[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:32

nine1987 schreef:
Hm.. Discussiewaardig..

Wij vinden dat shocking, niet kunnen etc.. Maar zij weten toch niet anders.. Wat kun je ze dan kwalijk nemen?

Ik praat het dan zeker niet goed, maar er is nul kennis.. En veel bijgeloof..

Ze krijgen die kennis ook niet door corruptie.
Een vriend van mij heeft vrijwilligers werk gedaan in Afrika. Hij heeft daar toen putten gegraven in het dorp. Die mensen lopen nog liever 10 km dan dat ze uit een put drinken die door een blanke is gegraven.
Ze vinden het vaak ook wel prima want eens in de zoveel tijd krijgen ze een pakket van ons. Dus waarom zouden ze dan leren hoe het zelf moet.
Wij zouden ze meer los moeten laten en pas dan gaan dingen zichzelf oplossen daar.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:34

Wat is de naam van de betreffende docu? Ik vind het altijd vrij schokkend hoe die mensen nog zo in hun bijgeloof kunnen leven. Maarja hun missen ook de kennis en de toegang tot die kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:48

Minstens even luguber is daar de vrouwenbesnijdenis, en dat ze dan onderin de boel ook gewoon dichtnaaien.

Avalanche

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:38

Om het dan weer even te nuanceren: Afrika is zo groot als Europa en Noord Amerika bij elkaar. Er is dus enorm veel diversiteit in kennis en ontwikkeling.

We gaan toch hopelijk niet heel Europa en Amerika beoordelen op die religieuze gekken in Alabama? Of denken dat heel Amerika eruit ziet als Detroit......?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:45

En kijk Azië maar, ook ontzettend rare bijgeloven waar mens en dier voor moet sterven. Maar ja, daar kan je niks aan doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:57

Varekaj schreef:
Minstens even luguber is daar de vrouwenbesnijdenis, en dat ze dan onderin de boel ook gewoon dichtnaaien.

Niet alleen daar, dat wordt in Europa ook nog schokkend veel gedaan bij meisjes...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:44

Avalanche81 schreef:
Om het dan weer even te nuanceren: Afrika is zo groot als Europa en Noord Amerika bij elkaar. Er is dus enorm veel diversiteit in kennis en ontwikkeling.

We gaan toch hopelijk niet heel Europa en Amerika beoordelen op die religieuze gekken in Alabama? Of denken dat heel Amerika eruit ziet als Detroit......?

Dit. Afrika is een compleet continent, niet een persoon of een volkje. Er worden 1.216 miljard (!) mensen. Daar zitten wat (in onze ogen) rare gewoontes tussen. Maar die moet je wel altijd zien in een groter geheel. Dat één vrouw in een koeienkont blaast, wil niet zeggen dat ze dat daar allemaal doen :).

Vrouwenbesnijdenis is ook onderdeel van een cultuur en met name in Somalië wordt dat veel gedaan. Maar voor de goede orde, het zijn de vrouwen die dat doen. Moeders laten dat doen bij hun dochters, zodat ze 'gegarandeerd' als maagd het huwelijk in gaat. Een niet-besneden meisje heeft niet altijd kans op een huwelijk en dus niet om vrouw te worden. Moeders laten dat doen bij hun dochters, om de toekomst van hun kinderen veilig(er) te stellen.

Er zijn wel vrouwen die het niet meer willen, maar in je eentje kun je niet echt makkelijk het verschil maken. Dus die vluchten of ze laten het toch doen.

Daar kunnen wij wel van alles van vinden, maar het is wel goed om de context te kennen waarin dingen gebeuren. Bovenstaande is slechts een samenvatting overigens.

Dit even terzijde. Ik heb er ooit een paper over geschreven voor mijn studie en dan blijkt er wel een verhaal achter te zitten. Maar om in het topic te blijven, het is wel wreed dat dat gedaan wordt bij een 5-jarige met een bot mes door de dorpsoudste. Die passage uit het literatuuronderzoek had ik liever niet gelezen..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:49

Die reclame met zeg maar tegen je armen, benen of ogen is ook op het randje.. van ms met zon zingende kindje. Hij is wel duidelijk dat wel

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:56

speedfiets_2 schreef:
Wat is de naam van de betreffende docu? Ik vind het altijd vrij schokkend hoe die mensen nog zo in hun bijgeloof kunnen leven. Maarja hun missen ook de kennis en de toegang tot die kennis.

Heb even gekeken, maar de docu op netflix is die de gene die ik bedoel.
Hoe die wel heet weet ik niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:03

Lau schreef:
nine1987 schreef:
Hm.. Discussiewaardig..

Wij vinden dat shocking, niet kunnen etc.. Maar zij weten toch niet anders.. Wat kun je ze dan kwalijk nemen?

Ik praat het dan zeker niet goed, maar er is nul kennis.. En veel bijgeloof..

Ze krijgen die kennis ook niet door corruptie.
Een vriend van mij heeft vrijwilligers werk gedaan in Afrika. Hij heeft daar toen putten gegraven in het dorp. Die mensen lopen nog liever 10 km dan dat ze uit een put drinken die door een blanke is gegraven.
Ze vinden het vaak ook wel prima want eens in de zoveel tijd krijgen ze een pakket van ons. Dus waarom zouden ze dan leren hoe het zelf moet.
Wij zouden ze meer los moeten laten en pas dan gaan dingen zichzelf oplossen daar.

Wat zou jij doen? Er zijn hier ook mensen in de bijstand die geld vangen wel makkelijker vinden dan werken. Dat is menselijk ;-)

Neemt niet weg dat het ondankbaar overkomt. Al laten "wij" ons ook misbruiken met de hulp. Dit draadje op Twitter over weeshuizen is een zelfde soort voorbeeld: https://www.ad.nl/buitenland/afrikaanse ... ~a42a9cbf/

Ik vond dat wel shocking, maar snap het ook ergens wel van mensen die manieren zoeken om rond te komen en toeristen betalen hiervoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:02

Er is dat. Er zijn mensen in de westerse wereld die complottheorieën de wereld in jagen, en naar mijn idee hun uiterste best doen niet bij te leren, terwijl de kennis wel gewoon beschikbaar is.......

Er wordt sowieso nogal vrij veel bullshit verspreid, ook in eerste wereld landen. En heel veel mensen vinden het makkelijker aan kennis vast te houden die er is, of onzin die ze heel goed uitkomt, dan na te denken, en bij te leren en hun opinie bij te stellen. Gemakzucht is een vrij universele menselijke eigenschap. Dat maakt ons niet beter, wij hebben gewoon geluk dat we in een ontzettend rijk stukje van de wereld geboren zijn, en educatie hier over het algemeen heel goed is, en daardoor hebben wij voorrechten die anderen niet hebben. Het is eerder een reden voor dankbaarheid dan om je superieur te voelen denk ik (dit is overigens niet naar iemand persoonlijk, voor het zo wordt opgevat, meer in het algemeen).

Mijn punt is gewoon dat wij niet zoveel beter zijn dan zij, dat Afrika echt een enorm continent is met nog veel meer diversiteit dan Europa en de Amerika's samen. Dat, wat wij als normaal ervaren, is het niet voor iedereen. Dingen die in onze cultuur heel beleefd zijn, kunnen in een andere cultuur als heel grof en onbeleefd worden ervaren.

Je referentiekader is heel erg bepalend voor hoe je dingen ziet, en het is niet omdat er onderontwikkelde dorpen in Afrika zijn, dat heel Afrika zo is. Het is niet omdat er een schrijnende armoede is in landen als Bulgarije of Roemenië, dat heel Europa onderontwikkeld is, of iedereen in vodden rondloopt. Dat wil ik ermee zeggen, denk ik.

Er is op YouTube een TED talk over het gevaar van een single story. Voor wie dat leuk vindt: even googelen, ik kan het zo snel niet vinden. Het punt is vooral dat als je maar een deel van het (veel grotere) verhaal hoort, een stereotype op de loer ligt, en voor je het weet, is dat stereotype het enige wat je kent, en is er geen ruimte meer voor de rest. Vandaar ook deze nuance.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:19

Ik gruwel van mijn eigen nagel momenteel

Mijn eigen nagel zit los nadat die 2 weken geleden klem zat ( mijn hele vinger) tussen 2 stoepbandjes. de blloedblaar onder mijn nagel heb ik doorgeprikt met een hete naald, door de nagel heen en ik had gehoopt dat die nagel vast bleef zitten. Ik gruwel van losse, afgescheurde nagels, zag vorige week op fb een foto van een nagel die loszat en ben nu nog misselijk als ik eraan denk.
wat nu? Naar een arts durf ik niet, eraf trekken ook niet, erheen kijken en zien dat die loszit is al walgelijk. ik heb er nu een pleister omheen. Als luguber topic zijn er vast mensen die er ervaring mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:41

Toch maar naar de arts. Het laatste wat je wil is dat de boel gaat infecteren.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:51

Lynn_Nikita schreef:

Mijn eigen nagel zit los nadat die 2 weken geleden klem zat ( mijn hele vinger) tussen 2 stoepbandjes. de blloedblaar onder mijn nagel heb ik doorgeprikt met een hete naald, door de nagel heen en ik had gehoopt dat die nagel vast bleef zitten. Ik gruwel van losse, afgescheurde nagels, zag vorige week op fb een foto van een nagel die loszat en ben nu nog misselijk als ik eraan denk.
wat nu? Naar een arts durf ik niet, eraf trekken ook niet, erheen kijken en zien dat die loszit is al walgelijk. ik heb er nu een pleister omheen. Als luguber topic zijn er vast mensen die er ervaring mee hebben.

Ik heb dit ooit ook gehad, een bloedblaar onder mijn gehele duimnagel, doorgeprikt en gewacht tot de nagel los zou laten, nagel valt er vanzelf af. Als er verder geen wondjes onder je nagel zitten hoef je je geen zorgen te maken :) en er groeit vanzelf weer een nieuwe ;) duurt alleen lang

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:53

Pleister er overheen en afwachten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:56

Laat het deel bij de nagelriem vanzelf los?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:02

Ja meestal wel. En brrr..... Ik vind dat zo erg.....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:33

Lynn_Nikita schreef:

Ik heb hem zelf afgeknipt steeds stukje verder . Tot dat het vast zat dat deed ik niet. Zit nu weer een nagel.

Edit ik vond de foto nog in mijn oude topic.luguber maar geen bloed

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 6a917b.jpg

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:42

Niet luguber, wel bizar... Het locked-in syndrome. Mensen die volledig bij kennis zijn, alles kunnen horen (en zien), maar niets meer kunnen bewegen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:54

- https://www.telegraaf.nl/nieuws/1495851 ... um=organic
Een Russische vrouw heeft een wild feestje in Sint Petersburg niet overleefd. Ze viel van negen hoog te pletter van een flat toen ze met een man seks had op de vensterbank.

En dan het lugubere:Dan man overleeft het, omdat de vrouw onder hem de klap opvangt :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:00

furious schreef:
Een Russische vrouw heeft een wild feestje in Sint Petersburg niet overleefd. Ze viel van negen hoog te pletter van een flat toen ze met een man seks had op de vensterbank.

En dan het lugubere:Dan man overleeft het, omdat de vrouw onder hem de klap opvangt :=

Wtf did I just read? Wat voor drugs had die man op?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:08

Bubblewrap schreef:
Niet luguber, wel bizar... Het locked-in syndrome. Mensen die volledig bij kennis zijn, alles kunnen horen (en zien), maar niets meer kunnen bewegen.

[ Video ]

Dit lijkt me echt een nachtmerrie als je dat hebt

Ooit in Grey's Anatomy gezien dat Derek(arts) geloof ik toevallig zelf in een andere ziekenhuis terecht kwam en die patiënt het leven redde door zich er steeds mee te bemoeien en bijna organen er uit gingen halen voor donor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:33

furious schreef:

En toch is dit vaag. De meneer in kwestie zal vast nog in leven zijn. Maar toen ik research deed voor mijn boek kwam er uit verschillende onderzoeken/rapporten naar voren dat mensen die van grote hoogte vallen vaak sterven vanwege intern falen i.v.m. langdurige externe druk. Oftewel, je organen krijgen zo'n klap dat je voor de val al dood bent.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:40

Het geeft wel een geheel nieuwe dimensie aan 'going out with a bang'

:+