Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:16

En dat terwijl de SPW toch ook niet bepaald een hoge opleiding is.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:17

Elysha schreef:
@Eva: HEAO Communicatie en de PABO en een master Engels, vind jij geen hoog opleidingsniveau?

En je bent in 1978 geboren?? Zohooooooooo, knap Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:19

Ongelooflijk, jullie lijken zelf wel baby's zo kinderachtig reageren jullie.
Waarom iedereen je eigen mening opdringen? De ene vindt dit en de ander vindt dat.. nou ja prima.. klaar...
Slapen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:20

Als je al op je 16e begint kan dat makkelijk, hoor. Je hoeft niet alles NA elkaar te doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:20

Suzanne F. schreef:
Waarom iedereen je eigen mening opdringen? De ene vindt dit en de ander vindt dat.. nou ja prima.. klaar...
Slapen

Afgod

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:22

Suzanne F. schreef:
Slapen

Weet je, daar moet ik je nog gelijk in geven ook.... voel me gewoon een beetje aangevallen, denk ik, en krijg dan de neiging om mezelf te verdedigen!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:23

Elysha schreef:
Als je al op je 16e begint kan dat makkelijk, hoor. Je hoeft niet alles NA elkaar te doen.

O, ik geloof je wel hoor meis!
Was zelf op mijn 22 ook afgestudeerd Pling

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:36

Elysha schreef:
Suzanne F. schreef:
Slapen

Weet je, daar moet ik je nog gelijk in geven ook.... voel me gewoon een beetje aangevallen, denk ik, en krijg dan de neiging om mezelf te verdedigen!

Ja dat heb ik ook hoor Knipoog en logisch, ze vallen de mensen aan die eerlijk zijn over het feit wel eens een corrigerende tik te geven dus als je dat dan hanteert, ja dan voel je je aangesproken, ik ook inderdaad. Maar eigenlijk moeten we er misschien niet op ingaan, aangezien je opleidingsniveau erbij betrokken wordt en of je al dan wel of niet je kind naar de kinderopvang doet en wat zei Nadya nou (tik dr naam niet goed denk ik ) dat je dan eens goed naar jezelf moet kijken. Ik vind dat je ook goed naar het kind moet kijken, met haar huilbaby heeft ze goed opgelost vind ik, ik zou het net zo hebben gedaan! Maar ze zei ook dat er iets niet goed met je was als je op bokt je kind vervelend noemde, nu ben ik benieuwd of ze mij bedoelde, aangezien ik mijn kind heel soms een drabber noemde, dus ik weet niet wat je precies bedoelde?....voordat ik weer in de verdediging schiet Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:41

Amen, Llover! Haha!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:43

1 van mijn oppaskindjes doet dit ook. Het is idd gewoon uit nieuwsgierigheid maar natuurlijk wel vervelend.
Als hij knijpt (dat doet hij vooral) doe ik gewoon zijn hand weg en ik zeg ik: 'niet doen' en daar laat ik het bij.
Het is gewoon ontdekken, ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Gewoon zeggen dat het niet mag en afleiden. Op de leeftijd van jou dochter heeft het nog geen enkele zin het er over te hebben met haar, ze kan nog niet over zichzelf nadenken op die manier (vanuit de ogen van een ander). Daarnaast hoor jij als ouder het goede voorbeeld te geven dus niet zelf gaan knijpen/bijten ed.
Als mijn oppaskindje doorgaat of echt hard knijpt zeg ik dat het pijn doet en moet hij even op een stoeltje zitten. Dat vind hij helemaal niet leuk en hij zal dus (is de bedoeling tenminste Tong uitsteken ) voorkomen dat hij weer op het stoeltje moet.

Succes ermee!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:43

Ik val geen mensen aan, wel hun gedrag. Wanneer je je daar zo aangesproken over voelt, zul je jezelf waarschijnlijk niet zo zeker voelen als je doet voorkomen(niet naar jou, maar even in het algemeen).
Mensen die hun kind uit pure onmacht en frustratie weleens een tik hebben gegeven en dat hier eerlijk toegeven kan ik best begrijpen. we zijn tenslotte geen heiligen, en opvoeden is moeilijk.
Mensen die met een stalen smoel durven beweren dat het goed is voor een baby/dreumes om een tik te krijgen (die hij of zij voelt, anders heeft het geen zin) mogen van mij uit de ouderlijke macht worden gezet, en wel meteen. Mensen die hun KLEINE kinderen weloverwogen slaan verdienen geen kinderen vind ik persoonlijk! Om over een skup (wat een woord trouwens!!!!) maar te zwijgen.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:50

Eva: ik vroeg het niet aan jou maar aan Nadya.
Maar wat jij hier nu neerzet vind ik echt te ver gaan, want waar staat ergens dat ook maar iemand hier zegt dat het goed is voor een baby/dreumes om een tik te krijgen? dat ten eerste en wie ben jij zoiezo om dan even te durven beweren dat die mensen ( en nee sorry ik voel mij nu totaaal niet aangesproken, aangezien ik nooit een baby/dreumus heb getikt, maar ik vind die opmerking te ver gaan) dan uit de ouderlijke macht gezet moeten worden? Echt sorry maar ook die mensen zullen ongetwijfeld van hun kinderen houden lijkt mij en proberen het zo goed mogelijk te doen.

En tot welke leeftijd vind jij KLEINE kinderen? en wat vind jij weloverwogen slaan?
En er zullen ongetwijfeld mensen op de wereld zijn die geen kinderen verdienen, maar sorry dan denk ik toch echt eerder aan ouders die hun kind mishandelen, of sexueel mishandelen/verkrachten. Dat is nog veeeeel erger dan wat jij nu bedoeld met een tikje, come on echt!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:53

Als al die ouders uit de ouderlijke macht zouden worden gezet, wat denk je wat er dan met die kinderen gebeurt? Ik vind dat echt een belachelijke opmerking...Ik zou eerst heel goed nadenken voordat je dat soort dingen gaat zeggen.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:53

Llover schreef:
Maar wat jij hier nu neerzet vind ik echt te ver gaan, want waar staat ergens dat ook maar iemand hier zegt dat het goed is voor een baby/dreumes om een tik te krijgen? dat ten eerste en wie ben jij zoiezo om dan even te durven beweren dat die mensen ( en nee sorry ik voel mij nu totaaal niet aangesproken, aangezien ik nooit een baby/dreumus heb getikt, maar ik vind die opmerking te ver gaan) dan uit de ouderlijke macht gezet moeten worden? Echt sorry maar ook die mensen zullen ongetwijfeld van hun kinderen houden lijkt mij en proberen het zo goed mogelijk te doen.

Wanneer je berichten neer wilt zetten die voor 1 persoon zijn bestemd zet je ze niet in dit forum, maar stuur je een pb! Haha!

Ten tweede: ik mag toch zeker niet hopen dat ze een kind tikken omdat ze denken dat het slecht is he. My God, dat zou wel het toppunt zijn.

En van hun kinderen houden: ja, natuurlijk, vast wel. Maar met alleen houden van kun je een kind ook verpesten hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:55

Llover; dank je wel voor je aardige woorden over mijn situatie met mijn onrustige meisje. Ze was ook geen huilbaby, hoor. Ze sliep gewoon niet en door de oververmoeidheid huilde ze. Ze kon ook niet anders. Het begon toen ze 3 weken oud was en pas vanaf 14 maanden sliep ze zonder bakerdoeken (toen sliep ze wel al een paar maanden in haar eigen bed).

Ik had het over xGrietx, geloof ik, (weet haar naam ook niet meer, haha Knipoog ) die in mijn ogen (zo kwam het op mij over in elk geval Scheve mond ) in diverse posts heel negatief over haar kindje sprak. Kijk; ik heb ook geen perfecte dochter natuurlijk en in haar gedrag kan ze heel pittig zijn op momenten. Er zit een kop op namelijk bij die van mij. Best logisch, peuterpubertje, ook nog eens een meisje, dus ook heel normaal. Maar ik zal nooit, echt NOOIT over haar zeggen dat ze een lastig kind is. Ook niet door dat eerste, hele zware jaar. Wat ze is geen lastig kind, ze is juist een schatje, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing en ik was bereid daarnaar te zoeken. Zeker in dat eerste jaar. Mijn vriend en ik vragen ons wel eens af hoe het afgelopen zou zijn, als we haar hadden laten huilen, als we haar aan haar lot hadden overgelaten. Zou ze dan ook zo empathisch, flexibel, sociaal en vrolijk zijn? En wat peuters betreft: Zij leren in die periode nou eenmaal dat ze een eigen ikje zijn, juist door hun grenzen uit te testen. Zo leren ze over zichzelf, over de reactie van de wereld op hun acties. Ze nemen in zich op wat ze zien, doen dat na. En daarbij kunnen ze zich nog niet goed uiten, zien de grote verbanden niet in situaties, zijn sneller moe en overprikkeld. Kunnen wij, als volwassenen, hen dat kwalijk nemen? Ik vind van niet. Wij, de ouders, zijn er om ze te begeleiden in deze grote wereld die al gecompliceerd genoeg is voor ons volwassenen. Laat staan voor die kinderen, die al met zoveel invloeden te maken hebben....

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:57

Llover schreef:

En tot welke leeftijd vind jij KLEINE kinderen? en wat vind jij weloverwogen slaan?
En er zullen ongetwijfeld mensen op de wereld zijn die geen kinderen verdienen, maar sorry dan denk ik toch echt eerder aan ouders die hun kind mishandelen, of sexueel mishandelen/verkrachten. Dat is nog veeeeel erger dan wat jij nu bedoeld met een tikje, come on echt!

De topicstarter had het over een kind van 8 maanden toch? Het lijkt me dan wel duidelijk welke leeftijd ik bedoel, alhoewel ik slaan altijd bespottelijk vind.

Mensen die naar een tik moeten grijpen omdat ze geen andere mogelijkheden weten moeten eerst een fikse opvoedcursus krijgen. Uit de ouderlijke macht zetten gaat inderdaad wat ver, dat geef ik toe, maar mijn hemel, ik snap echt niet dat dat soort primitieve opvoedgewoontes hier worden rechtgepraat! We leven in 2007!!!!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:58

moeilijk he lezen en correct antwoorden?
Natuurlijk denken mensen niet: yes het is slecht dus doen we het! maar jij zegt dat ook maar iemand hier zegt dat het goed is om een baby/dreumus een tik te geven, nou waar dan is mijn vraag ( ik val altijd in herhaling bij niet al te snugere mensen, zo iri )
En ookal is het een openbaar forum, een naam van iemand is een naam , en nadya is geen eva, op andere forums van bokt, weten ze goed dat onderscheid te maken hoor, maar fijn te weten dat jij dat niet zo goed kunt.

Tsjah met alleen houden van kun je ook een kind verpesten, wat zullen die van jou dan verpest worden...zucht, i give up.

Maar nogmaals: die opmerking dat kan gewoon echt niet!
En gelukkig vind niet alleen ik dat.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:58

Nadya schreef:
Llover; dank je wel voor je aardige woorden over mijn situatie met mijn onrustige meisje. Ze was ook geen huilbaby, hoor. Ze sliep gewoon niet en door de oververmoeidheid huilde ze. Ze kon ook niet anders. Het begon toen ze 3 weken oud was en pas vanaf 14 maanden sliep ze zonder bakerdoeken (toen sliep ze wel al een paar maanden in haar eigen bed).

Ik had het over xGrietx, geloof ik, (weet haar naam ook niet meer, haha Knipoog ) die in mijn ogen (zo kwam het op mij over in elk geval Scheve mond ) in diverse posts heel negatief over haar kindje sprak. Kijk; ik heb ook geen perfecte dochter natuurlijk en in haar gedrag kan ze heel pittig zijn op momenten. Er zit een kop op namelijk bij die van mij. Best logisch, peuterpubertje, ook nog eens een meisje, dus ook heel normaal. Maar ik zal nooit, echt NOOIT over haar zeggen dat ze een lastig kind is. Ook niet door dat eerste, hele zware jaar. Wat ze is geen lastig kind, ze is juist een schatje, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing en ik was bereid daarnaar te zoeken. Zeker in dat eerste jaar. Mijn vriend en ik vragen ons wel eens af hoe het afgelopen zou zijn, als we haar hadden laten huilen, als we haar aan haar lot hadden overgelaten. Zou ze dan ook zo empathisch, flexibel, sociaal en vrolijk zijn? En wat peuters betreft: Zij leren in die periode nou eenmaal dat ze een eigen ikje zijn, juist door hun grenzen uit te testen. Zo leren ze over zichzelf, over de reactie van de wereld op hun acties. Ze nemen in zich op wat ze zien, doen dat na. En daarbij kunnen ze zich nog niet goed uiten, zien de grote verbanden niet in situaties, zijn sneller moe en overprikkeld. Kunnen wij, als volwassenen, hen dat kwalijk nemen? Ik vind van niet. Wij, de ouders, zijn er om ze te begeleiden in deze grote wereld die al gecompliceerd genoeg is voor ons volwassenen. Laat staan voor die kinderen, die al met zoveel invloeden te maken hebben....

Helemaal mee eens! Een kind verdient begrip, en duidelijke leiding! Daar heeft ieder kind recht op, hoe moeilijk het soms ook is!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:00

Llover schreef:
moeilijk he lezen en correct antwoorden?
Natuurlijk denken mensen niet: yes het is slecht dus doen we het! maar jij zegt dat ook maar iemand hier zegt dat het goed is om een baby/dreumus een tik te geven, nou waar dan is mijn vraag ( ik val altijd in herhaling bij niet al te snugere mensen, zo iri )
En ookal is het een openbaar forum, een naam van iemand is een naam , en nadya is geen eva, op andere forums van bokt, weten ze goed dat onderscheid te maken hoor, maar fijn te weten dat jij dat niet zo goed kunt.

Tsjah met alleen houden van kun je ook een kind verpesten, wat zullen die van jou dan verpest worden...zucht, i give up.

Maar nogmaals: die opmerking dat kan gewoon echt niet!
En gelukkig vind niet alleen ik dat.

OVER DOM GESPROKEN:WAAROM DOEN MENSEN HET ANDERS??????? iETS IS GOED OF SLECHT, TOCH????? OF WEET JIJ NOG IETS ANDERS?
IK LEES HIER OVERAL DAT HET GOED IS VOOR EEN KIND, ZO LEREN ZE HET TENMINSTE SNEL AF. LEES JIJ IETS ANDERS MEID?

Gelukkig ben jij niet de enige primitieveling op Bokt, inderdaad. jij hebt geen kindjes hoop ik?
Laatst bijgewerkt door eva2 op 26-10-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:01

Het ging over een kindje van 13 maanden geloof ik, en ik kan me niet herinneren dat iemand zei dat die maar geslagen moest worden.

Goed verhaal Nadya, van jou kunnen we allemaal tenminste nog wat leren hier, dat werd wel eens tijd, iemand met zinnige opmerkingen en verstand van zaken.

Ik geef t op met jou Eva, als je al niet eens meer in staat bent om normaal te antwoorden, en met kwade hoofdletters gaat tikken, dan weet ik t niet meer: aleen dat je nogal snel opgefokt bent dus Haha!
Laatst bijgewerkt door Llover op 26-10-07 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:02

Llover schreef:
Het ging over een kindje van 13 maanden geloof ik, en ik kan me niet herinneren dat iemand zei dat die maar geslagen moest worden.

Goed verhaal Nadya, van jou kunnen we allemaal tenminste nog wat leren hier, dat werd wel eens tijd, iemand met zinnige opmerkingen en verstand van zaken.

Precies, iets zinnigs hab jij al pagina's lang niet meer toegevoegd inderdaad! Slapen Slapen Slapen

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:04

Nee jij gelukkig wel...ik ga de foei functie maar eens inschakelen denk ik Knipoog

Oh je had er later iets bijgezet: dat je hooptte dat ik geen kindjes had?
nou moet je echt oppassen, en dat meen ik echt. Ik heb wel een kindje, een zoontje van 3.5, schat van een kind en ik ben zwanger van de tweede Haha!
Laatst bijgewerkt door Llover op 26-10-07 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:04

Een zogenaamd 'lastig' kind vraagt juist vaak om echte duidelijkheid en geen tik. Ik zou zeggen, bekijk toch programma's als de Supernanny eens heel goed, dan zie je hoe je zonder te slaan de kids iets bij kan brengen, negatief gedrag kunt ombuigen naar positief gedrag. Ik kijk zelf niet echt naar dat soort programma's, maar de keren dat ik er iets van zag, dacht ik 'ja, zo werkt het'.

De fout ligt altijd, en dat klinkt heel hard en ik wil niemand kwetsen verder, bij de ouders.
En geloof me, ook ik maak fouten, hoor, dat durf ik best te zeggen. Ik heb ook mijn buien. Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:06

Nadya schreef:
Een zogenaamd 'lastig' kind vraagt juist vaak om echte duidelijkheid en geen tik. Ik zou zeggen, bekijk toch programma's als de Supernanny eens heel goed, dan zie je hoe je zonder te slaan de kids iets bij kan brengen, negatief gedrag kunt ombuigen naar positief gedrag. Ik kijk zelf niet echt naar dat soort programma's, maar de keren dat ik er iets van zag, dacht ik 'ja, zo werkt het'.

De fout ligt altijd, en dat klinkt heel hard en ik wil niemand kwetsen verder, bij de ouders.
En geloof me, ook ik maak fouten, hoor, dat durf ik best te zeggen. Ik heb ook mijn buien. Knipoog

Precies, en dat hebben we allemaal.
Het jammere is dat er zoveel ouders zijn die zo overtuigd zijn van zichzelf, en hun kind hetzelfde opvoeden als vroeger normaal was. Zij staan totaal niet open voor nieuwere, betere methodes. Juist door veel rond te kijken leer je hoe het ook anders kan, en daar is uiteindelijk iedereen mee geholpen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:07

Ik denk dat ik erg veel aan zo'n programma gehad zou hebben, helaas hadden ze die toen nog niet. En de reguliere hulpverlening heeft mij ook nooit goed kunnen helpen....Helaas.
Ik heb erg vaak om hulp gevraagd maar dan zeiden ze doodleuk: we doen pas wat als u het kind daadwerkelijk van de trap gooit....