Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:03

Bloodymary schreef:
Relaxed schreef:

Maar afstand houden en handen wassen is ook een advies.. En ook dat werkt niet 100%. Waarom houd je je dan wel aan het ene en verzet je je tegen het andere? Dat is toch oerstom?

Niet 100 %, maar wel veel beter dan mondkapjes. Ik ben natuurlijk geen wetenschapper, maar denk echt dat vooral afstand houden heel goed werkt. En handen wassen ook, maar dat deed ik eigenlijk altijd al ook voor Corona veel, zeker als ik handen had geschud.

Lees dan maar even de onderzoeken van Maurice de Hond, die zegt namelijk precies het tegenovergestelde. Handen wassen helpt minder dan een mondkapje dragen. Doordat het virus via de lucht verspreid heeft handen wassen geen enkel effect.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:04

Ik heb toch vaak gelezen dat de kleine druppels er doorheen gaan?
Ik denk dat andere landen t ook niet helemaal weten en dat t meer “better safe than sorry” is, en t is een kleine moeite..
Maar als door mondkapjes mensen te dicht in de buurt komen zou ik dat wel jammer vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:05

Bloodymary schreef:
Relaxed schreef:
Nee alle landen om ons heen verplichten ze omdat het mooier staat :roll: Er zijn onderzoeken zat dat ze bij juist gebruik gewoon werken, misschien niet 100%, maar ze werken wel. Maar omdat jij ziet dat anderen ze niet goed gebruiken werken ze voor jou niet.. Gebruik hem gewoon zelf goed? Stop eens met kijken naar anderen en neem zelf je verantwoordelijkheden?

Maar jij loopt dus al maanden met een perfect mondkapje op begrijp ik? Of in ieder geval vanaf vandaag dan?

Nee, maar nu ik lees dat het landelijk advies wordt neem ik ze morgen mee van mijn werk en zal ik ze idd opzetten :j Je kunt ook denken dat we tot nu toe 'geluk' hebben gehad dat het niet hoefde.. Maar nu het weer oploopt en een lockdown dreigt, draag ik een mondkapje hoor, ik ben niet zo moeilijk.

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:06

Tja dat vind ik ook altijd zoiets, wie moet je geloven, Maurice de Hond, Willem Engel, of echte wetenschappers.. Ik houd het altijd maar gewoon op het RIVM.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:07

tienus63 schreef:
Regio IJsselland, kop van Overijssel en Salland, heeft besloten om (voorlopig?) toch meer mensen in de grotere theaters toe te laten.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/1315227/V ... e-theaters

Pieter Derks had hier een stukje over,

En ik vind een hard maximum-aantal ook niet per se zinnig. Het Chasse-theater in Breda bijvoorbeeld heeft een grote zaal met een capaciteit van 2000 mensen! Dat is echt gigantisch. En de hal is gigantisch, en enorm hoog, en als je de regel zou maken dat er 5 meter tussen iedereen zit dan kun je nog steeds zonder enig probleem meer dan 30 mensen kwijt.
(En hoe hoog zou die zaal zijn, minstens 10 meter maar volgens mij nog meer.) In dat soort zalen heb je echt wel ruimte om dingen te organiseren.
(Ik ging even kijken, maar die verdelen bv ook de binnenkomst in de zaal over de tijd, en als ze zorgen dat ook de uitstroom zo gedisciplineerd gaat is dat echt goed te doen.)

Maar wat ik ook jammer vind is dat er door dit soort maatregelen aan de ene kant en de botheid aan de andere kant nauwelijks een reden is om ook echt creatief te zijn of goed bezig te zijn met de afstand of routes. Een theater dat het echt goed regelt krijgt net zo goed het deksel op de neus als een organisatie die de uiterste randjes opzoekt... en vervolgens wordt alles beperkt. Zonde. Ik zou juist willen dat we meer veilige plekken krijgen die de boel zo inrichten dat we EN de besmettingen beheersen EN ondertussen nog wel wat mogelijkheden houden. En dat je er dan als gast van op aan kunt dat het wel degelijk safe is waar de dingen wel doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:09

Bloodymary schreef:
Tja dat vind ik ook altijd zoiets, wie moet je geloven, Maurice de Hond, Willem Engel, of echte wetenschappers.. Ik houd het altijd maar gewoon op het RIVM.

Ik gok dat die het advies een dezer dagen ook gaan geven als de politiek het nu ook wil. Ga je hem dan wel dragen? :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:11

Relaxed schreef:
Bloodymary schreef:

Ik gok dat die het advies een dezer dagen ook gaan geven als de politiek het nu ook wil. Ga je hem dan wel dragen? :')

Nee, denk het niet. Die hebben altijd gezegd dat het nut niet bewezen is, dus lijkt me vreemd als ze ineens zeggen dat het anders is. Het RIVM adviseert de regering, niet andersom.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:11

Misschien leuk om hier zo'n poll in te zetten hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:12

Maar het RIVM staat wel onder grote druk om zaken te gaan erkennen die ze al heel lang ontkennen, zoals besmetting via de lucht. Ik heb al een plaatje gezien (kan hem helaas niet terugvinden) waarop ventilatie nu ineens in hun adviezen is opgenomen, terwijl van Dissel dat continu heeft ontkent.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:13

Relaxed schreef:
Bloodymary schreef:

Voor mij een nee

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:14

We zullen zien. Maar wat ik wel vreemd blijf vinden in Nederland is dat mensen die een voorstander zijn van mondkapjes en er echt het nut van inzien en er in geloven, deze dan de afgelopen maanden niet gedragen hebben. Ik zag ze echt maar heel sporadisch, 1 per maand of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:15

Bloodymary schreef:
We zullen zien. Maar wat ik wel vreemd blijf vinden in Nederland is dat mensen die een voorstander zijn van mondkapjes en er echt het nut van inzien en er in geloven, deze dan de afgelopen maanden niet gedragen hebben. Ik zag ze echt maar heel sporadisch, 1 per maand of zo.

De afgelopen maanden stonden we er ook iets anders voor dan de komende maanden ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:18

Relaxed schreef:
Bloodymary schreef:

De afgelopen maanden stonden we er ook iets anders voor dan de komende maanden ;)

In juli en tot half augustus werd door veel mensen gedacht dat Corona overwonnen was. Maar de andere maanden zijn toch niet zoveel anders dan nu? In april, mei juni, heb ik er ook geen gezien. En deze maand, toen al bleek dat de cijfers flink omhoog gingen ook niet, nu nog niet eigenlijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:18

imaudy schreef:
Ik houd mij prima aan de coronaregels en zolang het geen absolute verplichting is ga ik niet met een mondkapje lopen. Dan kun je met 100 argumenten komen waarom wel, nee :+

Dit heb ik ook. Ik draag ze als dat moet maar mag ik zelf nog een keuze maken doe ik het niet.
Nu draag ik ze op m’n werk al en verder ga ik eigenlijk alleen naar de supermarkt maar als het daar geen verplichting is draag ik ze niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:20

Het is net als kinderen krijgen. Iedereen vraagt waarom je ze niet wil, maar niemand vraagt waarom je ze wel wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:23

Bloodymary schreef:
Relaxed schreef:

In juli en tot half augustus werd door veel mensen gedacht dat Corona overwonnen was. Maar de andere maanden zijn toch niet zoveel anders dan nu? In april, mei juni, heb ik er ook geen gezien. En deze maand, toen al bleek dat de cijfers flink omhoog gingen ook niet, nu nog niet eigenlijk.

Ligt misschien ook aan je regio, hier heeft het sowieso amper geleefd. Persoonlijk ken ik helemaal niemand in mijn directe en indirecte omgeving die corona heeft gehad. Maar nu het weer oploopt merk ik dat mensen zich ook hier weer meer aan de maatregelen houden. Ik denk dat dat een heel logisch gevolg is. Maar je zo verzetten tegen die mondkapjes, ik zie het probleem van die dingen gewoon niet. Zet het gewoon op, klaar.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:25

Wij verzetten ons niet he Relaxed, het is immers geen verplichting :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:26

Bloodymary schreef:
Nee, denk het niet. Die hebben altijd gezegd dat het nut niet bewezen is, dus lijkt me vreemd als ze ineens zeggen dat het anders is. Het RIVM adviseert de regering, niet andersom.

In 2008 heeft het RIVM een onderzoek gepubliceerd waarin ze zelf zeggen dat mondkapjes wel werken. Ook de zelfgemaakte:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:26

Maar Relaxed dat kan je ook andersom beredeneren. Behalve dat ik nu op m’n werk ben ipv. Thuis gedraag ik mij niet anders. Ook toen had ik in de supermarkt niet het mondkapje op. Zolang supermarkten het hier niet verplichten voel ik mij daardoor ook niet veiliger. En een verzet is het inderdaad ook niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:27

Bloodymary schreef:

Omdat ze pas echt helpen als iedereen ze draagt. Je beschermd vooral de ander met een niet medisch mondkapje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:27

Bloodymary schreef:

Dat weet ik trouwens nog niet zo zeker. Rutte en De Jonge zijn allebei prima in het buiten zicht ritselen van dingen die nooit echt openlijk gezegd worden, maar die dan ineens zo zijn. En ik denk dat de meeste wetenschappers van het OMT uit oprechte wil om het beste te doen steeds proberen om een meewerkende houding aan te nemen, geen kritiek te geven, niet de vuile was buiten te hangen etc, en dan op allerlei manieren in de richting geduwd worden van 'adviseer dat maar niet, dat is politiek/maatschappelijk niet haalbaar en geeft onrust' etc. En als er echt gedoe ontstaat, dan buigt men een klein beetje mee, net genoeg om de indruk te geven dat je er bijna bent, dat je bijna samenwerking hebt, en vervolgens blijft het toch weer bij vooral woorden.

(Denk bv aan het opschalen van de tests: dat leek goed geregeld te zijn, echt, nu zou er wel voldoende zijn, iedereen kon aan de beurt komen... tot het ineens toch weer niet zo bleek te zijn.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:29

Firelight schreef:
Bloodymary schreef:

Omdat ze pas echt helpen als iedereen ze draagt. Je beschermd vooral de ander met een niet medisch mondkapje.

En met genoeg afstand bescherm je de ander ook.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:29

Firelight schreef:
Bloodymary schreef:

In 2008 heeft het RIVM een onderzoek gepubliceerd waarin ze zelf zeggen dat mondkapjes wel werken. Ook de zelfgemaakte:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

Tijdens dat onderzoek hielden die mensen die kapjes op en zaten en niet aan, en ze hingen ze ook niet onder hun neus enzo.Wat zegt het onderzoek nog dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:33

We kunnen hoog of laagspringen, we hebben het met heel Nederland toch aan onszelf te danken, met dank aan de ikdoenietmee mensen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:33