Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:12

DeMolenhoek schreef:
Ik duim voor jou!

Kan ik deze bokalen van Ikea ook gebruiken in mijn weckketel? :)

https://www.ikea.com/be/nl/p/korken-voo ... -50213546/

Ik gebruik deze soort potten wel voor opslag droge spullen, maar niet voor wecken. Merk fido trouwens, er zijn ook dunnere namaak versies, maar die zijn gammel (dunner ijzer voor klem en dunner glas), maar Ikea heeft over het algemeen goed spul. Ik weet niet of die rubber ring er geschikt voor is. De rubber ring van mijn weckpotten is smaller en dunner.
En voor het heet in de pot zodat het vacuum trekt en niet in de vriezer hoeft (maar die zijn binnen week op) heb ik schroefdeksel potten merk quattro stagoni (bormioli rocco), dat is een italiaans merk en dik genoeg om in te wecken. Ze waren een aanbiedingspartij bij action toen, maar welkoop/xenos hebben ze ook. Let dus goed op de kwaliteit glas als je dat aan druk en hitte wil blootstellen, de cheapo versies kunnen daar niet (lang/vaak) tegen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:15

Zuidelijker zit je inderdaad wel nog iets beter dan hier. Hier is in vergelijking met de rest van het zuiden de luchtvochtigheid nog vrij hoog. Maar wel weer lager dan verder in het noorden over het algemeen.
En het went ook gewoon echt. Ieder jaar kunnen we er beter mee om gaan.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:17

DMH, vorig jaar zat ik met 42 graden in Genève en dat was zo veel fijner dan 30 hier :') De airco is trouwens echt een uitvinding. Nu even een siësta houden en dan straks weer verder.

Ik ben ook jaloers op jullie regen. Hier is onze watervoorraad bijna op voor de tuin dus zullen we binnenkort met een alternatief moeten komen om water bij de planten te krijgen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:47

Ik trek deze hitte heel slecht. Heb eigenlijk dat mijn aardappelen eruit moeten, maar daar ga ik nog wel een poosje mee bezig zijn (paar weken en ook in verband met werken).

Zou hier gisteren avond geregend hebben, maar geen druppel gezien. :=

TheaD

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:12

De weckpotten van ikea zijn geschikt voor het wecken in een weckketel. Gebruik ze zelf al jaren met een goed resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:03

Gelukkig kun je aardappelen wel even laten zitten Marcella :j

Thea: Bedankt! Ik denk dat ik even wat modellen ga testen en kijken wat ik het liefste heb :j

Helaas mijn Wit van Dendermonde ram dood gevonden. Hij zat al de hele dag in de schaduw met extra verkoeling. Gisterenavond zat hij alsnog in stadium 2 van oververhitting. Extra gekoeld etc. Later op de avond ging het beter en at hij weer wat maar helaas... Wat een weer ook voor die dieren :n

Heb nu 4 voedsters en 1 ram te koop staan. Ga even terug minderen aangezien het dak lek is (of beter gezegd: Het ontbreken daarvan :+) Het regent binnen in 3 hokken dus die moeten leeg. Wij gaan nu waarschijnlijk beton storten op de gewelven maar dat zal pas voor begin september zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:32

Wecken is iets waar ik nog niet aan durf te beginnen. Grappig genoeg is dat voor mij echt een drempel en officieel hoor je iedere keer de deksels te vervangen en in dat geval is een grote zuinige vriezer inclusief elektriciteit en aflossing met een paar jaar al voordeliger.

Het plan met de eitjes had ook tegelijkertijd onderleggen geweest. Maar het eerste ei had ze zelf gelegd, door omstandigheden kwamen de eieren van de zijdehoenders er niet direct onder, dat had dezelfde avond moeten gebeuren, en de eitjes via mijn moeder gingen in eerste instantie niet door omdat die al een paar dagen oud waren en niet gekeerd, maar de volgende dag hadden ze allemaal gelegd en die zijn er direct onder gegaan. Ik hoop maar gewoon dat moeders er voldoende op blijft en gelukkig zijn ze dus 17-19 augustus verwacht, en dan is het nog 25 graden. Hopelijk scheelt dat ook nog wel. Het is wel een een Cochin kriel, als je extreem broedse verhalen hoort is het eigenlijk altijd dit ras (ook dat recente topic [BB] Hoe kip ont-broedsen? was een cochin kriel), dus dat is ook hoopvol.

Welk ras heb je te koop staan DMH en jij liet ze enten, toch?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 17:48

Deksels vervangen? Niet volgens de richtlijnen van weck hoor. Misschien de ringen maar die kosten geen drol.

Potten met beugelsluitingen kan je mee wecken als er een rubberenring tussen zit. Maar ik zou ze niet gebruiken voor dingen waarbij je geen zuur of zoet gebruikt. De deksels van de echte potten van Weck (dus echt het merk weck) komen los als er toch iets mis is met je vacuum. Dan weet je dat je ze weg moet doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:11

Aardappelen worden alleen al opgegeten voor mij. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:12

Mizora: Alsnog veel succes gewenst! Ik had hier een kip die heel stom 3 dagen voor uitkomst besloot niet meer broeds te zijn :n
Ik heb 2 wit van Dendermonde voedsters te koop, 2 californier voedsters en 1 ram kruising wit van Dendermonde en californier :) Alles is inderdaad geënt buiten de ram :j

Moonfight: De potten bedoel je of enkel de inhoud? Komt dat eigenlijk vaak voor? Ik heb 5 kilo appelmoes op de planning staan en een hele hoop peren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 18:17

Alleen de inhoud. Als je heel netjes werkt en alles perfect schoonmaakt dan zou het niet moeten gebeuren. Eerste jaar had ik het regelmatig maar nu bijna nooit meer.

Appelmoes is makkelijk omdat dat zuur en zoet is. Dat gaat bij mij gewoon in potten met draaideksels en hoeft ook niet in de weckketel :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:22

De glazen weckpotten met beugelsluiting kun je gewoon op de zelfde manier controleren. Zodra je de sluiting losmaakt hoort het vacuüm bewaart te blijven en de deksel dus te houden. Gebeurt dit niet moet het weg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:24

Wat moet dan 'perse' in de weckketel? :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 18:25

Century schreef:
Wat moet dan 'perse' in de weckketel? :)

Alles wat niet zoet of zuur is :)

Zoals groente die je gewoon in water inmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:48

Hmmm, dus opgelegde peren zouden in principe ook niet moeten dan? Wij zouden het vooral doen voor extra zekerheid te hebben. Wij doen nu heel veel in de diepvriezer maar zijn op een punt dat die alle 2 vol zitten en wij geen budget hebben voor nog 1 bij te kopen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:41

En ik krijg de slow juicer niet meer uit elkaar. Baal dus behoorlijk. Maar wel 2 liter pure druiven sap. En een kannetje druif/braam sap gelijk drinkbaar (verdund met water).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 06:48

Ik heb 2 bananendozen vol weckpotten gekregen, met een glazen deksel. Als ik daar nieuwe rubbers tussen doe, kan ik die dan gebruiken? Ik heb maar 1 of 2 van die ijzeren dingen van erbovenop.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 08:15

Prairy schreef:
Ik heb 2 bananendozen vol weckpotten gekregen, met een glazen deksel. Als ik daar nieuwe rubbers tussen doe, kan ik die dan gebruiken? Ik heb maar 1 of 2 van die ijzeren dingen van erbovenop.

Potten van Weck? Daar kan je gewoon nieuwe rubbers tussen doen en klemmetjes kan je ook bij bestellen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:31

Maar die klemmen zijn dus wel nodig? Ook als het weken klaar is, moeten ze er dan nog op blijven zitten of kunnen ze er dan af (handiger met stapelen)?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 09:34

Prairy schreef:
Maar die klemmen zijn dus wel nodig? Ook als het weken klaar is, moeten ze er dan nog op blijven zitten of kunnen ze er dan af (handiger met stapelen)?

Nee alleen met het wecken zelf. Als de potten zijn afgekoeld moeten ze er af.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:36

Ah top. Dan heb ik er dus ook niet zo veel nodig. Tnx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:26

Gelukkige verjaardag Moonfight *\o/*

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:29

Gefeliciteerd Moonfight! Maak er een "koele" dag van!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:32

Prairy schreef:
Ja....... Net zeil besteld om een soort overkapping te maken met staaldraad, zodat je het in een uit kunt schuiven. Hopelijk blijft het huis dan wat koeler.

De kippen zijn lekker los, die scharrelen lekker onder de bomen.

Wij hebben rond het hele kantoor blauwe zeilen hangen momenteel, anders is het echt niet te doen :n

Fijne verjaardag Moonfight *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:39

Afbeelding
Truus.
Afbeelding
Achterste is de haan en beide naamloos nog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Miepmiep druktemaker van de groep en doet iedere keer lelijk tegen de zalmkleurige. Als er wat de vriezer in moet staat zei als eerste op de nominatie wegens gemeen pik gedrag. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zalmkleurige lijkt alleen toch wel iets kleiner te blijven, maar volgens mij is deze echt nog jonger dan de zwart met goud.
Afbeelding
Afbeelding
De zwarte word een flink grote dame en hoog op haar poten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gewoon wat foto's en poging kleurtjes vast te leggen.

En meneer haan stout met in de boom klimmen. :')
Afbeelding
Afbeelding