Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:14

En als ze dan vast houden aan die jurk en pak zou ik ze een fijne dag wensen en niet gaan :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:15

Volgens mij zegt niemand dat die ergens geen best voor zou doen. Want dat wordt volgens mij altijd wel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:15

DuoPenotti schreef:
En als ze dan vast houden aan die jurk en pak zou ik ze een fijne dag wensen en niet gaan :)

Ja dat kan ook natuurlijk. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:19

Zonnetje81 schreef:
Je hebt eisen en wensen. Als een bruidspaard op de kaart zet dat ze wensen dat alle vrouwen in een lange jurk komen en de mannen in een pak dan zou ik daar mijn best voor doen. Neem aan dat je niet zomaar zo'n uitnodiging krijgt, of ik mezelf daar prettig in voel, misschien thuis niet maar in de setting zou je jezelf juist underdressed voelen als je een broek aan doet.

/3 huhuuu

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:20

Urbanus schreef:
Zonnetje81 schreef:
Je hebt eisen en wensen. Als een bruidspaard op de kaart zet dat ze wensen dat alle vrouwen in een lange jurk komen en de mannen in een pak dan zou ik daar mijn best voor doen. Neem aan dat je niet zomaar zo'n uitnodiging krijgt, of ik mezelf daar prettig in voel, misschien thuis niet maar in de setting zou je jezelf juist underdressed voelen als je een broek aan doet.

/3 huhuuu

:') :')

Ik moest eerst even heel goed kijken :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:22

Ik reken 'm gewoon helemaal goed ♡

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:44

ik zie hem niet geloof ik :+

Urbanus schreef:
secricible schreef:
Ik snap niet waarom iemand niet in een jurk zou kunnen lopen. Niet willen, oké, prima. Maar dat is een keuze.
Anders dan bij schoenen, waarbij je gewoon mogelijk fysiek niet in staat bent om op specifieke schoensoorten te lopen. Vind ik iets totaal anders.

Als iemand zich daar echt niet fijn in voelt? Een vrouw in een mooi pak is toch net zo goed?

Als iemand zich er niet fijn in voelt is dat dus geen niet kunnen, in de zin van fysiek niet mogelijk zijn, maar niet willen. In tegenstelling tot die schoenen, waarbij sommige mensen gewoon onmogelijk op hakken kunnen lopen hetzij door een fysieke beperking of door een motorische beperking :D

Voor mij is beide overigens prima hoor, een vrouw in een mooi pak vind ik prachtig, maar het is formeel niet toegestaan volgens white tie. Maar het is wel een typisch grensgeval, ik denk dat als jij een mooi pak aan doet met een mooi totaalplaatje je in de meeste gevallen niet geweigerd zal worden op een officieel gala.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:46

Zonnetje81 schreef:
Zonnetje81 schreef:

/3 huhuuu

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:47

jemig :') ik ga straks naar de opticien

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:48

secricible schreef:
jemig :') ik ga straks naar de opticien

Ik dacht eerst ook huh????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:10

Ik heb ook een paar keer moeten turen eer ik 'm zag B-)

Ik snap eigenlijk dat gedoe niet zo rond mensen met een beperking. Die kunnen heus ook een mooie jurk of mooi pak aan in de meeste gevallen. In geval van praktische zaken zullen ze wel moeten nadenken hoe en wat maar dan nog, opties zat.

En als gastheer of gastvrouw een dresscode gaan opleggen of vereisen waarvan je weet dat minstens 80% van je gasten er niet aan kan voldoen, dat is in mijn ogen even goed wel ietwat asociaal. Een huwelijk met Black tie als dresscode zou ik magnifiek vinden, helaas gewoon niet realistisch voor 95% van onze genodigden als we zoiets zouden doen. Dan is het wel netjes om zelf ook water bij de wijn te doen en af te zwakken naar cocktail of tenue de ville.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:22

Vaak kán iemand wel iets aantrekken, maar willen ze dat gewoon niet omdat het ver buiten hun comfortzone valt. Als je je echt zo verschrikkelijk voelt in een bepaald kledingstuk, doe het dan inderdaad niet. Maar ga dan niet mauwen over dat dresscodes stom zijn, nee, het gaat erom dat jij bepaalde kleiding niet fijn vindt, en je gedwongen voelt om buiten je comfortzone te stappen. De uitnodiger kan daar rekening mee houden, maar waar is de grens? Als iemand droomt van een bruiloft waarin iedereen in gala komt, wordt het dan niet andersom rekening houden met de uitnodiger? Of dan maar weg blijven, want oh weej als je een keer buiten je comfortzone stapt. Tenzij je daar echt zo van in de war raakt dat je jezelf kwijt raakt maar dan is er denk ik meer aan de hand dan enkel discomfort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:31

Een dresscode binnen de normen van een bepaalde stijl is weliswaar ruimer dan een dresscode betreffende kleur, en daar zit ook weer marge of het gaat om 1 item/detail of een volledige outfit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:39

Ik vraag me af of dresscodes nog aangepast worden naar de huidige genderfluiditeit.. Want man-broek en vrouw-jurk gaat niet perse meer op, denk ik?
Of is de dresscode niet zo strak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:41

Dat zal van de gelegenheid afhangen gok ik? Dat ze in Hollywood voor de Oscars minder strikt gaan zijn dan op een koninklijk huwelijk bij de Britse Royals lijkt me wel ergens te verwachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:43

Ik weet niet precies in hoeverre het voor die gasten van toepassing is, maar tzt zullen ook de britse royals mee moeten, denk ik? Interssant wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:45

De dag dat je daar op een event mag verschijnen in een doorkijk kanten jurk of galajurk die opzij bij elkaar gehouden wordt met veiligheidsspelden, dan kunnen varkens vliegen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:48

Doorkijk kanten jurk? Huh?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:49

Cer schreef:
Ik vraag me af of dresscodes nog aangepast worden naar de huidige genderfluiditeit.. Want man-broek en vrouw-jurk gaat niet perse meer op, denk ik?
Of is de dresscode niet zo strak?

Je zou denken dat het niet meer uitmaakt dat een vrouw een pak aantrekt, tenminste zo zie ik het wel.
Maar nog steeds kijkt men je raar aan als je naar een herentoilet loopt omdat er een rij bij de dames staat. Terwijl ik dat al m'n leven lang doe zonder schaamte lijkt men er in deze tijd nog steeds niet aan gewend. (als kind werd al gezegd door mijn ouders bij een rij: Hup naar de heren, dan kunnen we door.
Dus helaas is de genderfluiditeit er vooral bij sommigen, maar bij de meesten nog niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:50

Earth schreef:
Vaak kán iemand wel iets aantrekken, maar willen ze dat gewoon niet omdat het ver buiten hun comfortzone valt. Als je je echt zo verschrikkelijk voelt in een bepaald kledingstuk, doe het dan inderdaad niet. Maar ga dan niet mauwen over dat dresscodes stom zijn, nee, het gaat erom dat jij bepaalde kleiding niet fijn vindt, en je gedwongen voelt om buiten je comfortzone te stappen. De uitnodiger kan daar rekening mee houden, maar waar is de grens? Als iemand droomt van een bruiloft waarin iedereen in gala komt, wordt het dan niet andersom rekening houden met de uitnodiger? Of dan maar weg blijven, want oh weej als je een keer buiten je comfortzone stapt. Tenzij je daar echt zo van in de war raakt dat je jezelf kwijt raakt maar dan is er denk ik meer aan de hand dan enkel discomfort ;)

Zoals jij het beschrijft earth vind ik het onnodig lomp.
Waarom moet men maar buiten een comfortzone stappen. Zich de hele tijd onprettig voelen?
In een tijd waar we niet meer in de middeleeuwen leven en we juist steeds meer leren om jezelf te zijn.

Dat iemand dan een bruiloft geeft die perfect aan de social media foto's moet voldoen mag dat.
Maar er mag dan ook net zo goed gewijgerd worden daar aan mee te doen en dus weg te blijven. Zonder dat daar denigrerend over gepraat hoeft te worden. Zoals jij nu imo wel doet.

Wel gaan buiten die dresscode om vind ik ook onfatsoenlijk dus dat zou ik niet doen.
Daarmee respecteer ik dus wel de wens van het bruidspaar.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:56

Urbanus schreef:
secricible schreef:
Ik snap niet waarom iemand niet in een jurk zou kunnen lopen. Niet willen, oké, prima. Maar dat is een keuze.
Anders dan bij schoenen, waarbij je gewoon mogelijk fysiek niet in staat bent om op specifieke schoensoorten te lopen. Vind ik iets totaal anders.

Als iemand zich daar echt niet fijn in voelt? Een vrouw in een mooi pak is toch net zo goed?

Als iemand zich er niet fijn in voelt is dat dus geen niet kunnen, in de zin van fysiek niet mogelijk zijn, maar niet willen. In tegenstelling tot die schoenen, waarbij sommige mensen gewoon onmogelijk op hakken kunnen lopen hetzij door een fysieke beperking of door een motorische beperking :D

Voor mij is beide overigens prima hoor, een vrouw in een mooi pak vind ik prachtig, maar het is formeel niet toegestaan volgens white tie. Maar het is wel een typisch grensgeval, ik denk dat als jij een mooi pak aan doet met een mooi totaalplaatje je in de meeste gevallen niet geweigerd zal worden op een officieel gala.[/quote]

Dat fysiek niet in staat zijn om bepaalde schoenen te dragen heb ik hier een keer gehad. Uitnodiging voor een sjiek feest met dresscode White tie. Helemaal leuk om mezelf helemaal op te doffen.
Helaas viel ik een paar weken voor het feest en had meerdere breuk in mijn enkel. Meteen geopereerd en afneembaar gips gehad.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door wel te gaan op krukken en mijn hakken schoenen in te wisselen voor een heel net lakleren enkellaarsjes. Mijn gips voor die avond afgelaten (in overleg met de artsen) en alleen een stevige kous erom heen.

Ondanks dat ik niet helemaal aan de dresscode kon voldoen toch heel veel complimenten gehad, met name over het feit dat ik er was.

De aanpassing aan de dresscode was in deze in ieders ogen gerechtvaardigd omdat op krukken lopen met 1 hakken schoen voor mij op dat moment geen optie was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:58

Varekaj schreef:
De dag dat je daar op een event mag verschijnen in een doorkijk kanten jurk of galajurk die opzij bij elkaar gehouden wordt met veiligheidsspelden, dan kunnen varkens vliegen :')

dat denk ik ook wel, maar de dag dat een vrouw of niet-man (oke, ik vind dit ingewikkeld...) in een smaakvol pak verschijnt lijkt me toch wel al eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:01

@ Cer: moet je eens googelen op Gwyneth Paltrow oscars en 2002. Of Cher en oscars. Of gewoon scandalous Oscar dresses.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:02

Varekaj schreef:
@ Cer: moet je eens googelen op Gwyneth Paltrow oscars en 2002. Of Cher en oscars. Of gewoon scandalous Oscar dresses.

ik heb het over genderfluiditeit.. ik zie niet helemaal wat dat met scandalous dresses te maken heeft :) Maar misschien begrijp ik je verkeerd?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:04

Spannender dan wanneer een vrouw overal in een pak mag verschijnen, vind ik de vraag wanneer een man overal in een jurk mag gaan. (In de westerse wereld dan, en Schotland even buiten beschouwing gelaten. :P )