Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:29

Sizzle schreef:
De hele crux is dat banken moeten kunnen aantonen dat ze verduurzamen. De overheid heeft al aangegeven dat de banken het volgende doelwit zijn na shell.
Omdat de grote bedrijven niet echt opschieten met hun acties, strooien ze daarom maar wat graag met leningen naar de „kleine man“ om hun eigen straatje te poetsen. Die rentes gaan vanzelf weer omhoog, dus dat is win-win voor de banken.

Zolang simpele en zinvolle oplossingen zoals energie delen met je buren nog altijd verboden zijn, of minimaal sterk ontmoedigd worden, steek ik liever energie in dingen die wel hopelijk direct zin hebben zoals bijv. stimuleren van de locale ondernemer (minder globalisatie).

Edit: ik open net de post en heb een prachtige vorm van greenwashing gekregen.
Reclame van een bouwmarkt die me 10% korting geeft op kerstbomen met als dukgedrukte reden dat maar liefst 10% van de bomen die ze verkopen uit duurzame aanbouw komt. :

Er is helemaal niemand die jou kan verbieden om energie uit te wisselen met je buren. Dat gebeurt namelijk al.
Op het moment dat jij meer opwekt dan je verbruikt, zal dat overschot op het net gedrukt worden en als jouw buurman dan net meer verbruikt als ie opwekt, zal jouw opgewekte elektriciteit als eerste door hem gebruikt worden. Simpel natuurkundig principe waarop de gehele elektriciteitsleer gebaseerd is: de weg van de minste weerstand....

Waar het om gaat, en dat is tevens een juridische uitdaging van wereldklasse, dat jij betaald krijgt voor de opwek van die stroom en jouw buurman betaald voor verbruik.
Daar zit 'm nu het pijnpunt dat accijns heet. Alle grote monden ten spijt, maar linksom of rechtsom is de overheid, in ieder geval in NL, de grootste harker als het om inkomsten gaat. BTW, accijns, andere belastingen, de overheid wil overal zijn deel hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:48

Daarom schreef ik ook: „of minimaal sterk ontmoedigd wordt“.
In de praktijk kom je al snel op hoge kosten als het niet om een flat gaat (bij ons altans, weet niet precies hoe het in NL werkt).
In Oostenrijk schijnt het starten van een „energie community“ wat makkelijk te zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:59

Er was hier laatst ook iets in het nieuws ivm de omvormers.
Ongeveer 70% van de in België geplaatste toestellen zou van chinese makelij zijn waardoor China het elektriciteitsnet gemakkelijk zou kunnen lamleggen vanop afstand.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/28 ... omvormers/

Mungbean

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:20

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:29

Pandora2 schreef:
Ongeveer 70% van de in België geplaatste toestellen zou van chinese makelij zijn waardoor China het elektriciteitsnet gemakkelijk zou kunnen lamleggen vanop afstand.

Je omvormer niet koppelen aan je openbare WiFi EN en wachtwoorden managen lost al veel op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:49

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:13

Janneke2 schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind dit wel een coole video.
(Tegen beleggingen in olie industrie door pensioen fondsen)
https://youtu.be/XFPY4MfqAbA?si=nb8l3OUKulxx4rR-

Goed zo...!
Het ABP doet het al, en ik hoop dat er velen zullen volgen.

Ze zijn begonnen inderdaad. Het transitieplan loopt echter nog tot 2050.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:46

ikke schreef:
Pandora2 schreef:

Je omvormer niet koppelen aan je openbare WiFi EN en wachtwoorden managen lost al veel op.

Ik geloof je direct. Ik heb er geen verstand van :D
Geen zonnepanelen hier, dus ook geen omvormer.
Zelfs geen smartphone :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:47

Sizzle schreef:
Janneke2 schreef:

Goed zo...!
Het ABP doet het al, en ik hoop dat er velen zullen volgen.

Ze zijn begonnen inderdaad. Het transitieplan loopt echter nog tot 2050.

Wat dan weer strookt met het idee dat we tegen die tijd de energietransitie voor elkaar hebben en oliemaatschappijen geen oliemaatschappijen meer zijn.

Jammer dat je je zo algemeen afzet tegen de oliemaatschappijen want Je gaat ze nog hard nodig hebben om hun kennis van de chemie. Het petro gaat er dan wel af maar daar komt dan iets anders voor terug namelijk het kunnen maken van energiedragers door het kraken van basisstoffen zoals NOx en CO2.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:48

Sizzle schreef:
Ik vind dit wel een coole video.
(Tegen beleggingen in olie industrie door pensioen fondsen)
https://youtu.be/XFPY4MfqAbA?si=nb8l3OUKulxx4rR-

Dat zou al een goed begin zijn inderdaad. Als particulieren nu ook hetzelfde gaan doen, schiet het weer een heel klein beetje meer op. :P
Een dak vol zonnepanelen en stevig beleggen in de Shell omdat het zo lekker verdient, is voor mij bijv zo'n gevalletje eco-hypocrieten :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:58

ikke schreef:
Jammer dat je je zo algemeen afzet tegen de oliemaatschappijen want Je gaat ze nog hard nodig hebben om hun kennis van de chemie. Het petro gaat er dan wel af maar daar komt dan iets anders voor terug namelijk het kunnen maken van energiedragers door het kraken van basisstoffen zoals NOx en CO2.....

Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Veel kennis zit er wel in die sector.
Zie maar Ineos met hun ethaankraker in Antwerpen. Iets heel anders maar er wordt ook ' gekraakt '.

Dit werpt voor mij wel een ander licht op de olie-industrie moet ik toegeven, ook al heb ik echt geen chemie-brein :))
In elk geval heb ik ze nu ook nodig want hier wordt nog steeds gestookt met mazout. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:09

Pandora2 schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Veel kennis zit er wel in die sector.
Zie maar Ineos met hun ethaankraker in Antwerpen. Iets heel anders maar er wordt ook ' gekraakt '.

Dit werpt voor mij wel een ander licht op de olie-industrie moet ik toegeven, ook al heb ik echt geen chemie-brein :))
In elk geval heb ik ze nu ook nodig want hier wordt nog steeds gestookt met mazout. :+

Dat is het hele punt: het is niet zwart-wit.
Het feit dat ze op enkele vlakken dingen doen die we niet (meer) willen, betekend niet dat alles wat ze doen niet deugd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:30

ikke schreef:
Wat dan weer strookt met het idee dat we tegen die tijd de energietransitie voor elkaar hebben en oliemaatschappijen geen oliemaatschappijen meer zijn.

Ja, dat zou mooi zijn.

Shell wist in 1964 van het broeikaseffect.
En er werd nog wel een divisie 'shell solar' opgericht, maar in (uit mijn hoofd) in 1998 door Van der Veer afgeschaft.
Citaat:
Jammer dat je je zo algemeen afzet tegen de oliemaatschappijen want Je gaat ze nog hard nodig hebben om hun kennis van de chemie.

Gebeurtenissen uit het verleden geven soms wel een indicatie voor de toekomst.

Van Shell heb ik dus geen hoge pet op.

And please, ik ben getrouwd met een chemicus.
Kom mij niet aanzetten met
nota bene
dreigementen
'dat we de petrochemie nog hard nodig gaan hebben'.

Allerlei vormen van chemie kunnen beslist nuttig zijn.
Luitjes als Shell kunnen we missen als kiespijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:28

De grotere spelers in bijv. SAF zijn op dit moment (nog) niet de Shells en Axxons.

Verontrustende uitspraak vanuit Cop28:
„The president of Cop28, Sultan Al Jaber, has claimed there is “no science” indicating that a phase-out of fossil fuels is needed to restrict global heating to 1.5C“

Zo komen we er wel :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:02

Echt verbaasd ben ik natuurlijk niet.
Maar ik heb het niet op klimaatontkenners, verkleed als 'meestribbelaars'.

(Meestribbelen is een naar spelletje, waarbij je doet alsof je plan X omarmt,
máár je sleept er allerlei in feite onzinnige dingen bij,
en het doel is ten eerste verwarring/desinformatie
ten tweede dat de boel wordt afgeblazen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:13

Sizzle schreef:
De grotere spelers in bijv. SAF zijn op dit moment (nog) niet de Shells en Axxons.

„The president of Cop28, Sultan Al Jaber, has claimed there is “no science” indicating that a phase-out of fossil fuels is needed to restrict global heating to 1.5C“

Tja, over de al dan niet opwarming is vanalles te vinden, ongeacht welk antwoord je wil hebben.

Maar ik herinner me iets over India, een lock-down en het "opeens" weer zichtbaar zijn van een belangrijke berg vanuit de stad.....
Dat is ook olie.....
Dat is uitgebreid geregistreerd...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:36

Sizzle schreef:

Pffff.... Fijn dat daar zo veel zand is, anders konden al die zogenaamd knappe koppen daar er niet tegelijk in gestoken worden...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:43

julius_juut schreef:
Sizzle schreef:

Pffff.... Fijn dat daar zo veel zand is, anders konden al die zogenaamd knappe koppen daar er niet tegelijk in gestoken worden...

_O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:14

Inmiddels schijnt er een aankondiging te zijn over een tweede fonds,
en heeft men besloten dat voedselproductie een onderdeel van het probleem kan zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:11

Sizzle schreef:

:+ Het heeft nog lang geduurd eer hij ermee kwam aanzetten.
Nothing about us without us... :Y)

Julius_juut :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:12

Nederland kon al vanuit de ruimte weglekkend methaam detecteren.
Dit wordt meegenomen naar een openbare website, zodat overheden etc etc kunnen weten /opzoeken waar 'het lek' zit.
(Het is een beetje 'naming and shaming').

En afdeling 'Nederland bestaat uit dominees en kooplieden': het leveren van deze data gaat ons waarschijnlijk ook geld opleveren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:18

Gisteren weer tot een paar verhelderende inzichten gekomen :+
China zal nog tot 2030 elk jaar meer uitstoten.
Dat vinden ze zelf ook normaal want ze zijn later begonnen met die uitstoot en vervuiling, dus hebben ze nog een paar jaar tegoed. En ze hebben dit nodig om de armoede op het chinese platteland aan te pakken.
Daartegenover staat wel dat ze elk jaar evenveel investeren in hernieuwbare energie als de rest van de wereld samen, dat dan weer wel.
Bij hernieuwbare energie hoort ook kernenergie trouwens. Elk jaar komen er 5 of 6 nieuwe kerncentrales bij in China.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:31

Het schijnt wel zo te zijn dat China de lat voor zichzelf graag laag legt, en dus misschien al veel eerder dat omslagpunt bereikt, terwijl wij in het westen de ene na de andere doelstelling niet halen :=

Zie dit artikel bijvoorbeeld: https://www.mo.be/nieuws/china-ligt-vij ... onnedoelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:01

Het is toch sowieso een feit dat de wereld ervan uit gaat dat de fossile brandstof piek nog tot 2025 groeit en dan pas op zijn retour gaat? Dat is niet enkel voor China. Daar zijn heel veel grafiekjes van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:35

China plakt er dan nog eens 5 jaar aan vast.
Hun doelstelling van productie van hernieuwbare energie zullen ze wel halen, maar de opslag en verdeling lijkt nog wat haken en ogen te hebben als ik het artikel van 8nnemiek lees.

Nu geloof ik ook niet echt dat vanaf 2025 de fossiele brandstof op zijn retour gaat hier in Europa en de vs bijv.