Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:50

Sheran schreef:
Heel erg vervelend voor je man :( Punt is gewoon ook dat je niet van tevoren weet bij wie het slecht gaat vallen, en de kans dat het slecht valt is gewoon ontzettend klein. Als je dan een risico-afweging maakt kom je toch uit op inenten. Neemt niet weg dat het echt heel erg k*t is.

Welk wetenschappelijk bewijs is er dan voor die corona pas? Behalve dat meer mensen semi-gedwongen een vaccin nemen?

Die app / code / pas heeft pas zin als iedereen zich moet laten testen. Want anders kunnen de gevaccineerden (= grote meerderheid) gewoon de ongevaccineerden besmetten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:51

MarlindeRooz schreef:
Sheran schreef:
Heel erg vervelend voor je man :( Punt is gewoon ook dat je niet van tevoren weet bij wie het slecht gaat vallen, en de kans dat het slecht valt is gewoon ontzettend klein. Als je dan een risico-afweging maakt kom je toch uit op inenten. Neemt niet weg dat het echt heel erg k*t is.

Welk wetenschappelijk bewijs is er dan voor die corona pas? Behalve dat meer mensen semi-gedwongen een vaccin nemen?

Niet voor de pas, wel voor corona, indamming van virussen en werking van vaccinaties. En de pas is daarmee in lijn.

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:52

Nee dat is het niet. De pas is bedoeld om mensen te dwingen te vaccineren en dat is onwettig en onethisch. Maar zo kunnen ze het niet brengen dus brengen ze het zoals ze nu doen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:55

De zorg is al enorm uit zijn voegen aan het groeien en wordt steeds duurder.

https://nos.nl/artikel/2397835-huidig-z ... orgaan-wrr

Een groot probleem vormen de oplopende zorguitgaven, die nu zo'n honderd miljard euro per jaar bedragen. Door onder meer vergrijzing, een verwachte stijging van het aantal chronische zieken en de verslechterende leefstijl zullen die uitgaven zijn verdrievoudigd over veertig jaar, waarschuwt de WRR. Een toename die groter is dan de gemiddelde economische groei. Met andere woorden: de zorg dreigt onze welvaartsgroei op te gaan eten volgens het rapport.

Nu werkt ongeveer een op de zes à zeven Nederlanders in de zorg, over twintig jaar zou dat één op de vier zijn, in 2060 één op de drie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:59

MarlindeRooz schreef:
Nee dat is het niet. De pas is bedoeld om mensen te dwingen te vaccineren en dat is onwettig en onethisch. Maar zo kunnen ze het niet brengen dus brengen ze het zoals ze nu doen.

Ik vraag me werkelijk af waarom je dit denkt. Gewoon serieuze vraag. Voor de inzameling van het virus is het logisch dat ze de vaccinatiegraad zo hoog mogelijk willen hebben, dat is geen geheim geloof ik. En dat de verspreiding zoveel mogelijk tegen moet worden gegaan in deze fase van de pandemie met nog redelijk veel onzekerheid en druk op de zorg. Wat maakt het dan zo vreemd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:00

fokfanaat schreef:
het is maar tijdelijk, in landen om ons heen wordt dit al langere tijd gedaan. Ik zie het probleem ook niet

Welke landen?

IJsland?

https://www.ad.nl/buitenland/gevaccinee ... ogle.nl%2F

90% gevaccineerd, tóch weer maatregelen na vier weken zonder maatregelen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:03

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik vraag me werkelijk af waarom je dit denkt. Gewoon serieuze vraag. Voor de inzameling van het virus is het logisch dat ze de vaccinatiegraad zo hoog mogelijk willen hebben, dat is geen geheim geloof ik. En dat de verspreiding zoveel mogelijk tegen moet worden gegaan in deze fase van de pandemie met nog redelijk veel onzekerheid en druk op de zorg. Wat maakt het dan zo vreemd?

Omdat dit een verkapte vaccinatieplicht is en vaccinatieplicht mag niet van de grondwet. Kan je gewoon opzoeken hoor, die grondwet. En natuurlijk is het ideaal als iedereen zich laat vaccineren. Maar dat is wat anders dan het verplichten. Jongeren die niet gevaccineerd zijn drukken nauwelijks tot niet op de zorg. Het zou dus effectiever zijn om alle oude mensen en mensen met gezondheidsproblemen te weren. Maar dat kan je niet maken. Net als dat je het niet kan maken om een indirecte vaccinatieplicht in te stellen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:08

996981 schreef:
fokfanaat schreef:
het is maar tijdelijk, in landen om ons heen wordt dit al langere tijd gedaan. Ik zie het probleem ook niet

Welke landen?

IJsland?

https://www.ad.nl/buitenland/gevaccinee ... ogle.nl%2F

bv in ierland en frankrijk, werken ze al langer met een app

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:11

Mjelleke schreef:

Een groot probleem vormen de oplopende zorguitgaven, die nu zo'n honderd miljard euro per jaar bedragen. Door onder meer vergrijzing, een verwachte stijging van het aantal chronische zieken en de verslechterende leefstijl zullen die uitgaven zijn verdrievoudigd over veertig jaar, waarschuwt de WRR. Een toename die groter is dan de gemiddelde economische groei. Met andere woorden: de zorg dreigt onze welvaartsgroei op te gaan eten volgens het rapport.

Nu werkt ongeveer een op de zes à zeven Nederlanders in de zorg, over twintig jaar zou dat één op de vier zijn, in 2060 één op de drie.

Dit geeft precies aan waarom er nog veel meer (dodelijke) virussen zullen gaan komen.
We lappen alles maar op en houden alles zo lang mogelijk in leven.
Zo heeft de natuur dat niet bedacht.
Haar schreeuw om hulp.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:13

Wat hier geloof ik vergeten wordt is dat de mensen die nu op de IC liggen mensen zijn die grotendeels geen vaccin hebben genomen. Als dat biet was gebeurd of die cijfers anders waren,was er denk ik wel een ander onderscheid gemaakt.

Verder heb ik weinig zin om mijn leven te laten beperken omdat mensen zich niet laten vaccineren. Ik wil ook weer naar een concert of festival! Als kind wordt je ook tegen van alles ingeeent, als je naar een bepaald land wil zul je soms ook je moeten laten vaccineren. Thats life. En nee dit is geen verkapt vaccinatie plicht, je kan je laten testen. Dat is een keuze die je zelf maakt!

En ja ik heb Corona gehad na mijn vaccinatie. Ik had 0.0 klachten en voelde mij kiplekker. Dus ik denk zeker dat het vaccin daar aan bij heeft gedragen!
Laatst bijgewerkt door Olympia op 15-09-21 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:13

fokfanaat schreef:
996981 schreef:

bv in ierland en frankrijk, werken ze al langer met een app

Volgens mij gaat het er om dat zo'n app gewoon niets doet tegen besmettingen.
Maar wel verdeeldheid creëert. Dat zie je hier in dit topic al. :+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:14

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het isvrij duidelijk. Lukt het niet linksom doen we het rechtsom. Verplichten mag niet dus zorgen we er op een andere manier wel voor.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:17

Needje schreef:
Mjelleke schreef:

Dit geeft precies aan waarom er nog veel meer (dodelijke) virussen zullen gaan komen.
We lappen alles maar op en houden alles zo lang mogelijk in leven.
Zo heeft de natuur dat niet bedacht.
Haar schreeuw om hulp.

De dood wordt steeds meer taboe. Alles moet maar gered worden en in leven blijven.

En natuurlijk is het makkelijk zeggen, want als je in de situatie beland dat dankzij de nieuwste technieken je oma nog een paar jaar mee kan gaan. Dan ga je daar natuurlijk voor. Maar het kost wel veel geld.

Dus ik sta er best dubbel in...

Hier gevaccineerd, maar geen corona app op mijn telefoon. En zal er ook niet komen. Ik ga hier niet aan meewerken aan de verdeeldheid. In mijn kennissenkring is lang niet iedereen gevaccineerd. En dat mogen ze helemaal zelf weten. Ik ben de laatste die er over oordeelt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:21

Stel je nou voor dat ik uit eten wil gaan. Spontaan in de stad kan niet meer dus dan ga ik plannen.

Eerst naar testlocatie. 20km rijden maar dan is er nog wel 1. Dan moet ik wachten op uitslag en tegen de tijd dat ik die heb is hij bijna niet meer geldig. (24 uur)

In duitsland kon je op terras ter plaatste test doen en hop terras op. Dan zit je nooit in tijdnood.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:29

Olympia schreef:
Wat hier geloof ik vergeten wordt is dat de mensen die nu op de IC liggen mensen zijn die grotendeels geen vaccin hebben genomen. Als dat biet was gebeurd of die cijfers anders waren,was er denk ik wel een ander onderscheid gemaakt.

Verder heb ik weinig zin om mijn leven te laten beperken omdat mensen zich niet laten vaccineren. Ik wil ook weer naar een concert of festival! Als kind wordt je ook tegen van alles ingeeent, als je naar een bepaald land wil zul je soms ook je moeten laten vaccineren. Thats life. En nee dit is geen verkapt vaccinatie plicht, je kan je laten testen. Dat is een keuze die je zelf maakt!

En ja ik heb Corona gehad na mijn vaccinatie. Ik had 0.0 klachten en voelde mij kiplekker. Dus ik denk zeker dat het vaccin daar aan bij heeft gedragen!

Maar dat zijn grotendeels mensen van 50+. Het lijkt mij dus efficiënter als die QR-code alleen voor die mensen geldt. Maar dat mag niet want dan sluit je mensen buiten.
Tenzij de bedoeling van die app eigenlijk is om mensen te verplichten te vaccineren. Dan kan het nuttig zijn. Maar dat is onwettig en niet ethisch.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:30

bigone schreef:
Bullshit loriene en Robert , jullie mogen alles maar jullie WILLEN niet dus stop met zeiken.

Wel fijn dat je de discussie aangaat.

Dat is nou het punt ik mag dus dingen niet mee. Maar daar kan ik mee leven hoor dus dat boeit mij weinig. Ben alleen benieuwd hoe we verder gaan. Gaat de QR code eraf bij 80 procent of 90 procent. Wanneer mag de horeca weer volledig open? Het is toch krankzinnig dat de nachthoreca gesloten moet zijn vanaf 23:59. Er mogen alleen mensen komen die een QR code hebben en dus volledig veilig zijn. Waarom dan sluiten? Het maakt toch immers niets meer uit?

Op dit moment zijn de risico groepen allemaal ingeënt, er zijn nog circa 30 procent menen over die niet geent zijn. Hier zitten mensen bij die om medische redenen niet geent kunnen worden en dat dus ook nooit zullen gaan doen. En een categorie die niet wil enten maar indirect nu toch verplicht word omdat hun vrijheid meer en meer ingeperkt word.

Verder hebben we nog een categorie kinderen en jongvolwassen die nu over zijn die totaal geen enkele rol spelen in de opnames van de ziekenhuizen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:32

Verschil is wel dat dat vaccins zijn die al tientallen jaren in ontwikkeling zijn, terwijl dit vaccin relatief nieuw is en er dus veel minder zicht is op bijwerkingen op de lange termijn. Dat is iets wat mij ook een tijd heeft doen twijfelen, ook omdat ik verder nooit ziek ben (dit jaar een dag thuis geweest wegens m'n rug, maar laatste echte ziekmelding is van ruim tien jaar terug) en ik begin vorig jaar waarschijnlijk al corona gehad heb waar ik behalve flinke hoestbuien e.d. ook geen last van gehad heb. Heb van de vaccinatie zelf ook geen last gehad. Collega van me is na de vaccinatie twee dagen flink beroerd geweest en had een maand later alsnog corona :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:38

Electra63 schreef:
robert45 schreef:
Voorlopig mag ik dus niet meer de horeca in. Scheelt dat ik dat toch al niet deed dus ze verliezen aan mij geen omzet.

Weet iemand ook wanneer we stoppen met deze flauwekul? Want eerst gingen we voor 70 procent mensen enten en dan zou alles weer los mogen. Nu moeten we blijkbaar voor een nog hoger percentage gaan.

Er mist nog steeds een tijdpad wanneer we zaken loslaten. Dat mist overigens al gedurende deze hele “crisis”.

Want Ipv verminderen verzwaren we ook nu weer. In 10 jaar vele ziekenhuisbedden verloren gegaan en ruim een miljoen mensen erbij. Met een beetje griepgolf loopt het ziekenhuis al vol. Maar er word met geen woord gesproken over een deltaplan om de gezondheidszorg op te lappen.

Lees eens terug.

Er is door verschillende bokkers al vaak aangegeven, waarom de zoŕg overbelast is en dat dit niet ff opgelost kan worden. Personeelsgebrek, openstaande vacatures, opleidingsduur, budget, salaris, lichamelijke en geestelijke overbelasting, nachtdiensten enz.

Ik snap dat je echt niet van vandaag op morgen ziekenhuizen hebt staan en personeel hebt gevonden. Maar er word geen enkele poging ondernomen om er ook maar iets aan te doen.

Voorlopig komen er tot 100.000 inwoners per jaar bij met alle medische problemen die ze hebben. Dus als we niet iets gaan doen zitten we over enkele jaren in een lockdown omdat er griep heerst en ze het ook niet aankunnen. Verder is de bevolking steeds ouder geworden en heeft dus ook meer zorg en opnames nodig.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:39

Exitium schreef:
Verschil is wel dat dat vaccins zijn die al tientallen jaren in ontwikkeling zijn, terwijl dit vaccin relatief nieuw is en er dus veel minder zicht is op bijwerkingen op de lange termijn. Dat is iets wat mij ook een tijd heeft doen twijfelen, ook omdat ik verder nooit ziek ben (dit jaar een dag thuis geweest wegens m'n rug, maar laatste echte ziekmelding is van ruim tien jaar terug) en ik begin vorig jaar waarschijnlijk al corona gehad heb waar ik behalve flinke hoestbuien e.d. ook geen last van gehad heb. Heb van de vaccinatie zelf ook geen last gehad. Collega van me is na de vaccinatie twee dagen flink beroerd geweest en had een maand later alsnog corona :+

Er worden al 200 jaar vaccins ontwikkeld, het is echt niet zo dat dit de eerste keer is...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:40

Zebrastreep schreef:
Exitium schreef:

Er worden al 200 jaar vaccins ontwikkeld, het is echt niet zo dat dit de eerste keer is...

Heb jij je er wel in verdiept?

Dit is het eerste goedgekeurde mNRA-vaccin. Tenminste Pfizer en Moderna. Dus nee dit type vaccin is niet al jaren bekend en/of in gebruik. Dat is echt een heel ander systeem dan bijvoorbeeld AstraZenica gebruikt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:42

@MarlindeRoos

Het hele woord vaccinatie komt in de grondwet niet voor. Het lijkt me dus stug dat verplicht vaccineren volgens de grondwet verboden zou zijn. Er speelt wel een ander grondwettelijk verhaal. Namelijk twee grondwettelijke rechten die met elkaar botsen, het recht op lichamelijke integriteit en het recht om door de overheid tegen gezondheidsrisico's beschermd te worden. En zo als dat regelmatig met grondwettelijke rechten gebeurt zijn deze op dit moment strijdig met elkaar en moet de overheid dus een afweging maken wel recht het zwaarste weegt.

In dit geval en ook voor het volgende geval zou het prettig zijn als je je eerst verdiept in wat de werkelijkheid is, ipv maar iets te roepen omdat het goed in je straatje past.

Je hebt het er al de hele tijd over dat al die maatregelen geen zin hebben, omdat gevaccineerden zich niet laten testen. Maar het beleid gaat niet over N=1 maar over de hele populatie. En voor de hele populatie geldt dat door vaccineren (ook zonder testen) het R-getal voldoende omlaag gaat om de pandemie te stoppen. Dat is de reden waarom gevaccineerden niet hoeven te testen. Bij de bestrijding gaat het om het lagen van het R-getal, niet om het risico van eén individu in één specifieke situatie.
Vergelijk het met alle maatregelen tegen drankrijders. Door wetgeving, voorlichting etc. hebben we het rijden met drank op zo ver teruggebracht, dat het geen groot risico meer is. Maar dat laat onverlet dat jij als individu nog steeds de pech hebt om door een drankrijder geschept te worden. Alleen als samenleving hebben we het aantal ongelukken door drankrijders naar een aanvaardbaar niveau omlaag gekregen.

edit: ernstig geval van kwootverkloten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:44

Exitium schreef:

Een vaccin geeft geen garantie dat je het niet meer kan krijgen, het vaccin geeft wel een garantie dat je niet meer opgenomen gaat worden op de IC.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:47

Zebrastreep schreef:
Exitium schreef:

Dat klopt, maar ieder vaccin is weer anders en kan dus weer andere bijwerkingen hebben, zowel op de korte, middellange als lange termijn. De trombose-issues werden ook niet verwacht en waren bij de tests tijdens de ontwikkeling ook niet naar voren gekomen.

purny schreef:
Exitium schreef:

Een vaccin geeft geen garantie dat je het niet meer kan krijgen, het vaccin geeft wel een garantie dat je niet meer opgenomen gaat worden op de IC.

Nee hoor, het vaccin geeft ook geen garantie dat je niet op de IC belandt. Beide zaken zijn een stuk onwaarschijnlijker, maar ze blijven bestaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:49

@Karl: amen!

Gisteren in Frankrijk met plezier mijn QR-code laten scannen in een restaurant. Lekker gevoel dat de mensen om je heen ook hun best doen om veilig uit eten te gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:51

Karl66 schreef:
Het hele woord vaccinatie komt in de grondwet niet voor. Het lijkt me dus stug dat verplicht vaccineren volgens de grondwet verboden zou zijn. Er speelt wel een ander grondwettelijk verhaal. Namelijk twee grondwettelijke rechten die met elkaar botsen, het recht op lichamelijke integriteit en het recht om door de overheid tegen gezondheidsrisico's beschermd te worden. En zo als dat regelmatig met grondwettelijke rechten gebeurt zijn deze op dit moment strijdig met elkaar en moet de overheid dus een afweging maken wel recht het zwaarste weegt.

Ik pik deze er even uit..
wat ik bijv aan de commucatie van de overheid wel jammer vindt, is dat ze niet eens een paar momenten nemen om wat misvattingen recht te zetten.
Het vaccineren wordt niet in de grondwet genoemd (dat bleek al toen de anti vax beweging een paar jaar geleden opkwam) maar dit argument wordt wel vaak gebruikt. Ik zie niet dat er in een praatprogramma, krantenartikel of radiospot aandacht besteed wordt aan misinformatie.
Dit soort dingen moeten mensen maar googlen of weten, of terloops ergens een keer opgevangen hebben. Zou het dan niet een idee zijn dat ze hier wat meer aandacht aan besteden, dit soort dingen?

Overigens, over dat testen, ik las dat er in andere landen makkelijker aan testen te komen is. Het argument 'daar werkt het wel' vind ik dan niet perse vergelijkbaar...
Als je hier op iedere hoek van de straat een test kan laten doen, is het misschien beter vergelijkbaar?