Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:04

Bij een avond buiten de deur betaal je ook wel voor de sfeer, lekker een avondje weg en jezelf laten serveren. Gezellig kletsen zonder van tafel te moeten lopen om eten te maken/pakken.
Dat is meestal mijn afweging of ik zoiets mee wil doen of niet. De mensen moeten dan wel gezellig genoeg zijn anders ga ik niet :D

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:10

Ik geef je groot gelijk hoor Friemel. Als ze geen mogelijkheden hebben voor een andere prijs zou ik inderdaad ook passen. Zelf ook een GBP gehad en gelukkig bij de meeste restaurants en saunas is er veel mogelijk (vaak half tarief/kindertarief). Wat jammer dat ze dat bij deze bbq niet kunnen/willen doen. Ik ben t met Poekkie eens dat je ook betaalt voor organisatie en gezelligheid, maar dan is half tarief in dit geval toch een reële oplossing (nog steeds 19 euro, wat nog steeds veel geld is voor 2 drankjes en een stukje vlees of vis)?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:12

Nou ik zou vooral om het laatste “ als de rekening hoger uitviel hoef ik maar een klein beetje bij te betalen” toch wel mijn bedenkingen hebben omdat ik aanneem dat de organisatoren weten van je GBP en dat je daarom maar heel weinig kunt eten en drinken.

Vragen of er een kinder tarief is in het restaurant vind ik wel een goede.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:15

_Friemel schreef:
Nav dit topic heb ik eigenlijk een vraag, ik wil niet gierig overkomen maar mijn situatie maakt het wat moeilijker: ik ben uitgenodigd voor de bbq met drankjes buiten de deur, de totaal prijs is 38 euro voor een avond, voor iedereen, echter 1 ding, ik heb een gastric bypass gehad dus ik eet maar zo'n max 120 gram en drink hooguit 2 drankjes, meestal 1. Ze willen niets apart regelen want iemand anders eet t wel op, ik hoefde me geen zorgen te maken daarover, ehm maar 40 euro is voor mij best veel en ik pleur dat zo in de prullenbak, als de rekening hoger uitviel hoef ik maar een klein beetje bij te betalen, ben ik nou gierig of is het logisch dat ik zoiets heb van stop het in een gat waar de zon niet schijnt :')

Nee dat is geen rare vraag, ik vond t ook niet in verhouding, stel ik ben uit eten en neem alleen een voorgerecht en de rest neemt voor hoofd en na gerecht en kaasplank en koffie en verwachten dan dat we de rekening splitten. Gaan we niet doen dus. Ik zou dan niet gaan als er niks te regelen valt. Zeker na de opmerkingen dat er misschien nog een narekening kan komen!! Ik snap dat er in dit soort arrangementen een gemiddelde prijs gerekend wordt en als t je te veel is niet aan mee doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:32

Een keertje extra betalen is niet erg, maar vaak ben jij elke keer degene die maar heel weinig gebruikt en mag meebetalen aan het eten en drinken van een ander, dan vind ik het wel een probleem worden. Daar mag zeker rekening mee gehouden worden.

Voor de organisatie is het een kleine moeite om even na te vragen bij het restaurant (of degene die het vlees regelt) wat de mogelijkheden zijn en in die zijn er vaak wel degelijk.
Klinkt hier dus als in geen zin om dat even te checken.

Natuurlijk is een stukje gezelligheid ook geld waard, maar aan de andere kant is het gierig van de anderen want die laten willens en wetens hun rekening lager worden omdat jij daar aan meebetaald.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:42

Ik vind de vraag niet zo vreemd en zou het als organiserende partij ook proberen op te lossen voor je. Als je zo weinig kunt eten/drinken dan is €38 toch wel veel geld.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:52

Poekkie schreef:
Bwa, ik vind het wel gierig, sorry.
Als ik ergens ga eten wil ik echt niet afmeten wie wat eet etc. Je betaalt ook een stuk voor de organisatie en de gezelligheid. En om daar dan met eigen eten aan te komen is ook weer zoiets raars, komt wat over als ‘jullie zijn niet goed genoeg’ (uitgezonderd als je vega bent of glutenallergie hebt ofzo).
Dusja, ik zou betalen of passen maar niet proberen af te dingen.

Waarom dan vega en glutenallergie wel maar gbp niet? Ze weet op voorhand gewoon hoeveel (weinig dus) ze kan eten. Lijkt mij dan idd banketstaaf om voor de rest te mogen betalen. (De rest eet het wel op, ja duhh)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:04

ReadTheRulez schreef:
Poekkie schreef:
Als ik ergens ga eten wil ik echt niet afmeten wie wat eet etc. Je betaalt ook een stuk voor de organisatie en de gezelligheid. En om daar dan met eigen eten aan te komen is ook weer zoiets raars, komt wat zeover als ‘jullie zijn niet goed genoeg’ (uitgezonderd als je vega bent of glutenallergie hebt ofzo).

Waarom dan vega en glutenallergie wel maar gbp niet? Ze weet op voorhand gewoon hoeveel (weinig dus) ze kan eten. Lijkt mij dan idd banketstaaf om voor de rest te mogen betalen. (De rest eet het wel op, ja duhh)
vega of glutenvrij is vaak duurder en arbeidsintensiever dan gewoon veel minder eten dan de rest

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:09

Poekkie schreef:
Als ik ergens ga eten wil ik echt niet afmeten wie wat eet etc. Je betaalt ook een stuk voor de organisatie en de gezelligheid. En om daar dan met eigen eten aan te komen is ook weer zoiets raars, komt wat over als ‘jullie zijn niet goed genoeg’ (uitgezonderd als je vega bent of glutenallergie hebt ofzo).

Wat is er veel organisatie aan het reserveren van een restaurant :7
Diegene die het organiseert kan toch gewoon bij de reservering vragen of er gereduceerd tarief/kinderwens tarief kan gelden voor iemand die vanwege GBP nauwelijks wat eet?

En als het bij iemand thuis is en je neemt iets van jezelf mee waarom komt dat dan bij jou zo over? Bij mij komt dat echt niet zo over hoor :n

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:14

_Friemel schreef:
Nav dit topic heb ik eigenlijk een vraag, ik wil niet gierig overkomen maar mijn situatie maakt het wat moeilijker: ik ben uitgenodigd voor de bbq met drankjes buiten de deur, de totaal prijs is 38 euro voor een avond, voor iedereen, echter 1 ding, ik heb een gastric bypass gehad dus ik eet maar zo'n max 120 gram en drink hooguit 2 drankjes, meestal 1. Ze willen niets apart regelen want iemand anders eet t wel op, ik hoefde me geen zorgen te maken daarover, ehm maar 40 euro is voor mij best veel en ik pleur dat zo in de prullenbak, als de rekening hoger uitviel hoef ik maar een klein beetje bij te betalen, ben ik nou gierig of is het logisch dat ik zoiets heb van stop het in een gat waar de zon niet schijnt :')

Ik zou die 38.- wel betalen, maar er dan ook heeeeel duidelijk erbij zeggen dat ik niet extra ga bijleggen als de rekening hoger uitvalt. Die kosten mag de rest dan delen aangezien jij eigenlijk al extra hebt ingelegd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:16

Ik doe aan zulke dingen ook niet mee. Ik kan ook weinig eten, maar geen gbp gehad. Enige waar ik wel eens moeite mee gehad heb is dat degene met een GBP wel een aangepast tarief kreeg en ik die nog minder at niet. (Bij een restaurant snap ik het nog, dit was met een vriendengroep en werd achteraf betaald). Ik had het vooraf ook aangegeven dat ik weinig eet en dat was ook al bekend.

Ik eet zowat geen vlees, bij een bbq vaak alleen wat stokbrood. Dat is dan Heel irritant als mensen niet willen beginnen aan aangepaste tarieven. Want ik heb idd ook die rond de 40 euro meegemaakt voor wat brood met saus en water. :+

Wel gedaan dus, maar nu zou ik het niet meer doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:17

ReadTheRulez schreef:
Poekkie schreef:

Omdat vega of gluten vaak gewoon heel moeilijk te regelen zijn omdat het zo specifiek is.
Deze persoon kan gewoon alles eten, hoeveel ze neemt is haar keuze. Als ik met de auto kom en daarom geen alcohol drink of als ik gewoon bijna geen honger heb die dag en daarom minder neem, zou ik daar ook nooit korting voor vragen. Dan is het gewoon een straatje zonder eind.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:20

Ja in een restaurant is dat wel wat lastiger.
Ik weet niet of het een all you can eat is? Of dat je per gerecht betaald. In dat laatste geval zou ik als organisatie wel wat regelen.
Maar is het een all you can eat dan is dat voor z’n restaurant ook lastig.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:21

Als ik het de kosten niet waard vind tov wat ik eet ga ik niet naar zoiets. Ik eet geen 40 euro dus ik zou hier nooit heen gaan. Hoe gezellig het ook is. Ik ben meer van de: nuttige en efficiënte uitgaves. Eet/drink ik ter waarde van het gevraagde? Dan kom ik.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:29

Ik lees nergens dat het in een restaurant is?

Maar goed, als ik in jouw situatie zat:

Mocht het bij iemand thuis zijn, dan zou ik idd uitleggen hoe het zit en dat je het niet in verhouding vindt. Mochten ze daar geen oor naar hebben, zou ik niet gaan. Lekkere vrienden zijn dat dan. Beetje begrip mag wel.

Mocht het in een restaurant zijn, vind ik het lastiger. Dat zijn vaak vastgestelde bqqmenus die voor iedereen hetzelfde zijn tegen een vaste prijs. Je betaald per pakket zeg maar. Sommige restaurants doen moeilijk als je een kinderportie wilt, want ja, het eten wat overblijft wordt vast wel door een ander opgegeten. Dan zou ik nadenken of ik dat geld kan missen, en of ik me niet achteraf bekocht ga voelen dat ik zoveel geld voor twee stukjes vlees betaal. Als ik jou zo lees, kan je het niet missen en voel je er niet prettig onder, dus dan zou ik niet gaan. Goede vrienden zullen er begrip voor hebben, misschien zelfs met je meedenken.

Edit: ik lees "buiten de deur" daar bedoel je waarschijnlijk restaurant mee. :)

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:31

even ter info, ik betaal altijd volle pond in een restaurant of waar dan ook, 90% van de restaurants doen hier niet aan mee, ik betaal dus áltijd volle pond als ik wegga met mijn vriend, zoontje, ouders of vriendinnen. Echter is 40-60 euro voor mij erg veel geld voor een avondje uit, daar eet ik 2 weken van.. we hebben het niet over een 5 sterren gerecht, we hebben het over bbq kipsate, vis, stokbrood (eet ik al niet) en wijn en bier.... Het is dus idd in een restaurant. Ik heb gevraagd of ze konden checken of er een "kleiner" menu is maar kreeg dan t antwoord wat ik in mn post heb gekregen dus = niet gecheckt.

Thanks in ieder geval voor jullie mening, denk dat ik idd ga cancelen :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:35

Poekkie schreef:
ReadTheRulez schreef:

Omdat vega of gluten vaak gewoon heel moeilijk te regelen zijn omdat het zo specifiek is.
Deze persoon kan gewoon alles eten, hoeveel ze neemt is haar keuze. Als ik met de auto kom en daarom geen alcohol drink of als ik gewoon bijna geen honger heb die dag en daarom minder neem, zou ik daar ook nooit korting voor vragen. Dan is het gewoon een straatje zonder eind.

Hoeveel je eet is geen keuze hoor ;) Je zit gewoon veel sneller vol dus kun je minder eten/drinken.

Je vergelijking klopt daarom ook niet. Als je met de auto komt kun je de hele avond non-alcoholisch drinken. Als je een gbp hebt, dan kun je simpelweg niet de hele avond drinken als je ook nog wat wil eten.

Ik zou me even inlezen in een gbp als ik jou was, want hiermee stoot je een heleboel mensen tegen het hoofd. Mijn zus heeft een gbp gehad, betaalt in restaurants vaak half of kinder tarief en eet duidelijk veel minder dan wij. Simpelweg omdat ze niet meer kán eten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:37

Kan je zelf het restaurant niet bellen en vragen wat mogelijk is.
Dan spreek je met de rest af dat je wel komt maar zelf alles regelt incl betaling.
Dat zou ik doen als je toch mee zou willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:41

Ik een restaurant met vaste prijzen wordt daar geen rekening mee gehouden.. heb 2 vriendinnen met een GB en bij elke All you can eat en/of vaste prijs per menu wordt daar geen rekening mee gehouden.
Ikzelf heb een dochter die moeilijk is qua eten en voor haar betalen wij ook altijd de volle pond.. het is helaas niet anders.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:46

Ik eet de prijs van een all you van eat er ook echt nooit uit. Is volgens mij ook niet de bedoeling, want dan is hun verdienmodel weg. Dus over de basisprijs zou ik zelf niet moeilijk doen. Het daarbovenop bijleggen is wat mij in deze verkeerd zou schieten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:50

Ik snap ook wel dat ze daar geen rekening mee houden. Dat is de prijs en als je het teveel vindt in verhouding met wat je ervoor krijgt dan ga je niet. Want anders kan iemand die weinig trek heeft ook wel vragen om een lagere prijs. En hoe ga je bij zoiets controleren dat iemand daadwerkelijk weinig eet? Bij een a la carte restaurant kun je nog om een kleine portie vragen maar bij een bbq of all you can eat is dat niet te controleren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:52

En bij een restaurant betaal je natuurlijk nooit daadwerkelijk wat je eet.
Je betaald voor het tafeltje, bediening, eten, drinken en de ambiance.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:00

Marjo schreef:
Hoeveel je eet is geen keuze hoor ;) Je zit gewoon veel sneller vol dus kun je minder eten/drinken.

Je vergelijking klopt daarom ook niet. Als je met de auto komt kun je de hele avond non-alcoholisch drinken. Als je een gbp hebt, dan kun je simpelweg niet de hele avond drinken als je ook nog wat wil eten.

Ik zou me even inlezen in een gbp als ik jou was, want hiermee stoot je een heleboel mensen tegen het hoofd. Mijn zus heeft een gbp gehad, betaalt in restaurants vaak half of kinder tarief en eet duidelijk veel minder dan wij. Simpelweg omdat ze niet meer kán eten.

Nou sorry, maar ik begrijp je punt echt niet.
Ik lust geen frisdrank... als ik dus met de auto kom kan ik alleen water en melk drinken met als ik geluk heb een sapje, dan haal ik het er ook nooit uit. En toch zou ik het gezeur vinden om dan korting te vragen/eisen. Pas dan toch gewoon en geen probleem.

Ik weeg 47 kg, en eet dus ook sowieso minder dan iemand van 70/80. En als ik moe ben of hoofdpijn heb nog minder. Moet dan alles maar afgewogen worden?

Het is niet mijn bedoeling om iemand tegen het hoofd te stoten maar ik vind deze discussie een beetje hetzelfde als naar een pretpark gaan en willen splitten volgens hoeveel attracties je in wil(de).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:01

Maar ik vind 38 euro voor ayce ook niet bepaald weinig..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:02

Jildau schreef:
Ik snap ook wel dat ze daar geen rekening mee houden. Dat is de prijs en als je het teveel vindt in verhouding met wat je ervoor krijgt dan ga je niet. Want anders kan iemand die weinig trek heeft ook wel vragen om een lagere prijs. En hoe ga je bij zoiets controleren dat iemand daadwerkelijk weinig eet? Bij een a la carte restaurant kun je nog om een kleine portie vragen maar bij een bbq of all you can eat is dat niet te controleren.

Dit bedoel ik ook, jij verwoordt het Beter :)