Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:10

Ach, mijn papa was na een jaar of negen de meest afwezige papa ooit. Nooit meer teruggezien na de scheiding :+ .

Die studietijd van hem, was wel in de jaren vijftig hoor, toen was Nederland veel verzuilder dan nu. En had men zijn stand op te houden, zelfs als het allemaal weinig voorstelde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:15

mysa schreef:
Ach, mijn papa was na een jaar of negen de meest afwezige papa ooit. Nooit meer teruggezien na de scheiding :+ .

Die studietijd van hem, was wel in de jaren vijftig hoor, toen was Nederland veel verzuilder dan nu. En had men zijn stand op te houden, zelfs als het allemaal weinig voorstelde.

Op de kakkerschool waar ik zat vanaf 2002 was het kennelijk nog altijd een dingetje... Ik durfde daar nooit te vertellen wat mijn ouders deden... Ik schaamde me destijds tussen alle advocaten en dokters-kinderen. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:19

Palmera schreef:
Nou, dan nog eentje: vliegtuigongeluk, boot gezonken, kabelbaan van een berg gedondert, weet ik veel wat.

En op het nieuws kun je lezen/horen dat er 300 mensen en 6 nederlanders zijn omgekomen. Volslagen krankzinnig om dat apart te vermelden.

_/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:20

__Sannne schreef:
Vind het echt knap dat na 170 pagina's mensen nog steeds de essentie van dit topic niet snappen.

Nou inderdaad hahaha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:20

Nikass schreef:
Palmera schreef:
Nou, dan nog eentje: vliegtuigongeluk, boot gezonken, kabelbaan van een berg gedondert, weet ik veel wat.

En op het nieuws kun je lezen/horen dat er 300 mensen en 6 nederlanders zijn omgekomen. Volslagen krankzinnig om dat apart te vermelden.

_/-\o_

300 mensen, 6 Nederlanders waaronder 2 kinderen en 1 zwangere vrouw :+ Worden ook altijd apart genoemd :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:38

Ik vind dat iets minder erg, als er aangegeven wordt dat er een x aantal kinderen bij waren. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:43

Wat betreft kinderen; ik heb ze niet en hoef ze niet, ik kan ze druk vinden en irritant, maar hé, het zijn kinderen... Mijn (misschien) impopulaire mening is daarom dat als je niet/nooit in staat bent om je milder op te stellen omdat het om kinderen gaat, en als je zelfs beweert kinderen "te haten", dan heb je ergens een sociaal steekje los zitten. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:32

Nikass schreef:
Wat betreft kinderen; ik heb ze niet en hoef ze niet, ik kan ze druk vinden en irritant, maar hé, het zijn kinderen... Mijn (misschien) impopulaire mening is daarom dat als je niet/nooit in staat bent om je milder op te stellen omdat het om kinderen gaat, en als je zelfs beweert kinderen "te haten", dan heb je ergens een sociaal steekje los zitten. :)

In principe mee eens, maar het hangt een beetje af van de definitie van ‘haten’. Ik ‘haat’ courgette maar dat is maar een uitdrukking. Als ik nou courgette velden/kassen in de fik ga steken omdat ik courgette ‘haat’, tja....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:32

Ik stoor me daar dus ook enorm aan. Van die kranten berichten: moeder van 2 heeft auto ongeluk

Dan denk ik: goh, met 2 jaar oud al moeder worden... Nee, flauw :D
maar is zo iemand dan “alleen maar” moeder of is het relevant om te noemen dat ze moeder is omdat die kinderen de oorzaak waren? Of is het dan erger omdat ze kinderen heeft en mag iedereen die dan geen kinderen hebben wel gewoon dood neervallen. Ik snap de toegevoegde waarde dan niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:54

Nou ik snap wel dat het meer impact heeft op nabestaanden (en dus vaak als heftiger wordt gezien) als het een moeder is van een jong gezin dan wanneer het een dementerende oudere is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:00

Shaggy09 schreef:
Nou ik snap wel dat het meer impact heeft op nabestaanden (en dus vaak als heftiger wordt gezien) als het een moeder is van een jong gezin dan wanneer het een dementerende oudere is.

Het heeft pas impact als blijkt dat ze eigenaar is van een bedrijf waar 1000 mensen werken die een gezin hebben te onderhouden en er voor de bewuste moeder geen opvolging is. Maar dat lijkt me geen impopulaire mening.

Wat kinderen betreft vind ik dat je sociaal een steekje los hebt als je je kinderen bewust overlast laat veroorzaken bij andere mensen, vooral als dit je buren zijn waar je jaren lang samen een ruimte mee deelt (de straat, het blok, de buurt).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:35

Ik bedoel meer emotionele impact.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:01

Maar als ik naast die moeder van twee had gezeten had er ook gestaan: twee volwassenen waaronder moeder van twee. Dat vind ik echt niet kunnen, want ik vind dat ieder leven evenveel waard is. Maar ik weet niet of dát een unpopulair opinion is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:12

sureido schreef:
Maar als ik naast die moeder van twee had gezeten had er ook gestaan: twee volwassenen waaronder moeder van twee. Dat vind ik echt niet kunnen, want ik vind dat ieder leven evenveel waard is. Maar ik weet niet of dát een unpopulair opinion is.

Wellicht ook unpopular: maakt het in jouw voorbeeld verschil? Om het lomp te zeggen: Genoemd worden als moeder van twee of als die andere hoop vermalen botten en vlees?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:18

sureido schreef:

Vind ik ook, maar daarnaast ook het feit dat het schijnbaar iemand definieert als er gezegd wordt “moeder van 2”, alsof ze ook niet meer is dan dat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:36

sureido schreef:

Ik zou me ook niet zo prettig voelen als die ander een geliefde van mij was. Zo van, ja leuk die moeder, maar alsof het dan op mij geen impact heeft omdat ik niet het kind van die ander ben ofzo :o

Ik bedenk me trouwens dat je volgens mij eigenlijk nooit hoort 'er kwamen X volwassenen om het leven waaronder een vader van 2 kinderen". Over het algemeen is dat alleen relevant als het een moeder betreft, blijkbaar?

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:43

Bij mannen zeggen ze nog wel eens "hij laat vrouw en twee kinderen na".

Maar inderdaad, de één laat een kind na, de ander ouders, een partner, een vriendenkring, etcetera.

Ieder overlijden brengt verdriet mee. Dus waarom de een meer publiekelijk medeleven (o, wat tragisch) krijgt dan de ander is mij ook een raadsel.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:47

Cowboy55 schreef:
sureido schreef:

Wellicht ook unpopular: maakt het in jouw voorbeeld verschil? Om het lomp te zeggen: Genoemd worden als moeder van twee of als die andere hoop vermalen botten en vlees?

Ja, want de moeder van twee wordt expliciet vernoemd toch?

Twee, zes of acht doden, er wordt altijd wel bij vernoemd of er een moeder bij zit of kinderen. Maar iedere overledene heeft een verhaal, niet alleen die moeder of dat kind. Zet imo gewoon neer hoeveel doden er in totaal zijn zodat er ook geen ‘belangrijkere’ dode is betrokken dan de anderen. Of allemaal een detail of niemand. Maar dan wordt in sommige gevallen het wel een lange krantenkop :=.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:47

Nou ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het veel meer impact heeft als je moeder komt te overleden als je heel klein bent dan een ander familielid, vriend of kennis.

Ik denk dat dat de rede is dat het apart benoemd wordt. Ik vind het altijd zeer heftig om te lezen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:50

NatasjavE schreef:
Nou ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het veel meer impact heeft als je moeder komt te overleden als je heel klein bent dan een ander familielid, vriend of kennis.

Ik denk dat dat de rede is dat het apart benoemd wordt. Ik vind het altijd zeer heftig om te lezen.

Dat snap ik zeker!

Maar voor de nabestaanden van de andere overleden personen van een ongeluk oid is dat niet zo. Maar er wordt wel een persoon ‘uitgelicht’, terwijl de andere nabestaanden daar niks van mee doen hebben..

Ik hoop dat ik het goed verwoord heb.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:59

sureido schreef:
NatasjavE schreef:

Dat snap ik zeker!

Maar voor de nabestaanden van de andere overleden personen van een ongeluk oid is dat niet zo. Maar er wordt wel een persoon ‘uitgelicht’, terwijl de andere nabestaanden daar niks van mee doen hebben..

Ik hoop dat ik het goed verwoord heb.

Ja dit. Als er een bus verongelukt waar naast mijn vriend ook een moeder met kind in zit kunnen die moeder en kind echt ergens aan roesten waar de zon niet schijnt :') En ik zou het dan heel naar vinden als hij in de berichtgeving als een van de 'minder belangrijke' slachtoffers kwam te staan.
Iedereen voegt iets van waarde toe aan het leven van anderen, en als je toevallig kinderen hebt gekregen heb je niet ineens meer waarde ofzo. Zou wat zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 02:03

Het is voor mij zo: tuurlijk is, stel mijn moeder zit in zo’n bus, dat mij het meeste waard en het belangrijkste.

Maar voor de buitenwereld, mensen die het nieuws volgen, die mensen hebben niks met elk van de personen van doen en voor die mensen zou elke overledene gelijk moeten zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 02:11

sureido schreef:
Het is voor mij zo: tuurlijk is, stel mijn moeder zit in zo’n bus, dat mij het meeste waard en het belangrijkste.

Maar voor de buitenwereld, mensen die het nieuws volgen, die mensen hebben niks met elk van de personen van doen en voor die mensen zou elke overledene gelijk moeten zijn.

Hoezo moeten? Ik vind de dood van jonge mensen of kinderen veel heftiger dan een neergestoken bejaarde ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 07:59

Ik vind de dood van jonge mensen ook heftiger, maar toch een beetje raar dat dat zo benoemd wordt.

Klinkt een beetje als: ‘er waren 5 doden, waarvan 3 80+ers maar die waren vanzelf toch al bijna dood. Die andere 2 waren een moeder en kind, dat is wel verschrikkelijk zeg.’

Terwijl die 80+ers ook nabestaanden hebben voor wie hun dood heel verdrietig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 07:59

Ik heb geen relatie en geen kinderen. Dus dan geen nabestaanden?
Dan is een ongeluk kennelijk minder erg.

Mag je dan wel de vlag uithangen als iemand ( uiteraard zonder jou toedoen) waar je niet mee op kunt schieten overlijdt?