Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:56

Captain schreef:
Jij hebt blijkbaar nog nooit Duitsers in Nederland zien rijden. :')

Man, die rijden vre-se-lijk... 60 op een 80 weg die gewoon rechtuit gaat.

Kuggur

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:06

Mensen zijn toch apart, ik heb tot nu toe alleen Duitsers horen klagen over langzame Nederlanders in het verkeer...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:22

Rijdt er iemand 80 op de snelweg? Is het 95% van de gevallen een Duitser. En naar rechts gaan? Hoezo?!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:22

Kuggur schreef:
Mensen zijn toch apart, ik heb tot nu toe alleen Duitsers horen klagen over langzame Nederlanders in het verkeer...

Nederlanders die in Duitsland rijden ja..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:32

Ik hou niet van mensen die dicht achter mij rijden.

Laatst in het donker op een verder lege snelweg kwam er iemand vrij dicht achter mij rijden. Vind ik dan vervelend om die lampen in je spiegel te hebben.

Ik ben toen wat langzamer gaan rijden zodat hij makkelijk in kon halen, maar hij bleef plakken. Dus ik weer wat langzamer, hij bleef achter mij. Op een gegeven moment reed ik gewoon 70 op de snelweg en hij reed nog stééds achter mij :+

Ik zag niet wat voor auto het was maar ik denk dat hij z'n autopilot aan had staan en zelf lag te slapen ofzo? Zo irritant. Ben toen maar weer harder gaan rijden omdat het natuurlijk niet gevaarlijk moet worden.

Spoiler:
(dit was in de nacht en er was verder niemand op de weg, anders had ik dat nooit gedaan natuurlijk!)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:22

PoelieWoelie schreef:

Laatst in het donker op een verder lege snelweg kwam er iemand vrij dicht achter mij rijden. Vind ik dan vervelend om die lampen in je spiegel te hebben.

Ik ben toen wat langzamer gaan rijden zodat hij makkelijk in kon halen, maar hij bleef plakken. Dus ik weer wat langzamer, hij bleef achter mij. Op een gegeven moment reed ik gewoon 70 op de snelweg en hij reed nog stééds achter mij :+

Ik zag niet wat voor auto het was maar ik denk dat hij z'n autopilot aan had staan en zelf lag te slapen ofzo? Zo irritant. Ben toen maar weer harder gaan rijden omdat het natuurlijk niet gevaarlijk moet worden.

Spoiler:
(dit was in de nacht en er was verder niemand op de weg, anders had ik dat nooit gedaan natuurlijk!)

Mijn vorige auto had dus teveel snufjes en in cruise control remde die al tientallen meters van te voren af. Heel stil, dus dit merkte je gewoon niet. Hoe vaak ik wel niet in de avond 130 naar huis knalde en op den duur dacht goh wat ga ik langzaam om te zien dat ik 90 reedt omdat er paar honderd meter een auto dat ook reed... verschrikkelijk die slimme auto, heb nu een nieuwe weer, maar zonder die optie

Sorry niet echt een biecht trouwens, lees wel altijd trouw mee haha

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:17

Vandaag was hier een burenruzie in de straat, inclusief schreeuwen en elkaar uitmaken voor rotte vis en alles. Stiekem afluisteren = genieten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:40

Mijn biecht: vroeg in de avond lag ik vanwege de hitte vrijwel naakt op de bank.
De deurbel ging. We hebben niet open gedaan.
Edit: nu ben ik nieuwsgierig wie/ waarom aanbelde.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:45

AmyII schreef:
Mijn biecht: vroeg in de avond lag ik vanwege de hitte vrijwel naakt op de bank.

Gaston van de postcode loterij, je had een groot geld bedrag gewonnen…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:46

Alja schreef:
AmyII schreef:

Gaston van de postcode loterij, je had een groot geld bedrag gewonnen…

:')
Vast gewoon collecte.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:53

Kuggur schreef:

Kenteken NL: Nur Links (uitsluitend op de linkerbaan voor de mensen die de Duitse taal niet beheersen). Dat was ooit zeker waar op de Duitse Autobahn, maar tegenwoordig kom ik ze vaak tegen en denk ik: MOVE, je rijdt in de weg!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-08-22 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:54

AmyII schreef:

Lang leven een ring deurbel {:}

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:55

PoelieWoelie schreef:

Spoiler:

Nee joh, waarschijnlijk iets van nachtblind en blij dat ie ‘op jouw achterlichten’ zijn route kon vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:05

Telpeva schreef:
Vandaag was hier een burenruzie in de straat, inclusief schreeuwen en elkaar uitmaken voor rotte vis en alles. Stiekem afluisteren = genieten

*\o/*

Ik heb vanmiddag nog even mijn spotify uit gezet om naar het gezang van Niobe te luisteren, was weer een pareltje!

En zojuist dacht ik dat er ergens ruzie was, ik heb er zelfs de voordeur voor open gedaan... Om er vervolgens achter te komen dat aan de overkant mensen achter hun huis zitten :+
Ik was echt teleurgesteld!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:40

Biecht: ik heb door mijn werk een ongelofelijke hekel aan Duitsers gekregen. Ik kan ze niet luchten of zien.

Context: ik werk momenteel voor een half jaartje in een ontzettend leuk koffietentje in centrum Amsterdam. Uiteraard veel touristen; geen probleem. Allereerst heel leuk, en Koffie bestellen gaat universeel op dezelfde manier. "Mag ik een cappucino havermelk?" "Ja tuurlijk, groot of klein?" "Doe maar groot" "dat is dan ....." *persoon betaalt*

MAAR DAN.

De Duitsers. Iedere Duitser, jong of oud, maakt niet uit. Je ziet het al wanneer ze aan komen lopen. Ze hebben een soort gepanikeerde blik in hun ogen, arriveren aan je bar en zeggen dan zonder verder te groeten "........kaffe?!" En verder niets. Ik blijf uiteraard lief lachen en vraag wat voor koffie dan (en wijs naar het duidelijke, uitgebreide bord wat niet te missen valt) waarna ze heel moeilijk beginnen te kijken en dan maar in het Duits beginnen over iets met "milch" en nogmaals "kaffe". Als je dan uiteindelijk, 5 minuten later met een enorme aangroeiende rij, hebt ontfutseld dat ze een kleine latte machiatto willen, begint het betalen. Je kan bij ons om veiligheidsredenen enkel pinnen, maar ze bekijken dat pinapparaat alsof ze een geest gezien hebben en gaan dan toch maar weer door met het aanbieden van contant geld. Dan moeten ze terug naar hun tafel, komt er ergens uit een diepe zak een pinpas tevoorschijn (terwijl de rij nog steeds aangroeit), wordt er met moeite betaald (hoe werkt een pinapparaat?! Magie?), en komen er dan pas achter dat ze ook nog taart wilden bestellen en dan begint het hele feest opnieuw. %)

Ik ben nog niet klaar. Ik spreek zelf geen Duits en versta het maar een klein beetje, maar alle Duitsers (en ik wil echt niet generaliseren maar er is gewoon oprecht geen uitzondering wanneer het om koffie bestellen gaat) gaan er kennelijk vanuit dat Nederlanders hen automatisch te woord kunnen staan in het Duits? Ik vind het absoluut niet erg als iemand geen engels of nederlands spreekt, we komen er uiteindelijk altijd wel uit. Maar het principe van ervan uitgaan dat iedereen je maar verstaat en doen alsof de persoon waartegen je in het Duits staat te oreren gek is omdat die netjes aangeeft het niet te begrijpen vind ik naar. Buiten het feit dat veel van mijn collega's uberhaupt internationals zijn, ben je hier niet in Duitsland, je bent in Nederland. En bestel gewoon op normale wijze je koffie. We krijgen mensen uit de verste uithoeken van de wereld die oprecht de talen niet spreken en daar heb je meer conversatie mee! Waarom lukt de gemiddelde Duitser dat dan niet? Onwil? Luiheid? Mijn Duitse collega stoort zich hier overigens zelf ook aan.

Mijn werkplek is echt ontzettend leuk. Ik leer lieve mensen van overal kennen. Maar die Duitsers...

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 05:00

Ohhh Soepblik, dit is zo herkenbaar! Als bijbaantje werkte ik ook in een koffietentje en heb precies dezelfde ervaring. Veel (oudere) Duitse mensen kwamen binnen en blaften alleen: "KAFFE!!". That's it. Ik zei altijd met een lief stemmetje in het Engels dat ik geen Duits versta en wat ze willen bestellen. Vond het altijd heel apart en onfatsoenlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:10

Soepblik, vreselijk.

Mijn biecht is dan ook dat ik soms doe alsof ik totaal geen Duits begrijp als ze niet beleefd zijn :')

Wordt bij bij op het werk veel Engels gesproken. Grote stad, veel buitenlandse studenten en toeristen.
Voor Duits, Frans of Spaans doe ik mijn best, als ze gewoon beleefd zijn (de meesten zijn dit ook wel). Maar als ze al op je af gestampt komen en met een enkel woord (bvb "toilet?!") hun vraag stellen, dan moet je van mij niet veel verwachten.

Overigens kunnen Nederlanders ook best zo zijn. := gewoon even iets van hallo/ goedemiddag is echt geen overbodige luxe, mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:14

Ik heb dat met Walen. Jarenlang in een groot tankstation richting kust gewerkt. Ik heb erg veel Nationaliteiten gezien. Ik versta Frans vrij goed als ze het er niet uitgooien en wat deftig articuleren. Zelf praat ik het ook best redelijk.

Dan staat daar een Waal, die in de verste verte de moeite nog niet doet voor een Bonjour ofzo. Dan stellen ze een best ingewikkelde vraag. Doe je moeite om te antwoorden en dan zeggen ze op hoge poten iets in de aard van (in het Frans): Mevrouw, het is hier wel België hé. Je hoort goed Frans te kunnen.

Ja weet je wat banketstaaf, jij staat momenteel in Vlaanderen dus kom maar op met jou Nederlands! Echt 7/10 Walen gaven die opmerking als ik een vervoeging niet goed had od 8)7 Echt een omhoog gevallen volk. Zo, klaagmodus uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:23

Biecht: ik doe dit ook weleens, maar dan met Frans en Engels :+ En het ligt in België/Vlaanderen best wel gevoelig qua talen, zeker richting Frans. Wat hier mateloos irritatie oplevert zijn allochtonen die hier al jaren wonen, zelfs opgegroeid zijn, maar die ronduit vertikken een letter Nederlands te praten. Je pikt die er vaak wel heel snel uit. Vind het zo grappig elke keer als ik stug in het Nederlands blijf doorpraten en ze perfect op mijn (soms toch complexe) vragen kunnen antwoorden op het werk, terwijl ze even stug volhouden geen Nederlands te spreken of begrijpen.

Nog een biecht: sleurhutten zouden ze moeten verbieden op autosnelwegen. 99% doet er niks anders mee dan immens anderen mee hinderen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:36

@soepblik.

In duitsland moet er nog voor elke transactie een paar cent betaald worden. Vandaar dat duitsers niet veel pinnen maar liever een x bedrag contant pinnen.
Dit is op jaarbasis vele malen goedkoper

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:47

hagelslag schreef:
@soepblik.

In duitsland moet er nog voor elke transactie een paar cent betaald worden. Vandaar dat duitsers niet veel pinnen maar liever een x bedrag contant pinnen.
Dit is op jaarbasis vele malen goedkoper

Serieus? Dat wist ik niet. Hier in NL stimuleren ze pinnen juist en remmen contant geld af naar mijn gevoel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:02

@soepblik, Duitsers gaan er niet van uit dat elke Nederlander ze in het Duits te woord kan staan...
Duitsers gaan er van uit dat iedereen ze in het Duits te wooed kunnen staan :')

En dat is ook niet zo vreemd, geloof dat ze tegenwoordig wel Engels krijgen op school, maar nog niet zo geavanceerd als wij Nederlanders, tel daarbij op dat elke film of serie nagesynchroniseerd is, en je begrijpt wel dat ze ook totaal niet oefenen met Engels :n

En heel eerlijk? De meeste inwoners van omliggende landen gaan er in mee he, Nederlanders krijgen Duits op school, de Denen krijgen Duits op school, in Zwitserland leren ze Duits, in Oostenrijk spreken ze al Duits, etc etc etc... Ze hoeven dus ook niet heel erg hun best te doen op een andere taal :n

Dat wat Hagelslag schrijft klopt trouwens ook :j

Dan wat betreft talen: Ik weet dat Fransen een probleem hebben met Engels.
Maar wij zijn nu in Brussel, en de Walen kunnen dus ook geen Engels :n
En voor zo'n internationale stad als Brussel vind ik dat dus een enorm gebrek!
Gister was er een technische storing met de metro, wij moesten naar een bepaald punt waar juist deze metro naar toe ging... DENKEN JULLIE DAT ER OOK MAAR IEMAND VAN DE INFORMATIEMEDEWERKERS/GELE HESJES ENGELS KON?
Nee, een enkeling sprak een paar woorden en wist ons te vertellen dat we om op die plek te komen, we metro 3 nodig hadden... 3 maar raden welke metro er uit lag :')
Ik wilde een alternatieve route, want de route die je verteld kennen we al en is overduidelijk geen optie meer :n

En dat vind ik dus echt een gebrek. Prima, dat personeel in de horeca alleen Frans spreekt, daar redden we ons wel mee, desnoods wijzen we gewoon iets aan op de kaart.
Prima, dat je als gewone burger alleen Frans spreekt...

Maar op informatiepunten, als er een probleem is of de hulpdiensten (zoals politie etc) dan moet je gewoon Engels kunnen spreken.
Gister begeleide 1 van de gele hesjes een stel andere Nederlanders naar de agenten die inmiddels ook ter plaatsen waren, en uiteindelijk wisten ze uit de diepe krochten van hun politiebureau, een Engels/Nederlands sprekende agent op te duiken :')

(Wij zijn uiteindelijk maar gewoon in een bus gesprongen die als eindhalte een plek had die mij bekend voor kwam van de kaart, want ja, yolo, maar echt, wat slecht zeg :o )
Valt mij echt enorm tegen van zo'n internationale stad!

Ik heb wel enorm genoten van het feit dat er een metro uit ligt, er vervolgens informatiemedewerkers/gele hesjes worden gebruikt, die ondersteund moeten worden door zwaar bewapende agenten, omdat elke Belg schijnbaar enorm lange discussies moet aangaan met die informatie mederwerkers/gele hesjes.
Als of die mensen er wat aan kunnen doen dat die metro stik staat :')
Zelfs een Belg die omringd werd door 6 agenten en nog steeds aan het discussiëren was...

Mijn drama radar gaat daar erg goed op :)) :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:09

Er zijn wel meer internationale steden waar ze geen Engels spreken.
Eigenlijk gaat het alleen in Amsterdam goed geloof ik :')
In Nederland is men heel erg gefocussed op Engels leren spreken. Mijn kleuter leert al Engels op school en spreekt Engelse woorden. Dat is in volgens mij geen enkel ander Europees land zo, hoogstens een paar lessen op secundair onderwijs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:13

verootjoo schreef:
Er zijn wel meer internationale steden waar ze geen Engels spreken.
Eigenlijk gaat het alleen in Amsterdam goed geloof ik :')
In Nederland is men heel erg gefocussed op Engels leren spreken. Mijn kleuter leert al Engels op school en spreekt Engelse woorden. Dat is in volgens mij geen enkel ander Europees land zo, hoogstens een paar lessen op secundair onderwijs.

Hmm, in Valencia, Wenen en Lissabon gaat het wel goed hoor ;)
Kopenhagen is helemaal hilarisch, daar spreken ze je eerst aan in het Deens, dan in het Duits en dan in het Engels.
Parijs is uiteraard gewoon waardeloos, want ja, Fransen :+
De meeste Duitse steden is ook waardeloos want ja, Duitsers... (al kan ik mij daar dan wel weer redden)
In maart gaan we naar Berlijn en ik ben benieuwd hoe het daar is, mijn man kan echt geen Duits dus voor hem is Engels wel vrij belangrijk :j.
Maar goed, nogmaals, horeca oid hoeft niet he, maar in geval van Nood, moeten de hulpdiensten gewoon Engels kunnen. Dat je dat niet kan op zo'n post is gewoon een gebrek.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 04-08-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:21

Vind het wel heel erg generaliserend eigenlijk over Duitsers. Vooral de jongere generatie spreekt al wel meer Engels en is er mijn inziens veel bewuster mee bezig. Dat 'totaal niet oefenen met Engels' is echt onzin zegt deze halve Duitser. ;)