Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:21

Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kan :') En heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:27

Kana schreef:
Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser. ;)

Dat is prima dat jij dat generaliserend vind, ik heb een tijdje in Duitsland gewoond en ga nog altijd met best wat Duitsers om en daar zitten ook jongeren bij, die nog steeds niet tot nauwelijks oefenen met Engels.

En dan heb ik het niet over of het ze geleerd wordt op school he.
Ik heb het over oefenen in de praktijk, zolang films en serieus nog nagesynchroniseerd worden en ze zich in de meeste landen met Duits kunnen redden, hoeven ze het geleerde niet in de praktijk uit te voeren en oefen je er ook niet mee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:30

Welkom in België MDH :))

In België is het zo dat je in principe slechts 1 van de landstalen machtig moet zijn. Helaas voor jullie is dat in Brussel en Wallonië dus hoofdzakelijk Frans. En die hebben net hetzelfde "probleem" als Engelstaligen, Duitstalige en Fransen: de rest past zich wel aan en ik leuter lekker verder, want mijn taal is een wereldtaal.

Kleine sidenote: Frans sprekenden in Brussel zijn niet noodzakelijk Walen. Dat kunnen ook gerust Fransen zijn of andere nationaliteiten. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een apart gewest en staat los van het Vlaams gewest en Waalse gewest. Het is in Brussel niet verplicht om Nederlands te kunnen spreken, maar oh wee als je als Vlaming een overheidsfunctie wil en je spreekt geen Frans...
Frans is een verplicht vak in Vlaanderen, net zoals Engels. Duits is een keuzevak op school (op enkele uitzonderingen na qua studierichting). Nederlands en Engels zijn voor zover ik weet GEEN verplichte vakken. Veel kiezen dan ook eerder voor Spaans bijvoorbeeld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:34

Suzanne F. schreef:
Alja schreef:
Gaston van de postcode loterij, je had een groot geld bedrag gewonnen…

:')
Vast gewoon collecte.

Waarschijnlijk, daar doe ik toch niet voor open, sorry.

Kmbrly schreef:
AmyII schreef:
Mijn biecht: vroeg in de avond lag ik vanwege de hitte vrijwel naakt op de bank.
De deurbel ging. We hebben niet open gedaan.
Edit: nu ben ik nieuwsgierig wie/ waarom aanbelde.

Lang leven een ring deurbel {:}

Mag niet in mijn straat: hij zou teveel van de straat in beeld brengen, waardoor je, als mensen komen klagen over privacy, genoodzaakt bent hem te verwijderen.
Veel mensen weten dit niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:37

Varekaj schreef:
Welkom in België MDH :))

In België is het zo dat je in principe slechts 1 van de landstalen machtig moet zijn. Helaas voor jullie is dat in Brussel en Wallonië dus hoofdzakelijk Frans. En die hebben net hetzelfde "probleem" als Engelstaligen, Duitstalige en Fransen: de rest past zich wel aan en ik leuter lekker verder, want mijn taal is een wereldtaal.

Kleine sidenote: Frans sprekenden in Brussel zijn niet noodzakelijk Walen. Dat kunnen ook gerust Fransen zijn of andere nationaliteiten. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een apart gewest en staat los van het Vlaams gewest en Waalse gewest. Het is in Brussel niet verplicht om Nederlands te kunnen spreken, maar oh wee als je als Vlaming een overheidsfunctie wil en je spreekt geen Frans...
Frans is een verplicht vak in Vlaanderen, net zoals Engels. Duits is een keuzevak op school (op enkele uitzonderingen na qua studierichting). Nederlands en Engels zijn voor zover ik weet GEEN verplichte vakken. Veel kiezen dan ook eerder voor Spaans bijvoorbeeld.

Oh ja, ik was echt enorm verbaasd toen iemand van de gele hesjes ons in het Spaans aansprak, gelukkig spreekt mijn man dat dus wel, dus dat was wel grappig :')

Het blijft een vreemde gewaarwording, maar goed :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:00

M_D_H schreef:
Kana schreef:
Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser. ;)

Dat is prima dat jij dat generaliserend vind, ik heb een tijdje in Duitsland gewoond en ga nog altijd met best wat Duitsers om en daar zitten ook jongeren bij, die nog steeds niet tot nauwelijks oefenen met Engels.

En dan heb ik het niet over of het ze geleerd wordt op school he.
Ik heb het over oefenen in de praktijk, zolang films en serieus nog nagesynchroniseerd worden en ze zich in de meeste landen met Duits kunnen redden, hoeven ze het geleerde niet in de praktijk uit te voeren en oefen je er ook niet mee :n

Ik woon in Ierland, waar de voertaal dus Engels is en zit geregeld in een hotel voor mijn werk. Dit hotel ligt op een van de grote toeristische routes en heeft dus geregeld een buslading (letterlijk ;-) ) Duitsers.
De hoeveelheid mensen die dan naar een Engelssprekend land op vakantie gaan en dan in de bar eigenlijk nog geen biertje kunnen bestellen, is echt énorm… hallo en tot ziens en dankjewel is er dan nog niet eens bij.

Mijn Duits is echt amper aanwezig maar ik heb al eens bijgesprongen met mensen die echt hun drankjes nog niet besteld kregen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:02

Ook Spaanse jongeren krijgen Engels op school, tegenwoordig zelfs al op de basisschool. Maar dat is echt puur vertalen, schriftelijk. Uitspraak, rollenspel, zelf teksten schrijven? Vergeet het maar. Ik heb twee jonge meiden begeleid die hun Dele B1 Engels wilden halen en zodra het aankomt op eigen initiatief of fantasie, slaan ze compleet dood. Terwijl alles wat schriftelijk is wel goed gaat, is mondeling een drama. Ze durven ook gewoon heel slecht.

Biecht: als ik een Engelstalige klantenservice aan de telefoon krijg (of voor mijn neus) hier in Spanje, vraag ik direct of het gewoon in het Spaans kan. Ik versta ze meestal echt niet als ze Engels spreken. Bij veel bedrijven is de wil er wel, maar het accent is zo zwaar. En ja, ik erger me dood aan buitenlanders die hier al lang wonen (Engelsen en Duitsers voorop, maar ook Nederlanders) die het vertikken om redelijk Spaans te leren. En dan nog beledigd zijn als de Spanjaarden geen of slecht Engels spreken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:05

Oh talen, Duitsers en Fransen.... Praat me er niet van. De laatste keer Frankrijk viel mee, maar dat was disney dus dan moeten ze wel Engels kunnen met bezoekers uit de hele wereld. Maar m'n overall mening is niet best en nog niet bijgeschaafd na 2 weken een INTERNATIONALE cursus te hebben gevolgd in Frankrijk waar ze dood leuk Franse lectures gaven.... Ondanks studenten uit de hele wereld en een groot deel dat geen Frans kon :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:08

Ik kan me er dan weer aan ergeren dat wanneer ik in Amsterdam ben (regio Leidseplein bv) merendeels van het winkel/bedienend personeel dan geen Nederlands spreekt maar alleen Engels.
Ik snap het hoor, veel toerisme enzo, maar als ze dan ook nog eens slecht Engels spreken vind ik het wel irritant worden.
Mijn biecht is dan ook dat als het personeel niet hun best doet ik gerust naar een andere winkel/tentje ga waar ik wel een normaal gesprek kan voeren / vraag kan stellen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:31

BaileyMix schreef:
Ik vind het totaal bizar als een westerling onder de 55 niet redelijk Engels kan :') En heb daar dan ook weinig geduld voor. Fransen kunnen er ook wat van. Overigens probeer ik wel de taal te spreken van het land waar ik ben hoor, maar toch blijf ik het vreemd vinden als ene relatief jong iemand uit Europa zich gewoon niet in Engels verstaanbaar kan maken.
Ik vind het dan weer bizar dat we wel van anglofone mensen accepteren dat ze geen talen buiten de deur spreken, maar niet van andere nationaliteiten, en dat er Nederlanders zijn die zich niet redelijk verstaanbaar kunnen maken in het Duits of Frans, want dat krijgen we ook allemaal op school.

[***] schreef:
Ik kan me er dan weer aan ergeren dat wanneer ik in Amsterdam ben (regio Leidseplein bv) merendeels van het winkel/bedienend personeel dan geen Nederlands spreekt maar alleen Engels.
Ik snap het hoor, veel toerisme enzo, maar als ze dan ook nog eens slecht Engels spreken vind ik het wel irritant worden.
Mijn biecht is dan ook dat als het personeel niet hun best doet ik gerust naar een andere winkel/tentje ga waar ik wel een normaal gesprek kan voeren / vraag kan stellen :o
Eens hoor. Als je aan het werk wilt in Nederland in een rol waarin je klanten te woord staat, moet je imo gewoon Nederlands kunnen spreken. := Moet je je voorstellen dat een Italiaan of Spanjaard een koffietentje binnenloopt en niet in z’n moedertaal en de landstaal z’n bestelling kan plaatsen, echt no way. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-22 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:32

BaileyMix schreef:

Mijn broer (32) is dus zo iemand die geen woord Engels kan en die durft oprecht bijna niet op vakantie daardoor :') Nou is hij ook zo dyslectisch als de pest en zelfs Nederlands is al lastig voor hem, maar Engels is voor hem gewoon Chinees. Hij heeft het wel eens geprobeerd te oefenen, maar het lukt hem gewoon niet :=

Mijn biecht is dat ik veel Duitsers echt heel erg onvriendelijk vind :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:32

[***] schreef:

Wij deden dit altijd vlak over de grens in Friesland, als ze bij de kassa het bedrag in het Fries zeiden gaven we expres maar een tientje bijvoorbeeld. Ongelooflijk hoe snel ze dan Nederlands spreken _O-

Ik versta overigens vloeiend Fries tegenwoordig :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:37

Mkango schreef:
BaileyMix schreef:
Ik vind het dan weer bizar dat we wel van anglofone mensen accepteren dat ze geen talen buiten de deur spreken, maar niet van andere nationaliteiten, en dat er Nederlanders zijn die zich niet redelijk verstaanbaar kunnen maken in het Duits of Frans, want dat krijgen we ook allemaal op school.

Euhm nou nee, VMBOers krijgen dus niet standaard Frans op school.

Wat ik nog steeds eeuwig zonde vind, want dat is dus overduidelijk ook een gebrek...
(Al is de internationale taal Engels dus zou dat in theorie nog altijd voldoende moeten zijn)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:41

BaileyMix schreef:

Ik verbaas me er soms ook best over als een van mijn Engelstalige collega's naar me toe komt met een klant die geen Engels snapt.

En het is echt geen zakelijk Engels wat er gesproken wordt hoor. Gewoon huis-tuin-en-keuken Engels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:44

O, ik dacht dat Duits en Frans voor iedereen verplicht waren. :P

Het excuus dat Engels een wereldtaal is vind ik altijd vrij zwak en ook heel eurocentrisch. (In z’n algemeenheid, niet per se naar jou M_D_H) Engels is de lingua franca van het westen van Europa, delen van Afrika en Noord-Amerika, maar kijk je in andere regio’s, dan zijn Frans en Spaans daar dominant, of zelfs Duits of Russisch (Oost-Europa respectievelijk Centraal-Azië).

Sherivey

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:50

Ik heb havo gedaan, had Duits of Frans te kiezen. Heb voor Duits gekozen.

Frans probeer ik nu de basics van te leren. Is wel zo makkelijk op vakantie.
Duits moet ik altijd even naar graven, maar ik red me er wel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:53

Sherivey schreef:
Ik heb havo gedaan, had Duits of Frans te kiezen. Heb voor Duits gekozen.

Frans probeer ik nu de basics van te leren. Is wel zo makkelijk op vakantie.
Duits moet ik altijd even naar graven, maar ik red me er wel. :+
Maar dat is bovenbouw toch? In de onderbouw van havo en vwo krijgt iedereen ze allebei.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-22 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:53

Ik heb zowel Duits als Frans laten vallen en gekozen voor Grieks :') Achteraf wel spijt dat ik Duits heb laten vallen eigenlijk :o

Ok nieuwe biecht: Ik zit met een blik energy al sinds 7:30 naar m'n laptop te staren omdat er gewoon vrijwel geen werk te doen is want iedereen is op vakantie :=

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:54

Ergens fijn dat mijn post zoveel herkenning oproept. :+ ben ik in ieder geval niet de enige die zich eraan stoort.

Ik vind het zelf een heel ander verhaal wanneer jij in een vreemde stad bent en ze in die stad geen engels kunnen maar enkel de voertaal. Daar heb je dan gewoon mee te dealen als tourist (behalve op plekken waar info erg van belang is zoals ziekenhuizen en metrostations enzo). Maar andersom; je bent te gast. Probeer het iig. Waarom ga je uberhaupt op vakantie als je toch altijd maar wil dat het gaat zoals in jouw land?

Zelf heb ik geen duits of frans gedaan. Toen ik afzakte naar havo en een technisch profiel had hoefde ik geen vreemde taal behalve engels, en toen ik daarna weer vwo deed had ik vrijstelling omdat ik heel havo aan duits of frans had gemist.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:55

Ik ben gewoon niet zo goed in talen..
Engels kan ik mij tegenwoordig verstaanbaar in maken en dat gaat goed.
Duits kan ik redelijk verstaan, naar spreken kan ik het niet.
En Frans is echt een drama.

En ja, ik heb alle drie de talen verplicht gehad op school. Heb ook echt jankend in de klas gezeten omdat ik het gewoon oprecht niet kon en ging alle talen door elkaar gooien.
Was zooo blij toen ik ze eruit mocht gooien en wiskunde enzo als examenvakken kreeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:56

Toen ik als beveiliger werkte bij outlet Roermond, waar van die Duitse Chinezen komen en die spreken niets fatsoenlijk, ja Chinees waarschijnlijk :P :+, toen kreeg ik altijd het liedje van WC Experienze (ja hele foute band) in mijn hoofd.

Citaat:
there lauft ein Deutsche loel in my way
Ik puch him outside but he gehts not away
there lauft ein Deutsche loel in my way
du are ein Deutsche loel

Op school heb ik ook alleen maar Engels en Duits gehad.
En als ik zie hoeveel Engels nu de basisschool kinderen al krijgen, wij toen niets.
Dus ja dan loop je daarin toch achter.

Goed daarna bij bedrijven gewerkt die internationaal waren met zowat elke nationaliteit die er bestond ook op kantoor, dus toen ging mijn Engels wel een stuk beter :)
Verstaan gaat ook prima, praten is soms wat minder, maar wel genoeg dat mensen met toch begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:59

Soepblik schreef:
Ergens fijn dat mijn post zoveel herkenning oproept. :+ ben ik in ieder geval niet de enige die zich eraan stoort.

Ik vind het zelf een heel ander verhaal wanneer jij in een vreemde stad bent en ze in die stad geen engels kunnen maar enkel de voertaal. Daar heb je dan gewoon mee te dealen als tourist (behalve op plekken waar info erg van belang is zoals ziekenhuizen en :') metrostations enzo). Maar andersom; je bent te gast. Probeer het iig. Waarom ga je uberhaupt op vakantie als je toch altijd maar wil dat het gaat zoals in jouw land?

Zelf heb ik geen duits of frans gedaan. Toen ik afzakte naar havo en een technisch profiel had hoefde ik geen vreemde taal behalve engels, en toen ik daarna weer vwo deed had ik vrijstelling omdat ik heel havo aan duits of frans had gemist.
Dan heb je toch drie jaar Frans en Duits (of Spaans) gehad, of tellen klas 1 t/m 3 niet mee? :')

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:05

Kana schreef:

Dit inderdaad! Afgelopen juni was ik met mijn vriend in Hamburg een paar dagen en echt iedereen sprak netjes engels tegen ons :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:14

Mijn biecht: ik heb 3 jaar frans gehad op het vwo, maar er is bar weinig blijven hangen _O- .
Duits kan ik redelijk verstaan en kan ook wel wat simpele zinnen formuleren, maar praten is gewoon lastig als je het eigenlijk nooit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:15

Biecht: Ik zit al een kwartier in mijn auto, mijzelf moed in te praten om uit te stappen na een uur krachttraining. Ik ben gaar :')

Stuurt mijn man: En, goed gegaan? ‘Jaaaa, prima! Valt allemaal reuze mee hoor. Ben net thuis’ In de auto in de oprit tel ik dus ook mee als thuis :+