Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:25

Behalve de nieuwe VW's (en audi) met een dsg automaat... heb zelf een hele mooie en fijne passat en daar moet al snel de koppeling vervangen worden. Schijnt een bekend kwaaltje te zijn van die bakken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:32

Suzuki alto is ook niet kapot te krijgen, en ik heb het geprobeerd!

Als je in de buurt woont, wil ik best wel mee kijken hoor. Ik zit niet in de auto business maar weet in ieder geval genoeg om een beunhaas te spotten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:43

Uiteindelijk roesten Alto's ook gewoon weg. Die van mij is daarom afgelopen juli afgeschreven. Daarnaast was de homokyneet op, de bedrading was versleten (doorgeroest), remophanging was einde verhaal benzinetank was trouwens ook doorgeroest en de motor begon beduidend minder te presteren. Hij was 20 jaar oud.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:09

Hoeveel waarde hechten werkgevers aan certificaten van bijvoorbeeld Coursera, edX of MIT Open Courseware?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:45

Steeph schreef:
Hoeveel waarde hechten werkgevers aan certificaten van bijvoorbeeld Coursera, edX of MIT Open Courseware?

Dat zal er met name van afhangen of het certificaat voldoende relevant is voor het vakgebied.
(al die namen zeggen mij bijvoorbeeld helemaal niets :P )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 01:28

Mizora schreef:
Uiteindelijk roesten Alto's ook gewoon weg. Die van mij is daarom afgelopen juli afgeschreven. Daarnaast was de homokyneet op, de bedrading was versleten (doorgeroest), remophanging was einde verhaal benzinetank was trouwens ook doorgeroest en de motor begon beduidend minder te presteren. Hij was 20 jaar oud.

Die van mij heeft dat niet gehaald. We hebben samen meer 300.000 km wegdek bedwongen, waarna de versnellingsbak het beste gereviseerd kon worden. Zou zo'n 1500 euro kosten- ik heb nog altijd spijt dat ik 'm in heb geruild en niet heb laten repareren. Daarna zou mijn kleine zilveren kogeltje waarschijnlijk nog een behoorlijke tijd mee hebben kunnen gaan

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:56

Deze beestjes vond ik in mijn hooivoorraad voor de cavia's. Iemand enig idee wat het zijn en of ze kwaad kunnen? De beestjes zijn erg klein, misschien 1 à 2 mm. De cavia's eten al bijna een week van deze voorraad en ik heb tot nu toe niks aan de cavia's gemerkt.

Afbeelding

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:08

_Mirjam schreef:
Deze beestjes vond ik in mijn hooivoorraad voor de cavia's. Iemand enig idee wat het zijn en of ze kwaad kunnen? De beestjes zijn erg klein, misschien 1 à 2 mm. De cavia's eten al bijna een week van deze voorraad en ik heb tot nu toe niks aan de cavia's gemerkt.

[ [url=m/bPz14k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je nog een duidelijkere foto?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:19

Nee helaas. Dit is alles wat ik voor elkaar kreeg. Ik kreeg er de kriebels van :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:57

Ik weet niet wat het is maar als je je zorgen maakt kun je het hooi even invriezen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:10

Wantsjes? Wilde gok, hoor. Wilde ook de tip geven de vriezer, even 24 uur erin en dan is alles dood :D

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:10

Ik dacht ook al aan invriezen, maar met alleen een vriesvakje van de koelkast is dat wat lastig. Ik ga mijn schoonouders even vragen of zij ruimte hebben, het is zonde om een hele voorraad weg te gooien als het niet nodig is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:37

Ik heb 2 vragen mbt tot werk en ga er niet zelf en topic over openen aangezien ik weet wat dat allemaal met zich mee gaat brengen :')

1. Ik heb volgende week zaterdag een zeer belangrijk (voor mij) jaarlijks feestweekend in ons dorp alleen moet dan heel de dag werken waardoor het onmogelijk word om die avond daar nog heen te gaan. Normaal zou ik ook zeggen pech gehad, alleen dit is 1x per jaar en gewoon echt even iets belangrijks waar ik heel het jaar naar uit kijk. Alleen mijn baas gaat denk niet vrij geven zo kortdag,wat zouden jullie doen?

2. Van de week had ik een dagje van 12:30 tot 20:00, dat betekend vul avond. Dat loopt vrijwel altijd uit tot een uur of 9, alleen nu waren we in totaal met leermeester erbij maar met 3 personen en is het (logisch) uitgelopen tot kwart voor 9. Nu vertelde mijn leermeester dat ik die laatste 3 kwartier niet betaald krijg omdat mijn andere collega die er was zich niet aan de vulnorm heeft gehouden.(8 kratten per uur is de vulnorm, en iedereen werkt gewoon hard door iedere avond) Ik stond hier toch wel van te kijken, iedere avond loopt het uit, zelfs als we met 5 man bezig zijn en ik hoor toch gewoon al mijn gewerkte uren betaald te krijgen? Het is al in de avond en ik ben daarnaast minderjarig. En ik werk áltijd over als ze dat verlangen.. Kunnen ze dit maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:41

Voor wat betreft je eerste vraagstuk; hoe lang wist je al dat dat feest eraan kwam? Je had ook van tevoren vrij kunnen vragen ipv last minute ;)

Wat betreft je tweede vraag; naar mijn weten moeten ze dat gewoon uitbetalen. Maar dat zal ook aan je cao en je contract liggen. Wij moesten 1 kwartier van tevoren bijv aanwezig zijn en hadden 1 kwartier na sluit om kassa te tellen / om te kleden en dat half uur totaal was dus onbetaald; alles wat langer duurde werd wel uitbetaald.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:57

Van wat ik heb gehoord hebben wij ook een kwartier uitwerk tijd en wij moeten ook een kwartier van te voren aanwezig zijn. Dus dan horen ze mij dat halfuur gewoon te betalen, toch?

Het punt is dus dat ik bijna niet vrij durf te vragen omdat ik recent nog voor een begrafenis vrij heb gevraagd en ik vind persoonlijk dat ze best streng zijn bij ons. Kreeg laatst nog een bericht dat de gemiddelde ziekmelding in heel het bedrijf landelijk op 1,2 keer per jaar zit, als je hier boven zit willen ze graag een gesprekje met je... :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:00

Dat jaarlijke feest weet je dan toch al maanden in voren?
Daar ben je gewoon zelf te laat met vrij vragen.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:12

Mijn schoonouders hebben de vriezer vol liggen met hert momenteel, dus geen ruimte voor hooi (ook niet zo'n fijn idee om krioelende beestjes naast goed vlees te leggen). Ik ga deze voorraad denk ik maar weggooien, nieuw hooi kopen en de kooi grondig schoonmaken.

Over dat jaarlijkse feest. Ik neem aan dat je dat allang wist en dan ben je nu dus gewoon te laat met vrij vragen. Je kan het alsnog proberen uiteraard, nee heb je en ja kan je krijgen, en anders ben je dus gewoon aan het werk in plaats van aan het feesten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:18

Hoe krijg ik op een openbare toilet die 2e verdomde rol uit de houder als de 1e op is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:19

Dat klepje opzij schuiven?

Weet natuurlijk niet hoe het ding eruit ziet :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:21

Lieshorses: Mijn vriend is supermarkt manager en dit mag NIET. Tien minuten / kwartier mag er afgerond worden (terug) bijvoorbeeld: 20.05 wordt 20.00 geklokt. maar die drie kwartier moet betaald worden! Als je het hoofdkantoor hiervoor belt krijg manager hier écht voor op zijn donder. Doen dus!

Ps: uitzondering: Als jullie staan te ouweh*oeren, en baas zegt: Anders wordt het doorwerken in je eigen tijd, is het anders. Maar als dit structureel is en vooral niet jouw schuld, BELLEN.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:28

Nee moet je horen, we stonden gewoon hard door te ploegen en leermeester zegt: tempo moet omhoog anders word het doorwerken in je eigen tijd.
Als ik mijn tempo ophoogde ging ik waarschijnlijk nokkie xD

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:34

@ Lieshorses: gewoon lid worden van de vakbond.
"Overal" zijn regels voor en idd: voor gewerkte uren/ tijd hoor je gewoon betaald te worden.
Voor begrafenissen zijn ook regels: voor directe familie (in jargon 1e of 2e graads) kost het ook geen vakantiedag.
Weten wat je rechten zijn helpt!
(Ook zijn er cursussen 'wat te doen als je je recht niet gewoon vanzelf krijgt'. Zoals baas melden dat-ie ongelijk heeft, baas melden dat je het hoofdkantoor kunt bellen, etc.)

En dat soort "leermeesters" - huuuu!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:43

Giolli schreef:
Hoe krijg ik op een openbare toilet die 2e verdomde rol uit de houder als de 1e op is?

:') ik las drol ipv rol :+
Sorry heb geen antwoord op je vraag verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:35

Die 45 minuten niet betalen mogen ze niet zomaar doen, je hebt die tijd gewerkt en dat horen ze gewoon uit te betalen.
Die feestweek die elk jaar is was al langer bekend dus als je daar geen vrij voor krijgt vind ik dat logisch. Bij ons is het dan zo dat ze zelf vervanging moeten zoeken en als dat niet meer lukt is het jammer maar dan werken ze zelf, hadden ze het maar eerder aan moeten geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:39

Lieshorses schreef:
Nee moet je horen, we stonden gewoon hard door te ploegen en leermeester zegt: tempo moet omhoog anders word het doorwerken in je eigen tijd.
Als ik mijn tempo ophoogde ging ik waarschijnlijk nokkie xD

Gewoon bellen. Echt. Je hoeft niet maar de vakbond te bellen, hoofdkantoor is genoeg. Dit mag echt niet.