Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Verbazingwekkend hoe er aan mijn oprechtheid getwijfeld wordt en aan andere dingen niet![]()
Ik ben actief in de lokale politiek in een SGP gemeente. Ik probeer te begrijpen wat SGP en CU belangrijk vinden. Als ik geloof niet goed begrijp, is het ook lastig hun politiek te begrijpen.
Omdat ik ook vind dat je politiek niet met fundamentele geloofsvragen moet vermengen, kan en wil ik deze vragen dus niet aan collega-raadslieden stellen en dacht ik hier mijn vragen wel te kunnen stellen.
Kennelijk ook niet.
Wat mij dan weer (ongetwijfeld opnieuw aanvallend op te vatten) doet afvragen waar de verdraagzaamheid en acceptatie zit...
En nou stop ik hier echt.
Ibbel schreef:Verbazingwekkend hoe er aan mijn oprechtheid getwijfeld wordt en aan andere dingen niet![]()
![]()
Ik ben actief in de lokale politiek in een SGP gemeente. Ik probeer te begrijpen wat SGP en CU belangrijk vinden. Als ik geloof niet goed begrijp, is het ook lastig hun politiek te begrijpen.
Omdat ik ook vind dat je politiek niet met fundamentele geloofsvragen moet vermengen, kan en wil ik deze vragen dus niet aan collega-raadslieden stellen en dacht ik hier mijn vragen wel te kunnen stellen.
Kennelijk ook niet.
Wat mij dan weer (ongetwijfeld opnieuw aanvallend op te vatten) doet afvragen waar de verdraagzaamheid en acceptatie zit...
En nou stop ik hier echt.
anjali schreef:Het zou inderdaad heel raar zijn om te beweren dat paarden niet bestaan.Waarom komen mensen die een hekel hebben aan geloof\gelovigen eigenlijk steeds binnenvallen in topics die over geloof gaan. Stel dat mensen die een hekel hebben aan paarden\paardenliefhebbers steeds maar op Bokt komen posten met:" Paarden zijn stom,vies,gevaarlijk,en de mensen die ze hebben ook.Daarenboven bestaan paarden niet eens!" Dat zou toch ook heel raar zijn en je zou je toch afvragen wat die mensen op dat forum zoeken?
Kuggur schreef:Het staat er toch héél duidelijk, en letterlijk. De aarde is geschapen als onbeweeglijk fundament. De kerk heeft indertijd die veroordelingen niet op niets gebaseerd.
Maar ik twijfel er niet aan dat je een kronkelredenatie paraat hebt.
Anna79 schreef:Ik ben Christen, ga naar een vrije baptisten gemeente, die zeer bijbelgetrouw is. Ik beschouw mijzelf als vrij radicaal (dat was Jezus zelf ook). Maar radicaal staat niet gelijk aan oordelend, Jezus zegt zelf dat als je iemand veroordeeld, je zelf geoordeeld zal worden. Dus wie ben ik om iemand te veroordelen, ik probeer om op Jezus te lijken, met vallen en opstaan want ik ben ook maar een mens. Het is ook niet interessant om iemand eerst te willen kneden in het perfecte vormpje en deze dan welkom te heten in je geloofsgemeenschap, God is degene die de persoon zal gaan vormen als deze daarvoor open staat met als enige doel dat de persoon daar gelukkig van wordt en tot het doel van zijn bestaan komt. Ik schrik ervan wat er blijkbaar nog steeds in de biblebelt speelt dat is hier echt niet zo (Friesland). Wel is mijn kerk niet één die met alle winden mee waait, alles wordt geleerd van uit de bijbel met de nadruk op de genade en liefde van God voor alle mensen.
O ja, Jezus had trouwens niks met religie hè, Hij is zelfs gedood door een religieuze club in die tijd. Jezus trok zich het lot van de verstoten mensen aan. Ik denk zeker dat Hij met veel mensen omging waar de meesten van ons met een grote boog omheen zouden lopen. Dat vind ik zo mooi, het begint al met zijn geboorte, in een stal, waar Hij aanbeden werd door herders (lees uitschot) en Wijzen (soort paragnosten), vervolgens trok hij op met volk van allerlei allooi (discipelen) en prutsmutsen en besmettelijke mensen, belastingontduikers etc. Hij kwam niet voor de mensen die het wel voor elkaar hadden maar voor de verschoppelingen om Zijn leven te geven om hen en ieder die dat wil te redden. Dat maakt me heel nederig en vind ik zo prachtig aan mijn geloof...
Babootje schreef:Als je de bijbel wil kunnen begrijpen moet je de bijbel in zijn context lezen. Als je die leest, dan begrijp je vaak wel wanneer er symboliek wordt gebruikt en wanneer niet.
.
Kuggur schreef:Babootje schreef:Als je de bijbel wil kunnen begrijpen moet je de bijbel in zijn context lezen. Als je die leest, dan begrijp je vaak wel wanneer er symboliek wordt gebruikt en wanneer niet.
.
Als dat zo duidelijk zou zijn, dan zouden alle christelijke stromingen het er over eens moeten zijn wanneer iets symbolisch wordt bedoeld, en wanneer niet.
Dit is bepaald niet het geval integendeel.
De stroming die jij zelf aanhangt trekt volledig andere conclusies uit dezelfde tekst vergeleken met bijvoorbeeld katholieke christenen.
Babootje schreef:Maar wat vind jij nou zelf als je dat leest dan?
Babootje schreef:Maar wat vind jij nou zelf als je dat leest dan?
Kuggur schreef:Wel ik ben niet zo'n ijverige schrijver als jij, maar in grote lijnen dan.
Ten eerste ben ik atheist, dus beschouw de bijbel vanuit dat standpunt; Een oude verzameling van overgeleverde mythen/legenden (scheppingsverhaal, zondeval, zondvloed etc) en zeer twijfelachtige geschiedenis van het middenoosten wat met name het oude testament betreft, en niet al te betrouwbare biografieën van de persoon Jezus wat betreft het nieuwe testament.
Gezien ik niet geloof in god is de bijbel in mijn opinie geschreven door mensen, die zelf ongetwijfeld geloofd hebben dat ze handelden vanuit goddelijke inspiratie. Maar dat ze daar oprecht van overtuigd waren maakt het voor mij niet "waar".
In mijn opinie is de bijbel dus slechts één van vele religieuze geschriften die de mensheid in de loop van de eeuwen heeft geproduceerd; niet meer of minder bijzonder dan al die andere.
Maar ik begrijp jouw standpunt heel goed. Als je er vanuit gaat dat er een god bestaat, Jezus zijn zoon is, en de bijbel dé goddelijke boodschap aan de mensheid is, dan lees je dat boek uiteraard met heel andere ogen.
Kuggur schreef:Cer schreef:Ik moest grinniken om “opininie”![]()
#sorry
Oeps, zal het even wijzigen...
Popstra schreef:Maar is god nou een persoon van vlees en bloed ( geweest) of een hogere macht..meer tussen hemel& aarde..heelal???
Kuggur schreef:Wel, volgens christelijke theologie is Jezus deel van de drie-eenheid van god, dus in principe een incarnatie van god, en gelijktijdig (en ook tijdelijk) een persoon van vlees en bloed.
Maar dit is niet iets wat ik persoonlijk geloof, en andere religies hebben hier hun eigen, héél andere ideeen over.
Ibbel schreef:Cer schreef:Waarom zou je er dan een gesprek over willen?
Om steeds te kunnen zeggen dat jij niet gelooft?
Nee, om het te proberen te begrijpen.