Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:47

Mijn bramen die tot nu toe geplukt heb zitten in de vriezer en frambozen ook.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:41

Heerlijk die verhalen hier.
Ik kan niet wachten om weer een tuin te hebben waar we ook weer vol aan de slag kunnen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:48

Mensen wat een oogsten :oo

Ipv bramen zou je ook aan logan berry kunnen denken. Kruising braam framboos.

Wij zijn nu ook lekker bessen aan het plukken maar alles gaat direct het mondje in :9

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:44

2 van mijn cœur de bœuf tomates (pen ernaast voor de maat)Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:59

Wow, zijn die om purre ervan te maken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:13

Zo dan!

Ik heb ook mijn rode aardappels gerooid, was een experiment van al helemaal uitgedroogde krieltjes. Uiteindelijk toch zo'n 5kg eruit gehaald.

Afbeelding

Courgette begint ook op gang te komen (note to self, volgend jaar niet meer in de keyhole :')), deze en nog 1 heb ik nu geraspt en zit in de voedseldroger. Benieuwd hoe dat gaat.

Afbeelding

Palmkool ben ik nu chips van aan het maken met sesam en ketjap.

Afbeelding

En de peren zijn de eerste van de boom :D Die worden straks een peren crumble taart. :9

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:04

Hallo begin van de wintervoorraad :9

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:25

Ziet er heerlijk uit!!!

Hier zijn onze verbouwingen net stilgelegd door de politie. Wij moeten nu eerst langs op de gemeente voor een overleg... Er zouden diverse meldingen uit de buurt gekomen zijn over onze verbouwingen dus nu willen zij bekijken hoe of wat. Ze weten tot op de dag wat wanneer is gebeurt dus er moet iemand ons blijkbaar flink in de gaten houden. Ik ben het onderhand spuugzat. Dit is al de 3de keer op nog geen jaar tijd dat wij politie aan de deur hebben. De eerste keer was omdat onze tuintafel en stoelen in onze voortuin stonden en dat vonden fietsers niet kunnen want dat stoorde hun uitzicht.

Alles verloopt trouwens correct en officieel dus ben echt benieuwd met wat voor zeikerds wij nu weer te maken hebben. Sorry voor de verwoording maar het komt mij meer dan mijn strot uit.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 16:30

Pastasaus Lizy?

Meen je DMH?! Gelijk ook de politie bellen, wat is dat voor gekkigheid! Is mijn buurman perongeluk met je meegelift naar huis? Als je buren zich afvragen of jullie alles netjes aangevraagd hebben dan kunnen ze dat toch eerst aan jullie vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:32

Nou wij hebben maar 1 buur en het zou ons verbazen moest het van hun weg komen want zij helpen juist mee. Wij liggen helaas op een hele drukke fietsroute en dat is ons al vaker zuur opgebroken (zoals bv de politie omdat wij brood lieten drogen op de oprit. Wij zouden het hele rattenprobleem in de buurt daarmee veroorzaken... Brood ligt max 12 uur 1 x om de 3 maand en gaat dan al naar binnen in afgesloten tonnen)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:36

Een basistomatensaus die gebruikt kan worden voor pasta of als soep.

Net zoiets mafs, waren binnen om te lunchen en saus te maken. Kom ik net weer in de tuin, parasol op z’n kant, partytent deels los en paal verbogen en trampoline ligt 20 meter verderop met 1 verbogen buis waar het net aan vast zit. Moet iets van een windhoos geweest zijn ofzo maar alles wat wat lager lag ligt gewoon nog op z’n plek inclusief leeg opblaas zwembadje en boek op tafel. Hebben ook echt niets gemerkt terwijl we binnen waren.

Wat een vreemde mensen fietsen er dan bij jullie rond dmh. Misschien iemand die het huis ook had willen kopen en boos is dat dat niet gelukt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:41

Wat gek Lizy! Hoop dat alles nog wat te herstellen is?

Wij waren met nog 3/4 andere bieders dus kan goed zijn. Verder ligt de familie in ruzie. Gezin bestaat uit 4 kinderen. Die vormen dan kamp a en kamp b. Met kamp a zijn de onderhandelingen gebeurt, ook het tekenen van de akte en het betalen van het voorschot (via de notaris) Kamp b is hier al vaker aan de deur geweest dat zij meer geld wouden/wilden voor het huis en dat het voorschot is verdwenen en hoe wij dat gingen oplossen. Dus zou mij nog niet verbazen moest het uit die hoek komen. Maar het neem echt een flink stuk woongenot weg...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:05

DMH.. gezien je gedoe met de oppas ben ik haast bang dat de melding van haar af komt. Zij is overal geweest dus zij heeft ook alles gezien.. Maar dat is maar een hersenspinsel..

Lizy! Wat een ontzettend mooie voorraad heb je al zeg! Hier gaan de tomaten meestal meteen de soep in dus ik hoop dat ik nog wat over heb om een voorraad aan te leggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:10

Ik heb zo veel tomaten dat dit pas het begin is. Moet alleen even weckpotten uit ons andere huis halen want heb er hier niet meer en wel nog een halve emmer tomaten. :=
Kan ik ook mooi mijn grote soeppan meenemen die daar volgens mij nog staat want dat is toch handiger dan twee kleine.
Ga dan ook pompoensoep maken en wecken en wellicht gewoon blokjes pompoen wecken.

Gebeuren hier echt rare dingen. Vind net ook een wandelende tak in de tuin 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:16

Iemand enig idee of ik ook kan wecken in een gewone grote soepketel?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:20

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:30

Lees al lange tijd mee maar heb even vraagje. Bij mij in de tuin staan achterin 3 hele hoge pruimenbomen. Zo 8 a 10 meter hoog. Met hele lekkere pruimen, nadeel is eerste takken zitten pas ergens vanaf 3 meter.
Zou ik deze helemaal terug kunnen snoeien / toppen zodat er nieuwe takken zich lager gaan vormen of heeft dat geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:35

Dat heeft geen nut. De takken gaan niet lager groeien dan ze nu doen. Als dat al gebeurt is dit een wilde tak die je beter verwijderd. Deze dragen zelden tot nooit vrucht.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:37

lizy29 schreef:
Gebeuren hier echt rare dingen. Vind net ook een wandelende tak in de tuin 8)7

Geweldig :D die komen gewoon voor in Frankrijk in het wild <3

Mooie voorraad tomatensaus al!

Balen DeMolenhoek, kan me voorstellen dat dat veel woongenot wegneemt... hopelijk mogen jullie snel weer starten met de verbouwingen.

Gisteren de vlierbessen-bramenjam uitgeprobeerd en hij was helemaal geslaagd :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:46

Dat wist ik inderdaad wel maar heb ze hier echt nog nooit gezien. Hij zit nu op het campingbedje van Hugo dus zet hem straks als de meiden naar bed zijn wel weer in de bosjes.

Die jam klinkt echt goddelijk en ik houd niet eens van jam :') hopelijk komend jaar meer fruit zodat ik coulis en sap kan maken.

Pruimenbomen snoei je zo min mogelijk. Je mag takken maximaal 1/3 terug halen per jaar en eventueel licht uitdunnen maar als je de takken lager wil laten beginnen zal je hem moeten knotten en ik vermoed dat hij dat niet gaat overleven.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:11

Ik was er bang voor. De bomen hebben de laatste 15 jaar zeker ongestoord kunnen groeien, staan er al sinds de jaren 90 minimaal als het niet langer is. Dan maar kijken of ik er stekjes van kan krijgen. Of een hele lange ladder aanschaffen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:51

Stekjes maken van een pruimenboom is ook niet zo eenvoudig, die moet je enten op een onderstam.
De makkelijkste optie is dan toch een lange ladder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:00

JudithO schreef:
Stekjes maken van een pruimenboom is ook niet zo eenvoudig, die moet je enten op een onderstam.
De makkelijkste optie is dan toch een lange ladder.

Die onderstam heb je toch al? Stek die boom gewoon op zichzelf, lukt dat dan kan je wat te hoog groeit terug snoeien. Of denk ik nu veel te simpel?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:19

Dat laatste zat ik me ookal te bedenken. Er staan 3 bomen. Ga volgend voorjaar kijken of het met eentje lukt. Sowieso moet ik ze met de tijd snoeien gezien ze meer naar de buren gegroeid zijn dan in eigen tuin.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:17

Misschien is dit een idee? Werkt perfect bij appels.

Afbeelding