Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:43

Wie weet kwam het goede weer hier toen later :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:54

Ik blijf het bizar vinden dat wij eigenlijk geen echte lockdown nodig hadden deze winter behalve horeca en tijdelijk winkels. Ik denk nog altijd dat ons RIVM niet zo verkeerd was met mensen mooi naar de sneeuw laten gaan ipv binnen zitten.
We zitten al weer in toegestane groepgrotes van 10 personen binnen en buiten inmiddels. Nee het gaat nog niet fantastisch maar zeker niet slechter dan de landen om ons heen.

De grafiekjes. Helemaal eerlijk kun je de aantallen niet vergelijken natuurlijk. Wij hebben 2x minder inwoners maar testen in verhouding meer. Die gekke hoge piekjes zijn de maandagen (er worden in het weekend geen cijfers meer doorgegeven). Het gaat me puur even om het seizoensverloop. Voor mij hangt dat samen met het weer. Het viel me in de herfst extra op omdat we toen in NL waren toen het voor ons weer risicogebied werd en ik voor het eerst mijn winterjas weer aan moest terwijl we thuis nog op een terrasje hadden gezeten een paar dagen ervoor.

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:39

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:47

Sizzle schreef:
Secricleble ik heb het even opgezocht, inderdaad liep de piek in NL nog tot 20 april, onze was op 2 april al weer op de terugweg.

Zal het grafiekje eens plakken.

'wij' ook eerder.

Vanaf eind Maart ging het heel snel dalen, eind april waren we op een laag niveau dat de hele zomer ongeveer gelijk bleef:

Grafiek aantal besmette personen in Nl uitgezet tegen de tijd:

(Dit is de meest accurate berekening op basis van álle bekende cijfers. (Ziekenhuis, overlijden, tests etc)

Afbeelding

We zijn er écht bijna.
Tegen het najaar zal vrijwel iedereen geënt zijn.
Hou vol die laatste paar weken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:53

Dat zijn de gecorrigeerde cijfers toch?
Die heb ik nog nergens per land kunnen vergelijken, jij wel? Zo ja, waar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:56

Sizzle schreef:
Een fabriek die zijn line-clearance zo slecht voor elkaar heeft zou ik helemaal niet meer willen inzetten :o

Euhmmm... hoort dat niet andersom te zijn. Niet zetten, tenzij bewezen wél in orde.
Net als bijwerking toch. Oh nee, dat ligt nu even anders én fabrikanten zijn gevrijwaard van gevolgen :roll:

Met de cijfers is het hier nu de billen dichtknijpen.
Grote verschillen per regio en in direct verband met de laksheid/strengheid van regels en handhaving.
Vaccinatie nog steeds :x en de :? rond AZ en J&J maakt het niet rapper.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:57

Per land weet ik niet goed, ik kan our world in data zo even checken.

Dit is inderdaad gecorrigeerd en doorberekend, bron is de epidemiologische update van het RIVM.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:58

Hc, Het ligt vast weer aan mij, maar ik heb echt geen idee wat je nou eigenlijk zegt. Was dat een woordgrapje op het „inzetten“ of zo?
Ik neem aan dat die fabriek officieel eigenlijk wel gecertificeerd is.

Wat is er eigenlijk gebeurd met die ophemeling van het beleid van Spanje?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-04-21 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:00

Femke_Tweety schreef:
We zijn er écht bijna.
Tegen het najaar zal vrijwel iedereen geënt zijn.
Hou vol die laatste paar weken.

We zijn nét in April :)*

Het najaar is nog 6 maanden weg en de huidige voortgang/ontwikkelingen duiden niet op 70% dan.

Dat van het even volhouden, nog een paar weken, is een echo uit April 2020 neem ik aan?! Dat werd toen ook geroepen...
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-04-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:02

Sizzle schreef:
Hc, Het ligt vast weer aan mij, maar ik heb echt geen idee wat je nou eigenlijk zegt. Was dat een woordgrapje op het „inzetten“ of zo?

De bewijslast is niet; niet enten van zo´n bewezen slechte fabriek maar alleen enten van wel bewezen perfecte productie.
Geldt ook voor het product zelf.

Op naar het volgende wat fout gaat.... aan het licht komt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-04-21 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:05

Gecorrigeerde data kan ik niet vinden.

Wél het aantal mensen dat op ieder moment in het ziekenhuis ligt, en dat zegt ook wel iets over waar de echte pieken liggen natuurlijk.

Zwitserland kon ik helaas niet toevoegen.
Maar ff een buurland erbij gepakt :')

Afbeelding

Piek lag voor NL op 28 maart, voor BE op 3 of 4 april

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:16

Zwitserland last zich inderdaad moeilijk combineren want dat is geen EU :+
Op heel veel kaartjes heb je daar een wit gat zitten _O-

HC, ik neem aan dat ze al hun certificaten hadden dus dan moet je dat de controllerende instanties eigenlijk kwalijk nemen. Ik heb in zulke fabrieken gewerkt en je merkt vaak pas wat er mis gaat bij een incident helaas. Het probleem zit hem vaak in het feit dat productie en kwaliteit vaak elkaars ‚vijand‘ zijn zolang doorlooptijd de belangrijkste rol speelt.
Als dan de overheid ook nog druk zet dan kun je ervanuitgaan dat men short cuts gaat nemen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:16

Huertecilla schreef:
We zijn nét in April :)*

Het najaar is nog 6 maanden weg en de huidige voortgang/ontwikkelingen duiden niet op 70% dan.

Dat van het even volhouden, nog een paar weken, is een echo uit April 2020 neem ik aan?! Dat werd toen ook geroepen...

Wat jij wil HC.

In nl zitten we in het najaar echt heel hoog qua natuurlijke immuniteit gecombineerd met entingen.
Het zal dan best weer iets oplopen, maar niet in de búúrt van afgelopen jaar. Dat zou me in ieder geval hogelijk verbazen.

We zitten in NL op dit moment nog iets in stijging, mógelijk al in de afvlakking van de stijging op dit moment zelfs.

Gezien het beeld van vorig jaar, de toenemende hoeveelheid geënte en natuurlijk geïmuniseerde mensen, kun je verwachten dat we er met een paar weken echt echt veel beter voor staan.

Als jij dat anders wilt zien uit een soort pissigheid naar de Spaanse regering die je hier wilt afreageren, ga vooral je gang en blijf in die nijd hangen.

Maar ik denk oprecht dat er nog een paar weken hooguit in de hoge besmettingen zitten hier (Nederland dus, voor de duidelijkheid), en dat het dan echt afneemt. En nog een paar weken later dus echt ruime versoepelingen. Misschien al eerder.
En ik denk ook dat heel veel mensen dit nieuws verschrikkelijk goed kunnen gebruiken.

En ik ben er eigenlijk zo zeker van inmiddels dat ik het wel hardop durf te zeggen.

Je mag in mijn berichten terugzoeken als je wilt.
Op 18/19 februari gaf ik aan dat we volgens mij redelijk precies op hrt kantelpunt zaten tussen daling en weer stijging.
Achteraf is dat spot on.

Rond 28 februari gaf ik aan dat ik dacht dat we nog 5a6 weken stijging zouden zien, en dan afvlakking.

Op dit moment twijfel ik iets of we er inderdaad al zitten, op dat punt, of dat het iets naar achteren opschuift (entingen gingen trager dan ik in mijn beredenering had zitten) Maar ik sta nog altijd achter de grote lijn die ik toen schetste.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:19

Sizzle schreef:
Zwitserland last zich inderdaad moeilijk combineren want dat is geen EU :+
Op heel veel kaartjes heb je daar een wit gat zitten _O-

:D :')

Zou op zich logisch zijn, alleen is dit geen EU website maar wereldwijd (207 landen iig....)
Alleen Zwitserland dus net niet voor deze grafiek. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:25

Ach ja, hoe dan ook. Ik denk ook dat we nu weer de goede kant op gaan :j
In Mei zitten we vast weer op een terrasje.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:27

Heb er nu al zin in.

Moet nog heel wat warme chocolademelk inhalen van afgelopen winter... :+

Misschien dat dat gewoon uit principe ook wel het eerste is dat ik uiteindelijk weer bestel op een terras... :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:37

Haha, niet voor mij. Daar krijg ik buikpijn van :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:39

Op een terrasje heerlijk! Alleen nu even niet :brr:

Het vooruitzicht dat het snel beter gaat spreekt me heel erg aan. Al hoop ik dat mensen niet te huiverig worden om gevaccineerd te worden door al dat nieuws wat voorbij komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:47

Ik zie het ook wel positief in hoor! Heb dezelfde verwachting of hoop. Merk om me heen ook dat niet iedereen het zo bekijkt.

Ik vind het eigenlijk nog steeds heel mooi dat er überhaupt al vaccins zijn en dat die doen wat ze moeten doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:26

In Luxemburg gaan de terrassen 07.04 open. Tafels van 2 personen toegestaan, of meer bij een familie met ouders en kinderen.

Mogen open zijn van 6-18u

Ze melden sneeuw, vorst en regen, brrrr

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:28

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:31

Oh ik hoop zo dat ik mijn verjaardag dit jaar met eerstegraad familie op een terras kan vieren (eind mei, begin juni) <3
Ik geloof zelf ook niet in de vierde golf, ik denk echt dat het na deze golf schlüss is, op wat hobbels in het najaar na. Maar geen lockdowns meer en geen sluiting van winkels en horeca.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:04

secricible schreef:
Oh ik hoop zo dat ik mijn verjaardag dit jaar met eerstegraad familie op een terras kan vieren (eind mei, begin juni) <3
Ik geloof zelf ook niet in de vierde golf, ik denk echt dat het na deze golf schlüss is, op wat hobbels in het najaar na. Maar geen lockdowns meer en geen sluiting van winkels en horeca.

Ik ook, misschien wel mensen met Corona maar goed beheersbaar en hopelijk geen rare varianten erbij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:27

HC spreekt wat mij betreft niet uit naam van alle mensen in Spanje hoor. Dat je pissig bent dat je je provincie niet uit mag, snap ik, ben ik ook.

Maar verder? Madrid zit vol met feestende Fransozen, Mallorca met Duitsers, maar wij hebben hier in Murcia en de hele Costa Blanca nog steeds voorbeeldige coronacijfers vergeleken met de rest van Europa. Rond de 60 per 100.000 inwoners, prima. Je kan dan of alles vrij willen laten en over een paar weken weer nat gaan (hoewel dat risico er sowieso wel is met koude en natte paasweek) of bedenken dat we best veel wel mogen.

Alle winkels zijn open, restaurants gedeeltelijk, terrassen volledig, kappers etc. Geen probleem. Alleen geen visite thuis tijdens de feestdagen wat natuurlijk wel gebeurt. En wat vaccineren betreft gaat ook Spanje niet supersnel en worden hier ook fouten gemaakt, maar we gaan net wat sneller in elk geval dan Nederland.

Ik hemel niets op, maar maak zeker niet zo’n drama, nergens voor nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:34

Ik hoor inderdaad ook niet anders dan dat het in Mallorca prima gaat. Wellicht iets voor andere landen om van te leren dat terrassen open niet gelijk voor explosies zorgen.