Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:25

Loretta schreef:
MoniqueT schreef:
Hier ook Spanje.

Daarom zijn wij ook echt panisch om het op te lopen en zitten we volledig in isolatie thuis. Boodschappen ga ik alleen doen, maar ik zie er echt heel erg tegenop. Heb echt voor twee weken in huis gehaald, maar die zijn bijna op. Ziek worden hier wil ik echt niet!

Vreselijk ik hoop niet dat het hier zover komt. Mensen beseffen hier nog steeds niet allemaal hoe gevaarlijk dit virus is. Kunnen jullie de boodschappen niet laten bezorgen? Of is dat in Spanje niet.

Het eerste wat de grootste supermarktketen hier in Spanje deed, was de thuisbezorging stilzetten omdat ze het niet aan zouden kunnen. Ik heb het geprobeerd bij twee andere ketens, niet de kleinsten, maar die bezorgen alleen rondom de grote steden. Ik heb het echt nooit als een groot probleem gezien om een half uur van fatsoenlijke winkels te wonen, maar nu dus wel.

Ons dorpswinkeltje is echt heel klein en daar hou je dus echt nooit 1,5 meter afstand van elkaar, tenzij ze echt maar 1 persoon gelijk binnen laten. Maar het assortiment is ook om te huilen, dus zou je dagelijks moeten gaan. Dan ga ik echt liever één keer per week flink met voorzorgsmaatregelen, want de grote ketens zijn wel heel zorgvuldig hoor. Je ziet echt foto's van rijen waar bewakers zorgen voor 2 meter afstand en handschoenen aanreiken en alle karretjes ontsmetten.

Helaas moet ik dus alleen, want je mag ook niet met 2 personen in één auto en mijn man waag ik er helemaal niet aan. Maar het zou fijn zijn als hij in elk geval de spullen even in de auto zou tillen.

Anderzijds: we zijn zelf nog maar 12 dagen terug uit Amerika en hebben daarna ook nog boodschappen gedaan en zijn echt heel voorzichtig geweest tijdens de reis. We hebben nog geen enkele klacht, dus ik denk wel dat afstand houden en goed opletten werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:29

Loretta schreef:
Kunnen jullie de boodschappen niet laten bezorgen? Of is dat in Spanje niet.

Jawel. Hangt echter wel een beetje af van waar je woont. In de campo is dat wat lastiger. Kwam telepizza bv ook niet ;)
Waar ik woon komt ook geen enkele koerier; de boerderij heeft geeneens een adres, alleen een naam en dat is helemaal geen uitzondering.
Wel is er voor ouderen, invaliden of besmetten is vrijwel alle dorpen vanuit de gemeentes een gratis bezorgdienst geregeld. Ook voor in de campo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:33

MoniqueT schreef:
Het eerste wat de grootste supermarktketen hier in Spanje deed, was de thuisbezorging stilzetten omdat ze het niet aan zouden kunnen. Ik heb het geprobeerd bij twee andere ketens, niet de kleinsten, maar die bezorgen alleen rondom de grote steden. Ik heb het echt nooit als een groot probleem gezien om een half uur van fatsoenlijke winkels te wonen, maar nu dus wel.

Ons dorpswinkeltje is echt heel klein en daar hou je dus echt nooit 1,5 meter afstand van elkaar, tenzij ze echt maar 1 persoon gelijk binnen laten. Maar het assortiment is ook om te huilen, dus zou je dagelijks moeten gaan. Dan ga ik echt liever één keer per week flink met voorzorgsmaatregelen, want de grote ketens zijn wel heel zorgvuldig hoor. Je ziet echt foto's van rijen waar bewakers zorgen voor 2 meter afstand en handschoenen aanreiken en alle karretjes ontsmetten.

Helaas moet ik dus alleen, want je mag ook niet met 2 personen in één auto en mijn man waag ik er helemaal niet aan. Maar het zou fijn zijn als hij in elk geval de spullen even in de auto zou tillen.

Anderzijds: we zijn zelf nog maar 12 dagen terug uit Amerika en hebben daarna ook nog boodschappen gedaan en zijn echt heel voorzichtig geweest tijdens de reis. We hebben nog geen enkele klacht, dus ik denk wel dat afstand houden en goed opletten werkt.

Al met al blijf ik het toch wel onvoorstelbaar vinden dat dit virus echt overal heerst. Jullie komen uit Amerika, daar zit het nu ook. Spanje is het op het moment heel ernstig en hier in Nederland is het ook ontzettend spannend. Noem nog eens een land waar het niet aanwezig is. Het is gewoon ongelooflijk de hele wereld zit in meer of mindere mate in lockdown.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:37

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
Kunnen jullie de boodschappen niet laten bezorgen? Of is dat in Spanje niet.

Jawel. Hangt echter wel een beetje af van waar je woont. In de campo is dat wat lastiger. Kwam telepizza bv ook niet ;)
Waar ik woon komt ook geen enkele koerier; de boerderij heeft geeneens een adres, alleen een naam en dat is helemaal geen uitzondering.
Wel is er voor ouderen, invaliden of besmetten is vrijwel alle dorpen vanuit de gemeentes een gratis bezorgdienst geregeld. Ook voor in de campo.

HC, hoe regel je dat? Weet je, ik voel me te gezond om een ander in te schakelen, ook vrienden hebben het aangeboden hoor. Maar anderzijds heb ook ik diabetes en een man die heel gevoelig voor zware longontstekingen. Ik ben eigenlijk te bescheiden om dan aanspraak te maken op iets wat anderen veel harder nodig hebben.

Maar juist mensen zoals wij, die gewoon nog drie weken in Amerika op vakantie kunnen, moeten zichzelf nu ook vinden redden, is dan mijn gevoel. Wat ik vooral bedoel is dat er niet zoiets is nu als Jumbo of AH die gewoon thuis bezorgt bij iedereen die daar gewoon bestelt en betaalt.

En ja, het virus is echt bijna overal! Toen wij weg gingen uit Florida, waren daar nog maar een paar bevestigde gevallen, nu loopt het superhard op daar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:38

MoniqueT schreef:
HC, hoe regel je dat?

Wat?
Ah, ok, het thuisbezorgen!

Hangt af van waar je woont. De winkelketens hebben wel degelijk een bezorgregeling als je in/bij een stad woont; exact als in NL.

De hulp vanuit de gemeente is alleen bedoelt voor wie dat echt nodig heeft en gaat via ... het gemeentehuis.

Daartussen; vraag het gewoon aan een scholier van 16+ met een brommer en betaal hem. Geef hem een schriftelijke verkalring mee voor de politie. Oh en het moet van de dichtbijzijnde winkel zijn.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-03-20 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:47

Emmaa_ schreef:
Even voor de goede orde: 1 juni gaat over evenementen, niet over thuiswerken of wat dan ook. Ze hebben 1 juni aangehouden vooral om duidelijkheid te scheppen voor grote evenementen die in de maand mei gepland stonden, waaronder bevrijdingsdag en alle festivals die erbij horen. Of die maatregelen dan nog steeds zo hard nodig zijn is niet duidelijk, maar de onduidelijkheid voor de organisatie van grote evenementen was lastig en daarnaast willen ze imo graag voorkomen dat op het moment dat de maatregelen versoepeld worden mensen gelijk weer hutje mutje gaan zitten.

Of je tot 1 juni moet thuiswerken en de regel van 3 mensen dan nog steeds geldt is dus nog helemaal niet duidelijk.

Ik hoop dat ik snel een mail krijg van m'n werk dat ik weer mag gaan werken, maar ben bang dat ik nog thuis moet zitten(kantoorcomplex met meer dan 500 man als ze allemaal aan het werk zijn)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:49

Huertecilla schreef:
MoniqueT schreef:
HC, hoe regel je dat?

Wat?

Bezorging. Cruz Roja, ayuntamiento?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:51

MoniqueT schreef:
Huertecilla schreef:

Wat?

Bezorging. Cruz Roja, ayuntamiento?

Zie boven. Gekruiste post.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:53

Dank! Die dichtstbijzijnde winkel heeft niks, Mercadona/Aldi half uur met de auto. Maar inderdaad, iemand betalen is wel een idee! Dan voel ik me minder schuldig. Ga ik eens over denken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 00:00

Ik vermoed dat wat in deze column staat deels de onderbouwing is van het standpunt van het rivm dat kinderen een kleiner besmettingsgevaar zijn. Al zou je dan ook verwachten dat ze daar wat duidelijker over communiceren.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b02d3051/
Citaat:
Het afweersysteem van volwassenen heeft al een geheugen opgebouwd tegen veel virussen, terwijl het afweersysteem van kinderen de virale wereld nog moet leren kennen. Om te voorkomen dat een virus gedurende deze kennismaking grote schade aanricht, hebben kinderen een sterk natuurlijk afweersysteem. Het feit dat kinderen nauwelijks last hebben van het coronavirus, zou kunnen betekenen dat dit virus gevoelig is voor het natuurlijke afweersysteem.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:26

Mijn nieuwste werk outfit voorlopig :')

Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:30

Charmant haha. Het ziet er veilig uit!

Ik vroeg mij af, steeds opnieuw lees ik bij mensen met vermoedelijk corona dat ze tussendoor even wat beter zijn. Is dat typisch voor corona of is dat toeval?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:34

imaudy schreef:
Charmant haha. Het ziet er veilig uit!

Ik vroeg mij af, steeds opnieuw lees ik bij mensen met vermoedelijk corona dat ze tussendoor even wat beter zijn. Is dat typisch voor corona of is dat toeval?

Geen idee of ik het nou uiteindelijk gehad heb maar als dat wel zo is, ja het kwam echt met vlagen. Soms was ik ineens koortsig (vooral met wakker worden, slecht slapen door hitte en dan weer kou). Of dat ik plots hoog in mijn neus een rotgevoel had, beetje benauwend ook maar dan zonder het snotgedeelte. Dit duurde dan eventjes en daarna ging het wel weer ok. Het speelt soms nog steeds een beetje op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:36

Heb vaker gehoord bij corona dat het even beter gaat en daarna heel snel heel slecht...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:45

Libera schreef:
Heb vaker gehoord bij corona dat het even beter gaat en daarna heel snel heel slecht...

Ja of het blijft bij milde klachten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 03:13

Libera schreef:

Is daar nog een verklaring voor te bedenken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:52

Loretta schreef:
Shae schreef:
De vrijheid vanaf de bank vieren... :)F

Maak dan ook nog maar een nieuwe bevrijdingsdag als we eenmaal bevrijd zijn van het coronavirus.

Uhm ik hoop dat je dit anders bedoelt dan ik nu lees. Want dit zijn natuurlijk dingen die niet te vergelijken zijn. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:04

imaudy schreef:
Libera schreef:

Is daar nog een verklaring voor te bedenken?

Het kan eerst alleen in de bovenste luchtwegen zitten en dan alsnog een zware longontsteking veroorzaken.

Sure_lee

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:11

Ik las op AD.nl Dat de minister heeft alle dierenartsen heeft opgeroepen om alle beademingsapparatuur af te staan voor ziekenhuizen. Ik snap dat heel goed.
Maar wel sneu voor de dieren en baasjes die dat de aankomende tijd nodig hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:20

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:23

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:24

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:25

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:25

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:26

Duitsland wilde tot 2 weken terug ook niets meer exporteren. Er stonden hele pallets geblokkeerde medische goederen bij de grens. Maar daar heeft de EU een wet tegen gemaakt vorige week.