[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:23

Nou dat. Prima dat men er niet om gediscrimineerd wordt, maar dan alsjeblieft ze er ook niet om bevoordelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:24

LWDaisy schreef:
oomens schreef:

En de pret is pas écht compleet als er dan nog een 2de koter volgt, nog eens dezelfde miserie qua ouderschapsverlof :')

"We hebben iemand anders die beter bij de functie past" :') :')

Ik geef je gelijk hoor! Wie zit er nou op een werknemer te wachten die vaker niet dan wel aanwezig is omdat vlinder een snotneus heeft.. As if ik mocht afbellen toen mijn kattenkind ziek was, nice try..

Collega van mijn vriend heeft al anderhalf jaar geen maandag meer gewerkt. Dat is zijn vaderschapsverlof. In oktober houdt dat eindelijk op, en moet 'ie weer fulltime komen.
Kan je die dagen niet beter opsparen/bijhouden voor wanneer ze echt nodig zijn, vraag ik me dan af..

Dagen opsparen kan je niet. Ouderschapsverlof moet je in een bepaald stramien opnemen (zoveel weken of maanden na elkaar thuis, of systematisch elke week zoveel dagdelen, of ...)
Werkgever moet dit ook op voorhand doorgeven, dus het is niet zo dat je een bunch dagen hebt dat je zomaar kan inplannen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:01

Duhelo schreef:
...

Kwoot verkloot of heb ik dat echt zo gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:09

Maar ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden. Loopbaanvermindering omwille van studie, reis, noem maar op mogen ze wél weigeren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:29

Varekaj schreef:
In vind het top dat ze allemaal voor de kinderen zorgen en dat ze elkaar daarin evenwaardig vinden. Ik vind het echter heel wat minder amusant dat ik als kinderloze er wel voor mag opdraaien door shiften/werk op te vangen, 2e keuze krijg bij aanvraag voor verlof omdat hun kind belangrijker is of hun verlofwens wegens kind prioritair. Net zoals ik het niet amusant kan vinden dat ze met kind als excuus zomaar eerder van werk weg kunnen of plots van huis uit mogen werken, maar dat wij wel gewoon moeten opdraven of onze reden tot onvoorzien verlof als "niet valabel" wordt bestempeld.

Nee, dat is helemaal niet tof en zou ik zeker aankaarten bij leiddinggevende/HR of wie daar bij jullie over gaat.

Varekaj schreef:
Maar ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden. Loopbaanvermindering omwille van studie, reis, noem maar op mogen ze wél weigeren.
Nee maar de uren moeten wel in overleg worden vastgesteld. Niet iedereen kan op bijv. op vrijdag ouderschapsverlof krijgen (in NL dan in elk geval).

Loopbaanvermindering?? Bedoel je daarmee minder uren werken of naar een lagere functie gaan?

Veel CAO's/bedrijven kennen wel een studieregeling. En je kan bijv. een sabbatical nemen of vakantiedagen sparen voor reizen. Ja, je krijgt niet extra verlofuren cadeau.
Maar die extra verlofuren lijken mij het enige positieve in het rijtje "je krijgt er zoveel voor terug".

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:03

oomens schreef:
Duhelo schreef:
...

Kwoot verkloot of heb ik dat echt zo gezegd?

oh, verkloot gok ik zo :+

LWDaisy schreef:
En de pret is pas écht compleet als er dan nog een 2de koter volgt, nog eens dezelfde miserie qua ouderschapsverlof :')

"We hebben iemand anders die beter bij de functie past" :') :')

Ik geef je gelijk hoor! Wie zit er nou op een werknemer te wachten die vaker niet dan wel aanwezig is omdat vlinder een snotneus heeft.. As if ik mocht afbellen toen mijn kattenkind ziek was, nice try..

Collega van mijn vriend heeft al anderhalf jaar geen maandag meer gewerkt. Dat is zijn vaderschapsverlof. In oktober houdt dat eindelijk op, en moet 'ie weer fulltime komen.
Kan je die dagen niet beter opsparen/bijhouden voor wanneer ze echt nodig zijn, vraag ik me dan af..

Dit moest het zijn denk ik :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:10

Duhelo schreef:
Dagen opsparen kan je niet. Ouderschapsverlof moet je in een bepaald stramien opnemen (zoveel weken of maanden na elkaar thuis, of systematisch elke week zoveel dagdelen, of ...)
Werkgever moet dit ook op voorhand doorgeven, dus het is niet zo dat je een bunch dagen hebt dat je zomaar kan inplannen.

"Opsparen" was idd verkeerd verwoord, ik bedoelde eerder "bijhouden". Ik geloof dat je in BE echt wel flink wat tijd krijgt om die dagen op te nemen - gebruik ze dan wanneer ze nodig zijn, denk ik dan. Wanneer vlinder ziek is of sneeuwvlokje zijn/haar entingen moet krijgen oid.

De collega van mijn vriend heeft meteen al zijn vaderschapsverlof op elke maandag ingepland = +- anderhalf jaar aan maandagen die hij op die manier als vaderschapsverlof opneemt.

Ik ben het helemaal eens met Varekaj - goed dat beide ouders voor de kinderen zorgen, en dat kan in theorie natuurlijk enkel als de vader daar ook de tijd voor krijgt. Maar hell no dat dit ten koste moet gaan van werknemers zonder kinderen, die idd werk moeten gaan opvangen voor de afwezige ouders, overuren moeten draaien, shiften moeten draaien, en laatste keuze krijgen bij aanvraag voor vakantie.
Want pappie en mammie kiezen uiteraard allemaal de leuke dagen - Kerst, de zomervakantie, paasvakantie, ... Het is niet omdat ik geen kinderen heb dat ik geen waarde hecht aan Kerst hoor. De zomervakantie hoef ik niet perse, wij gaan bewust buiten het seizoen op reis, maar Kerst valt toch echt gewoon op 24-25 dec. en die wil ik dan ook gewoon kunnen vieren.

Ik werk als huishoudhulp, dus heb er niet zo heel veel last van, maar bij mijn vriend is dat anders.
Daar vraag je je vakantie aan, en die wordt meestal wel goedgekeurd - tenzij iedereen dezelfde dagen aanvraagt, er moet natuurlijk wel volk op de werkvloer zijn. Dan zijn de eerste 3 aanvragers de winnaar, zegmaar. Wij hebben geen kinderen dus plannen niet op 1 januari al heel het jaar in - met als gevolg dat tegen wij ons met de vakantie gaan bezig houden, al die fijne dagen al zijn ingepikt. Daardoor creëer je de mentaliteit van "om ter eerste vakantie aanvragen", wat mij niet heel fijn lijkt. Ik als partner stoor me er in ieder geval aan dat mijn vriend nooit eens vrij kan krijgen met de feestdagen omdat alle pappie's die dagen al ingepikt hebben op 1 januari.

Degene die daar de verlof goedkeurt (of afkeurt) is natuurlijk ook een pappie |o
Dus wanneer alle pappie's al hun ouderschapsverlof al hebben opgenomen en vlinder laat een scheet, mag daar altijd gewoon verlof voor genomen worden (ook als die veel te kort op voorhand wordt aangevraagd) en als je te laat komt omdat sneeuwvlok snot aan tafel heeft gesmeerd is dat ook oké. En natuurlijk mag je vroeger weg omdat vlinder een (10de) eerste schooldag heeft.

Het is dat ik daar niet werk, want ik had er anders al héél lelijk om gedaan hahaha, als partner-van maak ik me er al kwaad om _O-

Edit: hier in het dorp is het 's ochtends nu wel héérlijk rustig op de baan. Ik rij (omdat dat moet) regelmatig op een tweerichtings-fietspad met mijn scooter, en tijdens de schoolperiodes is dat echt een hel, die rotjong fietsen vrolijk met 5 naast elkaar in de voor mij tegengestelde richting en gaan dan als een gek gillen als we elkaar passeren. Nu heb ik het fietspad voor mij alleen, lekker rustig zo!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:48

Opzich zou je vriend ook op 1 januari de feestdagen vrij kunnen vragen natuurlijk.. niet heel gek

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:59

LWDaisy schreef:
Want pappie en mammie kiezen uiteraard allemaal de leuke dagen - Kerst, de zomervakantie, paasvakantie, ... Het is niet omdat ik geen kinderen heb dat ik geen waarde hecht aan Kerst hoor. De zomervakantie hoef ik niet perse, wij gaan bewust buiten het seizoen op reis, maar Kerst valt toch echt gewoon op 24-25 dec. en die wil ik dan ook gewoon kunnen vieren.

Ik heb liever 25-26 dec vrij. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:04

Jildau schreef:
LWDaisy schreef:

Ik heb liever 25-26 dec vrij. :D

Belgen hebben geen 2e kerstdag :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:36

We hebben alleen 2e kerstdag als kerstdag in een weekend valt, en dan hangt het een beetje van je werkgever af. Mijn vorige gaf zelf de vrijheid om die dag in te plannen binnen 6 weken. Waar ik nu werk is de dienst sowieso gesloten op maandag 26/12 dit jaar :D

Wat deed mijn ex-collega als kerst (en oudejaar) in een weekend vielen? Vrijdag voor kerst nam ze vrij, want late dienst. Op donderdag nadien plande ze een verplichte dag ivm leeftijd die ze krijgt (ADV heet dat hier), op vrijdag nam ze dan die feestdag waar ze nog recht op had en op maandag nadien dan de andere feestdag.
Zo flikte madam het ieder jaar weer om vanaf woensdagmiddag 13u tot dinsdagmiddag 13u de week nadien thuis te zijn, terwijl het haar geen enkele (!!) dag aan normale jaarlijkse vakantie kostte. En ieder jaar opnieuw kreeg ze van mijn diensthoofd (en hoofd HR) te horen dat dit niet collegiaal was en ieder jaar ging ze huilen bij de directeur en kreeg ze alsnog gelijk. "Want ze mag toch bij de kindjes zijn met de feestdagen". Maar dat ze elk jaar opnieuw alle andere collega's een lang weekend vrij daarmee ontnam, dat boeide hem niet.

Loopbaanvermindering is eigenlijk een onderbreking om bijvoorbeeld te gaan studeren, reizen, noem maar op. Vroeger kon je dat gewoon aanvragen, de laatste jaren kan het alleen nog met toestemming van je werkgever. Dus als die zegt "nee, past niet" om bijvoorbeeld een studie te gaan doen, dan heb je fiks pech. Dan moet je het doen met het beperkt aantal dagen voor opleiding (is 3 weken geloof ik) en die zijn bedoeld voor je examens en de rest naast je job in eigen tijd erdoor krijgen.
Zo kon je ook beschermd voor ontslag en met soort minimale uitkering een wereldreis gaan maken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:40

Oh hahahaha vandaar.. Ik denk al hoezo is kerst op 24 en 25? :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:01

Jildau schreef:
Oh hahahaha vandaar.. Ik denk al hoezo is kerst op 24 en 25? :')

De 24ste eet je je lam (maar moet je nog gaan werken in BE), en de 25ste kom je daarvan bij, dat is wel een feestdag :j
De 26ste is mijn broer jarig, dus altijd feest hier haha.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:57

Varekaj maar dat vind ik toch echt wel bij manager die dat goedkeurde.
Bij ons zijn feestdagen gekoppeld; je werkt dus of kerst of oud&nieuw. Maar ook of Pasen of Pinksteren, of bevrijdingsdag of koningsdag.
Eigenlijk nooit gezeur over onderling.
Terwijl ik nog nooit oud en nieuw gewerkt heb, en anderen nog nooit kerst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:05

Zo blij dat ik gewoon vrij kan nemen wat mij uitkomt. Moet gewoon met mijn agenda en projecten rekening houden. Wat een collega doet boeit niet. Heel blij mee.

Ik irriteer me wel beetje aan een collega die alle verloskunde afspraak geneuzel onder werktijd doet. Werkt gewoon parttime he. Maar ja andere kant, ze heeft groot gelijk als manager er niks van zegt _O-

Vandaag was ik met de lunch gestopt. En de middag neem ik geen verlof op hoor. Ochtend was productief zat, goed aan jezelf denken met een te hoge werkdruk. Alle collega's met koters besteden ook zat werkuren aan kinderen ipv werk :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:07

DuoPenotti schreef:
https://www.destentor.nl/gezin/medepass ... QNxFDi-7TA

En dat gaat dan vliegen :n
Want nee dat laat je niet schieten.

En dan die laatste zin:'betaal ik hier ook nog geld voor? Wat een ellende"

Je zou verdorie de rest moeten compenseren... Je zou er bij zitten :x

Nou precies. Wie haalt het dan ook in z'n kop om met een kind van een jaar (kappen ook met je 14 maanden) een vlucht van 10 uur te nemen? En inderdaad moet je nagaan dat de rest ook betaald voor jouw asociale gedrag.. Gekkenwerk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:14

Ze zouden ook kindervrije vliegreizen aan moeten bieden, net als vakanties. Hoe verzin je het om zo lang met twee van die kleintjes te gaan vliegen 8)7

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:21

Ja maar.... Het was gratis...

Ze zouden voor die herrieschoppers een geluiddichte ruimte moeten hebben.
Met toeslag van 200 euro.
Ook voor dronken lui.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:32

Kindvrij vliegen lijkt me heerlijk haha.

En die weken/maanden vind ik ook altijd zo verwarrend, dat begint al met een zwangerschap zoveel weken. Dan denk ik hoe lang moet je dan nog? Ik heb geen idee hoe lang iemand zwanger is? Dan denk ik zeg gewoon hoeveel maanden of bv hoeveel weken je nog moet of gewoon het komt in september.
En idd bij kleine kinderen zoveel maanden oud, ja dus? Baby, evt half jaar vooruit, jaar, peuter, kleuter, of x jaar. Klaar haha.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:59

Na dit topic opende ik YouTube en dit was het eerste wat op de home page stond :')

https://youtu.be/0o1ed3YSIYM

My god, het idee al van zo’n krijsbaby zo lang aan boord %) Ik vond dit filmpje al te lang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:06

Smurffie: als de manager het afkeurt en die persoon gaat huilie doen bij een nogal "we moeten coulant zijn" hogere geplaatste persoon, dan heb je het gewoon zitten hoor. Want die overrulede mijn manager gewoon.

Bezoek aan gyneco etc mag gewoon onder werktijd in BE, mits de voorwaarde dat het echt niet anders kan qua planning. Praktijk is dus gewoon dat ze alles onder werktijd inplannen, want wie kan in godsnaam controleren dat de gyn geen ander plekje vrij had in de agenda.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:09

Een kindvrij hotel boeken was de beste keuze die ik ooit heb gemaakt <3
Nu nog kindvrij vliegen idd :=

(Waarom maakt mijn autocorrect van kindvrij kindvriendelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:18

Omdat jij bij kindvrij vliegen een kind niks aan kan doen? Dat maakt kindvrij vliegen ook kindvriendelijk

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:22

Varekaj schreef:
Omdat jij bij kindvrij vliegen een kind niks aan kan doen? Dat maakt kindvrij vliegen ook kindvriendelijk

Oh ja!