Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:23

Te zot voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:43

Blijkbaar wel :') Weet niet of ik moet lachen of huilen. Emmer is ondertussen aardig vol hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:23

Ik heb even enkele vragen :) Ik heb deze week een volautomatische weckketel op de kop kunnen tikken voor €50. Nu ben ik wat aan het rondkijken op internet en ik zie dat er een groot aanbod aan accessoires is. Ik heb al een vultrechter en een tang om ze uit de ketel te halen. Wat is er nog essentieel? Ik zie zaken zoals een weckpotopener etc?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:27

Ik heb een stokje met een magneetje eraan. Zat in een pakketje om te wecken van de xenos. Samen met de tang vind ik dat toch wel het handigste dingetje.

En ik heb in Amerika eens ovenwanten gekocht die aan de buitenkant van siliconen ofzo zijn. Dat is heel erg handig om draai potten mee dicht te maken want dan brand ik mijn handen niet en kan ik de potten goed dicht draaien.

Oja en ik las ergens nog een tip, dat de potten niet helemaal onder water hoeven te staan maar dat een 10cm water ook voldoende was. Aangezien mijn ketel 27 liter is, was is erg blij met deze tip :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:36

DeMolenhoek schreef:
Ik heb even enkele vragen :) Ik heb deze week een volautomatische weckketel op de kop kunnen tikken voor €50. Nu ben ik wat aan het rondkijken op internet en ik zie dat er een groot aanbod aan accessoires is. Ik heb al een vultrechter en een tang om ze uit de ketel te halen. Wat is er nog essentieel? Ik zie zaken zoals een weckpotopener etc?

Opener heb ik nooit nodig gehad. Volgens mij kan je hier prima mee uit de voeten!

10cm water maar in de ketel? Ik zou dat niet aan durven

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:38

Door de stoom zou het heet genoeg worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:12

Bedankt voor de tips!

Ik heb echt een prachtige mechelse koekoek hen gekweekt. Moeder is een witte en vader een koekoekskleur. Eens kijken of ik dit kleur verder kan ontwikkelen :) Ze zitten overigens momenteel in een konijnenhok ivm de hitte :o Volgende week gaan zij bij de rest.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:45

Oeh mooie hen.

Ik ga denk ik de druiven maar door de slow juicer gooien. Alleen dan nog verder kijken wat ik ermee ga doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:04

@Marcella: In eerste instantie las ik dat je de duiven maar door de slow juicer ging gooien. Ik had daar wel een beetje een B-) gevoel bij. Maar dit klinkt logischer :+

Hier zijn de leghennen goed aan de leg. Vrijwel iedere dag 2 eitjes, soms 1. Ze vinden hun 30m2 verblijf heerlijk en ik vind ze geweldig vermakelijk. Ze gaan niet meer achter de schutting verdwijnen denk ik (daar zou hun eigenlijke verblijf komen, tussen de schutting en het hek langs de sloot).

De zijdehoen-hen legt ook vrijwel elke dag een eitje, ik ben benieuwd wanneer ze broeds wordt, dat zou na zo'n 12 eieren zijn als je ze weghaalt en daar zitten we ondertussen wel ongeveer aan.

Binnenkort gaat de kwartel hopelijk eitjes leggen, want die moeten onder de zijdehoen komen. Het is nu 1 haan op 1 hen, dat is eigenlijk te weinig hoewel het verbazingwekkend goed gaat, maar ze zitten ook met 2 cavia's op 2.5m2 (het nachthok zit dicht vanwege de warmte) en allerlei voorwerpen (schuilhokjes, voertrog, watertoren, stapel gras) dus dat leidt wel af. Ze is nu 2 maanden oud, maar nog geen ei. Al wel 2x gedekt in het zicht, maar verder is het mannetje uiterst hoffelijk. Hij gaat er maximaal eens per dag op (het geluid is herkenbaar).

Queen, de cochin-kriel hen die zich als een pitbull gedroeg bij de zijdehoenders, bleek eenmaal toegang tot een echt legnest kneiterbroeds te worden, die zit nu al weer 9-11 dagen op 8 eieren (in de loop van 3 dagen eronder gelegd). 2 barnevelder kriel, 1 newhampshire kriel x zijdehoen kriel, 1 cochin kriel en 4 zijdehoen kriel. Aan het begin heeft ze wel nog wat rommelig gebroed, dus de cochin en de zijdehoen zijn mogelijk niet goed gegaan, maar sinds een dag na de laatste 3 is ze heel trouw broeds. Zij zit nu in het kuikenverblijf, dat gelukkig goed koel blijft met deze hitte.

Uit mijn moestuinbakken zijn 40 kroppen andijvie/sla tevoorschijn gekomen toen ik al het onkruid had verwijderd. Goed, voor menselijke consumptie zijn ze niet echt geschikt, maar de cavia's vinden ze prima. Die voer ik dus rustig aan hen. De laatste moestuinbak, waar ik echt in gezaaid heb (de andere 2 bakken is uit zaad van de doorgeschoten planten van vorig jaar opgekomen), gaat ook goed. De bietjes waren in eerste instantie allemaal opgegeten. Maar er lag blijkbaar toch nog wat zaad en nu heb ik in die rij toch zo af en toe een biet staan. De radijzen, rucola, sla en worteltjes doen het goed.

Vandaag weer een stukje gras gemaaid met de sikkel, het is heel jong gras waar veel onkruid tussen zit, dan bevalt me dit het beste. Vandaag 10m2 gehad, morgen weer een stukje zodra het in de schaduw komt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:23

Gaan jullie ook zo kapot van de hitte? :+

Man oh man.... ik zou bijna verhuizen naar de noordpool. Ik ben zoooo niet gemaakt voor dit weer

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:29

Djoena schreef:

Man oh man.... ik zou bijna verhuizen naar de noordpool. Ik ben zoooo niet gemaakt voor dit weer

Ja! :j vanmorgen vroeg de dieren allemaal verzorgd, veel schoon water gegeven en dat 3x aangevuld vandaag. Alles kan in de schaduw, de kippen hebben een privé zwembad en voor de rest lig ik in mijn privé vriezer bij de airco :')
Ik kan dit echt niet verdragen..

DMH wat een ontzettend gave kleur zeg! Ik hoop volgend jaar ook wat bijzondere kleurtjes te creëren met de witte haan (hij kan namelijk ook nog patrijs dragen).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:31

Ja....... Net zeil besteld om een soort overkapping te maken met staaldraad, zodat je het in een uit kunt schuiven. Hopelijk blijft het huis dan wat koeler.

De kippen zijn lekker los, die scharrelen lekker onder de bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:44

Ik ben benieuwd naar de kuikentjes mizora! Cavia’s zullen wel heel tevreden zijn :D Misschien een kleine tip om de volgende keer alle eitjes op te sparen en er in 1 maal onder te leggen. Nu zijn ze op 3 dagen er onder gelegd. Vaak zie je dat als de eerste eitjes uitkomen de moeder het nest verlaat met de uitgekomen kuikentjes en de andere eieren links laat liggen. De eitjes van dag 2 en dag 3 worden hierdoor in de steek gelaten :)

Djoena: Zwijg mij er van... Wat een hitte.
Konijnen krijgen zo veel mogelijk verkoeling. Leg er bevroren flessen van 5 liter bij maar alsnog is er een deel aan de diarree :n
Afbeelding

Schapen staan hier te pompen. Paarden en kippen lijken er nog wel ok onder. Moestuin is stilgevallen door de hitte.

Hmd: Airco is zalig. Dat is het eerste dat is gebouwd met de verbouwingslening hier :') Op de slaapkamers wordt het namelijk nog eens 10 graden warmer als buiten. Vorig jaar sliep kind daardoor in de hal en wij op de bank _O- Nu airco, godsgeschenk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:15

Ben vanmorgen en vanavond op de moestuin geweest. Met de hitte zitten ze het liefst onder de pruimenboom 's middags.

De hitte is ook de reden om alles door de slowjuicer te gooien. Overdag slaap ik.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:20

Hier is de hitte gelukkig voor de beesten goed te doen. Iedereen in de schaduw en ik zit bovenin Nederland.

Zelf nu al een week op tropenrooster: wekker op 5 uur, beesten verzorgen, tot een uur of 11 aan de kippentractor werken, en dan vegeteren in huis tot een uur of 9 wanneer je weer iets kan doen.

De wagen van de kippentractor vordert wel gestaag.

Afbeelding

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:22

Wat mooi julius_juut <3 Wat voor onderstel komt eronder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:24

Wat is dat mooi aan het worden julius!

Wij hebben hier regen *\o/* Gepaard met onweer. Regent hier nu al een uurtje en zal nog even blijven regenen. Gisteren toevallig koeienmestkorrel gegooid dus echt ideaal. Wordt rond 17.00 alsnog even 33 maar dat maakt mij niet uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:25

Wij hadden vanochtend vroeg een half uurtje, heerlijk!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:35

DeMolenhoek schreef:
Wat is dat mooi aan het worden julius!

Wij hebben hier regen *\o/* Gepaard met onweer. Regent hier nu al een uurtje en zal nog even blijven regenen. Gisteren toevallig koeienmestkorrel gegooid dus echt ideaal. Wordt rond 17.00 alsnog even 33 maar dat maakt mij niet uit.

Mag ik even heel erg jaloers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:38

Ik probeer het jullie kant op te sturen!

Ondertussen wel gezien dat het op meer dan 20 plekken binnen regent :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:39

Begint hier wel wat te rommelen dus ik hoop voorzichtig op een paar druppels. Was hangt wel buiten maar dat maakt me even niets uit.
Denk dat we allemaal naar buiten rennen om in de regen te dansen als het inderdaad gaat regenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:56

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:04

Djoena schreef:

Valt reuze mee }>
Ik woon inderdaad aardig in de richting van de noordpool...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:08

Kuggur schreef:
Djoena schreef:

Valt reuze mee }>
Ik woon inderdaad aardig in de richting van de noordpool...

Jij speelt gewoon vals >;)

Maar hier is de hitte inmiddels redelijk standaard in de zomer. Een koele zomer is voor ons onder de 30 graden :') Wat overigens niet betekend dat we het niet warm hebben maar het went wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:11

Ik moet zeggen Lizy dat ik enkele jaren terug de zomer voor enkele weken heb doorgebracht in Frankrijk. Die hitte is totaal anders. Het koelde ‘s nachts toch flink af en 30 graden was wel aangenaam :) Wij kwamen toen terug in België in 28 graden met de standaard hoge luchtvochtigheid. Daar hadden wij het veel zwaarder mee :j Nu, wij zaten wel in een dal ergens in zuid Frankrijk. Nog een stukje verder dan bij jullie :)