Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:37

Momo94 schreef:
Mijn moeder heeft in ieder geval gezegd dat het wel erg opvalt dat hij als hij bij ons is of toen voor een trouwfeest hij eigenlijk altijd op zijn telefoon zit. Dat ze eigenlijk al die tijd niks hebben gezegd vanwege mij. Ik heb toen ook gezegd dat ze dat gerust hadden kunnen zeggen en anders wel tegen mij dat ik daar dan wel iets aan ging doen. Heb ook wel gezegd dat ik gezelschap ook niet steeds op mijn vriend let, want ik zit eigenlijk dan wel gezellig te kletsen.

Afgelopen zondag hadden we het gesprek. Ik heb zaterdag avond eigenlijk pas verteld 13 uur bij ons thuis. Ik zei ook dat ik op zijn minst excuses verwacht naar mijn ouders toe. Hij zei op dat moment ook dat het een f*ck fest ging worden.. want wij zaten al niet op 1 lijn. Dat klopt, dat zaten we ook niet, omdat hij nog steeds van mening was als hij zich verveelde dan op een spelletje op zijn telefoon kon gaan spelen. Maar ik heb ook gezegd je moet! Ik ga hier momenteel aan onderdoor aan de stress, want op dit moment lijd ik, maar ook mijn eigen onderneming eronder en daar ligt voor mij echt de grens. Dat gesprek ging ook niet goed, maar ik moet ook zeggen dat heeft ook wel te maken met de begin toon van mijn vriend toen hij begon met vertellen. Iedereen was namelijk naar woorden aan het zoeken. Hij begon zelf ooh dan zal ik het voortouw maar weer nemen en hij vond dat mijn broertje eerst excuses moest maken voor we ergens over konden praten. Tjah, toen was idd de toon gezet. Broertje en vriend ruzie, vriend is toen naar huis gegaan. Ik ben toen nog bij mijn ouders gebleven en nog nagesproken. Toen heb ik wel gezegd dat mijn vriend er wel mee akkoord moet gaan om misschien niet nu, maar dat het in ieder geval opgelost moet worden. Wil hij dat niet, dan had ik wel gezegd dat ik mijn spullen zou pakken, want ik ga niet voor eigenlijk zo iets tussen een ruzie zitten tussen mijn familie en mijn vriend.

Toen ik terug thuis was hebben wij knallende ruzie gehad, maar heb hem inderdaad op dat moment ook voor klein kind uit gemaakt omdat als hij zich verveeld dan vind dat het normaal is dat je dan in slaap valt of een game gaat spelen op je telefoon in gezelschap van andere. Toen zei hij ook dat hij introvert is en hij daardoor niks om andere mensen geeft. Dus ik nja prima, dat is dan jou ding. Ik zeg, maar als we in gezelschap zijn van in ieder geval mijn familie verwacht ik wel dat je je met enig fatsoen gedraagt. Ook vind hij dat het dan duidelijker gezegd moet worden naar hem als mensen iets niet fijn vinden en in dit geval dat hij dan op zijn telefoon pokemon speelt. Toen zei hij ook, maar vroeger was je inderdaad zonder telefoon in gezelschap, maar tegenwoordig is dat meer de norm. Iedereen zit op zijn telefoon. Op het werk in de pauze zegt hij dat hij dan een gesprek probeert aan te gaan, maar alle collega's op hun telefoon zitten. Moet wel zeggen daar twijfel ik over of hij werkelijk in gesprek gaat, maar dat heb ik ook gezegd. Uit eindelijk zei hij, ik wil dan wel een keer met je ouders afspreken en hun mijn excuses aanbieden, maar ik wil wel excuses van je broertje dat hij tot 2x toe ineens uit valt. Toen zei ik ook dat de toon waarmee hij het gesprek begon ook absoluut niet netjes was.

Nu ga ik vanavond naar ons thuis. Eten bij mijn moeder en broertje, want mijn vader is onderweg op de vrachtwagen en dan gaan we weer even praten. Tijdens het gesprek afgelopen zondag hebben mijn ouders gezegd zonder excuses of iets komt hij hier niet meer in. Ik hoop echt dat we hier uit komen, maar ik ga er niet tussen in zitten... Dan zal ik toch kiezen voor mijn familie hoe erg ik het ook vind. Ik hou wel van hem en verder thuis enz is hij een hele toffe vent, alleen hij heeft gewoon denk ik hele andere normen en waarden geleerd. Heel anders dan dat ik ooit echt hem mee gekregen.

Goh meid, wat rot voor je. Heel verstandig dat je er niet tussen gaat zitten, maar wel enorm moeilijk voor je. Respect en vooral heel veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 03:12

Urbanus schreef:
Urielle schreef:
Ik denk dat ik een heel ander verhaal lees dan de rest, want ik lees heel erg de toon dat de hele familie, inclusief TO, vriend ter verantwoording heeft zitten roepen en vanuit de schoonouders nog op een belerende manier ook. Nog sterker : TO geeft aan dat bij een conflict haar familie aan het langste eind trekt, terwijl je na bijna 5 jaar relatie wel mag verwachten dat je je vent als je toekomst ziet.
Als veertiger hoeft ook echt niemand tegen me te zeggen dat ik zonder excuses niet meer welkom ben. Helemaal prima hoor. :evaw:

Ga jij als veertiger ook met je ogen dicht zitten in een restaurant?

Nou idd!
Als je je zo kinderachtig en respectloos gedraagt, mag je er best op aangesproken worden.

Suzanne F.

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:10

Het lijkt alsof hij moeilijk kan reflecteren op zijn eigen gedrag en eigen aandeel hierin. Beetje hoe pubers denken. Bijzonder.
Dit heeft niets met introvert te maken, dit is sociaal ongewenst gedrag en het is raar dat hij dit zelf niet ziet met 42 jaar.
Je zou toch dat hij ergens een bepaalde stoornis of afwijking heeft, executieve functies die niet goed ontwikkeld zijn ofzo. Anders is het gewoon een lompe banketstaaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:44

Blijkbaar was dat met zijn ogen dicht zitten een dutje doen, gezien de laatste posts van TS.

Het is jammer dat vriend zichzelf niet een beetje kan vermannen en toch een beetje meedoen met zulke gelegenheden. Blijkbaar vindt hij het dermate saai dat hij dan liever wat voor zichzelf gaat doen....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:45

Nou, als je verslaafd bent aan Pokemon (ik vind dat dus echt een kinderspel), dan merk je niet dat een ander zich stoort. Dat heeft niets met een stoornis te maken in de zin van autisme ofzo waar vaak aan gedacht wordt, maar aan een soort van verslaving. Dat is 1 mogelijke verklaring voor het gedrag.

Een andere is saaiheid. Wat ik me afvraag, wordt hij bij etentjes genegeerd? Is dat in het verleden gebeurd? Of worden er zulke saaie gesprekken gevoerd dat als je introvert bent het je gewoon niet kan interesseren? Of is hij normaal wel een prater, maar bij je familie niet? Want kan het gedrag van de telefoon ook in de loop der jaren aangeleerd zijn als jouw ouders in de buurt zijn? Als ik terugkijk naar mijn jeugd en pubertijd, toen moest ik verplicht mee naar de kerk. Dat was saai. We zaten altijd met leeftijdsgenoten achteraan en zodra dan zeg maar het staan na het welkomswoord geweest was gingen bij mij de ogen dicht en viel ik in slaap tot het Amen na de preek. Ik was niet de enige van de jeugd die dat had. Kon men onbeschoft vinden, maar wij zaten hier absoluut niet voor de lol. Er werd ook nooit wat van gezegd, want niemand had er last van dat er een groep jongeren zat te slapen met de ogen dicht achterin de kerk. Maar het was echt pure verveling. En vervolgens gewenning om dan maar in slaap te vallen. Telefoons waren er toen nog niet, maar als die er waren, dan had ik me absoluut niet geschaamd om dat ding te pakken tijdens een dienst waar je je niet thuisvoelde. En wat een ander daar van zou denken is absoluut niet relevant dan, want dat naar de kerk gaan was een moeten. Als die vriend dat ook heeft bij familie, dan kan het dus zijn dat hij zich probeert af te sluiten voor die uren? Ja, de situatie verplicht-kerk is wat anders dan een etentje, maar kan dat voor hem ook als een saaie verplichting voelen? Dan moet je uitzoeken waarom het voor hem saai voelt. Vergeet niet dat de telefoon zelfs in de Tweede Kamer vaak gebruikt wordt op saaie momenten als afleiding, er zijn filmpjes van de Jonge en Rutte die verveeld naar hun telefoon zitten te staren als een ander het woord heeft. Dat is feitelijk net zo onbeschoft dan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:57

Urielle schreef:
Ik denk dat ik een heel ander verhaal lees dan de rest, want ik lees heel erg de toon dat de hele familie, inclusief TO, vriend ter verantwoording heeft zitten roepen en vanuit de schoonouders nog op een belerende manier ook. Nog sterker : TO geeft aan dat bij een conflict haar familie aan het langste eind trekt, terwijl je na bijna 5 jaar relatie wel mag verwachten dat je je vent als je toekomst ziet.
Als veertiger hoeft ook echt niemand tegen me te zeggen dat ik zonder excuses niet meer welkom ben. Helemaal prima hoor. :evaw:

Ik snap je reactie, vriendlief laat zich niet de les lezen door het jongere broertje van zijn vriendin, kan ik ergens snappen, alleen is het vaak wel actie - reactie op dingen. Vind het wel bijzonder dat vriendlief dat dan weer niet wil zien. Dat hij met dingen bezig is in gezelschap die niet altijd kunnen of gewaardeerd worden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:59

Wat een gedoe zeg...

Wij (ik en mijn vriend) zijn afgelopen weekend met mijn mama & stiefpapa gaan eten. Soort van all you can eat, we hebben er ruim 5u gezeten :') Mijn stiefpapa zit ook bijna de hele tijd op zijn telefoon. Zowel als we uit eten gaan, als wanneer we gewoon bij hen of ons thuis eten. Hij is niet meteen gezellig te noemen op zo'n moment, maar wij trekken het ons niet echt aan.. Leven en laten leven.

Dezelfde stiefpapa zit ook bijvoorbeeld in Centerparcs ook bijna voortdurend op zijn telefoon aan tafel, terwijl ik, mijn vriend en mijn mama een gezelschapspelletje spelen. Zonde dat stiefpapa niet mee doet, maar we gaan er ook geen ruzie om lopen maken. Nogmaals: leven en laten leven.
Natuurlijk zouden wij hem een gezelligere tafelgenoot vinden als hij niét de hele tijd op zijn telefoon zit - maar het is nu ook weer niet zo dat wij het onder ons dan niet gewoon gezellig kunnen maken. Hij loopt gezelligheid mis, niet wij, dus waarom zouden wij ons daar druk om maken? Moet hij toch weten?

Zonde is het uiteraard wel - maar het is geen reden om ruzie te maken, want dan wordt het wél ongezellig. Hij moet zelf weten of hij leuk meepraat of niet, en als dat niet zo is, dan is het gewoon niet zo. Nogmaals: zonde, zeker en vast, maar hoezo ga je ruzie maken omdat iemand niet heel gezellig is door een vorm van afwezigheid? Moest hij zich elke keer half in coma zuipen of rotopmerkingen maken zou ik de discussie snappen, maar nu maken jullie er veel meer van dan het is.
Ik zou het ook niet te persoonlijk nemen - je hebt nu eenmaal zo'n mensen. Ik vind mijn stiefpapa een geweldige vent, ik kan ook heel fijne/aangename/leuke/serieuze gesprekken met hem, maar soms is hij sociaal gewoon onhandig haha. Het is niet omdat hij op zijn telefoon zit, dat hij daarmee bedoelt dat wij saai gezelschap zijn ofzo. Je moet er niet zo zwaar aan tillen :)

Was het ongezellig, x weken geleden in het restaurant omdat je vriend op zijn telefoon zat? HET, als in: het etentje, het gesprek dat jij met je ouders en broer had, de algemene sfeer? Niet "was je vriend ongezellig", echt "was het etentje (tot die uitbarsting van je broer) ongezellig omdat je vriend op zijn telefoon zat?

Waarschijnlijk niet, want jij merkte niet eens dat je vriend op zijn telefoon zat. Jij had het dus wél gezellig.
Je broer tilde er zwaarder aan - maar dat is echt zijn probleem, TS. Dat is niet jouw probleem, en ook niet je vriend zijn probleem. Als ik dan toch niet alles kan hebben, heb ik liever een halve afwezige aan tafel, dan iemand die zit te pruilen en rotopmerkingen maakt oid. Het is natuurlijk jammer dat je vriend zich niet socialer opstelt aan tafel, maar het is niet het einde van de wereld. Til er niet zo ontzettend zwaar aan, laat jouw avond niet verpesten omdat iemand anders het minder gezellig vind en daarom op zijn telefoon kruipt. Idem je broer - hij heeft zijn avond laten verpesten door zich zo ontzettend te storen aan iets wat die moeite helemaal niet waard is.
Leg dit "probleem" niet volledig bij je vriend neer - die was hoogstens asociaal te noemen. De ruzie is begonnen door je broer die het nodig vond het restaurant bij elkaar te schreeuwen. Hij had je vriend misschien beter een appje kunnen sturen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:10

Hij is uitgenodigd. Er hangt een prijskaartje aan voor de moeder.
En dan aan de tafel zitten gamen?

Kijk wat hij met ts met uit eten doet moet hij zelf weten. Als ts dat prima vind.

Maar op uitnodiging?
Je kan ook afslaan en thuis blijven.

Jij bent dat gedrag blijkbaar gewend.
Ik niet. En ondanks dat hij stil is zou ik me ook ergeren aan dat gedrag.

Zou ik er op dat moment wat van zeggen als mijn zwager dit zou doen. Nee zeker niet.
Maar wel een keer zo thuis.

Het is gewoon disrespect vol naar de andere. En ja dat kan iemand prima zijn zonder geluid te maken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:22

Ik wil het; telefoon aan tafel niet goedpraten! Maar ik wil wel ook even de andere kant belichten. Omdat er door moeder het "verwijt" word gemaakt dat hij altijd alleen maar op zijn telefoon zit.

Er is naar mijn man namelijk, vanuit mijn schoonmoeder, ook al regelmatig het verwijt geweest dat ik "altijd" met mijn telefoon bezig ben op haar verjaardagen. Echter weet/ziet ze mij niet elk moment van die verjaardag, maar max een kwartiertje. Dat ik ook uren met vrienden van haar klets, me meng in gesprekken met anderen "ziet" ze niet. (Of ze vind dat mensen die toch wel met iedereen kletsen, maar dat is een andere discussie :+) Het gaat over dat kwartiertje dat ik even op mijn telefoon bezig ben. Toevallig heb ik 1x met haar verjaardag WEL continu met mijn telefoon gezeten, maar toen hadden we net een huis gekocht en liet ik dus op mijn telefoon de foto's zien :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:30

Duopenotti - Oh ik ben er zeker van dat mijn mama er in de auto onderweg naar huis wel iets van gezegd zal hebben :')
Om eerlijk te zijn belde ze me gisteren nog en had ze het er nog over :')

Het is niet erg gezellig, dat is gewoon een feit. En het is ook niet erg fatsoenlijk om je zo te gedragen, en al helemaal niet als je wordt uitgenodigd en iemand jouw eten betaald - daar ga ik allemaal mee akkoord.

Maar om er dan een familie-vergadering aan vast te plakken.. wat dan het hele gedoe nog 10x groter maakt..

De eerstvolgende keer dat die kerel zijn telefoon durft aan te raken in gezelschap krijgt hij vast een hoop kwaaie blikken, het zal er niet gezelliger van worden..

De broer had "gelijk" - maar door zijn manier van reageren is hij dat "gelijk" imo kwijt geraakt. De reactie van de broer was veel storender en pret-bedervender dan de actie van de vriend.
Mijn vriend is ook zo iemand - hij heeft in eerste instantie wel gelijk, maar door hoe hij zijn boodschap brengt, zijn mensen vaak meer bezig met hoé hij iets zei in plaats van wàt hij zei.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 09-11-22 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:37

Tuurlijk was broer een sukkel eerste klas dat daar te doen.
Maar daar was iedereen het ook wel al over eens denk ik. :)
Maar soms is er een spreekwoordelijke druppel.

Vriend doet dit gedrag dus veel vaker.
Ts is het nog niet 1 keer opgemerkt maar broer en moeder wel.
Dan lijkt me het een keer uitspreken een goed idee.
Maar (game verslaafde?) vriend gaat vol de aanval in want laat zijn spelletje echt niet afnemen.
Dus nu is alles nog erger.

Zal gezellig worden met de feestdagen...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:43

DuoPenotti schreef:

Maar (game verslaafde?) vriend gaat vol de aanval in want laat zijn spelletje echt niet afnemen.

Ik vraag me wel af in welke mate die kerel dat nu eigenlijk doet, want TS merkt het niet eens.
En ik vraag me ook af of er nog meer achter steekt - waarom die vriend liever op zijn telefoon zit dan dat hij mee het gesprek aangaat. Wordt hij er wel bij betrokken? Klit dat gezin zo bijeen dat hij wordt buiten gesloten (of zich zo voelt)? Als het alleen maar over familie of jeugdherinneringen gaat (ik denk maar hardop) is dat voor hem ook niet heel gezellig. Zit hij er doorgaans maar voor spek en bonen bij, en grijpt hij daarom naar zijn telefoon? Ik zou het bijna geloven, gezien TS het telefoon-gedrag van haar vriend niet eens opmerkt.

Ik zeg het, omdat ik het zelf ook soms gewaar wordt - dan zitten mijn mama en ik volop over de paarden en de honden te snateren. Niet iedereen vind dat even interessant, en al helemaal niet als dat de enige gespreksonderwerpen zijn :')

Het een keer uitspreken moet zeker kunnen - maar niet op de manier waarop die broer dat deed. De vriend gedroeg zich aso ten opzichte van zijn tafelgenoten, de broer gedroeg zich aso naar iedereen in dat restaurant - en dan vooral naar zijn zus toe. Ik zou niet blij zijn mocht mijn broer mijn vriend op die manier aanspreken, dat kan ook op een normale manier.
TS merkte het niet eens op, dus vond het geen probleem - de ouders hebben het wel al gemerkt maar er nooit iets van gezegd dus die vinden het dan misschien wel ongezellig maar blijkbaar ook geen probleem dat geadresseerd moest worden, anders hadden zij het al eerder aangekaart.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:47

LWDaisy schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vraag me wel af in welke mate die kerel dat nu eigenlijk doet, want TS merkt het niet eens.
En ik vraag me ook af of er nog meer achter steekt - waarom die vriend liever op zijn telefoon zit dan dat hij mee het gesprek aangaat. Wordt hij er wel bij betrokken? Klit dat gezin zo bijeen dat hij wordt buiten gesloten (of zich zo voelt)? Zit hij er doorgaans maar voor spek en bonen bij, en grijpt hij daarom naar zijn telefoon? Ik zou het bijna geloven, gezien TS het telefoon-gedrag van haar vriend niet eens opmerkt.

Met de communicatieskills van alle familieleden en de vriend kom je denk ik nooit achter het diepere probleem onder dit oppervlakkige probleem.

Natuurlijk zit er iets heel anders onder, van beide kanten, maar als er niet gecommuniceerd wordt maar alleen gesnauwd en geschreeuwd en verweten komt dat niet boven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:04

DuoPenotti schreef:
Hij is uitgenodigd. Er hangt een prijskaartje aan voor de moeder.
En dan aan de tafel zitten gamen?

Kijk wat hij met ts met uit eten doet moet hij zelf weten. Als ts dat prima vind.

Maar op uitnodiging?
Je kan ook afslaan en thuis blijven.

Jij bent dat gedrag blijkbaar gewend.
Ik niet. En ondanks dat hij stil is zou ik me ook ergeren aan dat gedrag.

Zou ik er op dat moment wat van zeggen als mijn zwager dit zou doen. Nee zeker niet.
Maar wel een keer zo thuis.

Het is gewoon respectloos naar de andere. En ja dat kan iemand prima zijn zonder geluid te maken.

Dit, precies dit.

Ik vind het niet normaal dat een stiefvader zoveel op z'n telefoon zit. Ik vind het asociaal wanneer iemand zich in gezelschap afsluit.

En hoe het komt dat TS niet ziet dat haar vriend zoveel op z'n mobiel zit, misschien ziet ze het gewoon niet? Blijkbaar is het voor haar ouders wel een ding.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:21

Ik denk dat ts het niet meer ziet dat hij op zijn telefoon zit omdat ze er aan gewend is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:25

marleen_usar schreef:
Ik denk dat ts het niet meer ziet dat hij op zijn telefoon zit omdat ze er aan gewend is.

Dit was ook mijn gedachte :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:35

Broer is even onvolwassen als vriend. Hij is de eerste die begint te roepen aan tafel (wat is er gebeurd met iets eerst op een normale manier vragen?). En hij is ook diegene die meteen ruzie begint te maken nadat vriend het eerst het woord nam op het grote verzoeningsgesprek.
Beide heren eens met de kop op de spreekwoordelijke tafel slaan, want volgens mij weet ieder van die heren heel gemakkelijk een situatie naar de eigen hand te zetten en zit iedereen rondom er maar voor piet snot bij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:39

Gini schreef:
Broer is even onvolwassen als vriend. Hij is de eerste die begint te roepen aan tafel (wat is er gebeurd met iets eerst op een normale manier vragen?). En hij is ook diegene die meteen ruzie begint te maken nadat vriend het eerst het woord nam op het grote verzoeningsgesprek.
Beide heren eens met de kop op de spreekwoordelijke tafel slaan, want volgens mij weet ieder van die heren heel gemakkelijk een situatie naar de eigen hand te zetten en zit iedereen rondom er maar voor piet snot bij.

Maar het is inmiddels wel even verder geëscaleerd dan dat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:44

Ow echt? Ik heb alleen de berichten van TS gelezen en het laatste bericht gaat over het gesprek en dat ze dan onder elkaar thuis nog wel knallende ruzie hadden hierover.
Maar ik zal even dubbelchecken. Best wel pijnlijk als ik een heel stuk verhaal mis. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:58

Mja aan de andere kant: waarom zou vriend de hele tijd moeten opzitten en pootjes geven?

De 1 kwebbelt nu eenmaal de hele tijd over allerlei onbenulligheden en de ander is niet zo'n prater.
En dan kan je hebben dat iemand er een beetje verloren bij zit en dan maar iets voor zichzelf gaat doen.

Het wordt er ook niet gezelliger op als je iemand gaat dwingen om mee te praten terwijl die dat eigenlijk niet in zich heeft := Of dat hij de hele avond ongemakkelijk zichzelf geen houding weet te geven.

Ik kan me best voorstellen dat vriend zoiets heeft van willen jullie nu dat ik er ben, of ben ik alleen welkom als ik mezelf in jullie malletje pers van hoe ik volgens jullie zou moeten zijn.

Vind het dan een stuk respectvoller zoals voorbeeld hierboven van schoonvader die zich er nu eenmaal blijkbaar prettiger bij voelt om wat voor zichzelf te doen. Leven en laten leven.

Het is respectvol als je niet op je telefoon gaat zitten. Maar het is ook respectvol dat als iemand daar wèl voor kiest, je dan diegene zijn eigen keuze laat maken. Of probeert hem er bij te betrekken, een keer subtiel er wat van zegt. Maar als iemand alleen maar aanwezig mag zijn als die precies in jouw malletje past dan respecteer je de eigenheid van die ander ook niet....

Het zou natuurlijk het mooiste zijn als vriend zich even zou kunnen vermannen en een beetje de schijn van interesse in het gezelschap op zou kunnen houden, maarja ik denk dat het al met al in de basis toch ook iets is dat iedereen een beetje moet geven en nemen en elkaar de ruimte voor zijn / haar eigenaardigheden moet gunnen.

Dat daar een evenwicht in gevonden zou moeten kunnen worden.

Nu er zo'n ding van gemaakt wordt, met wat voor gevoel moet vriend nu naar de volgende gelegenheid gaan.... die mag dus niet zichzelf zijn maar moet de hele tijd opzitten en pootjes geven...? Telefoon er bij pakken mag niet. Met zijn ogen dicht zitten mag niet. Moet hij dan verplicht zichzelf in gesprekken gaan mengen en wordt zijn gedrag vanaf nu constant gekeurd ofzo....? :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:08

Mijn man heeft sinds een jaar zo'n veegmachine zoals hij ze noemt, voorheen altijd een nokia 3310 gehad. Het eerste wat hij zei was: als ik net als iedereen om me heen alleen nog maar naar dat ding te zit koekeloeren zeg je het wel hé. In het begin is het nieuw en is alles leuk, helemaal prima, maar tijdens het eten of in een restaurant of op visite/verjaardag ligt dat ding zeker niet binnen hand bereik bij hem, hij vindt het erg ongezellig dat er geen echte gesprekken meer worden gevoerd, een keer een foto laten zien prima maar dan is het wel klaar voor hem. Ik ben blij dat wij er beide hetzelfde in staan, dat we niet dit soort dingen hebben, gelukkig denken veel van onze vrienden er ook zo over, dus er wordt even een foto gemaakt en klaar en weer terug naar het gesprek. Als je je eenmaal af gaat sluiten voor het uitje zal het best lastig zijn om er wel wat van te maken. Je krijgt je (schoon)familie nu eenmaal kado en dan is het soms het beste om er op bepaalde momenten wat van te maken. Maar eerlijk blijven en wat kunnen zeggen naar elkaar toe moet als volwassenen toch wel kunnen. Soms kwets je iemand ermee maar dan kan je een extra uitleg er aan toe voegen waarom en hoe en dan is het klaar toch?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:09

meggiemeg schreef:
Ik snap je reactie, vriendlief laat zich niet de les lezen door het jongere broertje van zijn vriendin, kan ik ergens snappen, alleen is het vaak wel actie - reactie op dingen. Vind het wel bijzonder dat vriendlief dat dan weer niet wil zien. Dat hij met dingen bezig is in gezelschap die niet altijd kunnen of gewaardeerd worden.
Zeg je hier nou dat vriend van TS zich boos/gekwetst/weet ik wat mag voelen omdat de broer jonger is? En daar dan niet serieus iets mee hoeft te doen omdat hij ouder is? En dat het dus niet uitmaakt dat broer geen puber van 15 is maar een volwassen vent?

Verder lees ik met interesse mee. Ook over standpunten waar ik mij helemaal niet in kan vinden. Ik vind het leerzaam hoe anderen er met goede argumenten totaal anders tegenaan kijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:10

pmarena schreef:
Nu er zo'n ding van gemaakt wordt, met wat voor gevoel moet vriend nu naar de volgende gelegenheid gaan.... die mag dus niet zichzelf zijn maar moet de hele tijd opzitten en pootjes geven...? Telefoon er bij pakken mag niet. Met zijn ogen dicht zitten mag niet. Moet hij dan verplicht zichzelf in gesprekken gaan mengen en wordt zijn gedrag vanaf nu constant gekeurd ofzo....? :=

Hoelang duurt een gemiddeld etentje?
Kan je echt niet voor een uur of 3 je normaal in gezelschap gedragen?

Er wordt serieus niks bijzonders gevraagd. Concentreer je op je eten als je nonsociaal bent of blijf thuis.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:14

Onali schreef:
pmarena schreef:

Hoelang duurt een gemiddeld etentje?
Kan je echt niet voor een uur of 3 je normaal in gezelschap gedragen?

Er wordt serieus niks bijzonders gevraagd. Concentreer je op je eten als je nonsociaal bent of blijf thuis.

Precies.
Niet op je gsm zitten en je ogen gewoon open houden is wel heel verschillend van pootjes geven en in een keurslijf gedwongen worden oid. Dat is gewoon basis fatsoen.
Ik zou graag midden op de tafel gaan zitten en scheetjes laten… word ik dan niet gerespecteerd als mensen mij daarop aanspreken? Of word ik daarna verplicht om op die stoel te blijven zitten en gekeurd te worden? Nou hej :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:18

Roodvos schreef:
meggiemeg schreef:
Zeg je hier nou dat vriend van TS zich boos/gekwetst/weet ik wat mag voelen omdat de broer jonger is? En daar dan niet serieus iets mee hoeft te doen omdat hij ouder is? En dat het dus niet uitmaakt dat broer geen puber van 15 is maar een volwassen vent?

Nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat hij het kan voelen als de les lezen door een jonger iemand, niet iedereen kan daar even goed tegen. Als je de rest van die zin leest is het een actie op dat wat hij aan het doen is, dat dat iets is wat hij dan niet wil zien. Ik ben van mening dat beide niet juist bezig zijn geweest, het broertje om dat midden in het restaurant te doen en dat vriendlief ook niet handig bezig is met zijn dingen. Dat voor beide wat te zeggen is.