Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:24

JudithO schreef:
Vorig jaar was het een groot fiasco, dus het is geen garantie dat het lukt hoor :')
Maar dit jaar hebben we al 2 grote verbeteringen doorgevoerd dus ik verwacht eigenlijk dat het wel goed moet komen. Als de sprinkhanen zich een beetje in kunnen houden dit jaar, that is.

Sprinkhanen lijken me pas echt horror. Slakken kruipen alleen en kan je vangen/weren, maar sprinkhanen? Bovendien komen die krengen vaak in hele groepen, toch?

JudithO

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:36

Ja klopt. Het was net een van de plagen uit Egypte :')
Ik had alleen 3 plagen vorig jaar. De eerste waren mijn kippen (die waren uitgebroken), vervolgens kwamen de wijngaardslakken en tot slot nog de sprinkhanen. En toen was het te laat om nieuw te gaan zaaien.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 12:30

Its so pretty :9 <3
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:39

jij hebt een vriesdroger toch? Wat maakt dat anders dan een gewone voedseldroger en dan met name in het gebruik en bewaartijd. Ben me een beetje aan het orienteren, en begrijp er nog weinig tot niets van.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:47

Prairy schreef:
Its so pretty :9 <3
[ Afbeelding ]

Ohhh hier word ik zooo blij van om te zien hahahaa, love it!

Ik kreeg gisteren nog een bestelling binnen van Natuurproduct waar ik graag gedroogde planten e.d. koop (zet dat veel in voor m’n hond oa qua ondersteunen gezondheid) en deze keer ook eens een paar zakjes gevriesdroogd fruit mee gekocht als food topper voor m’n hond (ik stel haar dieet zelf samen; ze krijgt KVV aangevuld met zelfgemaakte groenten mixen, fruit, superfoods, kruiden/planten etc), maar ook voor ons zelf door de yoghurt enz. Heb er een mix van gemaakt en in verschillende potjes zitten nu:

Framboos, aardbei en mango (maar ze hebben wel meer keus nog)
Afbeelding

Lijkt me echt hemels om dat allemaal zelf te kunnen maken zo, heerlijk! Die droger bevalt dus wel goed ga ik vanuit, Prairy?

Hier momenteel bezig met het Weekmenu van volgende week. Eens kijken wat het word. Afgelopen week heb ik voor het eerst bij Crisp besteld en dat is heel goed bevallen. Heerlijke producten van voornamelijk Nederlandse bodem/boeren. Wel wat duurder allemaal, maar zo vol van smaak (en ze hebben wel ook gewoon actie producten enz ook). Had ook versgemaakte lasagne geprobeerd van ze (ze hebben veel versgemaakte maaltijden) en die was hemels <3 Heb voor de tweede bestelling nog 10e korting, dus ga voor komende week ook weer een bestelling plaatsen.

Mocht iemand korting willen en extra cadeautjes bij een eerste bestelling (15e korting bij je eerste bestelling, 10e bij de tweede bestelling), let me know. Ik heb een link om mensen uit te nodigen - in ruil daarvoor krijg ik ook weer korting op een volgende bestelling. Je kunt echt hele mooie cadeautjes uitzoeken, van zalm tot hele kip tot vanalles. Ik had zo bv via een vriendin van mij besteld en heb als cadeau een hele kip gekregen bij m’n eerste bestelling; deze zit nu in de vriezer <3 Ook kreeg ik nog een zak bakkers croissants van 4 stuks gratis bij de eerste bestelling + 15euro korting en gratis verzending, dus dat was echt leuk!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-04-25 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even alleen van mijn kast. :+

Mag niet teveel aankomen kan er nu net in en uitlopen. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 13:23

Lielle schreef:
jij hebt een vriesdroger toch? Wat maakt dat anders dan een gewone voedseldroger en dan met name in het gebruik en bewaartijd. Ben me een beetje aan het orienteren, en begrijp er nog weinig tot niets van.

Ja dat klopt.

Het is een ander proces.

Met gewoon drogen verwarm je met lucht en daardoor verdampt het vocht. Er blijft altijd nog wel wat in zitten en het product wordt anders. Rehydrateren is ook lastiger. Voedingsstoffen en vitamines blijven minder bewaard. Duur van bewaren, mits goed gedroogd en bewaard is iets korter geloof ik.

Met vriesdrogen gaat het voedsel (liefst bevroren, scheelt tijd en energie) in een vacuüm kamer. De traps (soort spiraal met koudemiddel) worden -40 ongeveer. De planken waar de bakken met voedsel op staan worden +40.

Doordat de kamer vacuüm getrokken wordt, verandert het ijs direct in had, wat dan op de traps 'gevangen' wordt en weer in ijs verandert. Er is dus geen vloeibare fase. Het kan zelfs nog bij lagere temperaturen als +40 voor bijvoorbeeld bloemen of kruiden.

Zo blijft het product qua volume zo goed als intact, de voedingsstoffen blijven 90-97% bewaard (ik meen 50-70% bij gewoon drogen). Je krijgt een heeeeel lekker product er uit met bijv fruit, super knapperig en een intensere smaak.

Je kunt het ook relatief makkelijk rehydrateren als je bijv een maaltijd /soep maakt.

Goed opgeslagen in mylar zakken met een oxygen absorber kan het 30+ jaar bewaard worden.

Maar voor 'korte' termijn tot 8 jaar of korter kun je het bijv ook in glazen potten bewaren in het donker, vacuüm zuigen of met silica of ook een OA erbij. Licht en vocht zijn niet goed.

Het is dus ook heel handig voor kamperen, onderweg of als noodpakket.

En gewoon als snack is het bijna niet op de plank te houden :')

Cursebreaker ja ik vind het echt fantastisch :)) *\o/*

Mocht iemand interesse hebben in een machine stuur maar een pb ;) Ze zijn niet goedkoop maar echt wel het geld waard vind ik.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 04-04-25 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:24

Wat verbruikt zo'n vriesdroger nu eigenlijk aan elektra? Ik vind het concept echt wel heel erg interessant, inderdaad vooral om fruit zo langer te kunnen bewaren zonder het allemaal in te moeten vriezen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 13:26

Die van mij, ik heb de medium zeg maar, 900-1,2kwh per uur. Let wel, ze staan, afhankelijk van het product, 12-48u aan. Ananas duurt extreem lang en doe ik er niet nog een keer in, dat duurde 70u :')

Ik kan er maximaal 7 kilo product (nat) in doen, maar dan duurt het natuurlijk wel langer als dat je er minder in doet.

Daarna kost het natuurlijk nooit meer energie. Alleen het verpakkingsmateriaal eenmalig.

Maar het is aanzetten en wachten, super makkelijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:44

Hmm, dat is wel erg veel. En de aanschafprijzen zijn ook nog best wel behoorlijk.
Ik zet het gewoon op mijn 'misschien ooit eens' lijst. Wie weet :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 13:59

De kleinste die voor jou waarschijnlijk meer als voldoende is, zit op gemiddeld/max 0,9kwh per uur.

Als het tijd is voor 'ooit' hoor ik het wel :P

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:10

Iemand een idee hoelang mango in een droogoven moet?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 22:00

caro29 schreef:
Iemand een idee hoelang mango in een droogoven moet?

Geen idee. In mijn vriesdroger duurt het lang.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 22:03

Vandaag weer een hele leuke 70% korting score bij de AH *\o/*

Een besparing van 71,6% op het originele bedrag *\o/*

Bijna alle groente gaat de vriesdroger in, de krieltjes in de weck/pressure canner en ook de yoghurt en toetjes dan de vriesdroger in uiteindelijk. Nu even snel alles in de vriezer gedaan.

Nestle pyama papje was gratis met de scoupy app, die heb ik in een boodschappen voor minima kast gezet, daar zet ik wel vaker gratis dingen in.

Ik heb een zegel boekje ingeleverd en ook gelijk bijna een halve weer gespaard _O-

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:18

Dat zijn idd hele leuke kortingen zo! Ik kom jammer genoeg die 70% echt nooit tegen, maar ik ga ook bijna nooit meer naar de fysieke AH winkel moet ik zeggen en als ik dan al korting tegen kom, is het de 35% alleen. ^1x per week word bezorgd (maandag avond) en ik ga dan aanvullend nog naar LIDL bv. En dan alleen in het weekend nog even snel voor brood/broodjes. Bij LIDL kijk ik ook wel altijd even tussen de afprijzingen want daar scheelt 25% op zich ook nog wel aangezien ze met veel dingen al lagere prijzen hebben sowieso.

Bij de jumbo kom ik heel af en toe nog wel eens tussendoor ook en dan spiek ik wel ook altijd even in de korting bak voor zowel vers als brood en dan kom ik nog wel eens wat leuks tegen.

Ik heb deze week weer wat dingen ge’prepped’ zoals een nieuwe groentenmix voor de hond met groenten & kruiden (niet in foto) uit voorraad en groenten wat goed in de aanbieding was bij de Lidl deze week (de venkel & spinazie). Deze periode vind ik wel echt heerlijk zo qua verse groenten. Ook nog een pak verse asperges liggen, maar die moet ik nog verwerken ^daar ga ik jellies van maken voor de hond _O-

Afbeelding
De groente lade in de vriezer met de mixen voor de hond zit nu wel echt even volll ^nog wat verdwaalde zakjes in andere lades ook. Maar geeft altijd een fijn gevoel als ik dat ook weer aangevuld heb en keus heb uit diverse mixen.
Afbeelding

Edit:
En mooi ja, dat je zo gratis dingen weggeeft/neerzet. Ik neem ook vaker wat extra’s mee en doe 1x per zoveel tijd ook even een rondje voorraad kasten en maak dan tasjes met vanalles erin wat ik via schoonmoeders mee geef wie het dan aan gezinnen geeft die het kunnen gebruiken ^ze werkt in de sociale sector hier in Heerlen en weet heel goed waar het dan goed terecht komt.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:02

8nnemiek schreef:
Ik ga ook niet meer naar de Lidl vanwege die app inderdaad. Bij de AH heb ik de code gewoon in mijn horloge en apple pay staan, maar bij lidl moet je helemaal die app gaan opzoeken en dan wil dat ding ook nog elke keer de app updaten terwijl je bij de kassa staat :+ Veel te veel gedoe.

Ik heb een foto van de QR-code van de lidl-plus gemaakt en deze onder de favorieten gezet. Dat werkt prima :j Vind het ook een gedoe om dat elke keer in de app op te zoeken -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:16

Dat is wel slim ja. Die code verandert dus nooit?
Dan zou je hem ook kunnen printen en lamineren? Ik denk dat ik dat eens ga proberen, dan heb ik hem gewoon als ‘pasje’ in de beurs zitten.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:26

Nee, die verandert dus niet :D . Dat is idd ook slim, dan maak je er een pasje van :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:29

Pasje maken kan dan idd ook ja, als het goed is is die code gewoon net zoals bij een ah pasje altijd hetzelfde. Voor mensen wie liever idd dan fysiek iets in de beurs hebben wel een meerwaarde.

Maar ik heb bv van AH ook geen fysieke kaart meer en doe alles digitaal dus ook daar moet ik de app openen om te scannen dus ben er ondertussen bij de Lidl ook aan gewend wel. Moest wel even wennen omdat ik het in het begin vergat en er ook niemand aan de kassa echt zegt van joh denk je aan de Lidl plus kaart? Waardoor ik wel kortingen ben misgelopen. Verder vind ik het dan niet perse storend dat Lidl zo’n systeem heeft nu. Voor mij niet anders als AH bv. wanneer je er aan gewend bent. Het vinden in de app gaat dan op een gegeven moment automatisch wel, net zoals bij ah de barcode openen bv :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:43

Ik gebruik bij de AH altijd mijn horloge. Ook daar vind ik het zo’n gedoe om mijn mobiel te moeten zoeken als ik met mijn handen vol boodschappen en tasjes sta haha :+

Maar ik heb het net voor elkaar gekregen om de QR code van de Lidl ook op mijn horloge te zetten, dus dat moet ik binnenkort maar eens gaan testen :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:56

Dat is handig ja met dat horloge. Hier helaas geen horloge die dit allemaal kan haha (ik draag een Fitbit en die is vooral ingericht op health tracking en kan niet echt bizar veel andere dingen eromheen) dus ik heb de telefoon eigenlijk altijd wel gewoon bij de hand of in handen aangezien ik daar ook mijn boodschappenlijstje op heb staan en telkens alles af vink in m’n notities app. Wanneer ik dan spul op de band heb gelegd (bij AH doe ik overigens altijd zelf scan dus das nog makkelijker natuurlijk maar dan moet ik de app ook openen om de barcode te scannen om een handscanner te krijgen), pak ik m’n telefoon even uit m’n broek achterzak en heb ik hem dus ook weer zo in handen bij de kassa om te scannen bv. Ik betaal sowieso ook wel regelmatig met mijn telefoon via ApplePay ook dus dan is het sowieso weinig moeite even een app te openen en een code te scannen ^zeker nu ik toch weet waar ik het kan vinden in de app, dan is het net zoveel moeite als bv in de AH app de barcode scannen. Ik zorg overigens dat ik de apps ook al geopend heb bij het begin van het winkelen, dus dan hoef ik maar even naar de app te switchen en heb ik het zo bij de hand :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:00

AH hier zijn lief met kassakaart voor aanbiedingen, dus zelf niet nodig. Lidl geen idee of die ook zo lief zijn.
Telefoon mag dat allemaal niet van mij, iets met overzicht, ruimte voor wat belangrijk is (in telefoon en mijn hoofd) en hoe lang de batterij werkt op 1x laden. Overweeg wel signal en weerapp, maar dat heeft heel andere redenen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 18:01

Vandaag flink wat potjes groentesoep gemaakt, met rundergehakt balletjes en de Italiaanse groente van de AH. En bouillon blokjes.

3 van de 4 zakken krieltjes ook in potten gedaan, en nog wat mango in stukjes in kleine potjes.

Vandaag ook weer Herenboeren opgehaald, daar moet ik ook nog wat mee. Ik heb vandaag de raapstelen van vorige week uit de vriesdroger gehaald :') Het poeder ga ik later nog in capsules doen, ook met de spinazie en ander groenvoer. Ik vind het namelijk meestal niet lekker om te eten (en veel te veel) en met capsules krijg ik dan toch nog redelijk wat extra voedingsstof binnen, zonder dat mijn hoofd kortsluiting krijgt van groenvoer :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 12:57

Op verzoek :D Jan Magazine is vandaag uitgekomen *\o/*

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:34

<3 Super leuk!