Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:12

Jolliegirl schreef:
Karin schreef:
Wie bedoel je met 'men', Jolliegirl?

Overheden bepalen wat noodzakelijke reizen zijn. Maar in de praktijk lijken individuen dat toch vooral zelf te bepalen.

De mensen hier in dit topic bijvoorbeeld.
Er word onderscheid gemaakt tussen een familiebezoek of een vakantie.

Nav mijn vraag dan he, bedoel ik.

Omdat men over het algemeen ook naar een geel land op vakantie kan gaan. Volgens mij zijn er voldoende gele landen waar het warm/rustig/koud/bergachtig/vul maar aan is, terwijl het voor mij geen zin heeft om naar een geel land te gaan als ik dan dus niet bij mijn familie terecht kom.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:13

Voor het besmettingsgevaar zal dat inderdaad niets uit maken, dat is niet hoger of lager vanwege een bepaalde reden.
Maar dan kom je ook nog bij een morele factor. Als je de keuze hebt tussen heel veel vakantielanden met een beperkt(er) risico, waarom zou je dan voor juist dat land kiezen waar je meer risico loopt?
Als het om familiebezoek gaat dan heb je die keuze natuurlijk niet, je kunt niet zomaar je hele familie verplaatsen naar een groen land. (Groenland? :D ).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:17

(foute grappen over Yellowstone en de Franse stad Orange weggehaald)

@Fitzroy
Citaat:
Laatst gewijzigd op: 11-08-2020 | Nog steeds geldig op: 12-08-2020

Finland heeft per 10 augustus opnieuw reisbeperkingen ingesteld voor reizigers uit Nederland. Alleen aantoonbaar noodzakelijk (werk)verkeer wordt toegelaten en er geldt een strikte thuisquarantaine bij aankomst in Finland voor een periode van 14 dagen. De kleurcode van het land is daarom aangepast van ‘geel’ (let op Veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). Als u vanuit Finland terugkomt in Nederland hoeft u NIET in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit deze landen voor Nederland. Voor meer informatie zie rubrieken ‘Veiligheidsrisico’s en ‘Coronavirus’.

https://www.raja.fi/current_issues/guid ... %20control

Restriction category 1 applies to:

Internal border traffic to Finland from countries to which internal border controls are still applied: the Netherlands, Belgium, Spain, Austria, Luxembourg, Portugal, Poland, France, Sweden, Slovenia, Switzerland and the Czech Republic.

3.3. Restriction category 1, permitted traffic
/knip
Work related travel or essential travel
work related travel based on employment or assignment
diplomats, staff of international organisations, military personnel and humanitarian aid workers in the exercise of their duties
persons studying in Finland
persons with a Finnish residence permit and EU/Schengen citizens who have registered their right of residence
persons travelling for family matters (e.g. meeting a relative, relationship, funerals, weddings, illness)
persons in need of international protection or who are travelling for other humanitarian reasons
other necessary and justified reason (e.g. necessary personal reasons, representatives of foreign media, scheduled air services at airports, property, residence or secondary residence in Finland, property arrangements in Finland and in internal border traffic pursuit of the Sámi livelihood and culture).

Shadow0

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:37

Ik denk dat er ook nog verschil tussen het doen en het breed uitmeten op social media (inclusief Bokt.) Als je denkt dat een bepaalde reis verantwoord is moet je dat op zich zelf weten. Maar als je gaat benadrukken dat je ondanks een bepaald advies 'toch best' dit of 'gewoon' dat kunt doen lijkt het zo snel als het negeren van de regels, en dat gaat dan al snel breder dan wat je zelf doet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:52

Dit schrijft BuZa in de FAQ (dus kort en bondig) over zakenreizen en familiebezoek (en vakantie) bij code oranje. Ik heb nog geen uitgebreide versie gevonden zoals die van Finland, maar die is er vast.

Maar goed, uiteindelijk is het nog steeds een advies en geen verbod, dus dan zou je 'toch best' dit en 'gewoon even' dat kunnen doen. }>

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

BuZa schreef:
Wat betekent kleurcode oranje voor zakenreizen en familiebezoek?

Bij kleurcode oranje wordt reizigers geadviseerd goed te overwegen of een zakenreis of familiebezoek op dit moment echt noodzakelijk is. Vakantie valt niet onder noodzakelijke reizen en wordt daarom dringend afgeraden.

Vrachtvervoer en overig professioneel transport geldt nadrukkelijk wel als ‘noodzakelijk verkeer’. Het reisadvies geldt dus niet voor de transportsector en het goederenvervoer.

Op Nederland Wereldwijd vindt u de actuele reisadviezen per land.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:00

Fitzroy schreef:
@Booo, dit zou inderdaad heel goed kunnen. Net als Poetin, China, en wat voor mafkezen er allemaal meer zitten. Zij hebben maar 1 doel en dat is aan de buitenwereld te laten weten hoe goed je het doet. En dan is gesjoemel met cijfers niet zo gek.
En de Nl. overheid houdt dus wel degelijk rekening met zulke dingen. Zie bv Kroatië, waar weinig getest wordt.

:')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:02

Wij gaan over 2 weken lekker op vakantie naar Rhodos, maar nu is van de week bekend geworden dat je verplicht een corona test moet laten doen. Nog maar even afwachten hoe of wat, want bij de GGD kun je daarvoor niet terecht. Die geeft daarna geen schriftelijk bewijs.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:05

Ik denk dat familiebezoek wel een groter risico is dan ergens rustig met de camper op stap bv.
Of blijft familie dan netjes op 1,5m afstand?
Kan me zo niet herinneren wanneer ik bv nauwe contacten had met de buurman op de camping of met de bediening op een terras...
Dus veel contact met mensen in een land met oranje label. En het dan onzin vinden om bij terugkomst 14 dagen in quarantaine te gaan.
Dat is iets wat ik gewoon echt niet kan begrijpen.

En ja, ik weet hoe het is met familie in het buitenland. Inmiddels woont het grootste deel van mijn familie in Zuid Afrika en voor mij was dat ook okt '19 dat ik hen voor het laatst heb gezien.
Gelukkig is mijn vader in december en maart nog geweest, 2 dagen voor de lockdown van ZA kwam hij terug.
Veel familie daar is inmiddels al ver in de 80 dus als dit lang gaat duren, zal hij ze waarschijnlijk nooit meer kunnen zien.
En zij hebben geen computer of telefoon met internet dus skypen kan ook niet.
Heel naar maar toch haalt niemand het in z'n hoofd om dan maar de regels te negeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:38

Ik begin het steeds meer lood om oud ijzer te vinden, het is overal druk, overal zijn vakantiegangers, Nederland is qua besmettingen vergeleken met andere oranje landen ook al flink aan de oranje kant , wat maakt het uit nu waar je zit? Eerlijk?? Als je jezelf aan regels en afstanden houdt, zonodig mondkapje op, of je nu in de supermarkt in Italië loopt of met 50009 personen op een te klein eiland op de wadden. Wat maken grenzen uit??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:42

MarijeR schreef:
Iedereen vindt zichzelf een uitzondering voor alle regels, wat gek toch dat de besmettingen oplopen...
Weet nu weer waarom ik sinds maart nog steeds opgesloten zit.

Heb me gisteren bij de rivm briefing ook zitten verbazen dat sommige mensen in 2 weken meer dan 100 sociale contacten hebben.
Heb voor mezelf eens een lijstje gemaakt vanaf maart en dan zit ik incl familie, werk, vrienden en mensen als bezorger van de jumbo en hoefsmid, DA en kapper op 17 mensen. En op 1 na allemaal op ruime afstand en buiten of met bescherming (kapper).
Waarvan 2 in de laatste 2 weken. En 1 daarvan nog alleen buiten op ruime afstand.

Begin het wel zat te worden maar ja je kan alleen jezelf vertrouwen.
Veel mensen denken blijkbaar de zorg kan het aan en er zijn voldoende IC bedden.
Voor mij is dat niet eens een optie dus ik kan alleen maar zelf zorgen dat ik niet besmet raak...

Dikke knuffel :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:43

Matheno schreef:
Wij gaan over 2 weken lekker op vakantie naar Rhodos, maar nu is van de week bekend geworden dat je verplicht een corona test moet laten doen. Nog maar even afwachten hoe of wat, want bij de GGD kun je daarvoor niet terecht. Die geeft daarna geen schriftelijk bewijs.

Binnenkort krijg je de uitslag toch via inloggen met DigiD. Dan heb je wel bewijs als je dat laat zien lijkt me?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:55

Wat naar Marije :(:)

knollentuin schreef:
Ik begin het steeds meer lood om oud ijzer te vinden, het is overal druk, overal zijn vakantiegangers, Nederland is qua besmettingen vergeleken met andere oranje landen ook al flink aan de oranje kant , wat maakt het uit nu waar je zit? Eerlijk?? Als je jezelf aan regels en afstanden houdt, zonodig mondkapje op, of je nu in de supermarkt in Italië loopt of met 50009 personen op een te klein eiland op de wadden. Wat maken grenzen uit??

Ook in Nederland moet je drukke en rsicovolle plekken uiteraard niet opzoeken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:58

Sheran schreef:

knollentuin schreef:

Het maakt uit omdat het traceerbaar is waar broeihaarden zitten en wie je hebt gezien op die dagen als iedereen zijn verplaatsing limiteert. Dat valt volledig weg wanneer iedereen de wereld overgaat.

Je mag echt niet onderschatten wat tijdige qurantaine en testen van mensen die contact hebben gehad met een zieke voor effect heeft!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:59

Sheran schreef:

knollentuin schreef:

Nee precies, maar als dat je leefomgeving is,of je werk? wat dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:06

Ja dat is naar, ik zie ook al op tegen de middelbare scholen die weer beginnen (dat is mijn werk). Boodschappen doe ik op rustige momenten. Je kunt er wel een beetje rekening mee houden. Neemt niet weg dat het op sommige plaatsen gewoon echt drukker is dan op andere. Ik woon in A'dam maar ben al maanden de stad niet meer in geweest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:09

Nee nou dat Sheran, wij wonen dicht bij Zandvoort, Haarlem Hoofddorp Noordwijkerhout, het ritselt hier van de toeristen, ontwijken is lastig :x het was op onze vakantie in oranje gebied rustiger dan thuis, verstandig zijn is denk t enige dat werkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:28

Ik heb contact gehad met onze B&B en zij hebben nog niets gehoord van toeristen die geweigerd worden bij restaurants. Fijn! En mocht dat wel gebeuren dan koken zij voor ons haha! :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:31

Berdien schreef:
Ik heb contact gehad met onze B&B en zij hebben nog niets gehoord van toeristen die geweigerd worden bij restaurants. Fijn! En mocht dat wel gebeuren dan koken zij voor ons haha! :D

Fijn ! Ben je alvast verzekerd van een lekkere maaltijd :9

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:35

Matheno schreef:

Er zijn verschillende laboratoria die dat aanbieden. Als je met TUI reist wordt het tot 31 augustus vergoed. Anders moet je even in dit topic kijken.
[BEU] Griekenland

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:36

Zeker! Maar wel heel erg bedankt voor je waarschuwing hoor! Zeker in deze tijden weet je toch al niet waar je aan begint := Maar goed, we hebben er beiden wel echt enorm veel zin in. Vermijden de drukke plekken, lekker uitwaaien aan zee en veel wandelen. En cider drinken :9 :9 :9

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:01

Over een maand zouden wij met de camper naar Noorwegen gaan om mijn broer te bezoeken en een stukje van het land te zien.
Bewust met de camper om zo onze eigen bubbel te houden. Maar vandaag is Nederland op rood gegaan voor Noorwegen, helaas dus..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:16

joykel schreef:
Over een maand zouden wij met de camper naar Noorwegen gaan om mijn broer te bezoeken en een stukje van het land te zien.
Bewust met de camper om zo onze eigen bubbel te houden. Maar vandaag is Nederland op rood gegaan voor Noorwegen, helaas dus..

Hoe weet je dat? Noorse ANP?

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:18

Laatst bijgewerkt door joykel op 12-08-20 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:21

Over Turkije en oranje, dat heeft niet alleen met Corona te maken. Turkije stond al een paar jaar op geel vanwege geweld en politiek. Ze zijn vanwege Corona van geel naar oranje gegaan, waar andere landen van groen naar geel zijn gegaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:26

Dus toch Erdogan, Booooo :')