Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:04

Nou ook nog even de bonen geplukt :+
Afbeelding

En gewoon omdat het snoezig is

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:42

Zeker snoezig. :+: Wat voor bonen zijn het allemaal?

Ik kan me iets herinneren dat iemand hier laatst braamstruiken had verwijderd? Ik zit te denken de wilde bramen uit mijn tuin te verwijderen en te vervangen door een goedsmakend, doornloos ras dat niet zo enorm woekert. Vorig jaar heb ik flink gesnoeid om te kijken of ze lekkerder zouden zijn dit jaar, maar ze zijn zo enorm uitgelopen dat ze zichzelf overwoekerd hebben, en een deel bramen zijn afgestorven...

Ik weet dat het een nare klus is, dus hoor graag ervaringen :)

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 22:29

Sperziebonen en snijbonen :)

Oeh klinkt inderdaad als een nare klus. Geen ervaring mee helaas...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:42

Jeetje wat veel bonen ook! Wij zaten met de eerste oogst aan 2.5 kg spekbonen en 2 kg snijbonen en dat vond ik al veel..

Bramenstruiken verwijderen heb ik ooit een poging tot gedaan. Uiteindelijk maar toegegeven want het bijhouden is onmogelijk. Ik haal nu de jonge plantjes er uit die op een ongewenste plek staan en snoei door het hele jaar heen de lange scheuten. Alleen bij de planten die langs de moestuin staan overigens. De bramen in de wal laat ik gaan, daar is geen redden meer aan en ze produceren wel heel erg goed!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:18

Ik ben in gevecht met een bramenstruik. Het was een plant van 10 meter lang en 1,5 meter breed. Eerste jaar heb ik hem gesnoeid tot 1m. Helaas niet goed bijgehouden (lees: 3 weken vakantie) en de plant was weer in zijn oude glorie alleen iets minder hoog. Dit jaar helemaal weggehaald en een zeil overheen gelegd zodat er geen zonlicht op de nieuwe stekken komen en nog steeds veel bijhouden.
Volgend jaar even kijken hoeveel stekken omhoog komen want het is echt veel werk.. anders gaan we er toch maandelijks een emmer groene zeep overheen gooien.

Maar een braam weghalen is gewoon een gigantische klus die jaren duurt. Helaas

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:42

wow wat een oogsten komen binnen, zeg!
En super snoezig die varkentjes :)
Wij hebben het huis trowuens niet gekregen, dus wij zoeken verder...hopelijk heb ik volgend jaar wel een grotere tuin...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:02

Mooie oogsten!

Maar vooral de biggetjes zijn wel erg schattig <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:18

Een vraagje voor de mensen die zelf confituur (jam/gelei (?) ) maken: hoe snel na het maken gebruiken jullie ze? Meteen nadat het afgekoeld is? Of eerst een tijdje in de koelkast? Of nog iets helemaal anders?

We hebben vandaag voor de allereerste keer confituur gemaakt uit vlierbessen en bramen uit de tuin :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:22

Lekker Solleke, ik gebruik het vrijwel gelijk. Vaak hou ik ook iets over en dan doe ik dat in een schaaltje, dat is als het afgekoeld is eigenlijk gelijk gestold en bruikbaar. Gisteren rode bessenjam gemaakt, dat is echt mijn favoriet

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:38

Caira schreef:
Lekker Solleke, ik gebruik het vrijwel gelijk. Vaak hou ik ook iets over en dan doe ik dat in een schaaltje, dat is als het afgekoeld is eigenlijk gelijk gestold en bruikbaar. Gisteren rode bessenjam gemaakt, dat is echt mijn favoriet

Oh top, merci! Mijn vriend stond al te springen om het uit te proberen, kan hij dat straks meteen doen :D Doe je die rode bessenjam enkel met de bessen en suiker, of doe je er nog een ander soort fruit bij (hebben er nu bv één appel bijgedaan voor de pectine/smaak)

Ik heb er voor de grap een etiketje op gemaakt, mijn vriend wou het al aan de straat gaan verkopen (hij ziet het groots voor een eerste keer ooit zelf confituur maken :') )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:51

Wij eten er ook altijd direct van :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:54

Toevallig ook net bramenjam aan het maken, gisteren een halve kilo geplukt. De rest is nog niet rijp of helaas afgestorven.
Leuk zo die foto met een braamblad erbij!
Zitten in bramen sowieso niet veel pectine? Ik had vrij stevige jam volgens mij, vorig jaar.
Vlierbessen zijn hier nog net niet rijp of nog helemaal niet, daar wacht ik nog even mee. Maar daar wil ik ook jam van maken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:04

Oeh bramenjam. Ik moet binnenkort ook maar eens gaan plukken. Pluk er nu steeds een paar als ik er langs loop en die snoep ik gelijk op maar binnenkort zal het wel losbarsten. Heb vooralsnog alleen pruimenjam gemaakt dit jaar. De rest was niet de moeite.

Net maar eens door de groentetuin geraasd en onkruid getrokken. Stond zo idioot veel en hoog maar kwam er steeds niet van. Ik weet nu dus dat ik nodig mijn aardappelen moet oogsten en dat er flink wat courgettes en pompoen klaar liggen. Prei doet het ook goed. Worteltjes hopelijk nu ook weer.
Verder doen de tomaten in de kas het belachelijk goed. Morgenochtend maar met emmers de kas in en plukken zodat ik er saus van kan maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:24

Wat een leuke potjes! Ik doe echt enkel rode bessen en gelei suiker, dan heb je geen extra pectine nodig. Sowieso zijn het vruchten met een hoog pectine gehalte dus is iets toevoegen niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:47

Super mooi etiket trouwens voor de confituur!

Moonfight: Ah, ik smelt telkens als ik die biggetjes zie!

Lizy: Veel plezier met te oogsten morgen :j

Voor confituur gebruik ik altijd confituursuiker. Vroeger was dat de tiense suiker van +- €2,50 per pakje. Maar heb dit jaar in de AH een merk ontdekt (blauw pakje met rood logo) aan €1,60. Maakt het veel interessanter om zelf confituur te maken :j

De dieren komen hier geen liefde te kort :D

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:56

Aldi had ze laatst spotgoedkoop, toen heb ik ingeslagen. Er gaat niets boven zelf gemaakte jam

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:32

Hier net een potje bramenjam volgekregen en nog een beetje extra met halve kilo bramen. Smaak is goed, erg tevreden. Zag dat ik toch al vlierbes-bessen kan plukken, dus dat wordt aan de slag :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:53

Hier staat alweer een kilo bramen in de koelkast voor morgen. Niks boven bramenjam :9 wij eten er ook vaak direct van.
Van 1 kg maak ik ongeveer 2 volle potjes van 540 ml en dan nog een halve voor mijn opa :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:59

Dan doe ik iets fout denk ik, want ik heb met een halve kilo een potje van 275ml (dacht ik) vol (met nog een beetje). Doe jij er nog water bij? Ik heb alleen bramen + suiker + citroen gebruikt. 't Lijkt wel erg stevig, dus misschien kan ik er wat water bij doen volgende keer..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:06

Ik begin altijd met een klein laagje water die ik eerst aan de kook breng. Daarnaast zijn de meeste bramen bevroren voordat ik ze in de pan doe. Dan kook ik het heel lang door voordat ik de suiker erbij doe, haal de mixer erdoorheen en zeef daarna de pitjes eruit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:09

Ah, ik deed gelijk suiker erbij, zou dat uitmaken? Ik heb ook de pitjes eruit gehaald inderdaad.
Maakt ook niet heel veel uit, smaak is in ieder geval goed :) Als het te stevig is zal ik er wat extra water bij doen volgende keer, denk ik :) Gewoon lekker experimenteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:26

Of minder suiker :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:28

Ik doe meestal gewoon 1 op 1 suiker, maar ik maak meestal van combi’s die vrij zuur van zichzelf zijn, en een minuscuul laagje water in de pan onderin zodat ze niet aanbakken. Bramen en aalbessen duw ik door een zeef omdat ik bij de staafmixer het bitter vind worden. De rest pureer ik wel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:35

Ik doe eigenlijk nooit meer dan 1 suiker op 2 fruit en bij zoete vruchten zelfs niet meer dan 1 op 4. Betekend wel dat ze meestal een stuk vloeibaarder blijven maar ik vind ze van smaak dan een stuk lekkerder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:38

Minder suiker is denk ik een goede :) Ik had nu ongeveer 1:2, maar het was ook de geleisuiker speciaal, daar moet je ook 1:2 mee doen, of zelfs minder. Nu zijn de bramen niet superzoet, dus ik wilde ook een beetje safe zitten...
Dus minder suiker en klein beetje water extra ga ik de volgende keer proberen! Leuk zo experimenteren, uiteindelijk weet ik precies wat lekker is / goed werkt haha. Dit keer geen anijs er doorheen gedaan en dat smaakte inderdaad veel beter.
Op de planning staat eerst vlierbessenjam met appel. Overige bramen moeten eerst nog rijpen.