Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:46

Olympia, ik bedoel ook niet de scanner, ik bedoel op het QR scherm.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:47

Miran schreef:
Er zit daar wel een flink verschil in tussen een pandemie of de jaren daarvoor imo. Iets met kansberekening?

Uiteindelijk denk ik dat voor het gros van de gevaccineerden alles gewoon los mag, zo lang de IC bedden maar niet bezet blijven worden door ongevaccineerden. Daar zit nu de oorzaak waarom er toch nog beperkingen zijn. Een x aantal ziekenhuisbedden voor ongevaccineerden en vol is vol lijkt mij de enige oplossing nu om alles weer open te gooien, zeker ook omdat die het meest schreeuwen nu. Misschien niet heel humaan en ook de uitvaartbranche loopt dan kans met koelcontainers te moeten gaan werken, maar ik vraag me echt af hoe de mensen die geen enkele beperkingen willen dat zelf zien?

Mooi voorbeeld van het trauma van maart 2020 wat NIET MEER RELEVANT IS.

Toen was niemand gevaccineerd, waren er geen maskers, noem het op.
Nu is de overgrote meerderheid gevaccineerd, is er beter begrip van de hygiëne, is de behandeling sterk verbeterd.
De risico analyse is volstrekt anders.
Als maart 2020 het risico geweest zou zijn als nu, dan was het helemaal geen punt geweest allemaal. Dat moet het nu ook niet meer zijn.
De enige reden dat het nog wel zo is, zijn de economische belangen daarbij.

Olympia

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:50

Op het QR scherm voor NL zie je als scanner alleen die QR code.
Ik werk als zzper in de horeca/hosting branche naast mijn baan in loondienst. Dat scannen bij voetbalwedstrijden is iets wat ik nu doe en vaak kan ik daarna als aanwezige security de wedstrijd op de trap een beetje volgen. Dat is leuk :))

Ik heb tot nu toe een handjevol mensen gehad die de discussie aangaan. Ik geef dan aan dat ik daar niet de persoon voor ben en dat ik ze een fijne wedstrijd wens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:51

Zebrastreep schreef:
@hc

Volgens mij bestaan er al heel wat ziektes niet meer door vaccineren.

Alleen de pokken en dat was in een andere, minder globale wereld.

Te denken dat dit voor Covid19 kan is een illusie.

Met Covid19 moeten we leren leven. De bevolking als geheel een basisresistentie opbouwen, de risicogroepen een jaarlijks vaccin. Net als griep.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:01

Huertecilla schreef:
Miran schreef:
Er zit daar wel een flink verschil in tussen een pandemie of de jaren daarvoor imo. Iets met kansberekening?

Uiteindelijk denk ik dat voor het gros van de gevaccineerden alles gewoon los mag, zo lang de IC bedden maar niet bezet blijven worden door ongevaccineerden. Daar zit nu de oorzaak waarom er toch nog beperkingen zijn. Een x aantal ziekenhuisbedden voor ongevaccineerden en vol is vol lijkt mij de enige oplossing nu om alles weer open te gooien, zeker ook omdat die het meest schreeuwen nu. Misschien niet heel humaan en ook de uitvaartbranche loopt dan kans met koelcontainers te moeten gaan werken, maar ik vraag me echt af hoe de mensen die geen enkele beperkingen willen dat zelf zien?

Mooi voorbeeld van het trauma van maart 2020 wat NIET MEER RELEVANT IS.

Toen was niemand gevaccineerd, waren er geen maskers, noem het op.
Nu is de overgrote meerderheid gevaccineerd, is er beter begrip van de hygiëne, is de behandeling sterk verbeterd.
De risico analyse is volstrekt anders.
Als maart 2020 het risico geweest zou zijn als nu, dan was het helemaal geen punt geweest allemaal. Dat moet het nu ook niet meer zijn.
De enige reden dat het nog wel zo is, zijn de economische belangen daarbij.

In bepaalde landen speelt dat scenario nog steeds hoor, dat er koelcontainers voor de overledenen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:06

purny schreef:
In bepaalde landen speelt dat scenario nog steeds hoor, dat er koelcontainers voor de overledenen zijn.

En in China....

Ik heb het over de EU :)*
Voor óns hier is de situatie, het risiso, onvergelijkbaar met maart 2020.
Laten we de huidige situatie svp behandelen zoals die nu is en niet met gebruik van de angstknop voor de economische belangen van het model wat ook overgewicht faciliteert.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:10

Het is nu niet relevant, maar als je het los laat gaan en er geen plek is voor niet gevaccineerden zou dat best eens heel relevant kunnen worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:11

Huertecilla schreef:
purny schreef:

En in China....

Ik heb het over de EU :)*
Voor óns hier is de situatie, het risiso, onvergelijkbaar met maart 2020.
Laten we de huidige situatie svp behandelen zoals die nu is en niet met gebruik van de angstknop voor de economische belangen van het model wat ook overgewicht faciliteert.

Je kan nog net zo hard roepen dat de situatie niet vergelijkbaar is, maar zolang de normale zorg nog steeds geen doorgang kan vinden zul je toch iets moeten doen om niet weer in die situatie terecht te komen.
Vooralsnog is er op de korte termijn geen oplossing zoals
- Reserveblikken met (IC)verpleegkundigen open trekken
- Iedereen met obesitas voor oktober dertig kilo laten afvallen
- Iedereen met COPD (risicofactor #1 als het om IC-opname gaat) van nieuwe longen te voorzien

Er is wél een andere korte termijn oplossing om potentieel kwetsbaren te beschermen tegen ziekenhuisopname.
- Vaccineren
- R laag houden door transmissie van het virus te bemoeilijken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:21

Miran schreef:
Het is nu niet relevant, maar als je het los laat gaan en er geen plek is voor niet gevaccineerden zou dat best eens heel relevant kunnen worden.

:roll: :x

In Denemarken is alles al sinds vrijdag helemaal van de baan.

Hier in Andalucía feitelijk ook; alleen nog wat politieke schijn ophouden voor de angstbasis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:22

Maar denk je niet, HC, dat het aantal gevaccineerden (en de lagere bevolkingsdichtheid) en de algehele burgergehoorzaamheid in Denermarken meegeholpen heeft? (iets wat we hier niet hebben, zeg maar) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:23

Focussed schreef:
Er is wél een andere korte termijn oplossing om potentieel kwetsbaren te beschermen tegen ziekenhuisopname.
- Vaccineren

Prima; vaccineer de kwestbaren en hou die wat meer apart :)*

Opgeliost.
Kan de rest verder leven, zelf kiezen en de bevolking een basisniveau van natuurlijke resitentie opbouwen wat óók in het belang van de kwetsbaren is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:24

Huertecilla schreef:
Miran schreef:

:roll: :x

In Denemarken is alles al sinds vrijdag helemaal van de baan.

Hier in Andalucía feitelijk ook; alleen nog wat politieke schijn ophouden voor de angstbasis.

Dat je nog steeds niet begrijpt dat je landen met verschillende COVID-strategieën, verschillende zorgstelsels en verschillende culturen (en daarmee bereidbaarheid tot coöperatie) en daarmee verschillende uitkomsten niet kunt vergelijken. Snap je het dan echt niet of wil je het gewoon niet snappen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:25

ruitje schreef:
Ik post het maar even hier want in het viruswaanzintopic ging mijn post verloren in 3 pagina's persoonlijke aanvallen :')

Ik vind het vreemd dat het gele boekje/de print die je kan krijgen na je vaccinatie niet geldig is.

Nu moet je verplicht de QR code downloaden en daarvoor koppelen ze je vaccinatiegegevens aan je persoonlijke gegevens.

Ik vind dat niemand bij mijn medische gegevens hoeft namelijk :o

Alleen jij komt bij je medische gegevens, de controleurs via de CoronaCheck zien alleen een groen vinkje. Niet dat je geprikt, hersteld of negatief getest bent.
Zolang jij de DigiD niet deelt zal niemand kunnen zien wat je medische gegevens zijn.
Gele boekje staat aardig wat meer gegevens in, pas wanneer je naar het buitenland gaat zijn er iets meer gegevens zichtbaar. Dit eisen die landen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-09-21 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:26

Electra63 schreef:
loriene schreef:
Ik zou zeggen meld je aan als verpleegkundige of doe een opleiding en solliciteer in een ziekenhuis en ga helpen. Je kan wel 10.000 nieuwe bedden plaatsen, maar als daar geen personeel voor is kun je die bedden wel vullen maar wie gaat er dan voor die mensen zorgen? En voordat de opmerking komt ga het zelf maar doen ik werk al in de zorg dus draag mijn steentje al bij.

Ik ga geen onderbetaalt werk doen.
Heb in de zorg gewerkt maar nu niet meer.

Ik denk dat jij niet zo geschikt bent en niet door de selectie komt.[/quote]

Jij denkt maar een eind in de ronde.
Je moest eens weten waar ik nu werk }>

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:27

Focussed schreef:
Dat je nog steeds niet begrijpt dat je landen met verschillende COVID-strategieën, verschillende zorgstelsels en verschillende culturen (en daarmee bereidbaarheid tot coöperatie) en daarmee verschillende uitkomsten niet kunt vergelijken. Snap je het dan echt niet of wil je het gewoon niet snappen?

Dat vergelijken met andere landen is anders precies wat de pro maatregelen en pro vaccinatie mensen ook veelal aanhalen :) we zouden moeten kijken naar IJsland, Frankrijk, Ierland en Denemarken. Stuk voor stuk landen die niet te vergelijken zijn met Nederland

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:27

En zit er achter die app, in de code ofzo, dan geen plek waar al die informatie staat?
net als je medisch digitale dossier (waar als het goed is ook niemand bij kan, maar helemaal zeker weten doe je het niet natuurlijk)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:30

Cer schreef:
Maar denk je niet, HC, dat het aantal gevaccineerden (en de lagere bevolkingsdichtheid) en de algehele burgergehoorzaamheid in Denermarken meegeholpen heeft? (iets wat we hier niet hebben, zeg maar) .

Ik denk wel dat het principe gelijk is.
Nederland, Denemarken en al helemaal Andalucía zijn geen eilanden.
Hier waar ik aan de kust vertoef zijn er hórdes NLers. In Cariuela zijn net zoveel horeca gelegenheden waar je helemaal niet in het spaans kán bestellen als wel. Die NLers gedragen zich hier een stuk ongeremder dan thuis.
In de (paren)clubs Belgen, NLers volledig los en gaat toch prima hier.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:32

Cer schreef:
En zit er achter die app, in de code ofzo, dan geen plek waar al die informatie staat?
net als je medisch digitale dossier (waar als het goed is ook niemand bij kan, maar helemaal zeker weten doe je het niet natuurlijk)

Alleen bij Internationaal als je op het vraagtekentje klikt. Maar dat zie je alleen zelf op je eigen corona app. De scanapp laat deze info niet zien :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:37

Huertecilla schreef:
Focussed schreef:
- Vaccineren

Prima; vaccineer de kwestbaren en hou die wat meer apart :)*

Opgeliost.
Kan de rest verder leven, zelf kiezen en de bevolking een basisniveau van natuurlijke resitentie opbouwen wat óók in het belang van de kwetsbaren is.

Blijkbaar willen genoeg kwetsbaren geen vaccinatie, gezien 90% van de mensen die nu met corona in het ziekenhuis beland niet gevaccineerd is en met elkaar nog altijd genoeg zorgdruk opbouwen dat de normale zorg niet door kan gaan.

Of heb je wellicht daar ook nog zo'n goeie oplossing voor? Geen vaccinatie, geen zorg?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:48

Ruitje, juist je gele boekje en formulier bevat meer informatie dan de QR code. De internationale code bevat wel meer gegevens omdat sommige landen die eisen maar de nationale code is alleen initialen en geboortedag en maand.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:51

bigone schreef:
Maar indien het moet wil jij wel testen Esperanza en dat is het verschil. Er is een grote groep ongevaccineerden die zich zo goed mogelijk aan de regels houd, gewoon gaat testen indien het moet. En er is een kleine groep schreeuwers die niks wil .

Correctie..... grote groep schreeuwers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:55

Ten opzichte van de meerderheid is het een kleine groep..
En dan nog verdeeld in mensen die zich verder aan de regels houden, en een kleinere groep die compleet van het pad af zijn.. en nog een paar ertussenin

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:02

57% in het ziekenhuis is niet gevaccineerd, nog geen recentere cijfers gezien helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:05

996981 schreef:
Focussed schreef:

Dat vergelijken met andere landen is anders precies wat de pro maatregelen en pro vaccinatie mensen ook veelal aanhalen :) we zouden moeten kijken naar IJsland, Frankrijk, Ierland en Denemarken. Stuk voor stuk landen die niet te vergelijken zijn met Nederland

Juist omdat dat de vergelijking die je kan trekken is dat het er daar heel anders voor staat. Dat mensen veel volgzamer zijn (in elk geval Denemarken, Ierland en IJsland) en dat daarom hun vaccinatiegraad hoger is.

Duitsland heeft niet echt een hogere vaccinatie graad maar wel veel meer IC bedden altijd al dus ook daar zit meer rek in.

Die rek hebben wij allemaal niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:06

veerledec schreef:
57% in het ziekenhuis is niet gevaccineerd, nog geen recentere cijfers gezien helaas.

Bron?