Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:09

Hoe minder reisbewegingen, hoe beter zou ik zeggen.
Soms is het voor je mentale welzijn echt zeer voordelig om even familie te zien. Bijvoorbeeld: je woont hier alleen, je ouders wonen in Spanje en je hebt al 5 maanden geen contact meer met mensen.
Een reisje naar een vage oom zou ik ook zeker niet doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:10

Sheran schreef:
Soms is het voor je mentale welzijn echt zeer voordelig om even familie te zien. Bijvoorbeeld: je woont hier alleen, je ouders wonen in Spanje en je hebt al 5 maanden geen contact meer met mensen.

En wat is het verschil daartussen of het op vakantie gaan met je eigen boot waarbij je nauwelijks contact hebt met mensen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:11

Destination schreef:
Sheran schreef:

En wat is het verschil daartussen of het op vakantie gaan met je eigen boot waarbij je nauwelijks contact hebt met mensen?

Boot is puur lol, familiebezoek niet?
Overigens gaan niet veel mensen met de boot :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:12

Sheran schreef:

En wat nou als je zo'n soort vakantie nodig hebt voor je psychische gezondheid?
Overigens gaan er vrij veel mensen met boot op vakantie, meer dan wat je denkt :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:13

Echt? Cool :)

Nou om maar met Seneca te spreken: 'geluk ligt in jezelf'. Met reizen neem je altijd jezelf mee: wat je zoekt kun je ook hier vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:13

Een familiebezoek 'moet' ook niet. Maar als het jouw mentale toestand kan helpen, doe het dan maar beperk het risico. Hetzelfde geldt voor de familie die je opzoekt: wees je ervan bewust dat het een uitzonderlijke gebeurtenis is en gedraag je er dan ook naar.

Wat die boot betreft: er geldt code oranje voor een land inclusief grenzen op het water. Als je vindt dat er onderscheid is tussen bewegingen op land en op het water, dan kun je je klacht beter neerleggen bij de personen en instanties die over die regelgeving en adviezen gaan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:14

purny schreef:
Booooo schreef:
Sodera; maar jij geeft ook aan dat boodschappen gewoon gedaan moeten worden, ook al ga je op rustige momenten ben je dan ook geen 14 dagen in quarantaine.

En inderdaad; zolang je vanuit Spanje, Frankrijk, Italie etc. niet verplicht in quarantaine hoeft vind ik het ook onnodig voor Turkije.

Ja maar wat JIJ vind kan wel zo zijn, maar wat de regering vind is een ander verhaal. Maar schijnbaar komt dat niet aan bij jou.
Spanje is deels oranje de rest is geel gebied

Sheran schreef:
Dat soort beoordelingen zou ik liever aan de overheden overlaten.

Omdat de cijfers en feiten iets heel anders zeggen, dan wat de overheid vind. Maar dat komt blijkbaar bij jou niet aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:14

het verschil voor mij is dat je familie in een specifiek land woont, en vakantie in meer landen mogelijk is.

@destination, zo kun je natuurlijk altijd redenen bedenken waarom het in die specifieke situatie niet nodig en jij dus best je eigen afweging kan maken en die uitzondering bent. Ik ben niet zo van de 'regels zijn regels', maar je ziet nu wel dat je ook niet zomaar kunt vertrouwen op het gezonde verstand van iedereen. De besmettingen lopen niet vanzelf op.

En daarom vertrouw ik idd op de inschattingen van mensen die er meer van weten dan ik, en die ongetwijfeld ook al deze afwegingen hebben gemaakt.

Ik geloof niet dat wij beschikken over meer en betere informatie dan de overheid.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-08-20 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:15

Euh?

Maar fijn om te weten dat je toegang hebt tot evenveel informatie als de overheid :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:16

Sheran schreef:

Nou om maar met Seneca te spreken: 'geluk ligt in jezelf'. Met reizen neem je altijd jezelf mee: wat je zoekt kun je ook hier vinden.

Goh, er zijn anders aardig wat dingen die je niet in Nederland kan doen. Ik knap bijvoorbeeld ontzettend op van wandelingen in de heuvels en bergen, maar in Nederland is geen berg te vinden. Corona maakt geen onderscheid tussen een familiebezoek of een vakantie.

Karin schreef:
Een familiebezoek 'moet' ook niet. Maar als het jouw mentale toestand kan helpen, doe het dan maar beperk het risico. Hetzelfde geldt voor de familie die je opzoekt: wees je ervan bewust dat het een uitzonderlijke gebeurtenis is en gedraag je er dan ook naar.

Wat die boot betreft: er geldt code oranje voor een land inclusief grenzen op het water. Als je vindt dat er onderscheid is tussen bewegingen op land en op het water, dan kun je je klacht beter neerleggen bij de personen en instanties die over die regelgeving en adviezen gaan.

Maar Corona weet toch niet of jij op vakantie bent of bij familie? Ik kom op mijn vakantie niet zo snel in de buurt van anderen en al helemaal niet bij anderen in huis. Bij een familiebezoek gebeurt dat toch sneller en is het risico op een besmetting imo groter.

Booooo

Als de overheid echt zo verstandig was zouden ze ook wel maatregelen nemen in eigen land. En dan met name deze dagen op het strand (drukke plekken Scheveningen etc.). Maar daar ligt iedereen hutje op mutje, en als er echt geen plekje meer over is bedenken ze toch maar de wegen dicht te gooien :+

MyWishMax

Destination schreef:
Sheran schreef:

En wat nou als je zo'n soort vakantie nodig hebt voor je psychische gezondheid?
Overigens gaan er vrij veel mensen met boot op vakantie, meer dan wat je denkt :=

Dan ga je naar een gebied dat niet oranje is of blijf je in eigen land.
Dat is het verschil tussen familiebezoek en vakantie. Bij de ene zit je toch vast aan een plek, bij de andere kan je ook naar andere plekken.

Maar bij beide zou je je gewoon aan de quarantaine moeten houden. Als dat niet kan omdat je moet werken is het dus niet mogelijk om naar een oranje gebied te gaan. In het ergste geval kom je daar vast te zitten en kan je ook niet naar het werk. Of je overlegt met werkgever wat de opties zijn.

Karin

Lielle schreef:
het verschil voor mij is dat je familie in een specifiek land woont, en vakantie in meer landen mogelijk is.

Dat wilde ik nog toevoegen, maar er was inmiddels alweer aardig wat gepost.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:17

Booooo schreef:
Als de overheid echt zo verstandig was zouden ze ook wel maatregelen nemen in eigen land. En dan met name deze dagen op het strand (drukke plekken Scheveningen etc.). Maar daar ligt iedereen hutje op mutje, en als er echt geen plekje meer over is bedenken ze toch maar de wegen dicht te gooien :+

en daarom mag je dus al helemaal niet vertrouwen op individueel inschattingsvermogen. Mensen gaan hutje mutje liggen, niet de overheid!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:18

Boooo, de cijfers en feiten van het o zo vrije Turkije waar ze ook social media aan banden leggen?
Waar de heer Erdogan de scepter zwaait?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:19

Fitzroy schreef:
Boooo, de cijfers en feiten van het o zo vrije Turkije waar ze ook social media aan banden leggen?

Ohh gaan we op die toer? :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:19

Destination schreef:
Sheran schreef:

Goh, er zijn anders aardig wat dingen die je niet in Nederland kan doen. Ik knap bijvoorbeeld ontzettend op van wandelingen in de heuvels en bergen, maar in Nederland is geen berg te vinden. Corona maakt geen onderscheid tussen een familiebezoek of een vakantie.

Karin schreef:

Maar Corona weet toch niet of jij op vakantie bent of bij familie? Ik kom op mijn vakantie niet zo snel in de buurt van anderen en al helemaal niet bij anderen in huis. Bij een familiebezoek gebeurt dat toch sneller en is het risico op een besmetting imo groter.

Corona weet geen verschil nee, vandaar ook gewoon niet reizen naar oranje gebieden.

Er zijn overigens meer landen met heuvels, niet alleen oranje gebieden. En Nederland heeft heuvels! _O-

Wat Seneca ook meer bedoelt is dat je, als er onrust zit in jezelf, je niet moet gaan proberen die weg te halen met reizen. Daar heb je misschien even wat afleiding, maar uiteindelijk doet het niets aan de onrust in jezelf. Beter dat oplossen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:20

Fitzroy schreef:

Als je zo gaat redeneren mag Hongarije ook wel op oranje. Als je naar de cijfers van het ECDC kijkt, lijkt Turkije stabieler te zijn dan Spanje. Het ene land is oranje, het andere is geel.
https://covid19-country-overviews.ecdc. ... /#2_global

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:21

Toch grappig dat we de verkeerde beslissingen van overheden baseren op cijfers van diezelfde overheden _O-

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:21

Sheran schreef:
Corona weet geen verschil nee, vandaar ook gewoon niet reizen naar oranje gebieden.

Er zijn overigens meer landen met heuvels, niet alleen oranje gebieden. En Nederland heeft heuvels! _O-

Wat Seneca ook meer bedoelt is dat je, als er onrust zit in jezelf, je niet moet gaan proberen die weg te halen met reizen. Daar heb je misschien even wat afleiding, maar uiteindelijk doet het niets aan de onrust in jezelf. Beter dat oplossen.

Ik heb geen onrust in mezelf hoor := Maar het lijkt me dat een vakantie vrijwel iedereen goed doet, dat heeft niets met onrust te maken. Een vakantie kan je helpen om je even uit je dagelijkse ritme te halen en rust te pakken, waar dat misschien niet altijd mogelijk is in je 'dagelijkse leven'.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:24

Sheran schreef:
Toch grappig dat we de verkeerde beslissingen van overheden baseren op cijfers van diezelfde overheden _O-

Nou idd...

Als je zelf de cijfers niet vertrouwt bij een land dat geel is, dan kun je er toch zelf voor kiezen om er wel of niet naartoe te gaan? Daar heb je dan toch geen code oranje voor nodig?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:24

Even op de filosofische tour verder: als je per se uit je dagelijkse ritme wil, dan zit er iets mis in je dagelijkse ritme.
Ik zeg niet dat ik op het niveau van Seneca ben hoor, ik klim ook tegen de muren op hier thuis _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:25

Ik krijg ontzettend veel rust van vakantie, veel natuur, weinig mensen daar ga ik voor. Normaal als ik terug ben kijk ik gelijk naar de volgende reis.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:26

Sheran schreef:
Even op de filosofische tour verder: als je per se uit je dagelijkse ritme wil, dan zit er iets mis in je dagelijkse ritme.
Ik zeg niet dat ik op het niveau van Seneca ben hoor, ik klim ook tegen de muren op hier thuis _O-

Vertel dat maar aan mijn scriptiebegeleider en de werkgever van mijn vriend.

Karin schreef:
Sheran schreef:

Nou idd...

Als je zelf de cijfers niet vertrouwt bij een land dat geel is, dan kun je er toch zelf voor kiezen om er wel of niet naartoe te gaan? Daar heb je dan toch geen code oranje voor nodig?

Het gaat er toch niet om het zelf beslissen? Het gaat erom dat het van sommige landen gek is dat ze op oranje staan, terwijl andere landen met meer besmettingen per 100,000 inwoners en andere/slechtere maatregelen op geel staan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:27

Booooo schreef:
purny schreef:
@Boo: Zolang er nog geen vaccinatie is zullen er echt wel groepen mensen zijn die niet naar buiten kunnen. En die willen echt niet op vakantie.
Hoe moeilijk is het dat wanneer je een luxe iets onderneemt, je gewoon 2 weken daarna in quarantaine gaat?

Er zijn ook mensen die werken.. En wat is luxe? Is je (schoon)ouders die je een jaar lang niet hebt gezien, en je graag je baby wilt laten zien luxe?

Om even in te springen hierop. Mijn schoonouders zijn begin juli vanuit Nederland naar ons in Frankrijk gereisd. Die hadden wij sinds augustus 2019 niet meer gezien en zij hadden hun kleinzoon geboren in februari nog niet gezien. En ondanks dat ik echt snap dat ze wilden komen heeft het me ook 3 weken stress gekost. 1 week dat ze hier waren en 2 weken daarna in de hoop dat niemand klachten zou krijgen.
Dus ja ik snap het maar als het aan mij had gelegen hadden we het mooi nog even uitgesteld.