Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

ik denk een wortel, soms willen Alocasia's die maken op dat punt voor meer stabiliteit.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:51

Janine1990 schreef:
Wat gebeurt hier?

[ Afbeelding ]

Mijn regal shield had een dood blad, dit haalde ik weg en er zat een knobbel onder. Wat doet deze knobbel? Toch geen logische plek voor een nieuw blad?

Dat is gewoon een node, een puntje waar evt een (lucht)wortel, nieuw blad, bloem, of niks komt :P

Hier zie je ze ook op mijn dieffenbachia

Afbeelding

Ze zitten er en er komt niks aan of uit maar het hoort gewoon bij de plant.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:52

Afbeelding

*\%/*

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Wat een prachtig mooi blad gaat dat worden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Benfan schreef:
ik denk een wortel, soms willen Alocasia's die maken op dat punt voor meer stabiliteit.

Ah, makes sense! Hij is enorm en ik krijg m slecht stabiel. Hopelijk werkt dit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

_Karlijn schreef:

Wauw! Heel gaaf!
Mijn albo wil maar niet echt doorzetten met fenestraties, dus ik ben jaloers hierop!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:15

Het is ook echt het eerste nieuwe blad sinds maaaanden hoor :)) maar des te blijer.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Een van m'n cactussen heeft bloemetjes gekregen. Moet ik hem nu gewoon hetzelfde verzorgen? Geef ze zo nu en dan wat water de cactussen. Vind het wel schattig die bloemetjes haha.Afbeelding

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Mooi blad Karlijn! Heb je dan 2 verschillende planten erin dat die andere bladeren anders eruit zien?

Die cactus bloemetjes zijn ook heel schattig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Karlijnxxx schreef:
Mooi blad Karlijn! Heb je dan 2 verschillende planten erin dat die andere bladeren anders eruit zien?

Oei, beware... want nadat je dit hebt gelezen wil je er ook eentje en begint je plantenverslaving agressievere vormen aan te nemen...

De plant die Karlijn liet zien is een Monstera Thai Constellation.
De plant die je van mij zag is een Monstera Albo Variegata.

Monstera's zijn gewoon ontzettend leuke planten, ze beginnen met kleine bladeren die één geheel zijn. Naarmate de monstera groter groeit, gaan de bladeren fenestreren, dan krijgen ze de gaten waar ze bekend om staan. Volgens mij heeft dit iets te maken met hun oorsprong, en licht enzo in de jungle. Bij onvoldoende verzorging verdwijnen de fenestraties (gaten) dus weer, omdat het te veel energie kost.

De meest bekende monstera is de deliciosa, gewoon groen. De soorten die Karlijn en ik hebben zijn wat minder veel voorkomend, en wat duurder in de aanschaf, al waren ze in het verleden vele malen duurder. Door veel stekken van liefhebbers zijn ze wat betaalbaarder geworden zeg maar :P (zie ook de plant van 3000 euro die hier werd geplaatst, over een paar jaar is die ook betaalbaar verkrijgbaar)
Uit mijn hoofd is de Thai Constellation een man-made plant, geen idee hoe. Maar die is tegenwoordig meer waard dan de Albo wat een natuurlijke mutatie is.
Door hun kleurenpatroon is elk nieuw blad echter wel een feestje om te zien groeien.

En het zijn heel gemakkelijke planten!

Dus ren naar de dichtstbijzijnde Hornbach, want daar heb je de grootste kans om er eentje te bemachtigen ;)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

Janine1990 schreef:
Karlijnxxx schreef:

Oei, beware... want nadat je dit hebt gelezen wil je er ook eentje en begint je plantenverslaving agressievere vormen aan te nemen...

De plant die Karlijn liet zien is een Monstera Thai Constellation.
De plant die je van mij zag is een Monstera Albo Variegata.

Monstera's zijn gewoon ontzettend leuke planten, ze beginnen met kleine bladeren die één geheel zijn. Naarmate de monstera groter groeit, gaan de bladeren fenestreren, dan krijgen ze de gaten waar ze bekend om staan. Volgens mij heeft dit iets te maken met hun oorsprong, en licht enzo in de jungle. Bij onvoldoende verzorging verdwijnen de fenestraties (gaten) dus weer, omdat het te veel energie kost.

De meest bekende monstera is de deliciosa, gewoon groen. De soorten die Karlijn en ik hebben zijn wat minder veel voorkomend, en wat duurder in de aanschaf, al waren ze in het verleden vele malen duurder. Door veel stekken van liefhebbers zijn ze wat betaalbaarder geworden zeg maar :P (zie ook de plant van 3000 euro die hier werd geplaatst, over een paar jaar is die ook betaalbaar verkrijgbaar)
Uit mijn hoofd is de Thai Constellation een man-made plant, geen idee hoe. Maar die is tegenwoordig meer waard dan de Albo wat een natuurlijke mutatie is.
Door hun kleurenpatroon is elk nieuw blad echter wel een feestje om te zien groeien.

En het zijn heel gemakkelijke planten!

Dus ren naar de dichtstbijzijnde Hornbach, want daar heb je de grootste kans om er eentje te bemachtigen ;)

Ze zijn erg leuk idd. Hoe zijn ze op de zon? Mijn winter-zon plaats is een beetje vol aan het worden helaas. Ik kan nog iets wat ruimte te maken als ik met wat hoogte werk, maar het wordt snel krap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Ze willen alleen indirect zonlicht. De mijne staat een paar meter van het raam, wel met een daglichtlampje, maar die is in principe alleen in de winter van toepassing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ah die cactus met die bloemetjes, zo leuk!

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Heb niet veel foto's gemaakt. Was heerlijk ruim! Maar vergeleken met vorige keer toch wat minder leuk(voor mij dan. Had hoop op meer succulenten enzo. Dat viel dit keer zeeg tegen.)

Wel 2 monstera's gekocht. Thai constellation en Adansonii variegata. En nog 3 andere plantjes. 1 verrassing en 2 gekregen. Tissue culture.. dus morgen even voor zitten. Foto's komen dan ook.

Maar kan jullie deze juweel niet laten missen. Denk de duurste? Iig wat mij is opgevallen. Als volwassen plant wel super gaaf!(zeker het gorgelen waard!)
Maar no way dat ik ooit zo een bedrag uit ga geven aan een plant :+
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:20

Ik vind hem niet eens echt mooi :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:15

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik m'n mooie epipremnum aureum net draaide bleek hij wolluis te hebben :( wat doen jullie tegen wolluis?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Kanji91 schreef:
Heb niet veel foto's gemaakt. Was heerlijk ruim! Maar vergeleken met vorige keer toch wat minder leuk(voor mij dan. Had hoop op meer succulenten enzo. Dat viel dit keer zeeg tegen.)

Wel 2 monstera's gekocht. Thai constellation en Adansonii variegata. En nog 3 andere plantjes. 1 verrassing en 2 gekregen. Tissue culture.. dus morgen even voor zitten. Foto's komen dan ook.

Maar kan jullie deze juweel niet laten missen. Denk de duurste? Iig wat mij is opgevallen. Als volwassen plant wel super gaaf!(zeker het gorgelen waard!)
Maar no way dat ik ooit zo een bedrag uit ga geven aan een plant :+
[ Afbeelding ]

Ik vind m wel erg gaaf als volwassen plant, maar niet zoveel centjes gaaf _O-

Jammer dat je weinig succs hebt kunnen vinden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

_Karlijn schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Toen ik m'n mooie epipremnum aureum net draaide bleek hij wolluis te hebben :( wat doen jullie tegen wolluis?

Geen idee, maar dat middel dat ik laatst plaatste schijnt overal voor te werken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Ik spuit hem dan in met Pokon Insectenspray.