Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:59

Ik heb gisteren 2 walnoten ontdekt aan een zaailing van Lange van Lod *\o/*

Had eigenlijk verwacht dat die pas over een jaar of 5 zouden gaan beginnen te geven. Hoe blij kun je worden van 2 noten :')

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:25

Ik ga nog even verzinnen wat ik met mijn druiven gaat doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:26

Ik heb er twee jaar geleden siroop van gemaakt. Supersimpel en lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:29

Inleggen? Konijn of stoofvlees met druiven, njam!

Prairy: Ik zag de foto langskomen ja! Wat leuk!

Ik heb een offerte aangevraagd bij de zoetewei. Lang lijstje :') Schapen hebben bijna alle bomen opgegeten na een ontsnapping en onze hond heeft deze winter in zijn puppy periode bijna alle struiken eruit gerukt en in stukken van elkaar gebeten. *Zucht*

Appelbes Nero
Appel dubbele belle fleur
Amerikaanse blauwbes early sweet
Mandarijn Satsuma okitsu
Ichang citrus
Honing bes bleu velvet
Honing bes selectie 3
Japanse papierboom
Chinese dadel Li
Kaki rusian beauty
Kaki nikita’s gift
Nanking kers efimka
Hazelnoot zoete wei
Hazelnoot rode zellernoot
Nasi peer rode
Nasi peer hosui
Boterpeer hardy
Peer Saint Remy
Perzik amsden
Platte perzik louis
Pruim cherrykose
Kerspruim countess
Maribel pruim schropshire
Pruim czar
Aalbes rood
Aalbes wit
Aalbes roze zoetewei
Prairibes jahns
Framboos gele herfstframboos
Vijg bert vd kempen
Vijg sancta maria
Vliesbes sampo
Vlierbes haidegg 17
Rode rabarber canada red

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:33

Misschien siroop wel iets, want bijna alles tegelijk rijp krijg je nooit aangegeten. En mijn lijf doet stom en krijg nu zelfs van druiven blaasjes in mijn mond. :roll:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:47

DeMolenhoek schreef:
Inleggen? Konijn of stoofvlees met druiven, njam!

Prairy: Ik zag de foto langskomen ja! Wat leuk!

Ik heb een offerte aangevraagd bij de zoetewei. Lang lijstje :') Schapen hebben bijna alle bomen opgegeten na een ontsnapping en onze hond heeft deze winter in zijn puppy periode bijna alle struiken eruit gerukt en in stukken van elkaar gebeten. *Zucht*

Appelbes Nero
Appel dubbele belle fleur
Amerikaanse blauwbes early sweet
Mandarijn Satsuma okitsu
Ichang citrus
Honing bes bleu velvet
Honing bes selectie 3
Japanse papierboom
Chinese dadel Li
Kaki rusian beauty
Kaki nikita’s gift
Nanking kers efimka
Hazelnoot zoete wei
Hazelnoot rode zellernoot
Nasi peer rode
Nasi peer hosui
Boterpeer hardy
Peer Saint Remy
Perzik amsden
Platte perzik louis
Pruim cherrykose
Kerspruim countess
Maribel pruim schropshire
Pruim czar
Aalbes rood
Aalbes wit
Aalbes roze zoetewei
Prairibes jahns
Framboos gele herfstframboos
Vijg bert vd kempen
Vijg sancta maria
Vliesbes sampo
Vlierbes haidegg 17
Rode rabarber canada red

Je bent dus eigenlijk al je jonge aanplant weer kwijt? Balen!

Witte aalbes struik mag je bij mij komen halen. Is een flinke struik en ik vind het niet lekker. Mijn moeder houdt ook meer van de rode. Stekken van rode en zwarte bessen kun je dan ook gelijk knippen bij me, en ik heb ook nog wel wat gele (vroege) framboos scheuten als je wil.

Voor rode aalbes, zwarte bes en gewone vlier heb ik trouwens 0,40 voor betaald bij een bestelling bosplantsoen. Ik moest er wel gelijk 25 stuks per soort van nemen. Ik ga daar komend jaar waarschijnlijk nog een keer bosplantsoen bestellen, wil meer beuken hebben. Ik kan, als ik ga bestellen, dan ook voor jou bestellen als je wil.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:50

Marcella schreef:
Misschien siroop wel iets, want bijna alles tegelijk rijp krijg je nooit aangegeten. En mijn lijf doet stom en krijg nu zelfs van druiven blaasjes in mijn mond. :roll:

Ik heb ze gewoon van de stokjes afgehaald en gekookt totdat het sap eruit komt. Daarna zeven door een theedoek en inkoken tot siroopdikte. In potjes of flesjes doen en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:36

Jep, alles kwijt... Op 2 of 3 na dan. Schapen waren uitgebroken en hadden hier en daar wat aangevreten. Wij waren toen nog bezig met hekkens er rond te zetten. Nu staan er hekkens rond, beuken ze deze gewoon kapot om toch maar aan het boompje te kunnen :') Nu zijn we er halve bunkers aan het rondzetten maar die lijken het te doen. Bedankt voor het aanbod! Ga eens kijken wanneer ik langs kan komen :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:09

Mooi lijstje DMH! Ik wou dat ik de ruimte had om dat allemaal kwijt te kunnen, haha.
Prairy, mag ik ook rode en zwarte aalbes meebestellen? Ik woon volgens mij niet superver van je. Zou dat heel tof vinden als dat kan! Echter hoef ik er maar enkele, niet 25... als dat kan. Anders ook prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:51

Century: Wat jij niet wilt neem ik dan wel :D Alles komt op 0,8 hectare te staan. Het is een kwestie van heel handig planten en combineren. Wij moeten uiteraard rekening houden met hongerige schapen en paarden :')

Zoals jullie wel weten zijn mijn tomatenplanten midden mei afgevroren. Ik dacht: Dat wordt niets meer. Ik kijk ondertussen al een maand op een stuk van 2,5 op 5 vol tomatenstruiken. Ik denk een stuk of 15 plantjes. Hier en daar een tomaat maar echt niet je van het.
Nou, ik heb vandaag de tomaten ontdekt hoor! Had even een kindvrij moment dus kon goed gaan zoeken en eigenlijk groeien ze wel op een heel erg logische plaats voor een struik. Tegen de grond _O- Het hangt letterlijk vol! Nog niets rijp maar dat komt wel :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een babykonijntje <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:15

Onze verbouwingen zijn voor een half jaar tot een jaar stil gelegd... Wij hebben alle nodige procedures gevolgd maar blijkbaar is er in de korte tussentijd het een en ander veranderd waardoor nu alles moet uitgetekend worden door een architect, aanvraag moet ingediend worden etc. Daar staan we nu dus. Zonder dak...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:22

DeMolenhoek schreef:
Onze verbouwingen zijn voor een half jaar tot een jaar stil gelegd... Wij hebben alle nodige procedures gevolgd maar blijkbaar is er in de korte tussentijd het een en ander veranderd waardoor nu alles moet uitgetekend worden door een architect, aanvraag moet ingediend worden etc. Daar staan we nu dus. Zonder dak...

Wat vreselijk :knuffel:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:25

Omgh stomme regels soms.

Heb te weinig uren in een dag zitten. Tel daarbij een planning die absoluut geen rekening hou met mij. Aan de andere kant mag ik niet klagen, want heb werk en ben aan het werk. Maar echt soms.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:25

Het is echt zo ruk. De schuur waar het dak van is, daar zit mijn zaak, mijn vriend zijn werkplaats en de konijnen. Het tussenverdiep is niet 100% waterdicht. Er ligt nu overal dubbel plastiek maar dat gaat echt niet alles blijven houden.

Op belgisch niveau is alles nog altijd via een gewone melding
Afbeelding

Maar, op gemeenteniveau moeten wij nu blijkbaar wel opeens een aanvraag indienen en alles laten uittekenen voor het vervangen van de dragende balken. Een gemeente mag dat wijzigen wanneer zij willen en voila. Daar staan wij dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:39

jeetje, wat vreselijk balen. die bureaucratie.. veel sterkte ermee. Is er geen manier om de zaak te versnellen?
waarom komen ze hier op dit moment van de verbouwing mee? zijn jullie toch verlinkt door iemand?

mooie oogsten komen hier voorbij!! Hier valt het nog wat tegen.. de komkommers zijn niet lekker, erg droog met grote pitten... voor de kippen dus maar weer. Courgettes doen het wel goed, maar die geef ik weg want ik vind het niet lekker :)
Boontjes doen het wel goed, zonnebloemen en pompoenen ook wel, uien staan er ook nog goed bij, en ik zal binnenkort de aardappels gaan opgraven, die zijn ook wel gelukt denk ik.
Voor volgend seizoen ga ik eens een beter plan maken. Alleen groenten/fruit die we wel lusten bijvoorbeeld :)

Mijn fazanten groeien als kool.. ze zitten nu buiten in de grote voliere. Ik heb er veel lol van. IK kan nog niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn, ze zien er nog allemaal hetzelfde uit. Denk dat ze nu ongeveer 6 weken zijn.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:55

Ja wij weten wie dit is gaan melden. Of nou ja, toch voor 99%. Het is iemand die in onze straat woont en in de gemeenteraad zetelt. Zij wil blijkbaar een punt maken dat ze de touwtjes in handen heeft. Proces versnellen gaat helaas niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:58

Maar mogen ze dan ook bestaande projecten waar al goedkeuring voor gegeven is wijzigen? Want dat is toch geen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:02

Wij hadden een melding gedaan en dus geen goedkeuring. Melding was voldoende. Maar dat is dus veranderd. Met de corona en de lockdown hier is alles qua levering vertraagd en dus ook onze startdatum. De melding was dus vervallen en hier hebben wij niet op gelet. Onze fout? Ja eigenlijk wel... Maar goed. Wij hadden graag gehad dat die van de gemeente dan ook het lef had gehad om onze oprit op te stappen zodra de eerste plaat eraf ging om dit te melden, ipv 2 weken te wachten tot de volgende vergadering en de dag erna de politie te sturen. Want nu is echt alles eraf. Ook alle steunbalken etc. Wij hebben niets meer staan om een tijdelijk dak op te leggen. Onze zonnepanelen gingen trouwens ook geplaatst worden in september dus dat gaan wij ook maar annuleren

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 11:06

Jeetje DMH.... Dat is echt ruk... Nu loopt heel de planning in de soep. Fijn ook dat ze meedenken met een oplossing :roll:
Hopelijk hebben we (voor jullie) een mooie rustige herfst en kunnen jullie het daar een beetje droog houden. Maar wat zullen jullie balen zeg... Denk je eindelijk even wat aan te kunnen pakken....

Mooi ren Juval! De komkommers, die moet je redelijk jong oogsten, voordat er pitten in zitten. Anders worden ze snel bitter

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:36

Sodeju dat is echt ruk.

Century, ik ga proberen eraan te denken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:51

Jeetje wat rot! Zou het helpen om in overleg te gaan met de gemeente? In een persoonlijk gesprek, niet via telefoon of mail. Desnoods of doorgaan gedoogd kan worden, terwijl je nu de nieuwe regelgeving in gang zet? Wat een naar persoon zeg -O-

En stel je gaat gewoon door, wat zijn dan de gevolgen?

Juval, herkenbaar.. hier dit jaar de wortels vergeten en wel een berg sla. Ik eet echt enkel een paar blaadjes op een broodje hamburger en wat door pastasalade. Zo vaak heb ik dat dus niet nodig _O- Als experiment dit jaar knolvenkel en dat eten we heel veel, dus dat is een blijver. Net als de citroenkomkommer.

Vanmorgen het avondeten bij elkaar bedacht..
Afbeelding
De rode bieten straks inmaken. Die oogst viel tegen, twee grote bieten waren compleet weggegeten, op een worteltje ervan na :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:00

Wel mooie oogst verder!

Wow, DMH, jullie soap blijft maar doorgaan -O- ik hoop toch dat je niet zo lang hoeft te gaan wachten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:02

Vergeet iedere keer mijn oogsten op de foto te zetten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:42

Mooie oogst juval! Fazanten zitten ook mooi :j

Idinn: Ook een heel mooie oogst! Wat kleurrijk :)
Als wij gewoon doorgaan krijgen wij een boete...

Even de stand van zaken hier weergeven :+

Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:53

Dat kunnen ze toch niet maken, om je een jaar met zo'n open dak te laten zitten!