Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:35

Brainless schreef:
Werk hoeft niet, als jij in Nederland je kan inschrijven op een Nederlands adres dan kun je vandaar uit een nieuw id / paspoort aanvragen.

Maar hoe ga je je inschrijven als je niet kan bewijzen wie je bent?
En zonder aan te tonen baan om huur te betalen?

Wat een rotsituatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:36

Brainless schreef:
Werk hoeft niet, als jij in Nederland je kan inschrijven op een Nederlands adres dan kun je vandaar uit een nieuw id / paspoort aanvragen.

Zelfde kip en ei.
Komt nog bij dat je in NL sowieso geen woonplek vind.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:40

Brainless schreef:

Je hoeft niet op een Nederlands adres ingeschreven te staan om een nieuw id / paspoort aan te vragen.
Vriendin van mij woont al jaren in Duitsland en laat haar paspoort gewoon periodiek vernieuwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:42

Petpa schreef:
Brainless schreef:

Je hoeft niet op een Nederlands adres ingeschreven te staan om een nieuw id / paspoort aan te vragen.
Vriendin van mij woont al jaren in Duitsland en laat haar paspoort gewoon periodiek vernieuwen.

Dat is absoluut niet hetzelfde.

Het probleem zit hem in dat „gat“ waarin niets geldig was. Daar vallen ze in NL geheid ook over.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:42

Brainless schreef:

Hoe dan? Geen inkomen dus geen woning/kamer.
Zonder verblijfsadres geen inschrijving gemeente.

Of je moet al via de eerder genoemde link gaan, dat is een stichting die helpt mensen die hun papieren kwijt zijn, TS had daar een mail naar toe gestuurd, nog steeds geen idee of er ook iemand naar gebeld had?
Advocaat heeft ook niks kunnen doen dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:43

Petpa schreef:

Vriendin van mij woont al jaren in Duitsland en laat haar paspoort gewoon periodiek vernieuwen.[/quote]

Waarschijnlijk vraagt deze persoon haar niruee paspoort aan als haar oude nog geldig is.
Die van TS is dat niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:46

Goof schreef:
Petpa schreef:

Waarschijnlijk vraagt deze persoon haar niruee paspoort aan als haar oude nog geldig is.
Die van TS is dat niet.[/quote]

Klopt.
Zij is daarmee op tijd.
Maar waar ik op duidde was dat TS niet op een Nederlands adres ingeschreven hoeft te staan om een Nederlands is of paspoort aan te vragen. De kans op een woning is namelijk 0,0

Sansevieria

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:50

Hier nog een keer de link van bewuste (Nederlandse) stichting:
https://www.ontmoeting.nl/ik-zoek-hulp/

Ze hebben op hun site staan dat ze mensen kunnen helpen die hun papieren/paspoort kwijt of verloren zijn. Niet alleen bij dakloos zijn, maar de hulp die ze bieden gaat veel verder.
Hier zou ik als ik TS was toch echt zo snel mogelijk naar toe bellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:53

Jeetje, wat rot dit! Ik was er al bang voor omdat het opeens zo makkelijk ging -O-
Je kunt ook uit hoge nood niet tijdelijk bij je vriendin blijven begrijp ik? Zodat je in ieder geval een dak boven je hoofd hebt?
Bestaat er in België ook een soort Leger des Heils waar je kunt slapen?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:11

Ts wat verschrikkelijk zeg allemaal.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je geen school diploma's die ze accepteren om te laten zien wie je bent?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:01

TS is Nederlander en kan op een adres inschrijven.
Ik heb ook een dakloze (iemand zonder vaste woon en verblijfplaats die langere tijd uit Nederland was) geen paspoort/rijbewijs met in bezit had geholpen met een adres zodat er weer alles kon worden aangevraagd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:03

@petpa
Dat klopt maar dan moet je wel je oude id kunnen laten zien. Heb je die niet dan wordt het een stuk moeilijker.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 20:58

Mijn Nederlandse paspoort is nog geldig tot mei 2025, maar die heb ik fysiek niet meer. Dat is het grote probleem.

Ik kan in principe wel een aantal nachten bij mijn vriendin blijven, maar 1 weekend om de 2 weken gaat dat niet en helaas is dat juist dit weekend. Gelukkig heeft dit geen invloed op het verblijf van zoon.

Leger des heils heb ik vorig jaar al geprobeerd, maar ook die kunnen niet helpen omdat ik in Nederland ook geen rechten meer zonder eigen woonst/inkomen. Ook geen recht op onderdak dus. Verder heb ik niemand in Nederland waar ik bij terecht kan.

Die advocaat is ook van alles aan het uitzoeken, maar loopt eveneens vast op dezelfde punten. Het is gewoon de Belgische wetgeving die in deze heel krom is.

Bedankt voor de link, maar ook daar kwam ik niet verder mee. Mijn vriendin bied wel aan om morgen nog eens te bellen en haar het woord te laten doen. Dus dat gaan we nog proberen. Verder ben ik bang dat ik mijn zoon helemaal kwijt raak als ik naar Nederland trek.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:00

Weet je wel waar je paspoort is?
Kan je niet contact opnemen met de gemeente waarin je paspoort is uitgegeven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:00

Als je nog een geldig paspoort hebt dan kan je toch ergens naar toe als je die kwijt bent?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:04

Als je je paspoort bij de gemeente waar je hem hebt aangevraagd meldt als vermist, kun je met die verklaring geen nieuwe aanvragen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:22

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:38

Inderdaad, al aangifte gedaan van vermissing van je paspoort? Daarmee zou je dan in die gemeente of in ieder geval ergens in Nederland/grensgemeente/ambassade toch een nieuw paspoort moeten kunnen aanvragen… dan heb je in ieder geval een geldig identiteitsbewijs.
Edit: ik heb inderdaad toen ik mijn ID kaart kwijt was, aangifte bij politie moeten doen van vermissing. Daarmee kon ik toen een nieuwe aanvragen, maar goed, dan had ik wel een adres in desbetreffende gemeente. Dan zou je alleen uit moeten zoeken of je een Belgische aangifte of Nederlandse moet hebben…

Fijn dat je vriendin toch jou iets van hulp aanbiedt door te helpen met nogmaals bellen. Het is toch echt van de zotten hoe krom het is zeg…

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 22:05

Het is eerder in het topic al uitgelegd, maar aangifte is allang gedaan. Echter kan ik mij niet officieel identificeren, ook heb ik geen vaste verblijfplaats en dit zijn 2 vereisten om mijn paspoort opnieuw aan te vragen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:10

Geboorteakte misschien? Sorry als dat al is aangehaald, kan het niet onthouden allemaal. Had eerder ook aangehaald van contracten en loonfiches, maar denk niet dat daarop gereageerd werd...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:13

poetser schreef:
Het is eerder in het topic al uitgelegd, maar aangifte is allang gedaan. Echter kan ik mij niet officieel identificeren, ook heb ik geen vaste verblijfplaats en dit zijn 2 vereisten om mijn paspoort opnieuw aan te vragen.

Daarom opperde ik de mogelijkheid je in Nederland in te schrijven bij een opvang voor daklozen? Ik kan me zo voorstellen dat daklozen ook niet altijd papieren hebben. Dan heb je een adres en kun je misschien wel iets?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:26

poetser schreef:
Als jullie denken dat het echt een verschil zou kunnen maken zou ik daar zeker voor open staan. Alleen niet om in de media te verschijnen om de kijk/leescijfers te verhogen met een "zielig"verhaal.

Momenteel onderweg naar mijn vriendin om zoon daar af te zetten. Ons verblijf in de crisisopvang is daarjuist stop gezet met onmiddellijke ingang... Ik sta dus terug op straat. Gelukkig zit zoon wel warm en veilig bij iemand die hem liefdevol zal opvangen. Daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.

Verder weer het advies gekregen om terug naar Nederland te gaan, omdat ze hier niet kunnen begrijpen dat ik daar geen rechten meer heb.

Je gaat in NL dezelfde oliebol over je heen krijgen vrees ik

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:28

Op zoek naar een vaste verblijfplaats dan, zijn er mogelijkheden te bedenken voor je om je voorlopig bij iemand in te schrijven en blijven staan? Een eigen woning toegewezen zou fijn zijn, maar zit er met alles niet op orde niet in. Daaraan vasthouden lijkt hoopvol, maar zal alleen maar teleurstelling zijn.

En als een adres in Nederland je wel verder lijkt te brengen in deze puzzel, hoe vervelend ook, als het daarop lijkt toch overwegen het daar te zoeken.

Wat je zelf ook aangeeft, de situatie nu kan niet zo blijven. Je moet er alles aan doen, je kunt niet anders meer.

Nog even domme vraag hoor. Maar zijn er echt geen aanknopingspunten waar het huidige paspoort gebleven kan zijn.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:40

Wellicht denk ik echt te simpel, maar kun je je niet tijdelijk bij je vriendin laten inschrijven en vanuit daar verder te werk gaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:50

poetser schreef:
Verder ben ik bang dat ik mijn zoon helemaal kwijt raak als ik naar Nederland trek.

Ik denk dat dit een terechte angst is.
Naar Nederland remigreren op papier en je kind in Belgie laten zou mij ook veel te riskant zijn.