Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:27

Loretta schreef:
De WHO is ook al aardig optimistisch.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/who-pand ... 2-eindigen

Ik verwacht dat ze ons in Nederland nog wel even aan het lijntje proberen te houden met "wat als" en "stel nou dat". Maar uiteindelijk zullen ze dat hier ook niet meer vol kunnen houden.

Dát, deze terechte opvatting, zie ik als de valkuil. Voorzichtigheid om de besmetting niet té snel laten rond gaan is wel belangrijk.
Ook blijft vaccineren wel degelijk belangrijk.
Verder niet alleen Nederland. Het betreft net zo goed de rest.

Positief nieuws echter.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-12-21 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:28

Huertecilla schreef:
Pandora2 schreef:
Een mens geraakt er gewoon het noorden van kwijt :D

Gelukkig woon ik in de bergen in het uiterste zuiden van de EU {:}

:D 8-)

Ik ben best wel een tikkeltje jaloers eigenlijk op die plek. {:}

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:30

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:

Ik verwacht dat ze ons in Nederland nog wel even aan het lijntje proberen te houden met "wat als" en "stel nou dat". Maar uiteindelijk zullen ze dat hier ook niet meer vol kunnen houden.

Dát, deze terechte opvatting, zie ik als de valkuil. Voorzichtigheid om de besmetting niet té snel laten rond gaan is wel belangrijk.
Ook blijft vaccineren wel degelijk belangrijk.

Positief nieuws echter.

Alleen ben ik na 2 jaar angst wel redelijk afgestompt voor die angst. En ik denk dat dat zeker voor veel meer mensen geldt. En dan ben ik op het gebied van ziektes nog een behoorlijke mietje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:32

Loretta schreef:

Nou, er zijn genoeg mensen die zeggen 'ze zijn te laat!' - 'ze laten mensen doodgaan' - 'we moeten een half jaar in lockdown!' - 'alles moet dicht!' - "waarom is Ikea open!'
Dus wie houdt wat dan precies aan welk lijntje?

dus het is maar net voor welke spreekwoordelijke parochie je preekt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:34

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:
FFP2 is in het zh alleen tijdens directe zorg bij hoog O2 gebruik en vernevelen
Verder chirurgisch mondmasker.

In andere landen gebruikt men al een tijdje FFP2 en beter hoor, want besmettingen via de lucht zijn de belangrijkste vorm van besmettingen. FFP2 beschermen aanzienlijk beter dan chirurgisch bij corona, dus als iemand niet besmet wil raken, dan is dat de zinvolste voorzorg die je kunt nemen.

Tja dit zijn de regels via het zh
Dmv isolatie posters op de deuren staat precies welke pbm nodig is per kamer.

Moet zeggen dat je op cohort wel ffp2 masker ophoudt en alleen de handschoenen verwisselt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:40

Matheno schreef:
Miran schreef:
Doen ze dat ook als je geen klachten hebt, eens per jaar bloedonderzoek?

Ja hoor, ik laat elk jaar een algemeen bloedonderzoek doen. 5 januari heb ik weer een afspraak staan.

Ik heb ook zonder klachten serologie laten testen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:42

ravellie schreef:
Tja dit zijn de regels via het zh
Dmv isolatie posters op de deuren staat precies welke pbm nodig is per kamer.

Moet zeggen dat je op cohort wel ffp2 masker ophoudt en alleen de handschoenen verwisselt

En dan is het nog per ziekenhuis verschillend heb ik gemerkt.
Daar waar ik vw-werk deed op de IC moesten bezoekers aan een corona patiënt helemaal in pak, incl bril, handschoenen een FFP2 masker.
We hadden ook patiënten vanuit andere ziekenhuizen en dan kwam dat bezoek en hadden echt iets van wow, waar wij kwamen kregen we niets als dat blauwe maskertje bij de ingang van het ziekenhuis, meer niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:46

Cer schreef:
Loretta schreef:

Nou, er zijn genoeg mensen die zeggen 'ze zijn te laat!' - 'ze laten mensen doodgaan' - 'we moeten een half jaar in lockdown!' - 'alles moet dicht!' - "waarom is Ikea open!'
Dus wie houdt wat dan precies aan welk lijntje?

Degenen met overgewicht en onderliggend whatsit?

Citaat:
dus het is maar net voor welke spreekwoordelijke parochie je preekt.

De rest?

Kijk Cer, we zijn nu over het algemeen genomen met zijn allen als samenleving nu al sinds maart/april bereid om allerlei beperkingen op te volgen en ons te laten vaccineren om te voorkomen dat de kwestbaren de zorg overstromen.
Uiteaard niets waardering daarvoor mogelijk, nee, hameren op meer van hetzelfde want kwestbaren, overstromen zorg et al.
Nóg een jaar herhalen van hetzelfde en dan weer alles dicht met kerst 2022, is dat het uitzicht wat we willen of wat?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:50

Huertecilla schreef:
Kijk Cer, we zijn nu over het algemeen genomen met zijn allen als samenleving nu al sinds maart/april bereid om allerlei beperkingen op te volgen en ons te laten vaccineren om te voorkomen dat de kwestbaren de zorg overstromen.

Ik doe het anders gewoon omdat ik niet wil dat mensen onnodig (ernstig) ziek worden of overlijden hoor. Dat de zorg helemaal vastgedraaid zit is ook een probleem, maar de mensenlevens die het kost vind ik op zich al reden genoeg om het doorgaan van een besmettelijke en dodelijke ziekte te willen voorkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:57

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Ik doe het anders gewoon omdat ik niet wil dat mensen onnodig (ernstig) ziek worden of overlijden hoor. Dat de zorg helemaal vastgedraaid zit is ook een probleem, maar de mensenlevens die het kost vind ik op zich al reden genoeg om het doorgaan van een besmettelijke en dodelijke ziekte te willen voorkomen.

Goh wat goed van jou Shadow.
Uiteraard zijn er legio (sociale) motiveringen meer. Zoek het lijstje wat ik gaf van míjn motieven maar op.

Punt is dat de meerderheid niet of nauwelijks problemen zou hebben met het oplopen van dit virus. Wél bereid is geweest tot vaccineren en beperkingen voor een deel van de samenleving. Met stank voor dank want het is nooit genoeg en hún schuld dat....etc.

Kom jij eens met een beter alternatief dan nog een jaar hetzelfde en hetzelfde met kerst 2022.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:59

Huertecilla schreef:
Kom jij eens met een beter alternatief dan nog een jaar hetzelfde en hetzelfde met kerst 2022.

Je hebt dus alle keren dat ik dat geprobeerd heb niet gelezen? Nogal ondankbaar voor iemand die zelf de hele tijd klaagt dat mensen niet lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:00

Huertecilla schreef:
Uiteaard niets waardering daarvoor mogelijk, nee, hameren op meer van hetzelfde want kwestbaren, overstromen zorg et al.
Nóg een jaar herhalen van hetzelfde en dan weer alles dicht met kerst 2022, is dat het uitzicht wat we willen of wat?!

Kijk HC, ik heb weer géén idee wat je hiermee bedoelt.
Mijn post droop in ieder geval van het sarcasme omdat de overheid het nooit goed kan doen. Als de ene kant zegt 'het moet dicht' zegt de andere kant 'het moet open'.
Citaat:
is dat het uitzicht wat we willen of wat?

Ik neem aan dat dat een retorische vraag is..

Los daarvan, verder denk ik dat niet iedereen te redden is... als je kunt, moet je je best doen om mensen te helpen.. maar hele erge ouderen met onderliggend lijden en overige mensen die wellicht van alles en nog wat mankeren, die gaan echt een keer overlijden...
Wij houden als mensheid al bijzonder veel aan de praat... maar goed, dat is een heel lastig vraagstuk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:04

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Er zijn meer problemen die inmiddels ernstige vormen aan gaan nemen. Wat te denken van alle ondernemers die het water aan de lippen staat. En dan heb ik het nog niet over de prijsverhogingen. Daarnaast nemen de psychishe klachten bij velen enorm toe. Het is niet zo makkelijk om nog een jaar op deze manier door te gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:13

Loretta schreef:
Er zijn meer problemen die inmiddels ernstige vormen aan gaan nemen. Wat te denken van alle ondernemers die het water aan de lippen staat. En dan heb ik het nog niet over de prijsverhogingen. Daarnaast nemen de psychishe klachten bij velen enorm toe. Het is niet zo makkelijk om nog een jaar op deze manier door te gaan.

We zouden kunnen proberen om die problemen aan te pakken zonder dat het idee is dat we extra veel mensen ziek laten worden of dood laten gaan. Die dingen staan niet automatisch tegenover elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:22

Shadow0 schreef:
We zouden kunnen proberen om die problemen aan te pakken zonder dat het idee is dat we extra veel mensen ziek laten worden of dood laten gaan. Die dingen staan niet automatisch tegenover elkaar.

Ok, leg het ons eens uit Shadow.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:33

Matheno schreef:
Needje schreef:
2G+ heb ik eerder voorbij horen komen maar wat is dat?

Dat is toch geprikt of genezen + een PCR test?

Ja vaak + test of booster
Maar soms ook + masker.
Wij hebben nu of of.
Dus in Restaurant 2G+ masker
In Zwembad 2G+ test of booster

Het is niet echt meer te volgen eigenlijk, vooral als het fitnes en zwembad en massage in een gebouw is want dan is het in elke afdeling anders %)

Dat 2G + booster als vrijbrief (beloning) is gewoon dom en een herhaling van afgelopen zomer. Zeker nu de geboosterde mensen vooral de zwakste groep is die je dan zonder afstand en masker alle vrijheid geeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:57

Huertecilla schreef:
Ok, leg het ons eens uit Shadow.

Aan jou? Omdat je zo open staat voor andere ideeen en altijd zo respectvol leest? Daar heb ik weinig zin in. Ik heb al een aantal keren geschreven hoe het er volgens mij uit zou moeten zien, zoek dat maar terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:05

Loretta schreef:

Waarom aan het lijntje houden?
Wat een wantrouwen?

Wetenschappers vinden de testresultaten nu nog niet genoeg. Het zijn te kleine aantallen, waarop nu de conclusies getrokken worden.
Met 1 of 2 weken verwachten ze de cijfers over een groter aantal mensen met omikron.

Ik vind het niet meer dan normaal dat een arts of viroloog nog even voorzichtig is.

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:09

Precies dat inderdaad. De resultaten zijn nog niet genoeg. Is gewoon wetenschap, niets vreemds aan. Als ze positieve conclusies kunnen trekken zullen ze dat echt niet nalaten.

Als mensen er te vroeg mee aan de haal gaan krijg je weer taferelen als 'jullie hadden belóófd dat omikron...'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:25

Die wetenschappers wetenschappen toch flink wetenschappelijk door.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:59

Electra63 schreef:
Wat een wantrouwen?

Mwah, zou dat geen wantrouwen meer noemen na 20 maanden liegen door omissie; meer ervaring :)*

Maar.... laten we nog éven wachten :D

Covid19 is een nieuw feit voor de mensheid.
Daar gaan mensen aan blijven overlijden.
Ouderen, mensen met overgewicht en/of andere risico-factoren hebben daar meer kans op. De rest niet zo bar veel.

Aan de positieve kant:
We hébben vaccins.
Nu een mildere, besmettelijker variant.
Dan is het eígenlijk verder een afweging tussen vrijheid voor die rest versus de vrijheid voor de risicogroepen met wat de gezondheidszorg aankan als scherp van de snede.

We hebben met zijn allen nu bijna twee jaar op de rem van ons leven gestaan.
We hádden al zelfdoding in de top op de lijst van doodsoorzaken.
Beetje positef vooruitzicht lijk míj hoognodig.
Ík zie het nodig dat meer besmettingen met omicron de natuurlijke weerstand onder de bevolking verbreidt. Ík zie dat als het licht aan het einde van de huidige tunnel.
Ja, en dat houdt in dat er mensen doodgaan daaraan. En weet je? Dat gaan ze tóch!
Hoe langer hoe meer we risicogroepen beschermen hoe langer hoe meer de rest beperkt moet worden/blijven.
Kies maar.

Ethisch vraagstuk.
Was het maart/april 2020 al. Is het twee jaar beperkingen verder onveranderd nog steeds.

Ík kies voor kwali-tijd.

Mizora

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:02

Er zijn in Nederland in 2020 niet meer zelfdodingen geweest dan in de jaren ervoor (uit mijn hoofd gezegd zelfs een paar minder, maar ruimschoots binnen de verwachte schommelingen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:11

Huertecilla schreef:
Ethisch vraagstuk.
Was het maart/april 2020 al. Is het twee jaar beperkingen verder onveranderd nog steeds.

Ík kies voor kwali-tijd.

Een ethisch vraagstuk heeft de noodzaak om ook de andere kant te bekijken. Jij kiest voor 'kwali-tijd' ten koste van anderen die jou niet interesseren en waarvan jij het niet erg vindt als die de gevolgen dragen. Dat is geen ethisch standpunt maar gewoon egoisme.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:13

Citaat:
...ten koste van anderen die jou niet interesseren en waarvan jij het niet erg vindt als die de gevolgen dragen...

Dit werkt blijkbaar wel maar 1 kant op....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:17

Cer schreef:
Citaat:
...ten koste van anderen die jou niet interesseren en waarvan jij het niet erg vindt als die de gevolgen dragen...

Dit werkt blijkbaar wel maar 1 kant op....

Hoe bedoel je dat?