Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Janine1990 schreef:Wat gebeurt hier?
[ Afbeelding ]
Mijn regal shield had een dood blad, dit haalde ik weg en er zat een knobbel onder. Wat doet deze knobbel? Toch geen logische plek voor een nieuw blad?

Karlijnxxx schreef:Mooi blad Karlijn! Heb je dan 2 verschillende planten erin dat die andere bladeren anders eruit zien?
Die cactus bloemetjes zijn ook heel schattig!
(zie ook de plant van 3000 euro die hier werd geplaatst, over een paar jaar is die ook betaalbaar verkrijgbaar)
Janine1990 schreef:Karlijnxxx schreef:Mooi blad Karlijn! Heb je dan 2 verschillende planten erin dat die andere bladeren anders eruit zien?
Die cactus bloemetjes zijn ook heel schattig!
Oei, beware... want nadat je dit hebt gelezen wil je er ook eentje en begint je plantenverslaving agressievere vormen aan te nemen...
De plant die Karlijn liet zien is een Monstera Thai Constellation.
De plant die je van mij zag is een Monstera Albo Variegata.
Monstera's zijn gewoon ontzettend leuke planten, ze beginnen met kleine bladeren die één geheel zijn. Naarmate de monstera groter groeit, gaan de bladeren fenestreren, dan krijgen ze de gaten waar ze bekend om staan. Volgens mij heeft dit iets te maken met hun oorsprong, en licht enzo in de jungle. Bij onvoldoende verzorging verdwijnen de fenestraties (gaten) dus weer, omdat het te veel energie kost.
De meest bekende monstera is de deliciosa, gewoon groen. De soorten die Karlijn en ik hebben zijn wat minder veel voorkomend, en wat duurder in de aanschaf, al waren ze in het verleden vele malen duurder. Door veel stekken van liefhebbers zijn ze wat betaalbaarder geworden zeg maar(zie ook de plant van 3000 euro die hier werd geplaatst, over een paar jaar is die ook betaalbaar verkrijgbaar)
Uit mijn hoofd is de Thai Constellation een man-made plant, geen idee hoe. Maar die is tegenwoordig meer waard dan de Albo wat een natuurlijke mutatie is.
Door hun kleurenpatroon is elk nieuw blad echter wel een feestje om te zien groeien.
En het zijn heel gemakkelijke planten!
Dus ren naar de dichtstbijzijnde Hornbach, want daar heb je de grootste kans om er eentje te bemachtigen
Kanji91 schreef:Heb niet veel foto's gemaakt. Was heerlijk ruim! Maar vergeleken met vorige keer toch wat minder leuk(voor mij dan. Had hoop op meer succulenten enzo. Dat viel dit keer zeeg tegen.)
Wel 2 monstera's gekocht. Thai constellation en Adansonii variegata. En nog 3 andere plantjes. 1 verrassing en 2 gekregen. Tissue culture.. dus morgen even voor zitten. Foto's komen dan ook.
Maar kan jullie deze juweel niet laten missen. Denk de duurste? Iig wat mij is opgevallen. Als volwassen plant wel super gaaf!(zeker het gorgelen waard!)
Maar no way dat ik ooit zo een bedrag uit ga geven aan een plant![]()
[ Afbeelding ]
_Karlijn schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Toen ik m'n mooie epipremnum aureum net draaide bleek hij wolluis te hebbenwat doen jullie tegen wolluis?