Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:26

DuoPenotti schreef:
ik heb goede ervaringen gehoord van die kussentjes die vocht opnemen en die je daarna weer kunt drogen

deze
https://www.winparts.nl/schoonmaken-bes ... EQAvD_BwE#

die zijn goed, ik heb er een heleboel, ga ze nu weer opzoeken , want mijn man zei dat de binnenkant van mijn auto bevroren was (ik mag zelf voorlopig niet autorijden, dus ik heb het niet zelf gezien). Ik ga die zakjes weer "opladen" in de magnetron en vragen of mijn man ze in mijn auto legt

Kimmie25501

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:20

Ik vraag me iets af. Ik heb vanavond een concert in 013 in Tilburg en Marokko speelt. Ik wilde eigenlijk met de trein gaan, maar ik denk toch dat het niet zo slim is ivm eventuele rellen. Denken jullie dat 013 wel met de auto bereikbaar zal zijn? De vorige keer stond de spoorlaan helemaal vast, dus ik ben nu een beetje in dubio wat de slimste actie is om te doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:42

Toevallig precies dezelfde zakjes besteld met :) ben benieuwd.
Maar zoek vooral ervaringen met zo'n spray. Daar durf ik niet de eerste de beste van te pakken eigenlijk.

Kimmie, verwacht niet dat de Spoorlaan druk is op een zaterdagavond. Al is het wel echt een kak weg om te rijden ja.
Evt parkeren bij Pietervredeplein? Of langs Oost de stad in als dat nog kan, dan heb je niet zo'n lang stuk over de spoorlaan. Volgens mij zit er aan die kant ook een parkeergarage, Tivoli?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:47

Nyaleti, ik bedoel meer dat de vorige keer toen Marokko speelde ze met auto’s de weg hadden vastgezet en allemaal uitstapten en gingen dansen enzo. Dus dat is meer waar ik over zit te dubben. Langs oost de stad in is wel slim ja. Ik zal dat eens voorleggen aan de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:10

Zijn de afzonderlijke delen van je lichaam, terwijl je nog in leven bent, 'inanimate objects' of niet?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:16

Mkango schreef:
Zijn de afzonderlijke delen van je lichaam, terwijl je nog in leven bent, 'inanimate objects' of niet?

Nee ik denk het niet. Want ze kunnen in zekere zin op eigen kracht bewegen.
Maar hoe zit het als je wakker wordt met een lamme arm omdat je er op gelegen hebt?

Edit: Google translate vertaalt het als levenloos voorwerp. En mijn biologieboek definieert dat als iets dat niet leeft en nooit geleefd heeft. Dus volgens die definitie zijn je lichaamsdelen nooit levenloze voorwerpen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 11-12-22 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:19

Hoe bedoel je dat precies? 'Inanimate' betekent toch levenloos? Je lichaamsdelen leven of hebben geleefd en zijn daarmee per definitie niet levenloos. Of bedoel je wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:44

Picopico schreef:
Hoe bedoel je dat precies? 'Inanimate' betekent toch levenloos? Je lichaamsdelen leven of hebben geleefd en zijn daarmee per definitie niet levenloos. Of bedoel je wat anders?
Nee, dat bedoel ik. :j In een levend vingerkootje zijn bijvoorbeeld wel processen gaande, maar het is niet zo dat het op zichzelf kan ademen of acteren. Als je het afhakt, is het immers al vrij snel verworden tot een levenloos voorwerp.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 02:01

Ik weet niet of je inderdaad kunt zeggen dat je vingers leven. Jijzelf leeft, maar je lichaamsdelen... Ik weet het niet :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:48

Een vingerkootje is geen op zichzelf staan organisme. Het is deel van een lichaam. Dus het is niet levenloos maar het is ook niet levend.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 09:59

Maar het kan wel dood zijn :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:05

Precies, er zijn 3 categorieën, niet 2: levend, dood, levenloos. Afgehakt vingertopje valt bij mijn weten onder dood. Behalve de nagel, die meen ik net als haar wel levenloos is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:33

gomir schreef:

Nee een vingerkootje kan niet dood zijn. Het organisme waar het toe behoorde kan dood zijn. Maar het vingerkootje leefde al niet dus kan ook niet dood zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:39

Suzanne F. schreef:
gomir schreef:

Nee een vingerkootje kan niet dood zijn. Het organisme waar het toe behoorde kan dood zijn. Maar het vingerkootje leefde al niet dus kan ook niet dood zijn.

Moet iets een zelfstandig levend organisme zijn om te leven dan? Dat vingerkootje bestaat helemaal uit levende cellen, dus waarom zou dat niet leven?

Het kan ook afsterven terwijl het organisme waar het onderdeel van uitmaakt blijft leven. En als het dood kan gaan, dan moet het daarvoor toch geleefd hebben?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:44

Kom eens naar de zwarte vingers/tenen/voorvoeten kijken die ik soms bij vaatpatiënten tegenkom. Die zijn hartstikke dood, terwijl de persoon die eraan vast zit gewoon ademt en terug praat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:48

Maar is niet elk afzonderlijk lichaamsdeel hartstikke dood? Of het nou je hart, je longen, je hersenn of je vingertopje is... zonder elkaar gebeurt er helemaa niks. Dus we zijn gewoon allemaal een beetje Schrödingers kat :))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:50

Hilli schreef:
Maar is niet elk afzonderlijk lichaamsdeel hartstikke dood? Of het nou je hart, je longen, je hersenn of je vingertopje is... zonder elkaar gebeurt er helemaa niks. Dus we zijn gewoon allemaal een beetje Schrödingers kat :))

Die lichaamsdelen zijn allemaal gelukkig hartstikke levend. Dat is waarom orgaan- en weefseldonaties überhaupt kunnen bestaan.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:35

Lalidan schreef:
Precies, er zijn 3 categorieën, niet 2: levend, dood, levenloos. Afgehakt vingertopje valt bij mijn weten onder dood. Behalve de nagel, die meen ik net als haar wel levenloos is.

Dit dus.
Niet opgelet bij biologie? :))

Er vinden levensprocessen plaats > levend
Er vonden levensprocessen plaats > dood
Er hebben nooit levensprocessen plaatsgevonden > levenloos

In een vinger vinden levensprocessen plaats, dus leeft het. Hak je het af, dan stoppen die levensprocessen en sterft het > dan is het dood. Het maakt niet uit of het op zichzelf zou kunnen leven of niet.

Levenloos, dat zijn dingen als stenen, ijzer, etc.

Virussen zijn dan weer een gevalletje apart, want die hebben een gastheer nodig om levensprocessen (voortplanting) uit te kunnen voeren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:14

Zo heb ik dat ook altijd geleerd Picopico maar waarom hebben ze het op het nieuws vaak over "het levenloze lichaam"?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:47

Omdat biologie en taal twee verschillende vakken zijn. :D
Als je hart breekt, heb je niet twee stukken hart in je borstkas zitten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:13

Gini schreef:
Omdat biologie en taal twee verschillende vakken zijn. :D
Als je hart breekt, heb je niet twee stukken hart in je borstkas zitten.

Spreektaal is inderdaad helaas vaak wat slordig in zijn definities.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:15

Picopico schreef:
Levenloos, dat zijn dingen als stenen, ijzer, etc.

Hoe zit dat dan met kalksteen (sediment van voornamelijk skeletmateriaal van foraminiferen), steenkool, bacteriële ijzerafzettingen, etc.?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:01

Dat is een punt van discussie. Geen idee hoe dat beschouwd wordt :+
In feite is het dood materiaal (steenkool en aardolie worden niet voor niets fossiele brandstoffen genoemd), maar wel van lang geleden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:53

Op mijn werk is het nu super koud. Van de week dus met een shirt met lange ipv korte mouwen gewerkt (+ Werkblouse + werk fleece vest).

Ondanks het continu kou hebben, begon ik erg te zweten aan het einde van de dag. Echt van dat stink zweet (sorry) :+
Ik denk dat dat komt omdat het dus helemaal niet meer kan ademen.
Wat voor soort stof kan ik het beste aan doen? (Budget optie wel)

Werkblouse is van katoen denk ik en moet aanblijven, fleece vest is ook verplicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:16

Nyaleti schreef:
Op mijn werk is het nu super koud. Van de week dus met een shirt met lange ipv korte mouwen gewerkt (+ Werkblouse + werk fleece vest).

Ondanks het continu kou hebben, begon ik erg te zweten aan het einde van de dag. Echt van dat stink zweet (sorry) :+
Ik denk dat dat komt omdat het dus helemaal niet meer kan ademen.
Wat voor soort stof kan ik het beste aan doen? (Budget optie wel)

Werkblouse is van katoen denk ik en moet aanblijven, fleece vest is ook verplicht.

Fleece ga je sowieso al van zweten...dat is gewoon plastic..het sluit af, helaas.

Mag je geen katoenen vest aan?