Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:15

MarcoBorsato schreef:
sureido schreef:
Het is voor mij zo: tuurlijk is, stel mijn moeder zit in zo’n bus, dat mij het meeste waard en het belangrijkste.

Maar voor de buitenwereld, mensen die het nieuws volgen, die mensen hebben niks met elk van de personen van doen en voor die mensen zou elke overledene gelijk moeten zijn.

Hoezo moeten? Ik vind de dood van jonge mensen of kinderen veel heftiger dan een neergestoken bejaarde ofzo.

Bij een omver gereden bejaarde fietser of neergestoken bejaarde denk ik altijd 'het had mijn moeder kunnen zijn', dus dat heeft veel meer impact op mij dan leeftijdsgroepen waar ik toch verder geen dierbaren in heb zitten.

LadyMadonna

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:31

Met de Mh17 ramp was het nieuws dat er 194 Nederlanders waren omgekomen. Later was het nieuws dat het er 193 waren, omdat 1 (vriendin van mijn schoonzusje) een Duits paspoort had...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:32

Voor iedereen is het anders want iedereen heeft dierbaren en die zijn niet allemaal hetzelfde.
Maar ik snap best dat een kind, waarvan het leven nog moet beginnen en die nog aan het opgroeien is, het een stuk zwaarder gaat krijgen zonder mama dan een hoogbejaarde vrouw.
Ik zou het raar vinden als dit niet begrepen wordt.

Maar, ik vind het ook niet nodig om dat zo expliciet te vermelden, want zo lijkt het inderdaad alsof de andere slachtoffers er minder toe doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:33

elnienjo schreef:
Bij een omver gereden bejaarde fietser of neergestoken bejaarde denk ik altijd 'het had mijn moeder kunnen zijn', dus dat heeft veel meer impact op mij dan leeftijdsgroepen waar ik toch verder geen dierbaren in heb zitten.

Oké

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:57

Aangezien het nieuws ook maar een commerciele bezigheid is ga ik er vanuit dat ze hun koppen aanpassen aan de gemiddelde verkoopbaarheid. Blijkbaar geeft het meer sensatiewaarde.
Je ergeren aan het nieuws is jezelf plagen, ik lees het daarom gewoon bijna nooit :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:25

Sizzle schreef:
Aangezien het nieuws ook maar een commerciele bezigheid is ga ik er vanuit dat ze hun koppen aanpassen aan de gemiddelde verkoopbaarheid. Blijkbaar geeft het meer sensatiewaarde.
Je ergeren aan het nieuws is jezelf plagen, ik lees het daarom gewoon bijna nooit :+

Daar heb je helemaal gelijk in :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:48

Bij een ongeluk waarbij men maar 1 iemand kan redden, en men moet kiezen tussen een kind en een volwassene/tiener (geen oudere), vind ik niet dat men het kind moet redden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:39

Schemerdier schreef:
Bij een ongeluk waarbij men maar 1 iemand kan redden, en men moet kiezen tussen een kind en een volwassene/tiener (geen oudere), vind ik niet dat men het kind moet redden.

En als het een oudere is? Ben even benieuwd naar de volgorde van redden (en je redenatie daarachter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:48

Schemerdier schreef:

Dat is wat kort door de bocht en soortgelijke ethische vraagstukken zijn behoorlijk actueel op dit moment omdat deze keuze onderdeel zal zijn van het beslissingsprogramma voor zelf-rijdende auto's. Wat meer informatie: https://www.usatoday.com/story/money/ca ... 891493001/

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:04

Cowboy55 schreef:
Schemerdier schreef:

En als het een oudere is? Ben even benieuwd naar de volgorde van redden (en je redenatie daarachter).

Een volwassene mag ook 'voorgaan' op een oudere vind ik.

Ik vind dat een kind geen voorrang moet krijgen, zeker hoe jonger het kind/baby is, omdat dat zich toch nog niet zo goed bewust is van de wereld, nog geen vriendjes of relaties heeft, dus nog minder banden (enkel familie dan).
Een oudere heeft dan weer al een heel leven gehad.

Zo vind ik ook dat men bij een levensgevaarlijke bevalling eerder de moeder 'moet' proberen redden dan de baby (indien bij bewustzijn maken ze uiteraard zelf de keuze, niemand hoeft mijn mening te delen of te volgen). Ik snap dan ook de moeders niet die bijvoorbeeld een kankerbehandeling weigeren om hun baby geboren te laten worden en dan zelf sterven.

Edit: als de overlevingskansen gelijk zijn, indien niet, dan moet men uiteraard degene redden die het meeste kans maakt.
Edit 2: behalve als het over mijzelf gaat, dan moet men altijd mij proberen te redden, koste wat kost :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:53

Schemerdier schreef:
Ik snap dan ook de moeders niet die bijvoorbeeld een kankerbehandeling weigeren om hun baby geboren te laten worden en dan zelf sterven.

Dat is hun eigen keuze.
Maar er is een probleem als die keuze voor ze gemaakt wordt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:06

Dat zeg ik toch ook niet?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:21

Nee, dat zeg ik :)
Ik vind het zo belachelijk dat in Amerika die pro lifers alles doen voor een foetus, en de moeder blijkbaar niet belangrijk vinden...... als er een keus gemaakt moet worden tussen het leven van de moeder en van de foetus is dat niet zo moeilijk. En tenzij de vrouw een andere keus maakt, kies ik altijd het leven van de moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:43

MarcoBorsato schreef:
sureido schreef:
Het is voor mij zo: tuurlijk is, stel mijn moeder zit in zo’n bus, dat mij het meeste waard en het belangrijkste.

Maar voor de buitenwereld, mensen die het nieuws volgen, die mensen hebben niks met elk van de personen van doen en voor die mensen zou elke overledene gelijk moeten zijn.

Hoezo moeten? Ik vind de dood van jonge mensen of kinderen veel heftiger dan een neergestoken bejaarde ofzo.

Ik niet, ik vind het in het geval van de man die een dag voordat hij met pensioen mocht gaan werd neergestoken bijvoorbeeld best wel heftig. Die man heeft zijn leven lang gewerkt en gezorgd dat hij rond kon komen als dat niet meer hoefde en dan ineens is het klaar omdat een jongetje besluit een mes te trekken..
Voor mij maakt leeftijd ook niet uit eigenlijk maar meer of het door een ongeluk, ziekte of doodslag/moord gekomen is. Het is natuurlijk altijd erg als er iemand overlijdt maar de dingen die een beetje bij het leven horen vallen mij toch minder zwaar ofzo.. Een bejaarde die doodgestoken word kan mij dus meer doen dan een jong iemand die een ongeluk krijgt als ik ze beide niet ken.

Wat het kiezen bij een ongeluk betreft, ook daarin geen verschil in kind of volwassen, kies maar voor de diegene die de meeste kans heeft om het te overleven, dat is volgens mij de enige logische keuze.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:55

dees_daan schreef:
Ik niet, ik vind het in het geval van de man die een dag voordat hij met pensioen mocht gaan werd neergestoken bijvoorbeeld best wel heftig. Die man heeft zijn leven lang gewerkt en gezorgd dat hij rond kon komen als dat niet meer hoefde en dan ineens is het klaar omdat een jongetje besluit een mes te trekken..

Die man kan ook wel een vreselijke klootzak zijn geweest en zijn leven lang mensen in hun rug hebben gestoken en neergetrapt hebben om er zelf beter van te worden. En je hele leven lang werken om nu rond te kunnen komen is onzin, de mensen die nu werken betalen het pensioen van ouderen. Daar heeft hij helemaal niet zelf voor gewerkt. Ik werk daarvoor.

En dat wil helemaal niet zeggen dat dat jongetje nu opeens wel een mes mag trekken, maar als die vent een vreselijk mens was, is het beslist minder heftig. Ik bedoel dit: je weet het gewoon niet. Je weet niet wat voor persoon dat was.
dees_daan schreef:
Een bejaarde die doodgestoken word kan mij dus meer doen dan een jong iemand die een ongeluk krijgt als ik ze beide niet ken.

Mij niet, ik vind het met jonge mensen altijd zo heftig, die hebben nog een heel leven voor zich. Even heel lomp gezegd, die bejaarde ging toch al binnenkort dood. Klinkt lomper dan ik het bedoel, maar ik kan me ook even niet beter uitdrukken.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:08

Maar hoe weet je dat die persoon binnenkort al dood zou gaan? Iemand wordt al bejaard genoemd wanneer die persoon 70 of 80 jaar is. Die 70 jarige kan net zo goed 90 worden, en die 80 jarige 100, en dus nog 20 jaar voor zich hebben. Weet jij veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:12

Avalanche81 schreef:
dees_daan schreef:

Die man kan ook wel een vreselijke klootzak zijn geweest en zijn leven lang mensen in hun rug hebben gestoken en neergetrapt hebben om er zelf beter van te worden. En je hele leven lang werken om nu rond te kunnen komen is onzin, de mensen die nu werken betalen het pensioen van ouderen. Daar heeft hij helemaal niet zelf voor gewerkt. Ik werk daarvoor.

En dat wil helemaal niet zeggen dat dat jongetje nu opeens wel een mes mag trekken, maar als die vent een vreselijk mens was, is het beslist minder heftig. Ik bedoel dit: je weet het gewoon niet. Je weet niet wat voor persoon dat was.
dees_daan schreef:
Een bejaarde die doodgestoken word kan mij dus meer doen dan een jong iemand die een ongeluk krijgt als ik ze beide niet ken.

Mij niet, ik vind het met jonge mensen altijd zo heftig, die hebben nog een heel leven voor zich. Even heel lomp gezegd, die bejaarde ging toch al binnenkort dood. Klinkt lomper dan ik het bedoel, maar ik kan me ook even niet beter uitdrukken.

Hij heeft er wel degelijk zelf voor gewerkt en pensioen opgebouwd, dat doe je nou eenmaal als je werkt.. Ik bouw ook pensioen op, dat heb ik straks toch echt zelf verdiend.
De rest ga ik niet op in als je het niet erg vind, wat voor karakter deze man ook gehad kán hebben, zoiets verdien je niet.
Dat jij het bij jongere mensen altijd erger vind mag, dat is een gevoel, ik heb dat niet.. Ja ze hadden anders nog meer tijd gehad maar ook van hen weet je niet wat ze met die tijd gedaan hadden.. Een oudere kan wel heel veel goede dingen gedaan hebben en een jonger iemand kan anderen ook het leven zuur maken..
Voor mij speelt het stukje dat het niet nodig geweest was het meeste mee als het er op aan komt, daar heb ik meer moeite mee dan wanneer er iets gebeurd waar niemand iets aan kon doen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:15

Hij was toch 64? Bijna dood? Diegene kan makkelijk nog 40 jaar leven.

En MB het gaat niet om wat jij heftiger vind, maar om dat het nogal banketstaaf is voor nabestaanden dat blijkbaar het kind belangrijker was dan de rest van de verongelukten. Want voor die nabestaanden is dat kind helemaal niet belangrijk maar juist diegene die zij verloren hebben.

Maar volgens mij had ik dat al getypt en herhaal ik mijzelf nu.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:07

LadyMadonna schreef:
Met de Mh17 ramp was het nieuws dat er 194 Nederlanders waren omgekomen. Later was het nieuws dat het er 193 waren, omdat 1 (vriendin van mijn schoonzusje) een Duits paspoort had...

Zo gek he?
Ik heb dus twee nationaliteiten en vraag me altijd af welke ze dan zouden kiezen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:08

Nederland, want dat is weer eentje meer om te melden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:10

sureido schreef:

En MB het gaat niet om wat jij heftiger vind, maar om dat het nogal banketstaaf is voor nabestaanden dat blijkbaar het kind belangrijker was dan de rest van de verongelukten. Want voor die nabestaanden is dat kind helemaal niet belangrijk maar juist diegene die zij verloren hebben.

Ik snap je wel maar zo werkt het dus niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:11

sureido schreef:
Nederland, want dat is weer eentje meer om te melden.

Ligt er dus gewoon aan in welke journaal uitzending je zit, die van land 1 of die van land 2 :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:13

MarcoBorsato schreef:
sureido schreef:

Ik snap je wel maar zo werkt het dus niet.

En daarom is het dus blijkbaar een impopulaire mening. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:14

Iets kan nog wel een impopulaire mening zijn ook al werkt de journalistiek niet mee. Heel veel mensen hier zijn het met je eens.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:33

Whale schreef:
Maar hoe weet je dat die persoon binnenkort al dood zou gaan? Iemand wordt al bejaard genoemd wanneer die persoon 70 of 80 jaar is. Die 70 jarige kan net zo goed 90 worden, en die 80 jarige 100, en dus nog 20 jaar voor zich hebben. Weet jij veel.

Maar ik denk dan wel bij mezelf, die persoon heeft al mooi 70 of 80 jaar leven gehad. Een kind van 10 heeft nog een heel leven voor zich.