Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kana schreef:Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser.
Suzanne F. schreef:Alja schreef:Gaston van de postcode loterij, je had een groot geld bedrag gewonnen…
![]()
Vast gewoon collecte.
Kmbrly schreef:AmyII schreef:Mijn biecht: vroeg in de avond lag ik vanwege de hitte vrijwel naakt op de bank.
De deurbel ging. We hebben niet open gedaan.
Edit: nu ben ik nieuwsgierig wie/ waarom aanbelde.
Lang leven een ring deurbel
Varekaj schreef:Welkom in België MDH
In België is het zo dat je in principe slechts 1 van de landstalen machtig moet zijn. Helaas voor jullie is dat in Brussel en Wallonië dus hoofdzakelijk Frans. En die hebben net hetzelfde "probleem" als Engelstaligen, Duitstalige en Fransen: de rest past zich wel aan en ik leuter lekker verder, want mijn taal is een wereldtaal.
Kleine sidenote: Frans sprekenden in Brussel zijn niet noodzakelijk Walen. Dat kunnen ook gerust Fransen zijn of andere nationaliteiten. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een apart gewest en staat los van het Vlaams gewest en Waalse gewest. Het is in Brussel niet verplicht om Nederlands te kunnen spreken, maar oh wee als je als Vlaming een overheidsfunctie wil en je spreekt geen Frans...
Frans is een verplicht vak in Vlaanderen, net zoals Engels. Duits is een keuzevak op school (op enkele uitzonderingen na qua studierichting). Nederlands en Engels zijn voor zover ik weet GEEN verplichte vakken. Veel kiezen dan ook eerder voor Spaans bijvoorbeeld.
M_D_H schreef:Kana schreef:Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser.
Dat is prima dat jij dat generaliserend vind, ik heb een tijdje in Duitsland gewoond en ga nog altijd met best wat Duitsers om en daar zitten ook jongeren bij, die nog steeds niet tot nauwelijks oefenen met Engels.
En dan heb ik het niet over of het ze geleerd wordt op school he.
Ik heb het over oefenen in de praktijk, zolang films en serieus nog nagesynchroniseerd worden en ze zich in de meeste landen met Duits kunnen redden, hoeven ze het geleerde niet in de praktijk uit te voeren en oefen je er ook niet mee
BaileyMix schreef:Ik vind het dan weer bizar dat we wel van anglofone mensen accepteren dat ze geen talen buiten de deur spreken, maar niet van andere nationaliteiten, en dat er Nederlanders zijn die zich niet redelijk verstaanbaar kunnen maken in het Duits of Frans, want dat krijgen we ook allemaal op school.Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kanEn heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.
[***] schreef:Eens hoor. Als je aan het werk wilt in Nederland in een rol waarin je klanten te woord staat, moet je imo gewoon Nederlands kunnen spreken.Ik kan me er dan weer aan ergeren dat wanneer ik in Amsterdam ben (regio Leidseplein bv) merendeels van het winkel/bedienend personeel dan geen Nederlands spreekt maar alleen Engels.
Ik snap het hoor, veel toerisme enzo, maar als ze dan ook nog eens slecht Engels spreken vind ik het wel irritant worden.
Mijn biecht is dan ook dat als het personeel niet hun best doet ik gerust naar een andere winkel/tentje ga waar ik wel een normaal gesprek kan voeren / vraag kan stellen
BaileyMix schreef:Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kanEn heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.
[***] schreef:Ik kan me er dan weer aan ergeren dat wanneer ik in Amsterdam ben (regio Leidseplein bv) merendeels van het winkel/bedienend personeel dan geen Nederlands spreekt maar alleen Engels.
Ik snap het hoor, veel toerisme enzo, maar als ze dan ook nog eens slecht Engels spreken vind ik het wel irritant worden.
Mijn biecht is dan ook dat als het personeel niet hun best doet ik gerust naar een andere winkel/tentje ga waar ik wel een normaal gesprek kan voeren / vraag kan stellen
Mkango schreef:BaileyMix schreef:Ik vind het dan weer bizar dat we wel van anglofone mensen accepteren dat ze geen talen buiten de deur spreken, maar niet van andere nationaliteiten, en dat er Nederlanders zijn die zich niet redelijk verstaanbaar kunnen maken in het Duits of Frans, want dat krijgen we ook allemaal op school.Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kanEn heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.
BaileyMix schreef:Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kanEn heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.
Sherivey schreef:Maar dat is bovenbouw toch? In de onderbouw van havo en vwo krijgt iedereen ze allebei.Ik heb havo gedaan, had Duits of Frans te kiezen. Heb voor Duits gekozen.
Frans probeer ik nu de basics van te leren. Is wel zo makkelijk op vakantie.
Duits moet ik altijd even naar graven, maar ik red me er wel.
Citaat:there lauft ein Deutsche loel in my way
Ik puch him outside but he gehts not away
there lauft ein Deutsche loel in my way
du are ein Deutsche loel
Soepblik schreef:Dan heb je toch drie jaar Frans en Duits (of Spaans) gehad, of tellen klas 1 t/m 3 niet mee?Ergens fijn dat mijn post zoveel herkenning oproept.ben ik in ieder geval niet de enige die zich eraan stoort.
Ik vind het zelf een heel ander verhaal wanneer jij in een vreemde stad bent en ze in die stad geen engels kunnen maar enkel de voertaal. Daar heb je dan gewoon mee te dealen als tourist (behalve op plekken waar info erg van belang is zoals ziekenhuizen enmetrostations enzo). Maar andersom; je bent te gast. Probeer het iig. Waarom ga je uberhaupt op vakantie als je toch altijd maar wil dat het gaat zoals in jouw land?
Zelf heb ik geen duits of frans gedaan. Toen ik afzakte naar havo en een technisch profiel had hoefde ik geen vreemde taal behalve engels, en toen ik daarna weer vwo deed had ik vrijstelling omdat ik heel havo aan duits of frans had gemist.
Kana schreef:Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser.