Een paar posts eerder is het mooie voorbeeld dat een trilspin moeiteloos grotere spinnen doodt en eet!
Over de huisspin, n.a.v. het plaatje op facebook:
Ze variëren van gewoon bruin tot zwart en alle tinten tussenin.
Alledrie de soorten zijn hoe dan ook groot, een stuk groter dan de typische buitenspinnen.
De grijze huisspin is de kleinste van de 3, en volgens mij in dit topic nog niet op foto geweest.
De gewone huisspin komt naar mijn gevoel net wat vaker voor dan de grote huisspin.
Een foto van een (jonge) gewone huisspin die ik eerder deelde:
[
Afbeelding ]
Het is moeilijk uit te leggen, maar een gewone huisspin zit op de een of andere manier strakker in de poten.
Dit is eentje van het type 'grote huisspin', wat ik eerder deelde:
[
Afbeelding ]
Zij hebben langere poten, eerder stelten. Ze zijn doorgaans ook lelijker... en lijken recht uit de onderwereld te komen (wat deels ook gewoon zo is

)
De gewone en grote huisspin kunnen ook worden onderscheiden o.b.v. tekening op de rug, maar ik vind de poten makkelijker.
Waarom een huisspin deze maand steeds op dezelfde plek opduikt? Ze volgen de geur van het vrouwtje. Daarom heeft het weinig zin ze steeds te verplaatsen, hun instinct brengt ze toch weer naar dezelfde plek.
Binnen ongeveer een week gaan we een stuk minder huisspinnen zien als het goed is. Behalve als je in een écht spinnenhuis woont, dan tref je ze het hele jaar.
Sanitaire ruimtes vinden ze geweldig als tijdelijke schuilplaats omdat het er wat vochtiger is. Ze zullen zich er echter niet snel blijvend vestigen omdat het veel te open en bloot is. Een huisspin wil liefst goed verstopt zitten, in een donker hoekje / kiertje waar mensen, vogels, katten, ... ze niet zien.