Lielle schreef:jij hebt een vriesdroger toch? Wat maakt dat anders dan een gewone voedseldroger en dan met name in het gebruik en bewaartijd. Ben me een beetje aan het orienteren, en begrijp er nog weinig tot niets van.
Ja dat klopt.
Het is een ander proces.
Met gewoon drogen verwarm je met lucht en daardoor verdampt het vocht. Er blijft altijd nog wel wat in zitten en het product wordt anders. Rehydrateren is ook lastiger. Voedingsstoffen en vitamines blijven minder bewaard. Duur van bewaren, mits goed gedroogd en bewaard is iets korter geloof ik.
Met vriesdrogen gaat het voedsel (liefst bevroren, scheelt tijd en energie) in een vacuüm kamer. De traps (soort spiraal met koudemiddel) worden -40 ongeveer. De planken waar de bakken met voedsel op staan worden +40.
Doordat de kamer vacuüm getrokken wordt, verandert het ijs direct in had, wat dan op de traps 'gevangen' wordt en weer in ijs verandert. Er is dus geen vloeibare fase. Het kan zelfs nog bij lagere temperaturen als +40 voor bijvoorbeeld bloemen of kruiden.
Zo blijft het product qua volume zo goed als intact, de voedingsstoffen blijven 90-97% bewaard (ik meen 50-70% bij gewoon drogen). Je krijgt een heeeeel lekker product er uit met bijv fruit, super knapperig en een intensere smaak.
Je kunt het ook relatief makkelijk rehydrateren als je bijv een maaltijd /soep maakt.
Goed opgeslagen in mylar zakken met een oxygen absorber kan het 30+ jaar bewaard worden.
Maar voor 'korte' termijn tot 8 jaar of korter kun je het bijv ook in glazen potten bewaren in het donker, vacuüm zuigen of met silica of ook een OA erbij. Licht en vocht zijn niet goed.
Het is dus ook heel handig voor kamperen, onderweg of als noodpakket.
En gewoon als snack is het bijna niet op de plank te houden 
Cursebreaker ja ik vind het echt fantastisch

Mocht iemand interesse hebben in een machine stuur maar een pb
Ze zijn niet goedkoop maar echt wel het geld waard vind ik.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-04-25 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt