Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:26

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:31

Maar ik zie dat dit ook veel op kleine schaal gebeurd
Niks saamhorigheid, wel veel egoisme.
Alleen al het feit dat je geen online boodschappen bijna kunt doen omdat gezonde jong mensen dit claimen.

Dat er geen boodschap meer in de winkel ligt
En nog meer

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:38

Lockdown Hubei grotendeels opgeheven
In grote delen van de Chinese provincie Hubei wordt de lockdown opgeheven. Inwoners mogen de provincie vanaf middernacht weer verlaten als ze gezond zijn. De stad Wuhan, waar de corona-uitbraak in december begon, blijft nog op slot tot 8 april. Volgens de Chinese autoriteiten zijn er in Hubei al meer dan een week geen nieuwe infecties bijgekomen.

Bron: NOS website

In de UK is er nu ook een lockdown. Stukje uit de persconferentie daar gisteravond;
https://news.sky.com/story/coronavirus- ... s-11962612

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:48

Een goede vriendin uit de andere kant van NL wil vandaag langskomen, is dat verstandig of niet? Officieel mag dat wel met 1,5m afstand.

Hoopvol nieuws, MarliesR!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:50

brokjes schreef:
Een goede vriendin uit de andere kant van NL wil vandaag langskomen, is dat verstandig of niet? Officieel mag dat wel met 1,5m afstand.

Nee! Hou het in je eigen omgeving. Als mensen blijven rondreizen moeten ze onderweg tanken, naar de wc etc, allemaal dingen waar je risico loopt.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:54

brokjes schreef:

Waarom zou je de randen van wat mag opzoeken?
Grapperhaus zegt: “ Gebruik je gezonde, maatschappelijke verstand. Ga zo min mogelijk naar buiten.”

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:55

brokjes schreef:

Advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dus als het niet hoeft, niet doen. Videobellen kan ook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:55

Installeer houseparty en ga zo gezellig kletsen en een spelletje doen. Stuk veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:57

Brokjes, persoonlijk zou ik dat niet doen. ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:13

Ik zou ook zeggen: als het niet noodzakelijk is, dan niet doen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:14

Mijn bijrijpaard staat bij haar eigenaar aan huis en kan alleen maar in het bos rijden, kan ik daar naar toe? Of zeggen jullie doe het niet?

Ik had gehoopt dat ik deze nieuwe maatregelen had gedroomd maar helaas het is echt.
Is dat telefoon nummer van het rode kruis ook voor als je gewoon even je verhaal kwijt wil, of is daar iets anders voor?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:22

Is dit al eens gedeeld?
https://spectator.org/coronavirus-the-price-of-luxury/

Check vooral Wikipedia wanneer je de cijfers over Chinese Italianen niet gelooft... maar dit zou wellicht verklaren waarom de verspreiding daar extra hard ging, er waren meer "eerste" patiënten dan elders op de wereld.

Niet om de ernst van het virus af te zwakken trouwens, maar ik hoop dat we dus wel degelijk op een afnemende groei zouden kunnen zitten omdat we minder "patiënt 1's" hadden.... of denk ik heel onlogisch?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:31

Ik weet niet of deze al eens hier gedeeld is, maar dit is een ‘live’ overzicht van IC opnames in NL mbt corona. Heel erg live is hij niet, omdat er wat vertraging in zit. Staat ook in de uitleg.
https://www.stichting-nice.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:34

friezenfan2 schreef:
Mijn bijrijpaard staat bij haar eigenaar aan huis en kan alleen maar in het bos rijden, kan ik daar naar toe? Of zeggen jullie doe het niet?

Ik had gehoopt dat ik deze nieuwe maatregelen had gedroomd maar helaas het is echt.
Is dat telefoon nummer van het rode kruis ook voor als je gewoon even je verhaal kwijt wil, of is daar iets anders voor?

Dat is voor ouderen en zieken dacht ik. Maar in een ander topic heeft Shadow dit overzicht geplaatst:

Afbeelding

Shadow0 schreef:
Voor iedereen die het nodig heeft: andere mogelijkheden als je 1 op 1 van je af wilt praten.
https://mobile.twitter.com/louisdemast/ ... 7177600002

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:04

Ik ga zo mijn restant mondkapjes bij de huisarts brengen. Heb gebeld en ze wilde ze graag hebben :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:09

Bij ons in het bedrijf worden ze ook gesteriliseerd en dan afgeleverd aan de klinieken. Onwijs mooi dat het kan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:21

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:24

Bovenstaande artikel klinkt heel logisch maar is in de praktijk natuurlijk een nachtmerrie om uit te voeren voor betrokken artsen en familie. Ik leef met ze mee

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:25

Bovenstaande klinkt vooral zoals we dat in Nederland ook zonder Corona doen. Mensen die, ongeacht nog een extra ziekte, vermoedelijk gaan overlijden in de komende maanden worden sowieso niet klakkeloos naar de IC gebracht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:26

Urona447 schreef:
Bovenstaande artikel klinkt heel logisch maar is in de praktijk natuurlijk een nachtmerrie om uit te voeren voor betrokken artsen en familie. Ik leef met ze mee

Ja inderdaad. Deed mij ook meteen denken aan Italië een paar weken geleden. Toen deden ze daar ook de triage wie nog zorg kreeg en wie niet ;(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:27

Pandora2 schreef:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Enkel nog de mensen met de beste overlevingskansen worden opgenomen op intensieve in UZ Leuven en UZ Gent.
Ongeacht of ze besmet zijn met corona of niet.

Er staat “ De patiënten die onder deze categorie vallen en niet meer opgenomen worden, verblijven meestal reeds in een woonzorgcentrum en zullen daar palliatieve zorg krijgen.”

Volgensmij is dat in Nederland sowieso al best standaard. De meeste overleden Corona patiënten in Nederland lagen niet op de IC.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:28

Libera schreef:
Heb vaker gehoord bij corona dat het even beter gaat en daarna heel snel heel slecht...

Zal het niet de natuurlijke reactie van het lichaam zijn.
Lichaam vecht tegen de corona, lijkt het gewonnen te hebben en lichaam gaat in ruststand en het virus is alleen maar KO geslagen, en staat toch weer op. Valt opnieuw lichaam aan, getriggerd doordat het KO is geweest en slaat vol venijn in op verzwakt lichaam.

Virus gedraagt zich als een bacterie die resistent is geworden.

Misschien dat mensen ook te snel, teveel weer willen doen nadat ze een milde variant (onwetend?) onder de leden hebben gehad?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:29

MarliesR schreef:
Lockdown Hubei grotendeels opgeheven
In grote delen van de Chinese provincie Hubei wordt de lockdown opgeheven. Inwoners mogen de provincie vanaf middernacht weer verlaten als ze gezond zijn. De stad Wuhan, waar de corona-uitbraak in december begon, blijft nog op slot tot 8 april. Volgens de Chinese autoriteiten zijn er in Hubei al meer dan een week geen nieuwe infecties bijgekomen.

Bron: NOS website

In de UK is er nu ook een lockdown. Stukje uit de persconferentie daar gisteravond;
https://news.sky.com/story/coronavirus- ... s-11962612

Ik weet niet of ik dit nu wel een lockdown vind, aangezien mensen nog steeds een keer per dag het huis mogen verlaten voor een wandeling. Het is haast niet te controleren of iemand zijn huis al eerder heeft verlaten en daarmee is het dezelfde situatie als ik Duitsland.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:32

Ik zit wel een beetje met een dilemma. Mijn vriendin en ik wonen in dezelfde studentenflat en hoeven alleen maar over de galerij te lopen om naar elkaars kamer toe te gaan. De afgelopen week zijn we bijna non stop samen geweest maar wel regelmatig heen en weer gegaan tussen onze kamers. Ik heb momenteel 1 huisgenoot die de komende weken thuis is (van de 4) en bij haar zijn dat er waarschijnlijk 2 van de 6. We hebben het erover gehad om ons samen te isoleren in een van onze kamers, maar dat is niet erg praktisch (we willen natuurlijk ook allebei af en toe onze eigen spullen hebben en als we allebei moeten studeren is het ook niet handig qua bureaus enzo). Zou het teveel risico zijn om tussen onze kamers heen en weer te blijven gaan of denken jullie dat dat nog wel kan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:32

Het gaat enkel over de allerzwaksten, mensen die hoe dan ook komende maanden zouden overlijden. Ik denk dat, hoe moeilijk ook, gezond verstand daar ook moet primeren. Verzorg die mensen in hun vertrouwde omgeving en laat ze geen strijd aangaan die ze uiteindelijk toch allicht verliezen. Dat werd vaak eerder trouwens ook al gedaan, ik heb twee gevallen persoonlijk geweten in februari, nog voor corona uitbrak.

Het is nog geen kwestie van echt kiezen wie ze wel of niet helpen door gebrek aan middelen, Italiaanse toestanden etc. Zo is het gelukkig nog niet.