[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:22

smurffie schreef:
Opzich zou je vriend ook op 1 januari de feestdagen vrij kunnen vragen natuurlijk.. niet heel gek

Want?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:32

Achterom schreef:
smurffie schreef:
Opzich zou je vriend ook op 1 januari de feestdagen vrij kunnen vragen natuurlijk.. niet heel gek

Want?

Als dat de regel is in een bedrijf: wie het eerst komt het eerst maalt. Hangt het dus niet van de kinderen af, maar van wanneer je vrij vraagt. Werkgever is dan dus minder flexibel.

Bij mij kan veel in overleg. Een goede vriend moet altijd in november de vakantie voor het jaar erop indienen, want dan krijgen ze een soort jaar rooster. Schuiven met vakantie kan, mits er ruimte is in het rooster. Veel minder flexibel dan mijn werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:33

Bij ons was de policy dat je je jaarlijks verlof, dus het "grote verlof" van 2 of 3 weken, ten laatste 31/12 indiende. Dat werd dan naast elkaar gelegd en meegedeeld goedgekeurd of niet. Daar was eigenlijk zelden discussie over, omdat haast niemand dezelfde periodes nam.

Alle andere verlof ging in overleg met je directe collega of collega's en diensthoofd. Dus wou je een extra dag ergens of nog een weekje weg, dan was het principe dat je dat met elkaar even bekeek of er geen overlapping was en dat je dan de aanvraag indiende.
Mijn collega vulde dus gewoon zonder een kick alle data in die ze wilde en zei steeds "nee hoor X heeft geen bezwaar", terwijl ze eigenlijk bedoelde dat ik niks in de agenda had gezet. Maar zo heeft het nooit gewerkt...

Nu is het voor een bepaalde datum je verlof doorgeven, en je hoort vanzelf of je het krijgt of niet. Voorheen zat ik op een best flexibele plek (als Miss Zeur niks flikte) en nu is dat heel wat minder. Zo moet je X aantal dagen binnen periode 1 opnemen, dan weer X binnen periode 2 en de rest binnen periode 3. Stel dat ik echter in het najaar pas het grootste deel wil opnemen, bijvoorbeeld voor 3 weken Azië, dan kan dat alleen mits toestemming van zowel mijn diensthoofd als ook hoofd HR.

Plop1997

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:12

Bij deze ga ik lobbyen voor ouderschapsverlof als ik weer een nieuw paard koopt want dat blijven toch mijn kinderen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:20

Dieuwke_ schreef:
Ze zouden ook kindervrije vliegreizen aan moeten bieden, net als vakanties. Hoe verzin je het om zo lang met twee van die kleintjes te gaan vliegen 8)7
Nou ja, als je vader op 10u vliegen woont, is hem 10 jaar niet zien natuurlijk niet echt een optie. :+ Dus vliegen mijn zusje en ik ook al van baby af aan. Verreweg de meeste kinderen zijn hartstikke rustig in het vliegtuig. Het zijn natuurlijk altijd alleen de excessen die het "nieuws" halen, maar zeker van baby's heb ik eigenlijk nooit last.

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 22:59

@Varekaj die ADV is dat niet puur van hoeveel uur dat ze werkt?
Want ik voel me niet oud, maar krijg adv omdat ik 40u werk :)) .
Maar dan nog was het een rotstreek van der.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:34

Ik had op mijn vorige baan 10 dagen adv. Deze baan niet.
Beide is 40 uur.
Volgens mij verschilt het per bedrijf, het is namelijk niet verplicht.
25 dagen zijn wettelijk verplicht als ik het goed heb.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:45

Ik heb ook elk jaar een hele zwik adv dagen. Samen met tijd voor tijd dagen en normaal verlof zit ik elk jaar op twee maanden vakantie :Y)

Er zijn ergere dingen ter wereld

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:47

Ja als ik het me goed herinner had ik op mijn vorige baan 25 dagen verlof, 10 bovenwettelijke dagen en 10 adv dagen als ik het goed heb.
Of waren de 25 dagen de wettelijke en bovenwettelijke samen? Ik weet het niet meer precies

En dat voor een magazijn baan :')
Heb nu wel een beter loon, dat wel.
En tot nu toe vind ik mn nieuwe baan ook leuker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:20

Adv/atv verschilt per bedrijf en per cao.. veel bedrijven hebben atv omdat ze bijvoorbeeld 38 uur betalen, maar 40 urige werkweek hebben, dus 2 uur atv per week. Maar ook genoeg die atv dagen kennen vanuit de cao, bovenop het normale verlof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:19

Adv kan inderdaad omdat je bijvoorbeeld 38u betaald krijgt maar 40u werkt. Het is ook weleens omwille van leeftijd, dat hoort bij je CAO geloof ik en vanaf een bepaalde leeftijd krijg je ook enkele extra dagen/jaar. En dan heb je ook nog de extra vakantiedagen die je krijgt als je X aantal jaar in dienst bent.

Wij hadden beide een werkweek van 20u, dus de adv was louter en alleen omwille van haar leeftijd. Die dagen moest ze een flink bepaalde tijd op voorhand doorgeven, en uiteraard deed ze dat in het begin van het jaar alles in 1x en altijd op maandag en vrijdag. En dan kwam je daar als collega achter omdat ze plots begonnen op te duiken in de gemeenschappelijke agenda.

Op mijn werkplek daarvoor was het heel eenvoudig: kregen ze het verlof niet wat ze gevraagd hadden, dan zorgen ze voor een attestje van de huisarts: ziek. Of kind ziek, en dan roepen ze sociaal verlof ervoor in. Ok, enkel de 1e 3 dagen waren betaald en de overige 7 onbetaald, maar daar trokken ze zich geen *** van aan, want ze waren toch lekker thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:39

Bij ons kan je kiezen. Kwestie van even berekenen wat gunstiger is. In mijn geval zijn het vrij goedkope vrije uren. Plus ik ben dol op vrij, dus die extra dagen zijn zeer welkom :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:50

Ik heb een klein succesje geboekt. Nieuwe collega, man met kind, had bedacht dat hij kon afdwingen dat hij een vaste vrije dag en een vaste late dienst had. En laat die laatste nu overlap hebben met mijn voorkeursdag. Inderdaad, voorkeursdag, want niemand heeft vaste dagen bij ons. Daar vond ik iets van, want dat ik na 7 jaar trouwe dienst opzij geschoven werd daar was ik het toch niet helemaal mee eens. Dan wil ik ook vaste dagen!

Mijn teamleider heeft daar korte metten mee gemaakt, ik geloof dat er nu iemand boos is. Op mijn teamleider en op mij. I’m not bothered ~~}> .

Dat gemiep om kinderen de hele tijd. Je kan eigenlijk niet in de schoolvakanties aanvragen, maar daar buiten wordt ook steeds lastiger want iedereen wil nog een keer buiten het seizoen. Ze willen vaste dagen, vrije uren, ouderschapsverlof, verdwijnen van de afdeling om te kolven, kunnen niet met chemotherapie werken want borstvoeding, zwangerschap/wens, zijn chagrijnig vanwege slaaptekort, bekkeninstabiliteit en weet ik wat niet meer.

Ga gewoon eens aan het werk :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:18

Ik vraag me weleens af wat mensen met zulke specifieke eisen qua dagen, uurroosters en verlof komen zoeken in bijvoorbeeld de zorgsector. Of de horeca of eventsector, ik roep maar wat. Je wéét toch al lang voor je eraan begint, het ene of het andere, dat dat sectoren zijn waar shiften, weekends, nachtwerk etc sowieso standaard deel van uitmaken? Je wéét dan toch evenzeer al vanaf dag 1 dat je daar met een kind jezelf keihard mee in de vingers snijdt als je zelf 0,0 flexibiliteit aan de dag legt?

In de zorg ook, ze willen allemaal de mooie uren, de makkelijke diensten en noem maar op. Maar wie blijft dan over voor de rituelen? Voor de zwaardere afdelingen? Vaak ouderen en kinderlozen, maar men vergeet dat daar ook weleens mensen bij zitten die om gezondheidsreden even graag die makkelijke en fijne plekjes willen. Die dankzij die plekjes toch nog langer in dienst zouden kunnen blijven. Maar nee, zij mogen doorstorten want "Mama Karen heeft écht anders te weinig tijd om Bloempje op het potje te zetten".

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:13

Vond deze wel toepasselijk hier :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:30

Dat paard kan je wel gewoon buiten in de tuin zetten als je teveel tumult maakt in zijn box :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:02

Ja ik geef ook nog wel aardig wat groene vinkjes bij paard waar rood bij kind zou staan :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:43

Pff ben nu bij die vriend met een baby.. Wat een meur in huis :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:16

Naar zwitsal of...?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:18

Nee eerder naar ontplofte luier

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:19

Ewwwwww! :r

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:24

Ik heb heel subtiel de voor en achterdeur tegen elkaar open gezet. 'ff lekker door waaien' - gelukkig is het warm weer hahaah met een winterstorm ofzo is die nog iets minder geloofwaardig :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:33

Oh bahhh.... Succes...
Switsal vind ik overigs ook niet echt lekker. Te veel baby dat :o

Betreft die vinkjes, jup. Als je zegt dat je een paard hebt, is het bijna ALTIJD 'oh dat kost veel geld en veel tijd toch?'. Dan vraag ik daarop of ze een kind hebben en hoeveel die kost... Dan zijn ze weer stil.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:02

Zwitsal vind ik ook smerig, tegenwoordig heb je er zelfs geurstokjes etc van. Het spul zelf ruikt misschien niet heel goor maar is meestal vermengt met strontlucht en gejank. Maakt t erg moeilijk om het nog aantrekkelijk te vinden

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:06

Mars schreef:
Zwitsal vind ik ook smerig, tegenwoordig heb je er zelfs geurstokjes etc van. Het spul zelf ruikt misschien niet heel goor maar is meestal vermengt met strontlucht en gejank. Maakt t erg moeilijk om het nog aantrekkelijk te vinden

en deo
wasverzachter
gezichtscreme

:r