Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:20

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Buurtzorg heeft Jos de Blok, en die is nogal handig met de media.
Was je dit dan even vergeten? https://www.skipr.nl/nieuws/buurtzorg-l ... keukenrol/

Ja, dat was ik even vergeten, maar bij teruglezen snap ik niet wat het probleem precies is. Op het moment dat er heel veel mensen ziek waren in de eerste golf, en voldoende beschermend materiaal niet voor handen was, koos hij ervoor om zijn medewerkers zich te laten beschermen zo goed als het ging. Dat lijkt me precies wat je wilt: kiezen voor het beste wat in de omstandigheden mogelijk is.

Nee, want je creëert daarmee schijnveiligheid.
Citaat:
Inmiddels is dat niet nodig, want Buurtzorg heeft voldoende FFP2 voorradig, en hoeft niet meer te vertrouwen op keukenrol en ook niet op aanzienlijk minder nuttige chirurgische maskers. Nu de andere thuiszorgorganisaties nog.

En hoe kom je erbij dat andere thuiszorgorganisaties dat niet doen? Alleen omdat ze minder camerageil zijn dan Jos de Blok?
Inmiddels zijn overal ruim voldoende FFP2 maskers voorradig en moeten deze verstrekt worden als medewerkers daarom vragen. Ook genoeg organisaties die standaard FFP2 verstrekken.
Misschien moet je eens een keer in de praktijk kijken, in plaats van alleen achter je pc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:25

Shadow0 schreef:
Jij kiest voor 'kwali-tijd' ten koste van anderen die jou niet interesseren en waarvan jij het niet erg vindt als die de gevolgen dragen. Dat is geen ethisch standpunt maar gewoon egoisme.

Dat is een ongefundeerde sprong naar conclusie op basis van jouw aannames welk niet in lijn is met wat ik geschreven heb/schreef.

´Ethisch´ is verder geen absolute invulling van wel/niet goed. De invulling staat altijd op een verschuivende schaal.
Jíj legt het blijkbaar dichter bij het in stand houden van leven op zich en ik hang meer gewicht aan kwali-tijd van leven.

Enneh ik ben zelf bejaarde :P
Ik persoonlijk;
- leef liever korter met meer *\%/*
- hecht meer waarde aan de kwalitatief waardevolle levensinvulling voor de jondereren met hun hele volwassen leven voor hen dan aan die van mijzelf (hoe egoïstisch)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:25

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:27

BigBen schreef:
Huertecilla schreef:
Nu een mildere, besmettelijker variant.

Of omikron werkelijk milder is weten we eenvoudigweg (nog) niet.

Nog éven wachten. Met Sint Juttemus weten we meer.

Verder weer schermen met zou kunnen et al in het artikel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-12-21 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:28

Het blijft verrekte lastig.
HC valt ook onder de bejaarden (niet rot bedoeld) dus ook zijn kansen zijn minder top.
Mijn schoonouders zijn nog veel bejaarder en dubbel risicogroep, maar het laatste wat ze willen is zo lang mogenlijk in leven blijven als dat ten koste gaat van levenskwaliteit.
De uitspraak: we doen het voor de risicogroep klopt ook gewoon niet, dat is een leugen. Al het beleid in Europa is gericht op zorg ontlasten, meer niet.

Edit: HC schreef het zelf al :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:30

Achterom schreef:
Nee, want je creëert daarmee schijnveiligheid.

Dat is niet zo.

Citaat:
En hoe kom je erbij dat andere thuiszorgorganisaties dat niet doen? Alleen omdat ze minder camerageil zijn dan Jos de Blok?

Er zijn in elk geval een aantal thuiszorgorganisaties die het nadrukkelijk niet doen en geen FFP2 verstrekken of adviseren aan hun medewerkers en ook niet altijd even meewerkend reageren op een vraag.

Citaat:
Inmiddels zijn overal ruim voldoende FFP2 maskers voorradig en moeten deze verstrekt worden als medewerkers daarom vragen.

Wat ik op zich nog steeds raar vind, waarom niet gewoon verstrekken en adviseren. Maar bovendien wordt er lang niet in iedere organisatie even begripvol gereageerd op die vraag.

Citaat:
Ook genoeg organisaties die standaard FFP2 verstrekken.
Misschien moet je eens een keer in de praktijk kijken, in plaats van alleen achter je pc

Gelukkig maar dat meerdere organisaties het ook wel doen. Maar bedenk even dat deze discussie begon omdat iemand in de zorg zich zorgen maakte omdat ze niet veilig toegang heeft tot beschermingsmiddelen (die pas in de gang liggen waar ze moet zijn), en FFP2 geen standaard advies is. In de praktijk dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:30

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:32

Huertecilla schreef:
Nog éven wachten. Met Sint Juttemus weten we meer.

Verder weer schermen met zou kunnen et al in het artikel.

Als we Sint Juttemis halen :D .
In België zitten we in totaal aan 28.000+ corona doden.
De afgelopen weken iedere dag een kleine 50 stergevallen.
Dat is een bus vol.
Aan het eind van de week een trein.
Jammer dat het niet meer kan, anders konden we hun advies eens vragen.

En dat artikel heb je vanzelfsprekend niet gelezen :+ . Ik vraag me af waarom een mens links plaatst op Bokt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:34

BigBen je moet een abonnement op De Morgen hebben, anders valt er niks te lezen :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:37

Sizzle schreef:
Mijn schoonouders zijn nog veel bejaarder en dubbel risicogroep, maar het laatste wat ze willen is zo lang mogenlijk in leven blijven als dat ten koste gaat van levenskwaliteit.

Dat geldt voor de meeste mensen, maar dat is gewoon een persoonlijke keuze, dat moet iedereen voor zich weten.

Het ethische dilemma gaat tussen mensen. En nadrukkelijk in de uitwerking dat door laten gaan van besmettingen betekent dat er voor een heel aantal mensen veel verloren gaat. Zowel aan levenstijd als aan kwaliteit van leven.

Citaat:
De uitspraak: we doen het voor de risicogroep klopt ook gewoon niet, dat is een leugen.

Dat klopt. Betrokkenheid met 'risicogroepen' is er echt vrijwel niet. Zelfs het boosteren van de mensen met een griepprik-indicatie blijkt toch niet van de grond te komen. Nergens staat in het Nederlandse beleid het wel en wee van mensen met grotere risico's centraal.

[qoute]Al het beleid in Europa is gericht op zorg ontlasten, meer niet.[/quote]

Ik geloof dat er her en der nogal verschillen zijn in beleid. Maar daarnaast is in Nederland het beleid niet gericht op de zorg ontlasten, maar juist op het maximaal belasten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:41

Sizzle schreef:
De uitspraak: we doen het voor de risicogroep klopt ook gewoon niet, dat is een leugen. Al het beleid in Europa is gericht op zorg ontlasten, meer niet.

En dat laatste heeft een perspectief van vrijwel onverminderd doorgaan van de commercie van cosmetische chirugie. Pakweg 40% daarvan is borstvergroting.
Dat dit de prívate sector is, snijdt imo geen hout als argument imo.
Maatregels als winkelsluitingen, avondklok, vaccinverplicht etc. zijn in míjn ogen heel zwaarwegende NOODmaatregels.
Is die nood echt zó hoog als borstvergrotingen gewoon doorgaan?
Nóód was er maart/april 2020. Nú is er met een economische agenda uitbaten van een angstcultuur waar ik weinig begrip voor kan opbrengen.

BigBen

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:43

Borstvergrotingen doe je niet op een ICU.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:47

Pandora2 schreef:
BigBen je moet een abonnement op De Morgen hebben, anders valt er niks te lezen :o

Kán wel ;) maar je hebt gelijk. Was niet erg netjes om die link zo te plaatsen. Is verder niets nieuws in te lezen.

Het risico van besmettelijker heb ik al een paar keer hier voorgerekend. Geen reden voor verdoezelen van milder anders dan manipuleren van publieke bereidheid voor accepteren van beperkingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:47

Maar het mag wel doorgaan :j Terwijl alle andere winkels dicht zijn...
Cosmetische artsen mogen verder werken, ik denk omdat ze lastig kunnen inschatten of iets medisch is of cosmetisch...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:48

BigBen schreef:
Borstvergrotingen doe je niet op een ICU.

En ik maar denken dat de zwakke schakel gebrek aan medisch personeel was.

Ik bedoel maar Cer. Of het medisch personeel niets beters te doen heeft. Grotere borsten wegen economisch zwaarder dan code zwart.... en ondertussen wel beperkende nóód!maatregels.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-12-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:54

Huertecilla schreef:
Kán wel ;) maar je hebt gelijk. Was niet erg netjes om die link zo te plaatsen. Is verder niets nieuws in te lezen.

Niet erg netjes ? Kost je precies 2.25 euros. Jezus.
En als dat nog teveel is moet je even creatief nadenken :+ .
Persoonlijk vond ik het erg interessant, vooral omdat het objectief en genuanceerd is.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 24-12-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:54

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:08

Cer schreef:
Citaat:
...ten koste van anderen die jou niet interesseren en waarvan jij het niet erg vindt als die de gevolgen dragen...

Dit werkt blijkbaar wel maar 1 kant op....

Ik wil hier toch nog even op reageren omdat ik de implicatie echt onaardig vind. Alsof ik me niet bezig houd met de gevolgen voor anderen. Ik heb al een aantal keer uitgelegd dat dat niet zo is, dat ik het juist belangrijk vind dat iedereen die getroffen wordt fatsoenlijk ondersteund wordt. Met inkomen, en met het kijken naar manieren waarop dingen zo veilig mogelijk wel kunnen.

En daarnaast heb ik aangegeven dat we niet iedereen op 1 hoop moeten vegen. Dat de mensen die hun inkomsten zien verdampen heel veel zorgen hebben die ik goed begrijp (maar waarbij ik dus zou hopen dat we ze als maatschappij beter ondersteunen) MAAR dat dat niet hetzelfde is als de mensen die toch nog even naar Antwerpen gaan om in de drukte te shoppen of die in de feesttent van 11-11 stonden. Genoeg zorgen zijn legitiem, maar andere dingen worden overdreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:09

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

Dit werkt blijkbaar wel maar 1 kant op....

Ik wil hier toch nog even op reageren omdat ik de implicatie echt onaardig vind.

Dit werkt blijkbaar óók maar 1 kant op :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:14

Justem. Link in incognito venster plakken en dan is het artikeltje leesbaar :)*
Excuus :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:19

Novavax mag in Nederland gebruikt worden. Dus mensen die bang zijn voor de nieuwe vaccins kunnen op deze terugvallen.
Benieuwd wat de schreeuwers die zo tekeer gaan tegen gen vaccins nu gaan doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:24

bigone schreef:
Novavax mag in Nederland gebruikt worden. Dus mensen die bang zijn voor de nieuwe vaccins kunnen op deze terugvallen.
Benieuwd wat de schreeuwers die zo tekeer gaan tegen gen vaccins nu gaan doen.

Ik neem hem niet :P

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:29

Ik denk dat mensen juist daar ook weer bepaalde complotten achter gaan zien dus ik denk heel eerlijk gezegd dat mensen die heel stellig zijn in het niet nemen van een vaccin nu opeens overstag gaan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:01

België heeft ook 500.000 dosissen van de Novavax besteld.
Die dienen enkel voor mensen die allergisch zijn aan de andere vaccins.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:41

Voor mensen die gewoon tegen zijn, gaat dit nieuwe vaccin niet helpen.

2 G plus is gewoon effectief, dus coronapas met identiteitsbewijs.