Baby en kinderkleding #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 09:06

Liti ben het eens met Tita. Ik kom uit het refodorp naast dat van Tita :))
Kinderen mogen daar niks en worden naar de wil van de ouders gesmeed.
Dit betekend dat die kinderen buitenshuis vaak knettergek waren en los gingen. Ook veel psychische problemen komen daar voor door de overheersende oudercultuur die het leven van hun kind volledig bepalen/sturen.
Daarnaast zijn ze soms ook compleet wereldvreemd.
Beste vriend van mijn broertje kwam uit een heel zwaar gezin en keek nooit tv. Maar kon goed leren en ging naar het categorale gymnasium ipv de refo school.
Daar was hij letterlijk bang voor kinderen die rondliepen met een shirt van Metallica. Want die aanbidde de duivel.

Nu is het goed gekomen met hem. Is als homo uit de kast gekomen, kunstgeschiedenis en mode academie gaan doen ipv theologie wat zn ouders wilde en is uit de kerk gestapt die hem vertelde dat hij ziek was. Maar hij zegt zelf ik was bang voor het onbekende doordat ik het niet kende.

Qua cadeautjes kan je ook vragen om een kleine bijdrage aan iets wat je zelf koopt. Idd een poppenhuis van Le Toy Van bijvoorbeeld. Die zijn prachtig, maar duur. Maar dan heb je een duidelijk doel voor iedereen van hier gaan we voor.
Zelf hebben we Sylvanian families. Niet van hout, maar geeft jaren speelplezier. Is goede kwaliteit. In die zin wel weer duurzaam dus.

Overigens zijn wij ook sturend in wat wij wel of niet oké vinden. Ik vind peppa big bijvoorbeeld vreselijk en gewoon niet ‘goed’. Maar Julia lacht zich een bult er om. Dus soms mag ze kijken en benoem ohhh moet je kijken papa big zit heel hard te boeren. Dat is beetje gek hè van papa big.

Overigens hier ook voornamelijk Netflix en npo start om bijv Sesamstraat terug te kijken. Of afleveringen van rintje waar wij iedere avond ook uit voorlezen.

Tijdens zwangerschap was iPad mijn redding. Ik kon echt niks. Op slechte dagen nog geen 5min staan. En nu is het baggerweer en een intensieve baby. Kortom Julia heeft aardig wat filmpjes gezien delaatste tijd :+
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 13-03-19 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:07

Moooi Mir!

Idd Verootjoo, zeker nu met (gammele) zwangerschap en regenachtig weer is de tv soms toch wel erg prettig. Als straks baby er is en we kunnen weer lekker naar buiten zien we wel weer verder.
Oh ja, graafmachines, vuilniswagens en brandweerwagens op YouTube :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:09

Gup is dol op zijn autos van green toys. Mup trouwens ook. Zijn goed hufterproof.
Verder een houten treinbaan en een duplo trein.

_lautje_

Re: Baby en kinderkleding #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 09:11

Hier auto’s van Wow. Zijn van kunststof maar verantwoord gemaakt. Ernstig hufterproof en hand geverfd met niet toxische verf. Zijn wel duur, maar onverwoestbaar.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:14

Maar iréne kent die figuren (nog) niet, dus ze wordt er niet gelukkig van om een T-shirt van paw patrol te hebben. Voor haar is dat gewoon een T-shirt met een hond net zoals mini rodini teckels dat is. Zolang ze niet weet dat het bestaat kan ze het ook niet missen toch? Ze weet niet dat paw patrol hondjes zijn die bewegen en praten in een filmpje, voor haar is het gewoon een plaatje van een hond op een shirt. Dingen met licht en geluid mag ze in de kringloopwinkel mee spelen daar zijn altijd andere kindjes dus een sociaal gebeuren voor haar en we gaan zo'n 4x in de week een uurtje en we gaan ook regelmatig naar een binnenspeeltuin vol prikkels. Ik ben van mening dat ik dat hele filmpjes en merchandise verhaal compleet in de hand heb totdat ze naar de basisschool gaat, want ja dan zal ze het bij andere kindjes zien. Maar tot die tijd gewoon een genderneutrale broodtrommel van rex london met een leeuw en niet een een met dora erop. Iréne heeft geen tekenfilm idool, en doordat ze de komende jaren ook echt geen tv/ipad zal kijken, leert ze die ook niet kennen. Ze leert niet dag in dag uit rolpatronen als in dat jongens superhelden zijn en meisjes gered moet worden.
En ja we zullen echt wel eens op een stormachtige dag samen een Disney film (met sterke vrouwelijke of onzijdige hoofdrol) kijken, en we zijn al een aantal keer naar een poppenkast of schimmenspel geweest dus zitten en vol verwondering naar een verhaal kijken kent ze wel. En dat kwartier Sesamstraat vind ze fantastisch en staat ze te springen en te dansen. Maar het moet niet een vanzelfsprekendheid worden, Kinderzenders kijken vol reclame felle kleuren en prikkels gaat hier echt niet gebeuren. Ik ontneem haar daar helemaal niets mee, ik geef haar juist ruimte voor eigen fantasie en een open einde aan haar spel zonder voorbeeld van een tekenfilmidool.

En iréne mag juist heel veel vergeleken bij de gemiddelde opvoeding. Eten slapen en spelen wanneer zij die behoefte heeft, ze wordt juist niet kort gehouden ze krijgt alle vrijheid om zichzelf te ontplooien en te zijn wie ze wil zijn. Juist daarom voegen tekenfilms helemaal niks toe, juist omdat daarin vaak de traditionele rolverdeling speelt. Ze hoeft juist helemaal niet over de gebaande paden te gaan en zich te gedragen zoals iedereen, ze mag de wereld ontdekken op haar manier en haar tempo. Ze mag vies worden, creatief bezig zijn, en compleet op haar eigen intuïtie mening en behoeftes vertrouwen. Dat staat echt in schril contrast met de opvoeding in de bible belt.
Wij kijken trouwens wel af en toe een natuurdocumantaire met haar, ze weet heel goed dat de wereld groter is dan ons stadje, en dat er heel veel mensen met een andere mening bestaan.
Laatst bijgewerkt door litilaura op 13-03-19 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:17

Ik ben zelf groot geworden met gamen en Cartoon Network en dat is prima gelukt volgens mij :D Geen rolpatronen bekend hier, maar goed, dat haal ik toch ook meer uit mijn persoonlijke omgeving dan van tv.

Cruz eet 's ochtends zijn ontbijt met Nijntje want dan heb ik even tijd om me aan te kleden. Als het wat langer duurt 's middags voor het eten klaar is dan zet ik ook rustig Netflix even aan :j Autofilmpjes op Youtube vind hij machtig interessant maar dat perk ik wel in.

Speelgoed is hier zonder geluidjes, het scheelt hem niks of hij met een houten of een toettoet auto zonder geluid speelt. Vind ze allemaal even mooi. Met zijn verjaardag vorig jaar heb ik geld gevraagd of een boek. Dit jaar heb ik vast wat cadeaus gekocht in verschillende prijzen die mensen over kunnen nemen, en anders geef ik een aantal opties. Als ze gewoon in de Intertoys wat willen halen is Duplo altijd goed. Dat gaat eindeloos mee.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 09:31

Hier let ik idd ook wel op stereotypering in wat ze zien. Maar ik weet uit ervaring dat je genderneutraal kan Willen zijn maar kinderen hebben nu eenmaal Eem bepaald geslacht.
Mijn broertje is geboren als meisje. Maar town hij 2 was identificeerde hij zich gewoon met mijn vader. Trok zijn stropdassen aan, knipte zelf zijn haar kort en verknipte zijn jurkjes.
Kinderen hebben een eigen geslacht en daar horen eigen voorkeuren bij. Wat niet inhoudt meisjes alleen maar roze en prinsessen en jongens blauw en auto’s. Maar jongens en meisjes zijn gewoon niet gelijk. Wel gelijkwaardig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:32

Kinderzenders hebben geen reclame hier, Babytv en Z@ppelin niet. Ipad/telefoon doen we niet aan, voor mijn zwangerschap was ik wel strenger maar zeker toen ik zo misselijk was heb ik de tv veel aangehad. Het zijn geen snelle programma's maar vooral veel liedjes en daar ben ik ok mee.

Op Netflix kijkt O Winnie de Poeh en Nijntje.

Ik ben allergisch voor merchendise kleding dus hier geen Paw Patrol. O kent het niet dus het boeit hem ook niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:38

Ik ben daar ook niet voor maar ben wel voor hem eens pleziertje te gunnen.
Zijn joggingbroeken vind ik ook niet het van het maar anders gaat hij in zijn onderbroek naar school want een ander soort broek doet/wilt hij niet aan. Kan hem dan dwingen en er een heel spel over maken maar dit is ook een uiting van zijn ass ( net zoals dat ik elk etiketje, hoe klein ook ik er uit moet knippen bv)en dat gevecht wil ik dus niet elke dag aangaan want dat is dus elke keer opnieuw.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:45

Mijn kind kijkt het gewoon niet dus hij hoeft het ook niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:52

Op de leeftijd van jou zoontje keek [naam] er ook niet naar en kon ik hem ook aandoen wat ik wou. [naam] kan ik ook aandoen wat ik wul en kijkt, ondanks tv op staat, niet naar tv.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:54

Je bent toch de baas thuis? Jij bepaalt toch wat je kinderen zien? Je hebt hem toch zelf achter de tv gezet?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:59

Niwla schreef:
Hier zijn her vooral die geanimeerde filmpjes met auto’s en gekleurde balletjes favoriet. Vreselijk, ze hebben allemaal hetzelfde liedje, maar het is fijn dat hij dan tenminste 5 minuten op z’n kont kan zitten. :D

Die blauwe ezel jurk is gaaf tita.
Wel een leuke bestelling Tamara!

Ze leren er serieus engels van, toen ze 2 was noemde ze al wat kleuren in het engels.. :')
Ik vond het altijd fijn mijn handen even vrij te hebben tijdens het koken. Ze hing dan nl tussen mijn benen, met om elk been een arm. Gevaarlijk. Herhaaldelijk terugzetten hielp niet. Was net een jojo. Met de tablet in een hoekje van het aanrecht kon ik rustig mijn gang gaan..

Daddy vinger daddy vinger where are you...? Die ken je dan wrs ook..

tita schreef:
Liti

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, maar je kind overal van af of uitsluiten in welk vorm dan ook, iPad, tv, hysterisch speelgoed zou mijn ding niet zijn.

Ik kom uit een van de zwaarste refo dorpen van Nederland.......en ik heb zoveel gezien en ik weet zoveel dat ik niet meer normaal mijn mening kan vormen over hoe over je wilt gaan.....

Vergeet nooit wat het kind graag zou willen, en je kunt best sturen maar helemaal jouw wil opleggen zou niet mijn keuze zijn.

Verder zou je bv ook iets moois en wat duurders op de lijst kunnen zetten ...ik noem maar wat bv houten poppenhuis van LeToy of ander merk, Lautje kon er nog paar van.
En dan geld vragen.

En anders hysterisch speelgoed waar Irene bv iets van kan leren

Zelfs op de kleuterschool wordt tegenwoordig al gebruik gemaakt van een tablet.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, ik vind het zelf fijn om wat mee te gaan met de tijd. Het is zoals het is, en de tablet is van nu.

Oh: dromertje: Goed geslaagd.
Onze dochter draagt ook geen cartoons op haar kleding, maar nu heeft ze laatst toch een tshirt gekregen van iemand, ze straalde! Ik denk dat ik het probeer als pyjama, hoop dat ze er in trapt! :D Maar als ze er echt heel erg gelukkig van wordt het als tshirt te dragen, oke. Ik zie in de klas ook wel het eea aan cartoonpoppetjes op de shirts en truien. Dat zien onze kinderen ook en dat maakt het soms wat lastiger om Nee te zeggen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:08

Ik krijg nu al stress van dat hele tv/scherm-gedoe. :') Blij dat we daar met 8 maanden nog niet mee bezig zijn. We willen sowieso geen tablet voor hem, tv de komende jaren heel beperkt. Maar ja, is vast makkelijker gezegd dan gedaan als je om 5 uur met een jengelende dreumes zit en ook eten moet koken. Maar ik las laatst iets over een baby van 7 maanden die al 2 uur per dag voor de televisie zat 'want dan was hij zo lekker rustig', dat vind ik echt heel slecht. :n

Ik heb ook een hekel aan al die merchandise, vind 't vaak ook echt niet mooi. Snap wel dat je het koopt als je kind er helemaal gelukkig van wordt maar zolang J er geen sterke mening over heeft komt het lekker niet in huis.

Tita: die donkey trui is leuk, twijfel of ik 'm ook ga bestellen!

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:10

Tijdens het koken is het hier kindlief in de draagdoek als ze moe en jengelig is, en bij genoeg energie mee laten helpen met koken, ze weet heel erg prima hoe ze met een mes om moet gaan dus laat haar met haar 23 maanden rustig de groentes snijden.

Edit als ze dat zelf wil natuurlijk, niet als verplichting meehelpen. Ze zit soms ook gewoon rustig met wat pollepels en pannen te spelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:12

Ik geloof niet dat je Liti’s wat meer antroposofische en vrij opvoeding zonder tv nou helemaal gelijk kunt stellen aan een strenge reformatische opvoeding op de bible belt :=
Het is niet zo dat ze zonder tv nergens kennis mee maken en overal bang van worden he.
Maar ik denk wel dat je niet meer om schermen heen kunt in de toekomst. Idd, er wordt op de basisschool al gebruik van gemaakt. En dan is een beetje handigheid er in helemaal niet zo verkeerd, denk ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:15

Dani schreef:
Ik krijg nu al stress van dat hele tv/scherm-gedoe. :') Blij dat we daar met 8 maanden nog niet mee bezig zijn. We willen sowieso geen tablet voor hem, tv de komende jaren heel beperkt. Maar ja, is vast makkelijker gezegd dan gedaan als je om 5 uur met een jengelende dreumes zit en ook eten moet koken. Maar ik las laatst iets over een baby van 7 maanden die al 2 uur per dag voor de televisie zat 'want dan was hij zo lekker rustig', dat vind ik echt heel slecht. :n

Ik heb ook een hekel aan al die merchandise, vind 't vaak ook echt niet mooi. Snap wel dat je het koopt als je kind er helemaal gelukkig van wordt maar zolang J er geen sterke mening over heeft komt het lekker niet in huis.

Tita: die donkey trui is leuk, twijfel of ik 'm ook ga bestellen!

Ik dacht dat ook. Toen werd ik zwanger (en heel ziek) van de tweede, en daar gingen mijn principes :')
Nu maak ik me zorgen om de PlayStation op latere leeftijd. Pas opgepast op een kind die continu vroeg of hij mocht computeren := Terwijl het buiten prachtig weer was, en mijn kind steeds vroeg of hij buiten kwam spelen. Heb maar gezegd dat wij geen computer hadden :Y) Ik vind peuters en kleuters en basisschool kinderen echt niet achter een PlayStation horen. We hebben er wel een, maar mijn man speelt alleen maar als hij op bed ligt, ik wil niet dat hij het ziet :=

En mijn kind heb ik verteld dat er geen truien en t-shirts bestaan van paw patrol, alleen maar pyjama’s, en pyjama’s zijn voor ‘s nachts. Als hij zelf zijn kleren betaalt mag ie kopen wat ie wil :7 :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-03-19 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:16

In deze discussie ga ik mij niet mengen. Ik had een paar ideeën. Liever hout speelgoed dan plastic. Liever gehaakte muziek mobiles etc. Maar die "principes" gingen al snel overboord toen bleek dat hij op een plastic muziek mobiel zo in slaap viel in plaats van een uur nodig te hebben om hem op bed te leggen :')

Vraagje over kleding. Hebben jullie ook meerdere (winter) jassen voor je kleintje? Voor als hij mogelijk nat regent oid?
En wat vinden jullie van de TC collectie kersen voor een jongen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:18

Nee, ik heb 1 winterjas. Als ik hem was, is ie de volgende dag gewoon weer droog. Nooit een reserve jas gemist.
En die kersen TC vind ik geweldig voor een jongen!! Ik wilde hem ook graag, maar niet meer te vinden in de goede maat.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-03-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:18

Britt schreef:
Ik geloof niet dat je Liti’s wat meer antroposofische en vrij opvoeding zonder tv nou helemaal gelijk kunt stellen aan een strenge reformatische opvoeding op de bible belt :=
Het is niet zo dat ze zonder tv nergens kennis mee maken en overal bang van worden he.
Maar ik denk wel dat je niet meer om schermen heen kunt in de toekomst. Idd, er wordt op de basisschool al gebruik van gemaakt. En dan is een beetje handigheid er in helemaal niet zo verkeerd, denk ik.

Hier pas in de bovenbouw, daar hebben we de school op uitgekozen. Ze hebben het gauw genoeg in de vingers.

O gaat niet meer in de doek sinds hij loopt en ondanks zijn fascinatie voor messen mag hij er niet mee spelen :') hij is erg zoals ik als kind was: onbesuisd en voor de duvel niet bang. Hij leert ook niet van vallen. :')

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 10:20

Op de school waar zestraks heen gaan hebben ze vanaf groep 5 een tablet.
Hier als tv aan staat ook Zappelin of baby tv. Vooral idd de liedjes vindt ze prachtig. Langer durende filmpjes als Maya de bij vindt ze allleen begintune leuk en daarna haakt ze af en gaat ze spelen.

Baby tv is idd wel leerzaam. Als het alfabet feest is weet ze alle letters al. Nu leesik ook iedere Het Muizenhuis alfabet voor dus ze weet ook A is van appeltaart, B is van boek, C van circus :')

Hier sinds deze week een iPad in huis. Vooral voor als ik straks weer ga rijden. Want dan moet ze toch weer naast de bak zitten.

Vero: hier hetzelfde verteld. Alleen woezel en pip pyjama’s bestaan.
En idd je principes gaan snel overboord als je zelf niks kan.

Ik knutsel iedere dag met dr, ze mag helpen met fruit voor de middag maken, iedere dag spelen we buiten, lees uren boekjes voor, bouwen torens. Dan mag ze best ook even Netflix kijken.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:24

verootjoo schreef:
Nee, ik heb 1 winterjas. Als ik hem was, is ie de volgende dag gewoon weer droog. Nooit een reserve jas gemist.
En die kersen TC vind ik geweldig voor een jongen!! Ik wilde hem ook graag, maar niet meer te vinden in de goede maat.

Nou ik twijfel, want ik kan hem er extra bijkopen. Nu voor 50 euro...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:24

IMJ schreef:
Niwla schreef:
Hier zijn her vooral die geanimeerde filmpjes met auto’s en gekleurde balletjes favoriet. Vreselijk, ze hebben allemaal hetzelfde liedje, maar het is fijn dat hij dan tenminste 5 minuten op z’n kont kan zitten. :D

Die blauwe ezel jurk is gaaf tita.
Wel een leuke bestelling Tamara!

Ze leren er serieus engels van, toen ze 2 was noemde ze al wat kleuren in het engels.. :')
Ik vond het altijd fijn mijn handen even vrij te hebben tijdens het koken. Ze hing dan nl tussen mijn benen, met om elk been een arm. Gevaarlijk. Herhaaldelijk terugzetten hielp niet. Was net een jojo. Met de tablet in een hoekje van het aanrecht kon ik rustig mijn gang gaan..

Daddy vinger daddy vinger where are you...? Die ken je dan wrs ook..

tita schreef:
Liti

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, maar je kind overal van af of uitsluiten in welk vorm dan ook, iPad, tv, hysterisch speelgoed zou mijn ding niet zijn.

Ik kom uit een van de zwaarste refo dorpen van Nederland.......en ik heb zoveel gezien en ik weet zoveel dat ik niet meer normaal mijn mening kan vormen over hoe over je wilt gaan.....

Vergeet nooit wat het kind graag zou willen, en je kunt best sturen maar helemaal jouw wil opleggen zou niet mijn keuze zijn.

Verder zou je bv ook iets moois en wat duurders op de lijst kunnen zetten ...ik noem maar wat bv houten poppenhuis van LeToy of ander merk, Lautje kon er nog paar van.
En dan geld vragen.

En anders hysterisch speelgoed waar Irene bv iets van kan leren

Zelfs op de kleuterschool wordt tegenwoordig al gebruik gemaakt van een tablet.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, ik vind het zelf fijn om wat mee te gaan met de tijd. Het is zoals het is, en de tablet is van nu.

Oh: dromertje: Goed geslaagd.
Onze dochter draagt ook geen cartoons op haar kleding, maar nu heeft ze laatst toch een tshirt gekregen van iemand, ze straalde! Ik denk dat ik het probeer als pyjama, hoop dat ze er in trapt! :D Maar als ze er echt heel erg gelukkig van wordt het als tshirt te dragen, oke. Ik zie in de klas ook wel het eea aan cartoonpoppetjes op de shirts en truien. Dat zien onze kinderen ook en dat maakt het soms wat lastiger om Nee te zeggen.

Inserdaad, [naam] gaat al van zijn 2.5 jaar naar school en daar ziet hij ook vannalles van andere kinderen, ook kledij, boekentassen,...

Ik zoek ook middenwegen, en wat is 1 tshirt en 1 short op heel zijn kleerkast?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:26

Even iets heel anders over kleding dus weer, iréne is momenteel gek van treinen, dus vandaag heb ik bedacht haar hartewens te vervullen en we gaan met de trein naar Zutphen want moest nog even langs su&jill. <3 ga sws een paar angulus schoentjes halen en ben benieuwd of ik nog iets meer tegen kom de foto's volgen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 10:26

Dat is geen geld voor die jas!

Hier alleen de teckeljas en nog nooit hoeven wassen.
Twijfel of ik nu idd al kijk voor winterjas voor volgend jaar. Scheelt wel echt geld nu.