Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:02

Marjo schreef:
Poekkie schreef:

Omdat vega of gluten vaak gewoon heel moeilijk te regelen zijn omdat het zo specifiek is.
Deze persoon kan gewoon alles eten, hoeveel ze neemt is haar keuze. Als ik met de auto kom en daarom geen alcohol drink of als ik gewoon bijna geen honger heb die dag en daarom minder neem, zou ik daar ook nooit korting voor vragen. Dan is het gewoon een straatje zonder eind.

Hoeveel je eet is geen keuze hoor ;) Je zit gewoon veel sneller vol dus kun je minder eten/drinken.

Je vergelijking klopt daarom ook niet. Als je met de auto komt kun je de hele avond non-alcoholisch drinken. Als je een gbp hebt, dan kun je simpelweg niet de hele avond drinken als je ook nog wat wil eten.

Ik zou me even inlezen in een gbp als ik jou was, want hiermee stoot je een heleboel mensen tegen het hoofd. Mijn zus heeft een gbp gehad, betaalt in restaurants vaak half of kinder tarief en eet duidelijk veel minder dan wij. Simpelweg omdat ze niet meer kán eten.

Ik had er zelf bewust niet op gereageerd maar bedankt voor je reactie :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:04

MyWishMax schreef:
Ik doe aan zulke dingen ook niet mee. Ik kan ook weinig eten, maar geen gbp gehad. Enige waar ik wel eens moeite mee gehad heb is dat degene met een GBP wel een aangepast tarief kreeg en ik die nog minder at niet. (Bij een restaurant snap ik het nog, dit was met een vriendengroep en werd achteraf betaald). Ik had het vooraf ook aangegeven dat ik weinig eet en dat was ook al bekend.

Ik eet zowat geen vlees, bij een bbq vaak alleen wat stokbrood. Dat is dan Heel irritant als mensen niet willen beginnen aan aangepaste tarieven. Want ik heb idd ook die rond de 40 euro meegemaakt voor wat brood met saus en water. :+

Wel gedaan dus, maar nu zou ik het niet meer doen.

Dit is het lastige. Friemel ik snap je overweging, maar jij eet weinig vanwege de GBP, een ander eet vega en dus geen duur vlees, nummer drie drinkt geen alcohol en een ander eet om een andere reden weer heel weinig, zoals MWM. Zo blijf je bezig.
Ik zou het zelf af laten wegen van de groep/persoon die het organiseert en hoe graag ik erbij wil zijn.

ps. Ik vind je in ieder geval niet gierig!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:04

Ik zou niet gaan.. Als je vrienden geen rekening met je willen houden of van je willen profiteren (een ander eet het wel op) zou ik voor de eer bedanken

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:06

Relaxed schreef:
Maar ik vind 38 euro voor ayce ook niet bepaald weinig..

Ik zou voor dat geld nooit naar zo'n bbq-festijn gaan inderdaad :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:08

Billy schreef:
Ik zou niet gaan.. Als je vrienden geen rekening met je willen houden of van je willen profiteren (een ander eet het wel op) zou ik voor de eer bedanken

Het is een vast bedrag bij het restaurant.. dus de vrienden profiteren er niet van dat zij hetzelfde betaald.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:08

Brainless schreef:
Ik een restaurant met vaste prijzen wordt daar geen rekening mee gehouden.. heb 2 vriendinnen met een GB en bij elke All you can eat en/of vaste prijs per menu wordt daar geen rekening mee gehouden.
Ikzelf heb een dochter die moeilijk is qua eten en voor haar betalen wij ook altijd de volle pond.. het is helaas niet anders.

Als ik uit eten ga (met familie of partner) ben ik vaak ongeveer 18 tot 20 euro kwijt, ik geef aan dat ik een GBP heb gehad maar vraag nooit of ik minder mag betalen om eerlijk te zijn, dit is namelijk mijn keuze geweest, als t aanbieden is fijn maar ik geef wel altijd aan dat ik minder eten op mn bord wil want ik heb een hekel aan voedselverspilling dus meer daarom geef ik aan dat ik een GBP heb gehad. Of ik vraag of een doggiebag mogelijk is. Ik ben dus zeker niet de moeilijkste hoor, juist heel flexibel, zijn er namelijk genoeg die anders opstaan en weggaan uit t restaurant. voor 18 a 20 euro zit ik 1. bomvol, 2 heb ik een fantastische avond gehad met 1 of 2 wijntjes/biertjes en 3. ben ik keurig bediend.

40 is daarom voor mij echt extreem voor "gewoon" een bbq en een drankje.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:10

Jildau schreef:
Ik snap ook wel dat ze daar geen rekening mee houden. Dat is de prijs en als je het teveel vindt in verhouding met wat je ervoor krijgt dan ga je niet. Want anders kan iemand die weinig trek heeft ook wel vragen om een lagere prijs. En hoe ga je bij zoiets controleren dat iemand daadwerkelijk weinig eet? Bij een a la carte restaurant kun je nog om een kleine portie vragen maar bij een bbq of all you can eat is dat niet te controleren.

Meeste gbp patienten krijgen een bewijs vanuit het ziekenhuis een soort pasje wat ze moeten laten zien. Dat heeft mijn zus dus ook. Veel restaurants zijn daar gelukkig wel coulant mee en laten haar bv een kinderportie bestellen ipv een volwassen portie. Dat scheelt al enorm.
Poekkie schreef:
Marjo schreef:
Hoeveel je eet is geen keuze hoor ;) Je zit gewoon veel sneller vol dus kun je minder eten/drinken.

Je vergelijking klopt daarom ook niet. Als je met de auto komt kun je de hele avond non-alcoholisch drinken. Als je een gbp hebt, dan kun je simpelweg niet de hele avond drinken als je ook nog wat wil eten.

Ik zou me even inlezen in een gbp als ik jou was, want hiermee stoot je een heleboel mensen tegen het hoofd. Mijn zus heeft een gbp gehad, betaalt in restaurants vaak half of kinder tarief en eet duidelijk veel minder dan wij. Simpelweg omdat ze niet meer kán eten.

Nou sorry, maar ik begrijp je punt echt niet.
Ik lust geen frisdrank... als ik dus met de auto kom kan ik alleen water en melk drinken met als ik geluk heb een sapje, dan haal ik het er ook nooit uit. En toch zou ik het gezeur vinden om dan korting te vragen/eisen. Pas dan toch gewoon en geen probleem.

Ik weeg 47 kg, en eet dus ook sowieso minder dan iemand van 70/80. En als ik moe ben of hoofdpijn heb nog minder. Moet dan alles maar afgewogen worden?

Het is niet mijn bedoeling om iemand tegen het hoofd te stoten maar ik vind deze discussie een beetje hetzelfde als naar een pretpark gaan en willen splitten volgens hoeveel attracties je in wil(de).

De dingen die jij aanhaalt zijn wel eigen keuzes. Geen medische ingrepen die ervoor zorgen dat je beperkt bent.
Nogmaals; lees je eens in over de gbp. Want je spreekt met behoorlijk wat vooroordelen zonder kennis van de ingreep. Je vergelijkingen slaan kant noch wal.

Daarbij, vind ik, dat als jij geen alcohol drinkt dat je ook niet hoeft mee te betalen aan de alcohol van een ander.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:11

_Friemel schreef:
even ter info, ik betaal altijd volle pond in een restaurant of waar dan ook, 90% van de restaurants doen hier niet aan mee, ik betaal dus áltijd volle pond als ik wegga met mijn vriend, zoontje, ouders of vriendinnen. Echter is 40-60 euro voor mij erg veel geld voor een avondje uit, daar eet ik 2 weken van.. we hebben het niet over een 5 sterren gerecht, we hebben het over bbq kipsate, vis, stokbrood (eet ik al niet) en wijn en bier.... Het is dus idd in een restaurant. Ik heb gevraagd of ze konden checken of er een "kleiner" menu is maar kreeg dan t antwoord wat ik in mn post heb gekregen dus = niet gecheckt.

Thanks in ieder geval voor jullie mening, denk dat ik idd ga cancelen :j

O wow... voor zo’n simpele bbq vind ik het überhaupt nogal aan de prijs.

Dit heb ik vorige week betaald in een tapasrestaurant met echt heerlijk eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:11

Maar bij een all you can eat betaald iedereen hetzelfde bedrag.
Met mijn dochter is het ook goedkoper om bij een gewoon restaurant te gaan eten.. want zij eet eigenlijk geen hoofdgerechten en vaak alleen stokbrood met kruidenboter en/of nagerecht.
Ik eet ook heel weinig en heb meestal aan een hoofdgerecht meer dan genoeg... maar dan moet ik niet naar een ayce restaurant gaan als ik goedkoper uit wil zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:13

_Friemel schreef:
even ter info, ik betaal altijd volle pond in een restaurant of waar dan ook, 90% van de restaurants doen hier niet aan mee, ik betaal dus áltijd volle pond als ik wegga met mijn vriend, zoontje, ouders of vriendinnen. Echter is 40-60 euro voor mij erg veel geld voor een avondje uit, daar eet ik 2 weken van.. we hebben het niet over een 5 sterren gerecht, we hebben het over bbq kipsate, vis, stokbrood (eet ik al niet) en wijn en bier.... Het is dus idd in een restaurant. Ik heb gevraagd of ze konden checken of er een "kleiner" menu is maar kreeg dan t antwoord wat ik in mn post heb gekregen dus = niet gecheckt.

Thanks in ieder geval voor jullie mening, denk dat ik idd ga cancelen :j

Als je normaal in 'n restaurant ala carte eet kun je toch ook enkel 2 voorgerechtjes bestellen ipv hoofdgerecht? Dan ben je toch minimaal een tientje goedkoper uit dan mensen met voor- en hoofdgerecht. En al helemaal goedkoper uit dan mensen die ook nog 'n nagerecht nemen en een aantal wijntjes.

Ik ben wel een vleeseter, maar 40 euro aan 'n simpele bbq vind ik ook behoorlijk aan de prijs trouwens. Of is dat met onbeperkt wijn inclusief?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:14

Brainless schreef:
Billy schreef:

Het is een vast bedrag bij het restaurant.. dus de vrienden profiteren er niet van dat zij hetzelfde betaald.

Maar er kwam nog een extraatje achteraan van de organisator mbt als de rekening duurder uitvalt...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:26

Ineke2 schreef:
Maar er kwam nog een extraatje achteraan van de organisator mbt als de rekening duurder uitvalt...

Daar zou ik echt nooit mee instemmen. Als er dan stevig gedronken wordt door 'n deel van 't gezelschap, mag jij mee aftikken. Ik zou alleen m'n eigen rekening betalen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:28

Het is:

voorgerecht: stokbrood met tapenade
hoofdgerecht: BBQ, kipsate, steak of vis met friet
desert: brownie of ijs (eet ik al niet)
en dan 5 drankjes.

Ik heb zojuist geappt dat ik toch niet mee ga, fijn dat de meeste gelukkig toch wel vinden dat ik niet gek ben, kreeg even het gevoel dat ik dagobert duck was :')

En idd, grote groep jongeren, ik weet hoe ze zuipen.. ik betaal al voor 5 drankjes terwijl ik er 1 max 2 drink, 2 is echt uitzonderlijk, vanwege t eten kan ik niet drinken..

Ineke2

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:32

5 drankjes inclusief, ik drink dat echt nooit...Dan eet je toch niks meer :=

Ik denk in dit geval gewoon een goede beslissing Friemel :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:33

_Friemel schreef:
Het is:

en dan 5 drankjes.

Ik heb zojuist geappt dat ik toch niet mee ga, fijn dat de meeste gelukkig toch wel vinden dat ik niet gek ben, kreeg even het gevoel dat ik dagobert duck was :')

En idd, grote groep jongeren, ik weet hoe ze zuipen.. ik betaal al voor 5 drankjes terwijl ik er 1 max 2 drink, 2 is echt uitzonderlijk, vanwege t eten kan ik niet drinken..

Jeetje mina, 5 drankjes vind ik al veel maar 38 euro voor zo'n menu...
Verstandig besluit om niet te gaan hoor! Helemaal niet erg om een keer af te zeggen :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:35

Goed dat je hebt aangegeven dat je niet meegaat. Ieder heeft z'n eigen idee over waarde voor wat je krijgt en eerlijk is eerlijk: ik vind €38 ook best duur als ik het menu zo zie/het type restaurant. Dan BBQ ik veel liever thuis :9

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:35

Dat snap ik ook prima hoor.
Hier met de buurtBBQ... vroeger nam iedereen zijn eigen vlees/drinken mee.
Begin de middag bracht je evt indien nodig een tafel/bbq en je eigen stoelen.
En betaalde je ca 5 a 6E per gezin voor de stokbrood/kruidenboter, bak salade en satésaus.
Wij namen een zak bollen mee en een doos hamburgers (fles mayo en curry) voor onze pubers en voor ons wat vlees.

Vorig jaar lieten ze het vlees/salades/stokbrood enz komen via een catering incl bbq.. dit was 30E pp.. dus voor mijn gezin 150E excl drinken.
Later zakte het bedrag naar 25E pp.. maar alsnog 125E totaal.. toen hebben wij (en meerdere buren) ook niet meegedaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:08

_Friemel schreef:
Het is:

en dan 5 drankjes.

Dan zit het geld dus vooral in die drank, want wat je te eten krijgt is heel basic.
Goed dat je dan idd niet mee gaat, als het echt van die drinkers zijn zal de eindrekening nog wel hoger uitvallen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:09

Wow, dat vind ik echt duur voor wat je krijgt! Ik vermoede al zoiets. Ik vind je zeker niet gierig en had in jouw geval hetzelfde gedaan. Vaak kan je bij dit soort restaurants idd geen kleinere portie krijgen en mag jij voor de rest gaan betalen.

Hoe reageerden de mensen erop dat je zei niet mee te gaan? Daar moet je je niet schuldig om voelen hoor!

poes

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:06

Hangt er maar net vanaf wat voor steak of vis het is ook natuurlijk. Maar goedkoop is het niet.

Ik ken overigens best wat mensen met een gbp en de meeste eten wel vrij normale porties als we uit eten gaan. Maar ik herken het wel als vegetarier. Soms betaal je net zoveel als de rest maar krijg je precies hetzelfde maar dan zonder vlees of vis. Helemaal eerlijk voelt dat niet nee...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:34

Brainless schreef:
Dat snap ik ook prima hoor.
Hier met de buurtBBQ... vroeger nam iedereen zijn eigen vlees/drinken mee.
Begin de middag bracht je evt indien nodig een tafel/bbq en je eigen stoelen.
En betaalde je ca 5 a 6E per gezin voor de stokbrood/kruidenboter, bak salade en satésaus.
Wij namen een zak bollen mee en een doos hamburgers (fles mayo en curry) voor onze pubers en voor ons wat vlees.

Vorig jaar lieten ze het vlees/salades/stokbrood enz komen via een catering incl bbq.. dit was 30E pp.. dus voor mijn gezin 150E excl drinken.
Later zakte het bedrag naar 25E pp.. maar alsnog 125E totaal.. toen hebben wij (en meerdere buren) ook niet meegedaan.

Wat een bedragen, daar wilde iemand nog even verdienen :roll:

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:50

Billy schreef:

Dit dus....38 euro voor 120 gram aan eten en op zn hoogst 2 drankjes is volledig van de pot gerukt. En dan ook nog de opmerking krijgen dat als de rekening onverhoopt toch hoger is dan berekent, dat je dan ook gewoon mee moet bijbetalen......ja dag.
Ik zou dus gewoon niet gaan dan.

edit; en nu je het menu hier neergezet hebt al helemaal niet; het eten is zo basic als maar kan. Dat is maar een mini treedje hoger dan een laf broodje met kaas wat betreft basic.
Goed dat je besloten hebt niet te gaan; 38 euro + eventueel meer ( en ga daar maar van uit want met een grote groep zitten er altijd meerdere die voor heel wat meer drankjes gaan dan maar 5) is wel heel duur voor dit arrangement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:58

Het is toch de keuze van Friemel of ze uit eten gaat?
Geen enkele horeca-ondernemer zet een pistool op haar slaap en eist dat ze uiteten gaat bij hen.

@friemel, jouw keuze, je weet wat je eet, jouw portemonnee. Dat kan je niet van een ander af laten hangen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:42

Nielojram schreef:
Het is toch de keuze van Friemel of ze uit eten gaat?
Geen enkele horeca-ondernemer zet een pistool op haar slaap en eist dat ze uiteten gaat bij hen.

@friemel, jouw keuze, je weet wat je eet, jouw portemonnee. Dat kan je niet van een ander af laten hangen.

Maar ze kan wel om meningen vragen en er antwoord op krijgen. :Y)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:05

Leuk dat dit topic weer leeft!

Laatst werd er een babyshower georganiseerd voor een vriendin. Een vriendin van haar hadden het geregeld en we waren met zijn 12e en gezien de Corona maatregelen hadden we een ochtend en middag groep. De kosten waren €17,50.
Ik zat in de ochtend groep en we gaven namens allemaal een massagebon van €55.
Ik zat daar echt van "meen je dit nou? Nog geen €5 pp voor het cadeautje..?" maar hield mijn mond ;)
Nu hadden wij 's ochtends 'high tea' idee, dus dat waren wat thee smaken en wat koekjes (waar ik met gluten intolerantie niks aan heb, dus had zelf bakje chocolaatjes meegenomen). Dat ik dacht, we zitten hier toch geen €12 pp te eten/drinken :?
Maar 's middags kwamen de foto's van de middag ploeg (waar dus de vriendin in zat die het organiseerde) en de hele tafel vol met lekkere hapjes, allerlei alcohol vrije cocktails enz.
Echt compleeeeet niet in verhouding en toen dacht ik wel had dit ff verdeeld in een ochtend en middag tarief :+
En voor mijzelf een wijze les: volgende keer vraag ik specifieker wat we cadeau doen, want vond dit echt wel schraal.