Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:27

Hier heb ik ook al aardig rotte verhaaltjes gehoord aan de deur hoor. En hier komen ze met van die "wij brengen u het licht" foldertjes. Ze krijgen hier dus ook steevast het antwoord "lampen genoeg in huis" en de deur word zonder pardon toegegooit. Hou er niet van als mensen me komen "ronselen" voor hun geloof. Als ik interesse had, was ik ze zelf wel gaan zoeken. Verrassend hoe rustig sommie mensen hier blijven onder dat opdringerige Bloos Daar zou ik helemaal kriegel van worden. Niet alleen omdat ik niet echt gelovig ben, maar gewoon omdat je dat niet hoort te doen. Als mensen zeggen dat je moet gaan, dan moet je gaan. Je zit op hun domein.

Katleen hadden we hier maar keuze uit lentefeest of vormsel. Ik heb mijn vormsel eigenlijk alleen maar gedaan voor het feestje Bloos (en omdat mama zo iets had van "je grootmoeder zou het me nooit vergeven als ik je dit niet liet doen")

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:24

Hier geen opdringerige jehova's.
Ik laat ze ook gewoon hun verhaal door en krijg boekjes mee.
Zelf ben ik altijd erg nieuwschierig hoe anderen denken dus lees hun boekjes ook. Eerst dacht ik ook dat het heel goed bedoeld was van hun om andere niet gelovige te redden, maar van een exhjehova heb ik gehoord dat ze het veldwerk ook 'moeten' doen om zelf tussen de uitverkorenen te zitten.. dat veranderd de zaak wel vind ik zelf.. Maar ik laat ze gewoon in hun waarde, dat doen ze bij mij ook. Lachen

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:17

waar ik (wij) nu wonen nog nooit iemand iemand aan de deur gehad. Wel op mijn vorige adres toen ik er net kwam wonen..een brief in de bus dat meneer pastoor wel eens langs zou komen, laat maar komen, ik heb er nuks tegen en niks mee ....Ben zonder geloof opgevoed en geloof het of niet ...ben groot geworden. Ik kan niks anders zeggen dat ik niks tegen, maar ook niks met een of andere vorm van geloof heb. Okay er is in mijn ogen veel meer tussen hemel en aarde en ik ben overtuigd van reincarnatie, maar ieder het zijne en respect voor de mening van een ander. Wat mij tegen de borst stuit is dat er aan (bijna) elk geloof een instituut aan moet hangen, in mijn ogen wordt daar altijd iemand rijk van en waarom moet dat dan??? wie is er toch zo machtig dat ie daar veel geld aan kan verdienen en als iemand mij kan vertellen hoe en waarom en dan goed onderbouwd dan kan ik er misschien wel in meegaan, maar tot die tijd, respect voor iemand die steun haalt aan een of ander instutuut, maar mijn motto is eigenlijk meer ....wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Op deze mannier heb je altijd een spiegel tegenover jezelf en vooral ten opzichte van je eigen gevoel. Haha!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:21

Ik moet even denken wie er dan in de gemiddelde protestantse kerk rijk van zou worden... volgens mij niemand! De hele gereformeerde kerk draait zo'n beetje op vrijwilligers en vrijwillige bijdragen die meestal maar net genoeg zijn om het hoofd boven water te houden. Dominees worden betaald, ja, die mensen zijn 60 uur per week (minstens) in touw voor hun gemeente en krijgen daar misschien anderhalf keer modaal voor betaald - afhankelijk van in welke gemeente ze staan. Goed, die hebben ook een universitaire studie achter de rug.
Het hele kerkbestuur en zelfs de synode (de overkoepelende organisatie) draait op vrijwilligers die er heel veel tijd in steken en hoogstens een onkostenvergoeding terug krijgen, reiskosten enzo. Dus wie zie jij daar rijk van worden dan?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:28

goed, ik kan volgen dat een kerk/geloof op vrijwillge bijdragen draait, maar is dat dan puur om het salaris van meneer de dominee of weet ik veel wie te betalen? kijk ik ben opgegroeid zonder geloof dus ik heb echt oprecht geen idee (ik wil ook niemand voor zijn schenen schoppen) maar als ik wel eens hoor van grote insituten en het laten bouwen van hele grote kerken enzo ...dan vraag ik me wel af waar dat vandaan komt en waarom vooral ( in mijn ogen ...zou ook kunnen in een bouwloods ofzo). Nogmaals mensen die er voldoening en steun uithalen ...dat vind ik geweldig, maar ik geloof voor mezelf in eigen kracht en zie niet in dat mensen overtuigd kunnen worden door een huisbezoek. behalve dan als iemand op dat moment veel steun nodig heeft ...als dat een geloof kan zijn prima..

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:33

sorry kan er niet over meepraten hier zijn ze nog nooit aan de deur geweest

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:37

Dit stoot mij inderdaad serieus tegen van de rooms-katholieke Kerk...
..4 blokken ver aanschuiven om in het Vaticaanmuseum van de 'deel uw bezittingen met de armen'-organisatie de grootste verzameling schatten van de wereld te gaan bewonderen, terwijl er om de zoveel meter een bedelaar in oude vodden, die genegeerd wordt door bijna alle "katholieken" ligt de smeken om een beetje geld...

Over dat in sektes terrechtkomen, ik denk dat sommige er gevaarlijk makkelijk inkomen..sowieso al mensen die mentaal zwak staan. Die zich niet goed in hun vel voelen, en die via via in contact komen met zo'n organisatie die beloven dat de mensen zich beter zullen voelen als ze dit en dat doen. Dan ga je onder het moto 'baat het niet dan schaadt het niet' even een kijkje nemen. En dan is er volgens mij ook een invloed van het placebo-effect. Als je er in gaat geloven dat je gelukkiger wordt wanneer je iets doet of wanneer de organisatie iets voor je doet, dan ga je je op den duur ook echt gelukkiger voelen.
Neem nu dat voorbeeld van detour. Het andere meisje dat verbaal niet zo sterk was en met haar mond vol tanden was toen ze haar een cursus aanboden. Was er niemand bijgeweest had ze er misschien gezeten ook, en dan was het zoals iemand anders beaamde tijd 'om haar persoonlijkheid volledig met de grond gelijk te maken en dan naar eigen hand te kneden'.
Mensen die iemand leren kennen die in zo'n sekte zit en die zelf eens mee komen..en die grote leiders er achter zullen ook allemaal wel een sterke cursus publiek overtuigen achter de rug hebben...heel erg sterk, als je een moeder haar kind kan laten vermoorden of een aanslag laten plegen op onschuldige burgers..het is echt letterlijk een psychologisch spel van brainwashen.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:47

AMEN!!! Knipoog Ben het helemaal met Katleentje eens! Zo zie ik het precies! Ben benieuwd of de Jehova's morgen weer gezellig komen babbelen aan mijn deur, of dat ze ons dit keer sparen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:59

tjeetje schreef:
Wat mij tegen de borst stuit is dat er aan (bijna) elk geloof een instituut aan moet hangen, in mijn ogen wordt daar altijd iemand rijk van en waarom moet dat dan??? wie is er toch zo machtig dat ie daar veel geld aan kan verdienen en als iemand mij kan vertellen hoe en waarom en dan goed onderbouwd dan kan ik er misschien wel in meegaan, maar tot die tijd, respect voor iemand die steun haalt aan een of ander instutuut, maar mijn motto is eigenlijk meer ....wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Op deze mannier heb je altijd een spiegel tegenover jezelf en vooral ten opzichte van je eigen gevoel. Haha!

Sorry hoor, maar dit gaat me even te ver Scheve mond Ik geloof dan wel niet zo sterk meer, maar om nu te zeggen dat kerken alleen bestaan omdat sommige mensen zo nodig rijk moeten worden... Verward Ik zou niet weten wie er rijk van wordt. Zoals blue eyes al zei draait de kerk vrijwel alleen op vrijwilligers. Alleen de dominee wordt betaald. Verder heb je natuurlijk kosten voor het gebouw, energie, spullen enzo. Maar daar heb je de wekelijkse collecte voor. Per dienst zijn er 2; een voor een goed doel en 1 voor de kerk. Daarnaast zijn er vaak ook acties waarmee de kerk geld ophaalt. Daarbij heb je ook een soort 'contributie' te betalen als je lid bent van een kerk.

tjeetje schreef:
maar als ik wel eens hoor van grote insituten en het laten bouwen van hele grote kerken enzo ...dan vraag ik me wel af waar dat vandaan komt en waarom vooral ( in mijn ogen ...zou ook kunnen in een bouwloods ofzo). Nogmaals mensen die er voldoening en steun uithalen ...dat vind ik geweldig, maar ik geloof voor mezelf in eigen kracht en zie niet in dat mensen overtuigd kunnen worden door een huisbezoek. behalve dan als iemand op dat moment veel steun nodig heeft ...als dat een geloof kan zijn prima..

Waarom worden kerken gebouwd is dezelfde vraag als waarom er scholen/verenigingsgebouwen/clubhuizen worden gebouwd. Dat kan toch ook allemaal in een loods Verward Trouwens die loodsen zijn ook in gebruik, dus dat kan niet...Waarvan; sja. Contributie van de leden; acties van de kerk, collectes, en ook de gemeente draagt wat bij.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:46

xKatleentjex schreef:
Dit stoot mij inderdaad serieus tegen van de rooms-katholieke Kerk...
..4 blokken ver aanschuiven om in het Vaticaanmuseum van de 'deel uw bezittingen met de armen'-organisatie de grootste verzameling schatten van de wereld te gaan bewonderen, terwijl er om de zoveel meter een bedelaar in oude vodden, die genegeerd wordt door bijna alle "katholieken" ligt de smeken om een beetje geld...

volledig mee eens!

hier zo angstvallig willen komen verdedigen dat sommige geloofsvormen er niet rijk van zijn geworden Lips are sealed
sorry maar daar krijg ik dus de kriebels van he. enkele fanatieke katholieken bij mijn ouders in de straat weigeren dus te geloven dat de katholieke kerk de mensen al véél geld heeft gekost en dat de kerk serieus rijk is... mja, ga eens naar rome zals Katleentje zegt Gestoord
en nee, dit is niet alleen voor de katholieken... waarom moeten evangelisten anders 10% van hun inkomsten afgeven? warem moeten gj een groot deel van hun bezittingen overdragen? (dit heb ik gehoord van mensen die op dat moment nog in dat geloof zaten én van mensen die er ondertussen al uit zijn, dus mij van het tegendeel willen verkondigen heeft geen zin Knipoog )

jullie zeggen zelf dat er geen enkele oorlog om geloof ging, maar om landjepik....
en volgens mij is elk geloof op een moment opgericht omdat én mensen nood hadden om in iets te geloven en ergens een houvast te hebben én vooral bij sommige sekten en geloofsvormen, omdat sommigen (sorry dat ik het ff heel cru zeg nu Knipoog ) er gewoon geld in zagen en goed konden manipuleren

er zijn er hier sommigen die duidelijk zeer overtuigd geloven.. fijn, en leuk voor jullie. maar amai jullie willen en kunnen echt niet toegeven dat er ook negatieve kanten zijn aan elk geloof Lips are sealed

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:41

verootjoo schreef:
tjeetje schreef:
Wat mij tegen de borst stuit is dat er aan (bijna) elk geloof een instituut aan moet hangen, in mijn ogen wordt daar altijd iemand rijk van en waarom moet dat dan??? wie is er toch zo machtig dat ie daar veel geld aan kan verdienen en als iemand mij kan vertellen hoe en waarom en dan goed onderbouwd dan kan ik er misschien wel in meegaan, maar tot die tijd, respect voor iemand die steun haalt aan een of ander instutuut, maar mijn motto is eigenlijk meer ....wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Op deze mannier heb je altijd een spiegel tegenover jezelf en vooral ten opzichte van je eigen gevoel. Haha!

Sorry hoor, maar dit gaat me even te ver Scheve mond Ik geloof dan wel niet zo sterk meer, maar om nu te zeggen dat kerken alleen bestaan omdat sommige mensen zo nodig rijk moeten worden... Verward Ik zou niet weten wie er rijk van wordt. Zoals blue eyes al zei draait de kerk vrijwel alleen op vrijwilligers. Alleen de dominee wordt betaald. Verder heb je natuurlijk kosten voor het gebouw, energie, spullen enzo. Maar daar heb je de wekelijkse collecte voor. Per dienst zijn er 2; een voor een goed doel en 1 voor de kerk. Daarnaast zijn er vaak ook acties waarmee de kerk geld ophaalt. Daarbij heb je ook een soort 'contributie' te betalen als je lid bent van een kerk.

krak schreef:
en nee, dit is niet alleen voor de katholieken... waarom moeten evangelisten anders 10% van hun inkomsten afgeven?

Precies. Van die vrijwillige bijdragen wordt de dominee betaald, de spullen voor het kinderwerk, de verwarming van het gebouw, de kosten voor het maken van het kerkblad, dat soort dingen. Geen enkele protestantse kerk is er ooit echt rijk van geworden. Neem onze kerk - wij zitten sinds jaren in een gebouw dat inmiddels eigenlijk te klein is geworden. Niks geen goud en zilver, gewoon bakstenen, een betonnen preekstoel en stoeltjes. Wat werken van de kinderen en wat wandkleden aan de muur.

verootjoo schreef:
tjeetje schreef:
maar als ik wel eens hoor van grote insituten en het laten bouwen van hele grote kerken enzo ...dan vraag ik me wel af waar dat vandaan komt en waarom vooral ( in mijn ogen ...zou ook kunnen in een bouwloods ofzo). Nogmaals mensen die er voldoening en steun uithalen ...dat vind ik geweldig, maar ik geloof voor mezelf in eigen kracht en zie niet in dat mensen overtuigd kunnen worden door een huisbezoek. behalve dan als iemand op dat moment veel steun nodig heeft ...als dat een geloof kan zijn prima..

Waarom worden kerken gebouwd is dezelfde vraag als waarom er scholen/verenigingsgebouwen/clubhuizen worden gebouwd. Dat kan toch ook allemaal in een loods Verward Trouwens die loodsen zijn ook in gebruik, dus dat kan niet...Waarvan; sja. Contributie van de leden; acties van de kerk, collectes, en ook de gemeente draagt wat bij.

Amen.

@krak: ik ontken helemaal niet dat er negatieve kanten aan zouden kunnen zitten. Maar ik vind ze niet overheersen over de goede kanten. Ik vind wel dat er hier ook heel veel mensen rondlopen die alleen de negatieve kanten zien van wat voor geloof dan ook. Dat noem ik nou niet direct 'een eerlijke kans geven'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:45

Talisa schreef:
Dat geloof ik echt niet dat ze dat hebben gezegd over dat je oma dan nooit kanker had gekregen. Dat zullen ze nooit zeggen.

Nou, het lijkt me heel sterk dat mijn moeder over zoiets loopt te liegen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:45

Ik denk eigenlijk niet dat er negatieve/slechte kanten van een geloof bestaan.
Wel bestaan er negatieve/slechte mensen.

Trouwens heb ik in noorwegen het ijzere kruis bezocht. Staat net op een bergje voor de zee. Dit was de ontmoetingsplaats voor kerken bestonden. Vond ik een heel mooi alternatief. Alleen bij slecht weer wat moeilijker Haha!

Verder vind ik zoals de kathedraal gewoon een heel mooi stuk geschiedenis, waar historische stukken bewaard worden. Heeft dus ook zijn goede kanten.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:28

Blue_Eyes schreef:
[

Precies. Van die vrijwillige bijdragen wordt de dominee betaald, de spullen voor het kinderwerk, de verwarming van het gebouw, de kosten voor het maken van het kerkblad, dat soort dingen. Geen enkele protestantse kerk is er ooit echt rijk van geworden. Neem onze kerk - wij zitten sinds jaren in een gebouw dat inmiddels eigenlijk te klein is geworden. Niks geen goud en zilver, gewoon bakstenen, een betonnen preekstoel en stoeltjes. Wat werken van de kinderen en wat wandkleden aan de muur.

@krak: ik ontken helemaal niet dat er negatieve kanten aan zouden kunnen zitten. Maar ik vind ze niet overheersen over de goede kanten. Ik vind wel dat er hier ook heel veel mensen rondlopen die alleen de negatieve kanten zien van wat voor geloof dan ook. Dat noem ik nou niet direct 'een eerlijke kans geven'.

over dat 1ste, ik ken mensen genoeg die leven volgens het Evangelisme, en zo vrijwillig is bij hun die 10% écht niet. zal misschien afhangen van parochie tot parochie? (of noemen jullie dat geen parochie Bloos ?)
en moesten de negatieve kanten bij jou overheersen, dan zou je ook niet geloven he Knipoog nu, ieder zijn recht om te geloven, begrijp mij daar aub niet verkeerd in he Knipoog maar bij mij persoonlijk overheersen de negatieve kanten idd boven alle positieve.
ik geef toe, er zullen zeker positieve eigenschappen zijn he Knipoog zoals dat het geloof voor velen een houvast kan zijn in deze chaotische wereld, een steun in slechte en moeilijke tijden en ook een steun in positieve tijden en nog vele andere punten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:30

Bij ons blijft het vrijwillig. Natuurlijk wordt het wel aan je gevraagd - want als niemand zou betalen, wat moest die dominee dan eten en wat zou het dan koud zijn in de kerk. Maar kun of wil je beslist niet betalen - nja, dan niet.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:44

En bij Jehovah's Getuigen gaat ook alles vrijwillig. Er is niet eens een vaste spreker of wat dan ook. Alle mensen doen zelf mee, en vertellen wat over de bijbel op het podium. Je hebt dan wel weer verschillende taken, dus bijvoorbeeld de een bestudeert met de rest van de mensen een bepaald boekje, weer een ander leest een stuk uit de bijbel voor. Aan de vergaderplaatsen is zo veel mogelijk bezuinigd enzo, en ze worden gebouwd op kosten van vrijwillige bijdragen.

En nog even over het 'langs de deuren gaan' gedeelte, JG's volgen het voorbeeld van Jezus na, in alles. Hij vertelde toen ook de mensen over de 'waarheid' zoals JG's dat dan geloven. Dit deed hij ook oa gewoon door naar de mensen zelf toe te gaan.
Misschien ook nog interessant om te weten waarom JG's geen verjaardagen vieren: nergens stond in de bijbel dat Jezus dat deed, dus doen JG's dat ook niet. Wel staat er in de bijbel dat er vroegah wrede koningen waren die op hun verjaardagen mensen lieten vermoorden etc. en daar stammen de verjaardagen officieel van af.

Zo is mij dat altijd geleerd. Tong uitsteken

Ik zelf geloof overigens niet. En om heel eerlijk te zijn, wil ik het ook niet geloven. Hoe waar sommige dingen soms ook lijken. Nagelbijten / Gniffelen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:48

En toch vind ik dat van verjaardagen minder dat ze niet met de tijd meegaan...Vroeger ja, als men er toen slechte dingen mee deed. Nu is het enige ffect wat je krijgt 23 klasgenootjes die vol plezier elkaar van alles schenken en een hele leuke dag hebben, terwijl de 24ste heel koppig vanaf de zijlijn moet toezien hoe hij/zij helemaal niet mag meedoen met dat plezier...

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:51

Ik heb gevraagd of ze ons op d elijst van niet-geïnteresseerden wilden zetten, omdat we niet geïnteresseerd zijn en dat ook NIET gaan worden. Is gebeurd. Ik zi ze regelmatig door de straat lopen en aanbellen bij d eburen, ons slaan ze over.

Als je 1x interesse toont geven ze dat aan elkaar door en blijven ze volhouden, ik wil niemand voor het hoofd stoten maar alles gaat erom om zoveel mogelijk mensen bij het geloof te krijgen, 1x interesse tonen = lastig gevallen blijven worden tenzij je gewoon HEEL duidelijk aangeeft niet geïnteresseerd te zijn. En tsja als dat op een botte manier moet dan moet dat maar, anders kom je er nooit vanaf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:53

Citaat:
ik wil niemand voor het hoofd stoten maar alles gaat erom om zoveel mogelijk mensen bij het geloof te krijgen
Lees even 2 posts boven je?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:53

xKatleentjex schreef:
En toch vind ik dat van verjaardagen minder dat ze niet met de tijd meegaan...Vroeger ja, als men er toen slechte dingen mee deed. Nu is het enige ffect wat je krijgt 23 klasgenootjes die vol plezier elkaar van alles schenken en een hele leuke dag hebben, terwijl de 24ste heel koppig vanaf de zijlijn moet toezien hoe hij/zij helemaal niet mag meedoen met dat plezier...

Mja, ik heb er zelf nooit moeite mee gehad. Tong uitsteken Wij hadden 1 x in het jaar cadeautjesdag, dus ik kwam niets te kort. Leeftijdgenootjes binnen dat geloof hadden er voor zover ik weet ook absoluut geen moeite mee. Dat komt omdat we het zelf op dat moment ook geloofden, en er zelf dus ook mee instemden. Ik nam meestal ook gewoon de tractaties aan. Huilen van het lachen Mijn moeder vertelde dat het een gewetenskwestie was, en dat ik het zelf moest bepalen. Clown

En dat over de tijd mee gaan.. tsja. JG's doen er alles aan om precies op te volgen wat er in de bijbel staat. Ze willen geen verdraaiingen, en niet zelf regeltjes maken. Zoals in veel andere geloven wel gebeurd.

Citaat:
Ik heb gevraagd of ze ons op d elijst van niet-geïnteresseerden wilden zetten, omdat we niet geïnteresseerd zijn en dat ook NIET gaan worden. Is gebeurd. Ik zi ze regelmatig door de straat lopen en aanbellen bij d eburen, ons slaan ze over.

Als je 1x interesse toont geven ze dat aan elkaar door en blijven ze volhouden, ik wil niemand voor het hoofd stoten maar alles gaat erom om zoveel mogelijk mensen bij het geloof te krijgen, 1x interesse tonen = lastig gevallen blijven worden tenzij je gewoon HEEL duidelijk aangeeft niet geïnteresseerd te zijn. En tsja als dat op een botte manier moet dan moet dat maar, anders kom je er nooit vanaf

Daar is niets bots aan hoor. Bij JG's is het heel normaal als je gewoon vraagt dat je een 'niet bel adres' wilt worden. JG's lopen wijken af, en schrijven de nummers op van mensen die niet bezocht willen worden. Het is niet zo dat als je een keer een gesprek met ze hebt gehad, dat ze dat aan elkaar gaan vertellen waardoor er ineens heel veel komen. Clown
Als je verteld dat je niet geïnteresseerd bent, wordt dat niet opgeschreven. Want bij de volgende keer kan het zo zijn dat een ander familielid opendoet, die wél geïnteresseerd is.

Gewoon duidelijk zeggen dat je een 'niet bel' adres wilt worden, dan is alles opgelost! Haha! Heel soms komt het voor dat een JG per ongeluk daar toch aanbelt doordat hij een verkeerd briefje heeft met 'verboden huisnummers Haha! ' of iets dergelijks, dat kan natuurlijk gebeuren.
Dat heb ik vroeger ook een keer meegemaakt toen ik mee ging met mijn vader, die bewoner tripte 'm compleet, dat heeft best heel veel indruk op mij gemaakt als klein meisje. Clown
Laatst bijgewerkt door Marloez op 17-08-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:55

JG'ers maken juist heel veel regeltjes zelf hoor Marloez Haha!
Met het geen verjaardagen vieren heb ik ook geen moeite, nooit gehad. Kerst, sinterklaas en al die onzin ook niet. Wat vrienden op bezoek als je jarig bent ok, maar een dik feest....nee dankje.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:06

Er zijn idd heeel veel regels binnen JG, maar die regels verzinnen ze niet zelf, die halen ze rechtstreeks uit de bijbel. Tong uitsteken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:08

Marloez schreef:
En bij Jehovah's Getuigen gaat ook alles vrijwillig. Er is niet eens een vaste spreker of wat dan ook. Alle mensen doen zelf mee, en vertellen wat over de bijbel op het podium. Je hebt dan wel weer verschillende taken, dus bijvoorbeeld de een bestudeert met de rest van de mensen een bepaald boekje, weer een ander leest een stuk uit de bijbel voor. Aan de vergaderplaatsen is zo veel mogelijk bezuinigd enzo, en ze worden gebouwd op kosten van vrijwillige bijdragen.

Nou sorry, maar ik vind er niks vrijwilligs aan. Blijkbaar waren jullie heel vrij erin, maar je ziet vaak genoeg dat dat niet zo is. Ik vond het echt heel erg hoe er in die diensten werd gepraat. Hoe er tegen mij werd gezegd dat ik zo erg verpest was door de maatschappij, hoe slecht ik leefde, maar dat er gelukkig nog wel wat aan te doen was Rolleyes Ik hoefde alleen maar te kiezen voor een leven met God, en dus met hun. Nou, ik wist het wel. Ik ging daar echt nooit meer heen.
Ook hoe er daar training werd gegeven in de velddienst. Wat je moest zeggen als iemand zei dat ie niet geloofde en blabla.
En die bijbelstudie... te wálgelijk gewoon Scheve mond

En nee, ik ben nooit jehovah's getuige geweest, maar heb het wel meegekregen doordat een 'vriendin' zich zo nodig daar moest aansluiten. Inmiddels is dat contact ook weg, doordat ze alleen maar te melden heeft hoe slecht ik bezig ben Lachen Intussen mág zij niet eens meer met haar familie omgaan, met haar vriendinnen, naar feesten van haar ouders als die bv 25 jaar getrouwd zijn. En geloof me; dat doet écht veel pijn hoor..

En die regels; het ligt er maar aan hoe je de bijbel interpreteert. Er staat nl nergens: ga langs de deuren mensen lastigvallen met het geloof Knipoog Maar: verkondig het verhaal. Dat kun je imo ook doen in de kerk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:16

Wij hebben nooit jehova's aan de deur, wat ik zelf wel jammer vind eigenlijk. Ben wel nieuwschierig.

Hier in Den Bosch was er ook een christelijke man die vanalles aan het roepen was over God/Jezus/wat dan ook. Erg interessant om mee te praten. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:18

Waarom moet een dominee anderhalf keer modaal verdienen? Het lijkt me toch een roeping? Een arts in een ontwikkelingsland verdient dat ook niet