dit tussen de 4 en 6 Euro administratie kosten....

Ik betaal gelukkig niet per transactie... Maar anders had ik oo mijn best gedaan zo "goedkoop" mogelijk mijn bankrekening te gebruiken

Met betrekking duits op school in nederland krijgen.
Ik heb echt jaren duits om school gehad.
Ook met vakantie werk, badgasten etc echt veel met duitsers in contact geweest.
Maar echt duits leerde ik pas toen we hier woonden.
In het begin dacht ik, ach makkie...
Ik heb jaren duits op school gehad
En nu weet ik dat je duits beter leert door er te wonen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:32

Fly_high schreef:
Wat ik me weer soms over Nederlands onderwijs afvraag is of mensen iets van aardrijkskunde op school krijgen, als ik een tientje zou krijgen voor elke uitspraak van een hoogopgeleide Nederlander over Oost-Europa die als een tang op een varken slaat, zou ik inmiddels rijk zijn := Alles ten oosten van Duitsland grenst met Rusland of is onderdeel van Rusland, en men spreekt Russich daar toch, want Oost-Europa = Rusland :Y) En Afrika is 1 land uiteraard, op Marokko, Kenya en Zuid-Afrika na misschien want die kent men van vakantiereizen :=

Onder aardrijkskunde vielen vooral dingen als hoe de aarde in elkaar steekt. Aardkorst, zelfs klimaat enzo maar geen topografie dingen, dat was enkel op basisschool en ook niet echt welke talen ze spreken. Alleen wat welk land was en de hoofdstad. En dat andere deel van aardrijkskunde was alleen de 1e 3 jaar en compleet andere kant ervan.

Welke talen er ergens gesproken werden kwam eerder voor bij geschiedenis :')
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-08-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:32

Fly_high schreef:
Mkango schreef:
Het excuus dat Engels een wereldtaal is vind ik altijd vrij zwak en ook heel eurocentrisch. (In z’n algemeenheid, niet per se naar jou M_D_H) Engels is de lingua franca van het westen van Europa, delen van Afrika en Noord-Amerika, maar kijk je in andere regio’s, dan zijn Frans en Spaans daar dominant, of zelfs Duits of Russisch (Oost-Europa respectievelijk Centraal-Azië).

In bepaalde gebieden van Oost-Europa kom je nergens al te ver mee behalve eigen taal van betreffend land hoor :+ Oudere generaties (die voor 1989 op school hebben gezeten) kunnen meestal iets van Russisch, Duits zie je af en toe in de horeca maar dat ook met name bij de oudere generaties. Er komen namelijk wat historische contexten bij kijken waardoor Russisch en Duits niet meteen de voorkeur hebben. Zo ben ik als tiener stiekem met Duits leren begonnen omdat het van mijn ouders niet mocht :') en je moet vrij bestendig zijn voor alle vreemde uitspraken die om je oren gaan vliegen.

Jongeren leren wel Engels op school, maar de manier waarop ze het leren zorgt ervoor dat ze zich in de praktijk redelijk slecht verstaanbaar kunnen maken, iets met generic Russian villain accent overhouden enz :=

Ach, als de rijksoverheid aan een reclamebureau vraagt om namens de politie een campagne te maken voor in Roemenië om de mensen daar "subtiel" te vertellen dat ze niet naar NL moeten komen om dingen te jatten (geen grap), dan snap ik wel dat de kennis die in het onderwijs over Oost-Europa wordt gedeeld ze ook niet zo interesseert.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:33

Er zijn nog altijd mensen die moeilijk leren en voor wie een tweede taal leren bijna onmogelijk is. Dyslexie wordt al genoemd, maar ook gewoon mensen die al moeite hebben om in het Nederlands fatsoenlijk te schrijven. Kijk alle social media er maar op na. Die hebben een enorme drempel om een andere taal te leren of te gebruiken. Ik heb er zo een paar in mijn gezin, wat heel duidelijk werd toen mijn jongste met een Brit thuis kwam.

Ik spreek zelf vloeiend Engels en Spaans, versta goed Duits en kan me er goed reddden. Mijn Frans is echter totaal weggezakt na 4 jaar VWO, jaren niet gebruiken en vooral continue Spaans er doorheen gooien. Ik was 45 toen ik Spaans ging leren en dat ging dus echt ten koste van mijn Frans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:34

Soepblik schreef:
Mkango schreef:

Maar het is toch niet realistisch om te denken dat een scholier en daarna student die zich daarnaast de pleuris in werkt om rond te komen ook nog eens denkt: kom, laat ik eens Duits gaan leren? :+ Dit komt een beetje uit de lucht vallen. Jij vraagt, ik verklaar.
Als je een naaicursus kunt volgen naast je studie en jezelf de pleuris werken, kun je ook Le Petit Prince wel lezen voor het slapengaan. :)) Mij boeit het niet wat mensen wel en niet spreken, maar ik vind het hypocriet om te verwachten dat iedereen Engels spreekt, “want dat krijg je op school,” maar dat er vervolgens allerlei excuses komen waarom zijzelf geen Frans of Duits spreken, terwijl dat in Nederland ook gewoon onderwezen wordt. Het niveau van Engelstalig onderwijs in veel landen is vergelijkbaar met dat van Frans en Duits in Nederland, dus voor die mensen is Engels spreken net zo onvanzelfsprekend als Frans of Duits voor een Nederlander als ze het daarnaast niet zelf bijhouden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:36

Ik ga er maar gewoon vanuit dat dit weer eens één of ander persoonlijk vendetta is en dat het niet uitmaakt wat ik zeg. Lees m'n posts nog eens, zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:37

Soepblik schreef:
Ik ga er maar gewoon vanuit dat dit weer eens één of ander persoonlijk vendetta is en dat het niet uitmaakt wat ik zeg. Lees m'n posts nog eens, zou ik zeggen.
Welnee, ik ken je niet, maar je moet geen dingen zeggen die duidelijk niet kloppen. :D

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:38

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Welnee, ik ken je niet, maar je moet geen dingen zeggen die duidelijk niet kloppen. :D

Wat klopt er dan niet?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:41

Het verhaal van Soepblik is helaas herkenbaar en het meest trieste is vooral dat er in 20 jaar kennelijk nog niets is veranderd -O- .

Toen ik nog student was heb ik een poosje bij een tankstation gewerkt in de richting van de Eemshaven. In het weekend en de vakanties was het daar altijd druk met Duitsers. Op gegeven moment "vraagt" (gebiedende wijs) een dame om "ein stange Malboro". Dus ik leg een pakje Marlboro op de balie.

Herhaal nu enkele keren: "ein stange Marlboro" gevolgd door "nog een pakje op de balie".

Ik wist ook oprecht niet wat ze bedoelde en dacht als ik er nou iedere keer eentje bijleg dan komen we er vanzelf. Na het 5e pakje ofzo werd ze boos "EIN STANGE MARLBORO"!!
Ondertussen had ik het ook gehad dus antwoorde boos "spreek dan toch ook gewoon Nederlands mens, hoe weet ik nou wat je bedoeld!" (Normaal ben ik best geduldig maar deze vrouw had echt zo'n foute energie...).

De rij erachter was ondertussen aangegroeid en 1 van die klanten had het verlossende woord: mevrouw wilde een slof sigaretten (10 pakjes dus). Oooooh :)* , zeg dat dan. Sindsdien weet ik wat een slof sigaretten in het Duits is, maar ik heb het nooit meer nodig gehad :') .
Sigaretten waren (toen) kennelijk in NL veel goedkoper als in D, dus zoals wij in D gaan tanken namen de Duitsers dus sigaretten mee. Wist ik veel :o?.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:45

Dat ze de taal niet spreken zou ik niet eens zo erg vinden. Maar zo onbeleefd doen en geen poging ondernemen om het wel duidelijk te maken vind ik wel kwalijk. 1 keer erom vragen en een keer herhalen, ja. Maar als het dan nog niet begrepen wordt moet je toch wat anders en niet boos worden en Maar door blijven gaan?

Daarom leer ik bepaalde woorden dus wel uit mijn hoofd als ik naar een ander land ga :') zoals ijs bestellen in Italië. Of sowieso wat eten en drinken. Ook al is dat heel basis, ik kon gedag zeggen, beleefd bestellen en in ieder geval mkjn best doen. Ze vonden het leuk geprobeerd en ze werden er nog behulpzamer van :+

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:49

MyWishMax schreef:
Dat ze de taal niet spreken zou ik niet eens zo erg vinden. Maar zo onbeleefd doen en geen poging ondernemen om het wel duidelijk te maken vind ik wel kwalijk. 1 keer erom vragen en een keer herhalen, ja. Maar als het dan nog niet begrepen wordt moet je toch wat anders en niet boos worden en Maar door blijven gaan?

Daarom leer ik bepaalde woorden dus wel uit mijn hoofd als ik naar een ander land ga :') zoals ijs bestellen in Italië. Of sowieso wat eten en drinken. Ook al is dat heel basis, ik kon gedag zeggen, beleefd bestellen en in ieder geval mkjn best doen. Ze vonden het leuk geprobeerd en ze werden er nog behulpzamer van :+

Ja dit dus. Je komt er altijd wel uit, juist leuk. Maar het principe van ervanuitgaan dat iedereen je verstaat wat erg veel duitsers hebben kan ik niet tegen. Ik ga er in het buitenland absoluut niet vanuit dat iedereen mijn talen maar spreekt.

capopjekop

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:53

Ik had ooit een Duitse vrouw aan de balie toen ik nog in de supermarkt werkte. Ze vroeg me iets, maar ik verstond het maar half en snapte na herhalen nog niet wat ze wilde hebben. Toen riep ze:"fur Sex!" Toen viel het kwartje pas dat ze condooms zocht :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:53

Soepblik schreef:
Ach, als de rijksoverheid aan een reclamebureau vraagt om namens de politie een campagne te maken voor in Roemenië om de mensen daar "subtiel" te vertellen dat ze niet naar NL moeten komen om dingen te jatten (geen grap), dan snap ik wel dat de kennis die in het onderwijs over Oost-Europa wordt gedeeld ze ook niet zo interesseert.

Hoezo mag ik geen spullen in NL jatten, waar doe ik het dan anders voor?! :?

Ik kreeg laatst op mijn werk een workshop mbt aanpak arbeidersuitbuiting en degene die de workshop verzorgde wist het verschil tussen Litouwen en Letland niet eens :')

Ik heb steeds vaker zin om ergens een rant-topic te openen over alle schaamteloze discriminatie waarmee je te maken krijgt als je pech hebt uit Oostblok te komen :')

@MWM, joh, ik moest weten wat de meest relevante exportgoederen van meeste landen ter wereld waren, wat ze in Argentinie verbouwen, waar in Oekraine ze precies ijzererts hebben, wat voor bodem men in Congo tegenkomt, rievieren op de kaart van Europa tekenen en Zuid-Siberische gebergtes herkennen en noem maar op.

Dat gaat misschien wat ver, maar is wel super handig met pubquizen _O- en goeguessen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:55

MyWishMax schreef:

Ik moet zeggen dat ik dat ook van Nederlanders wel gezien heb toen ik als tiener in een supermarkt werkte. := Eerste keer achter de servicebalie, ook nog eens als niet-roker, “x en y en Mascotte.” Dus ik pak de shag en wist ik veel dat de Mascotte het vloeipapier is. “Mascotte!” “Sorry, ik weet niet wat-“ “MASCOTTE, daar, beneden!” O, oké. Blijkbaar was diegene hard toe aan z’n volgende nicotinefix. :)) Ik zou niet graag op een klantenservice voor Nederlanders en Duitsers willen werken. _O-

Ik leer ook vaak woorden en zinnen voordat ik wegga, en ik vraag ook rustig aan mensen hoe je iets zegt in hun taal. Zeker bij talen die niet heel wijdverbreid gesproken worden, zie je gewoon aan mensen dat ze dat heel leuk vinden. Zo heb ik van m’n vakantie in Georgië nog een vel papier waarop iemand “you’re welcome” in het Georgisch heeft opgeschreven voor me, zowel in Georgisch schrift als in Latijns alfabet, supercute (hoewel ik eigenlijk vroeg wat ‘welkom’ was in het Georgisch, maar er was toch een beetje een taalbarrière :D ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:56

Fly_high schreef:
Soepblik schreef:

Hoezo mag ik geen spullen in NL jatten, waar doe ik het dan anders voor?! :?

Ik kreeg laatst op mijn werk een workshop mbt aanpak arbeidersuitbuiting en degene die de workshop verzorgde wist het verschil tussen Litouwen en Letland niet eens :')

Ik heb steeds vaker zin om ergens een rant-topic te openen over alle schaamteloze discriminatie waarmee je te maken krijgt als je pech hebt uit Oostblok te komen :')

@MWM, joh, ik moest weten wat de meest relevante exportgoederen van meeste landen ter wereld waren, wat ze in Argentinie verbouwen, waar in Oekraine ze precies ijzererts hebben, wat voor bodem men in Congo tegenkomt, rievieren op de kaart van Europa tekenen en Zuid-Siberische gebergtes herkennen en noem maar op.

Dat gaat misschien wat ver, maar is wel super handig met pubquizen _O- en goeguessen :P

Ik zeg doen. :') wij hebben bij die campagne uiteraard geweigerd en ze ook haarfijn uitgelegd waarom, maar ze begrepen het oprecht niet? Bureaucratisch geneuzel. Ze denken dat iedereen SlavKing is ofzo?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:00

MyWishMax schreef:

Ja, precies dit! Als deze dame om "ein sloef Marlboro" had gevraagd was het goed geweest.

Ik ga einde van deze maand naar Griekenland en ben nu met Duolingo bezig was basis te leren van deze taal. Geen idee trouwens wat ik met dit soort informatie moet, behalve dan veel cocktails drinken :') :
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:02

Ja, het gedrag zelf is irritant. Of dat nu in eigen taal gebeurd of een andere taal :')
Maar het is idd leuk! Lijkt me op zo'n plek als Georgië helemaal mooi, maar ook heel lastig! Ik ben in Egypte geweest, maar daar durfde ik het echt niet aan, dat was voor mij echt te moeilijk. Daar probeerde ik op een andere manier mijn best te doen.

Fly high, als ik het me goed herinner leerden wij dus wat voor lagen de aarde heeft, wat voor gesteente je hebt en zulke dingen. Maar helemaal weet ik het niet meer, maar wel heel anders als wat jij noemt. Toch bijzonder hoeveel dat kan verschillen haha

Roodvos, daar bestonden mijn lijstjes ook uit :') eten, drinken en beleefdheid haha

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:03

Ik kom heel veel in Duitsland (NRW) en kom alleen maar aardige Duitsers tegen. Ik doe mijn best om de taal te spreken en dat wordt heel erg gewaardeerd, in welke winkel, hotel of restaurant ik ook kom.

In Brussel probeer ik ook Frans te spreken. Ook dat wordt gewaardeerd, als men merkt dat ik er niet helemaal uit kom word ik nog netjes in het Nederlands aangesproken ook.

Er zijn heus onbeleefde mensen, maar ik geloof niet dat het veel uitmaakt waar ze vandaan komen, ik vind veel Nederlanders in het buitenland zich ook als horken gedragen,