Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:38

purny schreef:
Sheran schreef:
Wat mis je nu vooral aan je werk, Purny?

De regelmaat en het sociale contact. Het punt dat ik een doel heb in mijn leven.

Die regelmaat die missen heel veel mensen nu en kunnen je best depri maken.
Onlangs kwam er nog een ad voorbij van het ministerie van volksgezondheid dat je het beste elke dag vroeg op kunt staan om dit te vermijden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:42

mysa schreef:
Snap ik best. Maar het komt heus weer.

Een vraag nav een aantal onderzoeken waaruit blijkt dat veel mensen geen symptomen hebben maar toch besmet zijn. Deze mensen hoesten en niezen dus niet, neem ik aan. Maar besmetten zij anderen dan al door speekseldruppels/praten met consumptie?

Door spreken alleen kan het al gebeuren.

Citaat:
Het houden van anderhalve meter afstand is niet genoeg als je voor langere tijd met meerdere mensen in een afgesloten ruimte zit. Dat zegt viroloog Coretta van Leer van het UMCG in een interview met het Dagblad van het Noorden.

De afgelopen periode is er al veel onderzoek gedaan naar het COVID-19 virus. Duidelijk is dat het virus binnenshuis makkelijker wordt overgedragen omdat het veel besmettelijker is dan eerst gedacht. Vooral in ruimtes waar meerdere mensen langdurig bij elkaar zitten. Van Leer kan daar uit eigen ervaring over meepraten. Een behoorlijk grote groep medewerkers, waaronder Van Leer maar ook Alex Friedrich, heeft het virus al onder de leden gehad. “We hebben echt goed opgelet”, zegt de viroloog in de krant. “We schudden hier geen handen en hielden ook al die tijd de anderhalve meter afstand van elkaar al ver voordat dit voorgeschreven werd. Toch hebben we elkaar besmet, vermoedelijk omdat we een langere tijd in eenzelfde ruimte waren.”

De conclusie betekent nogal wat omdat anderhalve meter afstand dus niet genoeg is. “Die afstand is ook maar een wilde gok. Er zijn landen die één meter zeggen, anderen zeggen twee meter. Hier in Nederland hebben we gekozen voor 1.5 meter.” Volgens Van Leer is afstand houden belangrijk maar moet daarbij ook worden gezegd dat mensen niet langer dan een kwartier in dezelfde ruimte moeten zitten. Mondkapjes zijn volgens de viroloog uiteindelijk wellicht de enige manier om het leven in ons land weer enigszins normaal te krijgen. Chirurgische mondkapjes zouden volstaan. “In de landen om ons heen wordt daar nu al gebruik van gemaakt. Er zal onderzoek gedaan worden naar de effecten ervan en van deze resultaten kunnen wij hier profiteren.”[/i]

https://www.oogtv.nl/2020/05/arts-umcg- ... et-genoeg/

DvhN (premium) https://www.dvhn.nl/groningen/UMCG-viro ... 32981.html

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:48

Purny, ik begrijp het. Die cursus Nederlands was vast prima, want ondanks wat je zelf je verstandelijke beperking noemt, valt het me altijd op dat je foutloos schrijft!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:56

MoniqueT schreef:
Purny, ik begrijp het. Die cursus Nederlands was vast prima, want ondanks wat je zelf je verstandelijke beperking noemt, valt het me altijd op dat je foutloos schrijft!

Dank je wel. Mijn beperking zit echt op het gebied van communicatie en onverwachte gebeurtenissen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:00

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:01

Als ik die artikelen lees wat ze vanavond willen gaan doen, is het wel heel veel verschil al!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:03

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:06

Misschien paranoia, maar ben toch redelijk huiverig voor eventuele bredere versoepelingen nu al. We hebben de versoepeling dat kinderen weer naar school mogen/gelimiteerd weer mogen sporten nog nieteens gehad!

Ik ben erg benieuwd naar wat ze vanavond gaan zeggen, maar hoop niet dat ze vlot kappers, scholen maar ook (veel) mensen weer naar kantoor laten gaan. Dat daar toch wat meer verloop in gaat zitten. Zoals Sheran al zei, wat zet je dan stop als het toch weer fout gaat?

Mijn werkgever is niet heel blij met het thuiswerken van iedereen, ikzelf vind het enorm rustgevend. Geen mensen die te pas en te onpas aan mijn bureau staan, geen reistijd of andere stress.

Snap zeer goed dat er sommige, zoals Purny, zijn die juist enorm baat hebben bij het terug gaan naar werk. Zou het daarom ook al wel prettig vinden als er bijv vanuit bedrijven een regeling komt voor nu dat je om en om werkt. x aantal dagen per week of halve dagen afgewisseld met een andere groep collegas..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:10

Is er al een update over de ic patiënten? Ernst Kuipers is altijd om deze tijd op tv

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:19

Wat belachelijk, sportscholen pas per september, geld zeker voor de binnenzwembaden ook, lekker tot september zwaar onder de pijnstillers zitten en lichamelijk achteruit gaan, dank u wel rutte.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:19

En wat kan Rutte daar nou precies aan doen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:20

SandravdB schreef:
Wat belachelijk, sportscholen pas per september, geld zeker voor de binnenzwembaden ook, lekker tot september zwaar onder de pijnstillers zitten en lichamelijk achteruit gaan, dank u wel rutte.

Uhm die beslissingen maken ze toch niet voor hun lol. Ze proberen mensen te beschermen.
Welke afweging ze maken kan je over discussiëren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:21

purny schreef:
Is er al een update over de ic patiënten? Ernst Kuipers is altijd om deze tijd op tv

Die update is niet meer dagelijks dacht ik? Ik zag rtl live blog 577 maar dat is Nederland er liggen ook nog mensen in Duitsland.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:22

Hoe laat is de persconferentie? Gigantisch druk op het werk, niets kunnen volgen. En vanavond ook een bestuursvergadering (Skype), vrees dat ik het mis.

SandravdB

Met die beslissingen wordt er weinig gedacht aan chronisch zieken die bepaalde sporten nodig hebben, zo gek dat ik er pissig van wordt als ik voort onder de pijnstillers leef die ik eerst niet nodig had. Als ze is iets gaan regelen dan voor mensen die beperkt zijn dat er daar uitzonderingen voor zijn.

elnienjo

Dit is de IC update van vandaag:
Citaat:
Aantal coronapatiënten op IC blijft dalen
Het aantal coronapatiënten op intensivecareafdelingen is 628. Dat zijn er 16 minder dan gisteren. Er liggen daarnaast nog 397 patiënten op IC's met andere klachten, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Het aantal Nederlandse coronapatiënten op een Duitse IC is drie minder dan gisteren: 23.

Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: "Het aantal covidpatiënten op de IC blijft gestaag dalen. We verwachten dat de komende week de non-covid-zorg weer verder wordt opgepakt."

De grens van 700 bedden is vaak genoemd als een belangrijke kritieke grens waar het aantal coronapatiënten onder moet komen en blijven. Zo zouden versoepelingen pas kunnen plaatsvinden als het aantal IC-patiënten met corona onder die grens daalt, en kan de reguliere zorg dan pas weer echt goed worden opgestart. Op het hoogtepunt lagen 1424 coronapatiënten op de IC.

Silenna

Echwel

SandravdB schreef:

Mooie weer komt er aan lekker buiten gaan zwemmen en zelf sporten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:24

SandravdB schreef:
Met die beslissingen wordt er weinig gedacht aan chronisch zieken die bepaalde sporten nodig hebben, zo gek dat ik er pissig van wordt als ik voort onder de pijnstillers leef die ik eerst niet nodig had. Als ze is iets gaan regelen dan voor mensen die beperkt zijn dat er daar uitzonderingen voor zijn.

Als de fysio's weer opengaan kun je daar therapeutisch sporten.

Maar ik vind het ook raar als sportscholen niet open gaan en campings wel. Denk dat een sportschool beter in staat is een hygienebeleid uit te voeren dan de gemiddelde camping.

Anoniem

Ik snap hem ook niet helemaal, horeca 1 juni en sauna's pas 1 sept.. Ik hoop het toch niet.

Ook snap ik de 30 personen niet, het ene restaurant zit met 30 personen tjokvol en het andere restaurant is dan zga leeg..

Heel benieuwd wat ze vanavond precies gaan zeggen :j

Sandra, nog niets is zeker en het is niet alleen Rutte die het beslist he :+

SandravdB

Heb bepaalde dingen waardoor ik niet in koud water kan zwemmen en andere sporten zijn veel minder effectief, al doe ik die wel zoveel mogelijk voor zover dat lukt met steeds meer pijn

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:25

Elders las ik dat sporten waarbij mensen niet met elkaar in contact komen, zoals golfen, tennis en zwemmen, wellicht wel weer zou mogen SandravdB.
Dit is echter wel vanuit De Telegraaf.. die is niet altijd even 'juist'
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1365281 ... eheersbaar

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:26

Relaxed schreef:
Ik snap hem ook niet helemaal, horeca 1 juni en sauna's pas 1 sept.. Ik hoop het toch niet.

Ook snap ik de 30 personen niet, het ene restaurant zit met 30 personen tjokvol en het andere restaurant is dan zga leeg..

Heel benieuwd wat ze vanavond precies gaan zeggen :j

Sandra, nog niets is zeker en het is niet alleen Rutte die het beslist he :+

In ga er vanuit dat, dat op basis van grote van het restaurant wordt bepaald

Net als bij winkels nu.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:27

Hoop het anders kan ik net zo goed meteen mijn ontslag vragen omdat ik het lichamelijk niet meer ga trekken op deze manier om nog fantsoenlijk te werken

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:28

Sicayes schreef:
Elders las ik dat sporten waarbij mensen niet met elkaar in contact komen, zoals golfen, tennis en zwemmen, wellicht wel weer zou mogen SandravdB.
Dit is echter wel vanuit De Telegraaf.. die is niet altijd even 'juist'
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1365281 ... eheersbaar

Maar openbare zwembaden waar ze honderden mensen per dag toelaten, dat lijkt me een beetje raar.
Dat je een therapeutisch zwemuurtje hebt voor ouderen en dat zwemmers een baan kunnen reserveren om baantjes te trekken zou me logischer lijken dan er massa's mensen tegelijk toe te laten.