Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:16

Ging je voorligger vol op de rem staan? Dat is levensgevaarlijk inderdaad. Maar iets afremmen voor een veranderende verkeerssituatie voor je zou echt wel moeten kunnen en mogen zonder dat er meteen een achterligger op je klapt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:32

Het is onnodig en creeert een gevaarlijke situatie. Als jij langzaam afremt ruim voor die plas is er geen probleem maar vlak ervoor en je hebt achterliggers, is het gewoon not done. Ik houd constant mijn achterliggers in de gaten met dit soort omstandigheden, ik laat meestal mijn gas gewoon los voor de plas en als ik achterliggers heb dan blijf ik gewoon op hetzelfde tempo doorrijden.

Ik heb gisteren niet 1 x op de rem getrapt vanwege weersomstandigheden. Niet eens aangeraakt! Toen ik de snelweg af moest regende het zo hard dat je het wegdek niet eens meer zag. Ik ben toen op de motor langzaam gaan afremmen en eenmaal bij de afrit nam ik deze met 80 en bij de scherpe bocht netjes 40 km per uur. Daar was een stukje ook ondergelopen. Al met al een spannende rit en ik vond het behoorlijk druk nog voor rond 22:00

Edit; heb wel moeten remmen 1 x toen ik een auto in zou halen en deze opeens bedacht dat die naar links moest op het laatste moment :') (2 banen linksaf en 2 banen rechtdoor en hij reed rechts, ik linkerbaan om rechtdoor te gaan. )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:48

Ach ja, kijk, ik was er niet bij, dus heeft ook geen nut om er verder over te discussiëren. Voor hetzelfde geld was het in realiteit wel levensgevaarlijk.
Maar in mijn ogen is het theoretische lichtjes afremmen voor een ondergelopen wegdek bij het binnenrijden van een tunnel, niet meteen als een levensgevaarlijke actie te bestempelen. Al ik wil je ook wel geloven als je zegt dat het wel zo was.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:07

Realiseer je wel dat wanneer jij je rem lichtjes indrukt je achterligger uit schrikreactie wat minder lichtjes kan remmen en die daarachter er weer bij wijze van opklapt. Ik heb altijd geleerd gebruik je rem op de snelweg enkel wanneer je niks anders kan. En bij glad weer altijd op de motor remmen etc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:43

Rennie89 schreef:
Realiseer je wel dat wanneer jij je rem lichtjes indrukt je achterligger uit schrikreactie wat minder lichtjes kan remmen en die daarachter er weer bij wijze van opklapt. Ik heb altijd geleerd gebruik je rem op de snelweg enkel wanneer je niks anders kan. En bij glad weer altijd op de motor remmen etc

Zo min mogelijk remmen en zeker niet onnodig op de snelweg is prima. Maar tegelijkertijd is het ook de verantwoordelijkheid van de mensen die achter je rijden om voldoende afstand te houden zodat ze niet ineens in paniek raken van een remactie voor zich.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:51

Ik zal wel naief zijn. Burgerauto met blauwe lamp ga ik voor aan de kant.
Naar mijn idee zijn dat gewoon hulpdiensten.

Ik reed net op de dijk (2 auto’s voor mij) waar je 60 km per uur mag rijden.
Je mag niet inhalen. We gingen zo langzaam dat een scooterrijder ons bijna kwam inhalen.

Bij ons in wijk kan je zwemmen in somige plassen. Ik wil ook weleens gas loslaten om er doorheen te gaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:36

Nee hoor, ik ga er ook standaard gewoon vanuit dat dat DSI is. Geen reden om te denken dat het ondeugende gastjes in een snelle auto zijn. Die gaan wel gassen zonder zwaailichtje.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:10

Alles met blauw blauw is een voorrangsvoertuig, daar ga je voor aan de kant. Hoe de auto er ook uit ziet is niet relevant. Zie ze vaak genoeg op de weg, ga ook meteen aan de kant als ik ze zie aankomen en zie vaak genoeg mensen gewoon niet opletten en blijven (onnodig) links hangen met zo een voertuig in hun reet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:51

Dat ja, blauw licht is voorrang voor mij.

Eerste keer gisteren dat ik niet kon invoegen op de snelweg. Ver vooruit gekeken maar werd lekker klem gezet (omdat mijn mede invoegers klem gezet werden). Het was bij A4 -> A9, dus je hebt een ministukje vluchtstrook die over gaat in een verdrijvingsvlak voor de volgende invoegstrook. Voelde me een beetje aso maar ja als het niet anders kan. :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:16

Dat is wel zuur zeg om niet normaal in te kunnen voegen.

Vandaag chaos op a12, 10 km in de file gereden doordat er dus schijnbaar bomen op de weg waren gevallen, eenmaal voorbij (2 banen nog steeds afgesloten) waren de bomen al weg. Eenmaal uit die file kon ik doorrijden maar heb er 1,5 uur of langer over gedaan over die 10 km pffff. Ook nog binnendoor gereden en daar was ook een boom op de weg gevallen, gelukkig niet op mijn weghelft :+ hier in Den Haag waait het nog steeds flink. Morgen moet ik weer naar Nieuwegein, maar ga toch maar weer met de auto want het OV is drama en moet anders 2 uur met ov (auto 55 min) en dan maar hopen dat je geen overstappen mist of uitvallen. Dan neem ik de file maar voor lief, heb examens die ik niet kan missen :+

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:19

Ik zat vorige week klem met een sirene. Ik reed met mijn paard in de trailer door de stad naar de kliniek. En ineens hoorde ik in de verte een sirene aankomen. Kwam een ambulance aan, maar ik kon écht nergens aan de kant, gelukkig kwam er een rotonde waar ik af kon slaan (2 mogelijkheden waar je naar de kliniek kon) en kon de ambulance er daar wel makkelijk langs als nodig was. Maar we reden eerst op een weg die door een middenberm en een berm aan de rechterkant gescheiden werd. In zo'n situatie denk ik altijd maar: Als ik zelf geen gekke dingen doe, redden zij zich wel. Ik was alleen bang dat mijn paard 'm zou flippen in de trailer met een dichterbij komende ambulance. Uiteindelijk hebben ze gelukkig niet hoeven afremmen voor me en was ik snel genoeg aan de kant.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:22

Als je geluk hebt, zetten ze even de sirene voor je paard af.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:23

Dat is dan inderdaad een lastige situatie _xManadisx_. In dat soort gevallen neem ik de rotonde gewoon een extra rondje, dan kan de ambulance de afslag nemen die hij moet nemen en neem ik in rondje 2 gewoon degene die ik wilde pakken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:30

JPitty schreef:
Dat is dan inderdaad een lastige situatie _xManadisx_. In dat soort gevallen neem ik de rotonde gewoon een extra rondje, dan kan de ambulance de afslag nemen die hij moet nemen en neem ik in rondje 2 gewoon degene die ik wilde pakken.

Ja, had ik normaal ook gedaan, maar dat leek me met paard een minder goed idee.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:06

Rennie89 schreef:
Vandaag chaos op a12, 10 km in de file gereden doordat er dus schijnbaar bomen op de weg waren gevallen, eenmaal voorbij (2 banen nog steeds afgesloten) waren de bomen al weg. Eenmaal uit die file kon ik doorrijden maar heb er 1,5 uur of langer over gedaan over die 10 km pffff. Ook nog binnendoor gereden en daar was ook een boom op de weg gevallen, gelukkig niet op mijn weghelft :+

Hier ook gedoe. Moest op kantoor zijn vanmorgen vanwege een meeting, maar ben tegen 13:00 in de auto gestapt om de files voor te zijn. That didn't work out :+

Reed eerst op de A2 bij Deil de file in doordat er een paar bomen tegen de ophanging van de matrixborden hingen, waardoor twee van de drie banen dicht waren. Daarna reed ik op de provinciale weg nog vast, geen idee wat er aan de hand was, maar ben maar omgedraaid en een stuk binnendoor geschoten. Zal ook wel een boom geweest zijn op dat stuk. Hier gelukkig niet zoveel vertraging als bij jou though :x

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:44

Wat is het toch met mensen die bij het invoegen op de snelweg er maar gewoon domweg vanuit gaan dat mensen voor ze aan de kant gaan? Geef óf gas bij óf laat je gas los als je naast een andere auto uitkomt maar dat achterlijke opzij schuiven ben ik wel zo klaar mee. Ik kon niet opzij, volle linkerbaan. En dan toch gewoon invoegen :x

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:57

Berdien schreef:
Wat is het toch met mensen die bij het invoegen op de snelweg er maar gewoon domweg vanuit gaan dat mensen voor ze aan de kant gaan? Geef óf gas bij óf laat je gas los als je naast een andere auto uitkomt maar dat achterlijke opzij schuiven ben ik wel zo klaar mee. Ik kon niet opzij, volle linkerbaan. En dan toch gewoon invoegen :x

Ja, het lijkt inderdaad wel steeds vaker voor te komen, dat soort ongein. -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 16:50

Vandaag iemand op de rechterbaan die onnodig hard ging remmen om een invoeger ruimte te geven, maar er was al genoeg ruimte zonder die remactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:47

Het kruispunt hier in de buurt blijft wel echt een drama. Het was hiervoor een gelijkwaardige kruising, maar daar is veel te veel verkeer voor en je kreeg de hele tijd situaties waarin iedereen op elkaar moet wachten. Wat niemand deed, dus heel veel onveilig gedrag. En een paar hadden door dat als je door de woonwijk gaat, je gunstiger uitkomt op de kruising dus ook veel sluipverkeer. Afschuwelijk.

Maar we hebben best een prima gemeente dus dit kruispunt en dat ernaast zijn aangepast. Voor een rotonde hier was geen geld en geen plek, maar het is een voorrangskruising geworden en die werkt gewoon. Je moet af en toe even op elkaar wachten. Ik heb het nog niet vast zien staan. En deze kruising is er ook al bijna een jaar... maar het blijft drama. Ik snap niet waarom men zo ongeduldig is, er is volgens mij echt nauwelijks meer iets aan de hand.

Ik rij op de voorrangsweg en wil naar links. Ander verkeer komt mij tegemoet dus daar moet ik op wachten. Dat geeft dus al vaak gedoe, auto's achter mij die er per se langs willen (kan niet.) Nu stond er aan de linkerkant ook een taxibus. Die was al helemaal naar voren en naar het midden gegaan en blokkeerde daarmee een stuk van mijn bocht.

Van het tegemoetkomende verkeer gingen ook een paar auto's naar links, maar ik kon niet gelijk kruisen (dus dat je voor elkaar langs gaat) omdat die taxi dat had geblokkeerd. Uiteindelijk was de taxi het zat en stak over terwijl ik daar nog stond. En de auto daarachter gaat vrolijk mee, vanaf een niet-voorrangsweg zo over mijn weg terwijl ik daar stond te wachten.

Ik ben een klein stukje naar voren gereden, genoeg dat de bestuurder even nadacht, maar hij vond het geloof ik nog steeds belachelijk dat ik daar stond.

(En... dit ging dus niet om een hele lange tijd wachten. Ik heb 3 auto's voor laten gaan, meer niet. Als ik niet geblokkeerd was, had ik bij de eerste al over kunnen steken. Dit ging niet om een eindeloze file. Misschien dat die taxi er iets langer stond, maar die andere auto in elk geval niet.
Daarnaast liggen er twee rotondes vlakbij, dus als een oversteek lastig is kun je die altijd makkelijker maken door via 1 van de rotondes te gaan. Dat had die taxibus in elk geval kunnen doen.)

Wat dat betreft lijkt me verkeersontwerper bij de gemeente een ondankbaar beroep. Deze situatie is echt enorm verbeterd, maar veel bestuurders blijven net zo ontevreden en gevaarlijk doen als ze al deden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:43

Hij was zo irritant dat die hier ook thuishoort.

Wij hebben drukke doorgaande weg door het dorp lopen, maar kruisingen is wel rechts voorrang. Mijn straat komt ook op die weg uit, maar heeft een versmalling precies aan het begin.

Ik kom vanaf de doorgaande weg en sla linksaf mijn straat in. Komt een grote werkbus aangereden, maar vlak na (voor hem voor en aan zijn kant) die versmalling stond een auto geparkeerd. Hij geeft gas bij waardoor hij naast de geparkeerde auto kwam te staan toen ik IN de versmalling op de rem moest. Je hebt vanuit mijn straat heel goed zicht op verkeer eat van rechts komt en dus voorrang heeft, maar hij gaf echt gas bij. Toen ik de bocht inzette was hij nog niet bij de auto.

Het eindresultaat? Ik mocht achteruit de drukke weg weg opdraaien, want hij bleef gewoon doorduwen.

Echt, en een geparkeerde auto aan zijn kant en ik kwam van rechts. Plus dat hij dus maximaal 5 meter achteruit moest een straat in woonwijk in zonder iets achter zich en ik dus doorgaande weg op met allemaal verkeer. Asociaal....

Als er iemand al bijna bij die versmalling is of naar auto dan wacht je gewoon. Maar niet als ze daar nog makkelijk voor kunnen stoppen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:22

Als de auto aan zijn kant staat en hij daarnaast stil komt te staan, was ik echt niet achteruit gegaan :x

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:24

Exitium schreef:
Als de auto aan zijn kant staat en hij daarnaast stil komt te staan, was ik echt niet achteruit gegaan :x

Nee same, ik had mijn auto in de P stand gezet en net zo lang gewacht tot ie achteruit ging :+ Ondertussen lekker Bokt bijlezen op mn telefoon oid :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:45

Nou, dat deed ik eerst ook. Tot hij gewoon langzaam aan het doorduwen was zoeat tegen mijn auto aan...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:19

Mywish wat een aso.
Slim wat je hebt gedaan.
Ik was gaan filmen en uitgestapt. Makkelijk praten ik rij in een bus.

Langs de weg doen de lantaarnpalen het al een tijd niet.
Voetgangers die willen oversteken (zonder verlichting) zie je niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 17:42

Aso Mywishmax zeg! Ik had de politie gebeld denk ik met de mededeling dat ik mij zeer geïntimideerd voel door een medeweggebruiker die de voorrangsregels niet kent. En gaan filmen inderdaad in de tussentijd.

Jou oplossing is ook goed natuurlijk, maar pff ik snap de ergernis volledig.