No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:18

cobiie schreef:
Als je niet "gefaald" hebt, prima toch, dan hoef je je niet aangesproken te voelen.

Als je regels makkelijker hebt gemaakt gedurende een 30 dagen no buy, zou ik eens goed nadenken waarom je dat gedaan hebt? Kon er echt niet 2 weken gewacht worden om een aankoop te doen?
Was iets echt een noodzaak of stiekem toch voor de leuk?

Hele goede vragen!

EedihcrO

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:40

Ik vind dit best een leuk topic om te lezen en aan de zijlijn doe ik ook mee. Hopelijk hou ik het ook langer vol dan alleen januari.

De enige uitzondering die ik voor mezelf heb gemaakt is dat ik een nieuwe winterjas moet, omdat ik vorige week zo eigenwijs was om de code geel van knmi niet te geloven. Flinke schuiver met de fiets gemaakt en mijn jas is kapot -O- .
Verder geen uitzonderingen (hopelijk) anders dan de boodschappen en evt onderkleding voor de kinderen als ze weer teveel groeien. En een heel jaar no buy zal ook wel niet, maar als het na deze maand al naar low buy kan gaan ben ik al heel blij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:46

Ik heb de afgelopen dagen wel wat geshopt maar dit was een ‘dat mag’ voor januari en was ingecalculeerd. We zijn in de UK momenteel en heb hier dus wat souvenirs e.d. gekocht waar we vooraf budget voor gespaard hebben. Wel ben ik redelijk kieskeurig geweest en heb ik geen echte onzin dingen gekocht- dus gekocht waar ik ook Echt wat mee kan: lokaal gemaakte honing, mok (en dan geen standaard mokken maar wel echt iets aparts als herinnering), reismok, postcards voor m’n postcrossing hobby, theedoeken set met honden erop(gekocht bij een goede doelen winkel dus opbrengst gaat in dit geval naar kanker onderzoek), gehaakte hoofdband die zelfgemaakt is en op een marktje is gekocht (die vrouw zat daar de hele tijd te haken ook, ik vind het dan leuk om zoiets handgemaakts te kopen wat ik En gebruik en waar ik iemand mee steun)

Vanaf morgen als we thuis zijn, weer terug naar de door mezelf vooropgestelde regels mbt no buy. De vriezer zit goed vol, de voorraad kasten ook dus ik ga met de boodschappen ook even proberen heel gericht te kopen zonder impulsieve aankopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:45

Heb je het naar je zin in de UK? Nog een beetje redelijk weer? Top dat je je aan je budget hebt gehouden.

Ik moest net wel om mezelf lachen.
De verkoop opbrengsten van vinted mogen wel door mij uitgegeven worden (doe een heel jaar no buy/low buy). 2 dingen op de lijst om ervan te kopen zijn een skipak voor een dochter voor volgend seizoen en een lego trein(nieuw) + extra rails (tweedehands waarschijnlijk).
Gisteren heb ik veel kleding online gezet op vinted en vanmorgen zag ik dat ik voor bijna 80 euro al verkocht hebt.
Ik voelde nu gewoon mijn dopamine niveau idioot stijgen bij de gedachte om het uit te kunnen geven. :+
Nu weet ik ondertussen wel dat het hoogtepunt van het niveau al heel vroeg ligt, echt bij de gedachte van het kopen en tijdens de jacht op een artikel. Daarna stort het niveau al heel snel in. Dat wetende kan ik het makkelijker uitzingen en erom lachen.
Cadeaubonnen mag ik ook van mijzelf uitgeven en natuurlijk kreeg ik gelijk de eerste week van Jan een bol.com kaart. Het eerste wat ik deed was mijn mandje volgooien (ging ruim over de tien euro heen) en toen ik dat zag heb ik de app weggedrukt en nog steeds geen cent van die 10 euro uitgegeven. Er zat niets in wat ik werkelijk echt nodig had.
Even een goede herinnering om niet gelijk geld uit te geven ookal "mag" het.
Leren wachten maakt dat je ziet dat je genoeg spullen ook eigenlijk niet echt wilt hebben.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:01

cobiie schreef:
Heb je het naar je zin in de UK? Nog een beetje redelijk weer? Top dat je je aan je budget hebt gehouden.

Ik moest net wel om mezelf lachen.
De verkoop opbrengsten van vinted mogen wel door mij uitgegeven worden (doe een heel jaar no buy/low buy). 2 dingen op de lijst om ervan te kopen zijn een skipak voor een dochter voor volgend seizoen en een lego trein(nieuw) + extra rails (tweedehands waarschijnlijk).
Gisteren heb ik veel kleding online gezet op vinted en vanmorgen zag ik dat ik voor bijna 80 euro al verkocht hebt.
Ik voelde nu gewoon mijn dopamine niveau idioot stijgen bij de gedachte om het uit te kunnen geven. :+
Nu weet ik ondertussen wel dat het hoogtepunt van het niveau al heel vroeg ligt, echt bij de gedachte van het kopen en tijdens de jacht op een artikel. Daarna stort het niveau al heel snel in. Dat wetende kan ik het makkelijker uitzingen en erom lachen.
Cadeaubonnen mag ik ook van mijzelf uitgeven en natuurlijk kreeg ik gelijk de eerste week van Jan een bol.com kaart. Het eerste wat ik deed was mijn mandje volgooien (ging ruim over de tien euro heen) en toen ik dat zag heb ik de app weggedrukt en nog steeds geen cent van die 10 euro uitgegeven. Er zat niets in wat ik werkelijk echt nodig had.
Even een goede herinnering om niet gelijk geld uit te geven ookal "mag" het.
Leren wachten maakt dat je ziet dat je genoeg spullen ook eigenlijk niet echt wilt hebben.

Herkenbaar!
Hier gisteren ook veel op vinted gegooid maar er is tot nu toe maar één vraag geweest over een artikel en nog geen verkopen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:09

EedihcrO schreef:
Ik vind dit best een leuk topic om te lezen en aan de zijlijn doe ik ook mee. Hopelijk hou ik het ook langer vol dan alleen januari.

De enige uitzondering die ik voor mezelf heb gemaakt is dat ik een nieuwe winterjas moet, omdat ik vorige week zo eigenwijs was om de code geel van knmi niet te geloven. Flinke schuiver met de fiets gemaakt en mijn jas is kapot -O- .
Verder geen uitzonderingen (hopelijk) anders dan de boodschappen en evt onderkleding voor de kinderen als ze weer teveel groeien. En een heel jaar no buy zal ook wel niet, maar als het na deze maand al naar low buy kan gaan ben ik al heel blij.

Ik houd voor al dit in gedachten als ik voel dat ik het ok vind om iets te kopen 'uit voorzorg' of 'ik heb al zo weinig uitgegeven dat dit wel kan' - als ik dan in een situatie kom dat er iets stuk gaat zoals de jas van EedichrO en ik daar geld aan moet geven, heb ik EN geld uitgegeven aan iets dat niet moest, EN aan het vervangende item.

Enkel boodschappen zijn hier niet ok. Zijn halverwege de maand en ik zit al aan meer dan 300 euro (gezin van 3). En mijn man legt ook bij en koopt de kattenvoeding, dat zit daar dus niet eens bij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:15

Dat met cadeaukaarten is herkenbaar. Ik heb dan ook zo’n bijna oncontroleerbare ‘need’ om dat uit te moeten geven meteen 8)7 bizar eigenlijk hoe dat werkt in je hersenen hè. Ik kan dan ook als ik mentaal slecht ben belachelijk snel geld uitgeven ineens omdat het me dan even goed doet en helpt en erna heb je dan spijt - het is moeilijk hier iets mee te doen op momenten dat ik het moeilijk heb maar het lukt me steeds beter.

En jaa, ik vind de UK fantastisch dus is altijd genieten. 1 dagje London en nu zitten we buiten de stad. Het is in vergelijking met alle jaren dat ik in London kom, echt rustig in de stad- wat een verademing. Qua weer vergelijkbaar met ons in NL denk ik- minus de sneeuw wat ik in zuid Limburg had haha.

Ben momenteel de boodschappen nog eens aan’t nakijken in de app om te checken of alles wel echt nodig is. Maar qua avondeten gaan we iig veel uit eigen voorraad eten sowieso dus da’s al iets! Boodschappen uitgaves zijn bij ons echt extreem hoog - exclusief de dieren want dat tel ik er dan niet bij - dus iets waar we echt naar willen gaan kijken nu. Voor de dieren ga ik sws niet besparen qua voer, maar dat is ook wel genoeg per maand haha, maar ik probeer daar wel op te letten met impulsieve en extra uitgaves aan dingen die niet nodig zijn zoals speeltjes, slow feeders en ander spul wat we al hebben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:25

Ik koop bio en lokaal en verpakkingsvrij en volkoren en vers vlees bij de slager dus dat tikt allemaal aan. Misschien toch maar eens toiletpapier van de good roll in bulk kopen ipv telkens pak van 4 rollen bij de lokale oxfam.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:42

Wel herkenbaar allemaal ja.

De grootste eyeopener voor mij was een periode van veel pakketjes en dat ik niet eens meer wist wat ik had besteld.
Had ik het dan nodig, denk ik dan.

Heb nu ergens een soort van rust maar ook wat onrust, heel raar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:56

Samantha_ schreef:
Wel herkenbaar allemaal ja.

De grootste eyeopener voor mij was een periode van veel pakketjes en dat ik niet eens meer wist wat ik had besteld.
Had ik het dan nodig, denk ik dan.

Heb nu ergens een soort van rust maar ook wat onrust, heel raar.

Dat laatste is denk ik niet zo raar.

Je "hoeft" niet meer op jacht om iets te vinden om te kopen -> rust.

Nu moet je mogelijk een andere manier vinden om bepaalde gevoelens te verwerken (niet meer iets kopen omdat je een slechte dag had of juist iets te vieren, verveling), of een tijdverdrijf vinden omdat je iets anders kan/moet gaan doen dan shoppen. -> onrust

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:03

Gelijk werk van gemaakt, jaarvoorraad WC papier online gekocht met kortingscode dankzij google, voor minder dan de helft wat ik normaal betaal.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:20

Good roll was ik weer vergeten. Ik heb daar eens een maandelijks abb op gehad maar dat was teveel wc papier. :Y)
En schoonmoeder bleek er niet tegen te kunnen toen ze het ook thuis ging gebruiken.

Misschien dat ik er nog wel naar terug ga als ik weer nieuwe wc papier nodig hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:43

Autch. PostNL doet jaar overzichten, en blijkbaar heb ik vorig jaar 35 pakketjes gekregen, en van de ruim 4000 accounts in mijn omgeving sta ik op plaats 107 van meeste ontvangen pakketjes... dat mag anders dit jaar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:44

foxy80 schreef:
Gelijk werk van gemaakt, jaarvoorraad WC papier online gekocht met kortingscode dankzij google, voor minder dan de helft wat ik normaal betaal.

Waar precies? En met welke kortingscode? Asking for a friend.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:50

Vjestagirl schreef:
Autch. PostNL doet jaar overzichten, en blijkbaar heb ik vorig jaar 35 pakketjes gekregen, en van de ruim 4000 accounts in mijn omgeving sta ik op plaats 107 van meeste ontvangen pakketjes... dat mag anders dit jaar!

Ik 38, met plaats 121 van 4760 :')

Onder de 12 ga ik sowieso niet komen ivm het bellobox abonnement. Maar ik wil het wel sterk gaan verminderen. Vooral omdat postnl niet de enige is die hier geleverd heeft, maar ook dhl, dpd, amazon… Om nog maar niet te spreken over alle aankopen die naar pakketpunten gebracht zijn, want ook die tellen natuurlijk mee ookal stond er niemand aan de deur. Ik zou het absolute totaal niet eens willen weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:03

Nala schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik 38, met plaats 121 van 4760 :')

Onder de 12 ga ik sowieso niet komen ivm het bellobox abonnement. Maar ik wil het wel sterk gaan verminderen. Vooral omdat postnl niet de enige is die hier geleverd heeft, maar ook dhl, dpd, amazon… Om nog maar niet te spreken over alle aankopen die naar pakketpunten gebracht zijn, want ook die tellen natuurlijk mee ookal stond er niemand aan de deur. Ik zou het absolute totaal niet eens willen weten.

Oh ja, eerlijk, dat was ik alweer vergeten :o :o
Plus alle vinted pakketjes die ik gewoon bij de automaat heb opgehaald...
Mán wat is dat kopen een lelijke verslaving.

Ik schrik nog steeds van mezelf als ik weer denk dat ik naar de kringloop moet, of naar marktplaats, of naar vinted. Echt niet normaal hoe vaak per dag ik denk dat ik éven iets wil kopen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 13:06

Maar dat is het ook echt, een verslaving... En ik mis het ook echt dat ik pakketjes binnenkrijg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:45

Ik mis de aflevermomenten niet echt, maar meer de mentale “uitdaging/entertainment” om iets te zoeken om te kopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:49

Vjestagirl schreef:

Ik 116 en sta op plek 20 van mijn dorp (1700 nog wat accounts). Maar lang niet alles komt van Temu of Ali hoor. En niet alles is gekocht. Vandaag had ik ook weer een pakketje waar een sample in zat. Ik test duiklampen voor een fabrikant en krijg af en toe wat. Ook zijn er pakketjes van spullen die onder garantie vielen weer retour gekomen bij mij nadat ik ze teruggestuurd had. Dus zo kan ik het ook. Ook tellen ze brievenbuspakjes mee, en daar zitten soms gewoon dingen bij die net niet als envelop kunnen.
Deze week heb ik Temu gehad (besteld in december, en is te laat aangekomen, want de verjaardag waar het voor was was afgelopen dinsdag), een gratis duiklamp, en ik verwacht nog wat van Ali (wat ook te lang onderweg is). Dus eigenlijk niets bijzonders.

Er staat op netflix nu een documentaire over mensen die maar blijven kopen en hoe ze overgehaald worden dit te doen. Misschien wel interessant voor sommigen. Ben niet verder gekomen dan de eerste 10 minuten, vond hem saai. :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:03

Ik 55 pakketten, nr 94 van 3482 accounts.
Best veel.

O leuk, hoe heet die documentaire?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:15

foxy80 schreef:
Ik koop bio en lokaal en verpakkingsvrij en volkoren en vers vlees bij de slager dus dat tikt allemaal aan. Misschien toch maar eens toiletpapier van de good roll in bulk kopen ipv telkens pak van 4 rollen bij de lokale oxfam.

Hier hetzelfde "probleem"... het goedkoop kopen lonkt wel, maar verantwoord kopen en "put your money where you mouth is" vind ik ook heel erg belangrijk.... en niet al teveel gifzooi binnenkrijgen vind ik ook wel een prettig idee :=

Hier 92 PostNL pakketjes. Ik hoop maar dat retouren van klanten ook meegerekend zijn :=

Maarja dat is dan alleen van PostNL hè!
Dan heb je ook de andere pakkettenbezorgers nog....

Maar hier nog in de afronding van verbouwing huis dus ja dan hoort het nog bij verbouwings- / inrichtingskosten vind ik....kastje hier, bloembak en rekje daar..... O:)

En met opgroeiend kind moet je toch ook regelmatig iets van nieuwe schoenen enzo.
En cadeautjes voor verjaardagen....

Ik vind dat overzicht van Vinted elk jaar veel schokkender :=
Over afgelopen jaar op een paar tientjes na voor 3000 euro verkocht zegt Vinted :wow:

Maar alles ook weer net zo hard uitgegeven blijkbaar, hoe dan :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:18

Hier 50 pakketten in het jaaroverzicht :=
En op plaats 50 van de 531 accounts in de buurt.
Ik denk wel dat daar ook de pakketten van mijn ouders bij zitten, die worden op hetzelfde adres bezorgd en komen meestal ook in mijn app.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:28

Waar zie je dat overzicht? Moet je daar de app voor hebben of kun je dat ook op de website in je account zien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:35

Volgens mij kan het allebei, even zoeken in profiel ergens onder portemonnee :)

Ik zie dat je dan links een rijtje hebt waar onderaan "inkomen" staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:04

Ik moest mijn app even updaten, dan staat het op de beginpagina